Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه سد گرین نهاوند به عنوان مهمترین مطالبه مردم شهرستان و بزرگترین پروژه عمرانی استان که در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد به علت کمبود اعتبارات با هشت درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۹۱ متوقف شد و جزء ۳۰ سد حذف شده در کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نهاوند مطالعات پروژه سد گرین نهاوند از سال 87 آغاز شد و در خرداد ماه سال 90 به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت کلنگ‌زنی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که بنابر گفته معاون اول رئیس جمهور وقت در آیین کلنگ‌زنی این پروژه سد گرین بر اساس زمان‌بندی مشخص باید در مدت 6 سال اجرایی می‌شد و پس از آن هم این موضوع مطرح شد که اگر پیمانکار پروژه متعهد شود، سه ساله این پروژه را اجرایی می‌کند و اعتبارات کل پروژه در این مدت تخصیص داده می‌شود.

این پروژه در دولت دهم راه به جایی نبرد و پروژه به دولت تدبیر رسید که در دولت تدبیر نیز پشت سد مصوبه‌ای معلق قرار گرفت، مصوبه‌ای که اولویت اعتبارات را به پروژه‌های بالای 80 درصد اختصاص داد و سد گرین با این شرایط تنها 8 درصد پیشرفت داشت، آن هم پس از چهار سال که این پروژه کلنگ‌زنی شده بود و در سال 93 نیز بحث واگذاری این سد به بخش خصوصی مطرح شد تا سدی که مسئولان معتقد بودند اگر با اعتبارات دولتی بخواهد پیش برود ساخت آن بیش از 30 سال طول خواهد کشید بنابراین بحث واگذاری آن به بخش خصوصی پر رنگ‌تر شد.

اما این موضوع اگرچه موجب اعلام آمادگی برخی سرمایه گذران شد اما باز هم کاری از پیش نرفت و دولت در سال 94 اعلام کرد که دستگا‌ها می توانند پروژه‌هایی با پیشرفت کمتر از 50 درصد را برای اجرا با روش‌‌های استاندارد و مورد قبول دولت به بخش خصوصی واگذار کنند.

پس از ابلاغ این مصوبه و برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در همدان یکی از فعالان بخش خصوصی برای اجرای این پروژه علاقه نشان داد که در آن زمان به علت جدید بودن روش مالی مدنظر این سرمایه‌گذار با آن موافقت نشد و این موضوع هم منتفی شد و این پروژه مهم که آرزوی 50 ساله مردم شهرستان به خصوص کشاورزان بود، متوقف شد و وعده‌های مسئولین در خصوص ساخت این پروژه تحقق نیافت و این پروژه همچنان با هشت درصد پیشرفت فیزیکی راکد و از چرخه اجرایی خارج شد.

عملیات اجرایی سد گرین نهاوند با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز می‌شود

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی سد گرین نهاوند با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط شرکت مجری «سد کارون» در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود و ظرف مدت سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن بهرام نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند، اظهار داشت: سد گرین از جمله سدهای کشور بود که فعالیت آن متوقف و از چرخه اجرایی خارج شده بود که با پیگیری‌های به عمل آمده مجوز احداث آن اخذ شد و سرمایه گذار بدون هیچ دغدغه‌ای آن را اجرایی می‌کند.

وی با بیان این‌که پروژه سد گرین نهاوند که مهم‌ترین مطالبه چند سال اخیر مردم برای شکوفایی اقتصاد کشاورزی است، تصریح کرد: در کشور 30 سد از برنامه اجرا خارج‌ شده بودند که تنها سدی که با تلاش و پیگیری به چرخه اجرایی بازگشت سد گرین نهاوند بود.

بهرام‌نیا افزود: با پیگیری‌های انجام شده پروژه سد گرین جزء ردیف اعتبار ملی و فایناس داخلی قرار گرفته و برای احداث این سد از سوی سرمایه گذار سه هزار و 540 میلیارد ریال هزینه می‌شود و قرار است ظرف مدت سه سال به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: احداث سد گرین در نهاوند بسیار مهم است و این سد ظرف سه سال ساخته می‌شود که اتفاق بسیار مبارکی برای شهرستان نهاوند است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این سد آب شرب شهرستان نهاند را به میزان 19 میلیون متر مکعب تامین می‌کند و سه میلیون مترمکعب به صنایع اختصاص داده می‌شود و پنج میلیون متر مکعب از این سد جهت استفاده در باغات به عنوان حقابه استفاده می‌شود.

پروژه سد گرین نقش مهمی در توسعه و اشتغال نهاوند ایفا می‌کند

بهرام‌نیا اظهار داشت: پروژه سد گرین نقش مهمی در توسعه و اشتغال شهرستان نهاوند به خصوص در حوزه گردشگری، بخش خصوصی و سرمایه گذاری دارد و به واسطه این که ساخت آن بر عهده بخش خصوصی است خیلی زودتر تجهیز و پایان می‌یابد.

بهرام نیا تاکید کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی، به ازای سرمایه گذاری که انجام داده، 16 درصد بهره از دولت به صورت تضمینی سود دریافت می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تفاوت کار اجرای این پروژه در این است که اگر قرار بود با اعتبارات دولتی به انجام برسد، ممکن بود به دلیل عدم اختصاص اعتبار سالیانه، کار اجرای آن در زمان مشخص‌شده به سرانجام نرسد ولی با موافقت‌نامه و تضمینی که از دولت و سازمان برنامه‌وبودجه دریافت شده، سرمایه شرکت مجری به‌اضافه سود 16 درصدی هزینه‌های انجام‌ شده، به‌صورت مرحله‌ای بازگشت خواهد شد.

یک قطره از آب سد گرین نهاوند منتقل نمی‌شود

نماینده مردم نهاوند در مجلس تصریح کرد: مسئله مهمی که در مورد سد گرین وجود دارد این است که عده‌ای اندک که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، این روزها سیاه نمایی کرده و با دادن اطلاعات غلط سعی در ایجاد خدشه در اعتماد مردم ‌دارند.

بهرام نیا افزود: من از آن‌ها می‌خواهم که تغییر رویکرد بدهند، تغییر نگاه بدهند و با مردم همراه شوند زیرا ایجاد این سد به نفع همه مردم است.

وی عنوان کرد: پیش‌از این می‌گفتند که شروع مجدد کار سد غیر ممکن است و اگر به سرانجام رسید، ما آنچه را که وعده داده‌اید تائید می‌کنیم که البته درست هم می‌گفتند انجام کاری محال ممکن شد و حالا که سد به چرخه اجرایی بازگشته و عملیات آن شروع خواهد شد، به شکل‌های دیگر سعی در ایجاد یاس و ناامیدی در مردم را دارند.

بهرام‌نیا بیان کرد: شایعه کرده‌اند که قرار است آب سد نهاوند به همدان منتقل شود که این مطلب از اساس کذب است زیرا همدان دارای دو سد است، رزن سد دارد و تویسرکان هم به همین شکل و عملاً امکان این کار منتفی است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من اطمینان می‌دهم که یک قطره از آب سد نهاوند به‌ جایی دیگر منتقل نخواهد شد و همه صرف آب شرب شهرستان و سیراب کردن زمین‌های کشاورزی و بخش کمی هم در حوزه صنعت به مصرف می‌رسد.

وی تصریح کرد: در کنار سد تصفیه‌خانه‌ای ایجاد می‌شود و آب شرب سالم برای مردم شهرستان و عمدتاً روستاهایی که در دسترسی به آب شرب سالم مشکل داشته‌اند، تأمین خواهد شد.

بهرام‌نیا افزود: حجم مخزن این سد 22 میلیون مترمکعب است که 19 میلیون مترمکعب مصرف شرب، سه میلیون مترمکعب مصرف صنعت و با توجه به ظرفیت خروجی آب، 35میلیون مترمکعب از سرریز آن برای مصرف کشاورزی شهرستان استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: اما در مورد تغییرات سد، پیش ‌از این سد پیوست زیست‌ محیطی نداشت و حجم آب پشت سد یک متر بالاتر از سرچشمه گاماسیاب قرار می‌گرفت که موجب کور شدن سرچشمه و بازگشت حجم زیادی از آب به سمت کهمان می‌شد اما در شرایط فعلی تراز آب نیم متر پایین‌تر از سرچشمه است که علاوه بر حفظ محیط ‌زیست، باعث ایجاد و رونق گردشگری در منطقه نیز می‌شود.

پروژه سد گرین نهاوند در حال حاضر 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز از آغاز عملیات اجرایی پروژه سد گرین نهاوند خبر داد و گفت: پیشرفت فیزیکی سد گرین نهاوند در حال حاضر 10 درصد است.

منصور ستوده اظهار کرد: با توجه به اینکه اولویت دولت و وزارت نیرو در سال‌های گذشته تکمیل عملیات اجرایی سدهای با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد در کشور بود، متأسفانه اعتبار کافی به سدهای با پیشرفت فیزیکی کمتر از 20 درصد تخصیص داده نشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با پیگیری بسیار خوب استاندار، نماینده محترم مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی و این شرکت ادامه عملیات اجرایی سد گرین با طرح جدید مجدداً شروع شد.

ستوده با اشاره به این‌که پیشرفت فیزیکی سد گرین شهرستان نهاوند در حال حاضر 10 درصد است، افزود: ذخیره سد در گذشته 40 میلیون متر مکعب و صرفاً جهت مصارف کشاورزی و باغات پایین دست بوده است.

وی عنوان کرد: در صورتی که در طرح جدید، ذخیره سد به کمتر از نصف و معادل 22 میلیون مترمکعب برای تأمین نیاز شرب و صنعت شهرستان کاهش پیدا کرده و 120 میلیون متر مکعب مربوط به حجم تنظیمی و آورد سالانه رودخانه گاماسیاب است.

ستوده بیان کرد: کل هزینه‌های پروژه از سال 89 تاکنون 170 میلیارد ریال است که در راستای ادامه عملیات اجرایی سد بوده و پروژه هیچ گونه اتلاف هزینه نداشته است.

سد گرین از طریق ماده 56 و تمام هزینه آن توسط پیمانکار پرداخت می‌شود

وی با اشاره به این‌که پروژه سد گرین از طریق ماده 56 و تمام هزینه آن توسط پیمانکار پرداخت می‌شود، اظهار داشت: پس از اتمام عملیات اجرایی سد با احتساب سود 16 درصد از محل اعتبارات ملی، توسط دولت پرداخت خواهد شد و هیچ گونه هزینه بابت ساخت پروژه به مردم شهرستان و حومه تحمیل نخواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: این سد صرفاً جهت مصرف آب شرب و برای تأمین نیاز آبی شهرستان و حومه آن است و حق‌آبه کشاورزی همانند روال گذشته بوده و هیچ تغییری نخواهد کرد.

ستوده افزود: با تغییر کاربری حجم ذخیره سد از کشاورزی به شرب و صنعت، کیفیت سد به چندین برابر افزایش پیدا کرده و با کاهش ارتفاع سد تا یک متر کمتر از زیر سطح چشمه گاماسیاب موضوع زیر آب رفتن چشمه و امکان برگشت آب به چشمه‌های مجاور در شهرستان‌های اطراف منتفی خواهد شد.

وی عنوان کرد: طبیعت زیبای محدوده سراب گاماسیاب و چشم انداز منحصر به فرد منطقه به لحاظ تفریحی و توریستی نه‌تنها از بین نمی‌رود بلکه دوچندان شده و امکان تبدیل آن به منطقه گردشگری ممکن می‌شود.

ستوده بیان کرد: این سد برای تأمین مصرف آب شرب و صنعت نهاوند و حومه با حفظ میزان حق‌آبه کشاورزی و باغات پایین دست در افق 1420 با جمعیتی بالغ بر حدود 240 هزار نفر ساخته می‌شود که پاسخگوی نیاز آبی 25 سال آینده شهرستان نهاوند و حومه آن خواهد بود.

به گزارش تسنیم از نهاوند سد گرین با افق تأمین آب شرب و تأمین آب اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند کلنگ‌زنی شد که کمبود اعتبارات باعث خارج شدن این سد از چرخه اجرایی شد که با پیگیری مسئولان به ویژه نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی با تغییر و ‌کم شدن حجم سد مجددا‌ این پروژه به چرخه اجرا بازگشت که امیدورایم این ‌بار وعده مسئولان در خصوص ساخت این سد محقق شود تا هرچه سریعتر این پروژه بر روی زمین مانده به نتیجه برسد تا با توجه به شرایط کمبود آب خصوصا در آینده، نیاز شهرستان را در زمینه آب شرب و کشاورزی تامین کند.

گزارش از فاطمه ظفری

انتهای پیام/

R41405/P1336/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد

هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بر تسریع روند احداث آب‌شیرین‌کن طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان تاکید کرد و گفت: افزایش جبهه‌های کاری می‌تواند در تسریع عملیات اجرایی پروژه اثرگذار باشد.

وی  در بازدید از مراحل راه اندازی آب شیرین کن طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان با اشاره به نشست تخصصی بررسی راهکار‌های تسریع عملیات اجرایی پروژه آب‌شیرین‌کن افزود: در این جلسه اقدامات انجام شده در بخش آب، برق، نصب تجهیزات و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن، ایستگاه پمپاژ و موارد مربوط به محوطه‌سازی و دیوارکشی مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، همچنین در جریان بازدید از سد جریکه در شهرستان زهک، چاه‌نیمه‌ها با اشاره به ضرورت تامین پایدار آب شرب و بهداشت شهروندان منطقه و اهمیت پروژه آب‌شیرین‌کن زاهدان از نظر ملی و توجه ویژه دولت به آن، گفت: افزایش جبهه‌های کاری می‌تواند در تسریع عملیات اجرایی پروژه اثرگذار باشد و علاوه بر این باید راهکار‌های متنوع دیگری نیز برای تسریع در تکمیل آن مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه به عنوان بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان با ظرفیت تامین ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به منظور تامین اضطراری بخشی از آب مورد نیاز سیستان و زاهدان در حال اجراست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی مخزن آب شرب شهر گوجان آغاز شد
  • عملیات اجرایی احداث کمربندی شهر مهاباد آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت سیزدهمین محل فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • معرفی دستاوردها و زندگی مشاهیر هدف مهم احداث باغ مشاهیر است
  • پیشرفت ۸ درصدی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند