Web Analytics Made Easy - Statcounter

قصه تکراری روغن پالم باز هم ادامه دارد،روغن پالم که روغنی اشباع شده حاوی اسیدهای چرب و برای قلب و عروق مضر است، به‌احتمال زیاد دربرخی از کارخانه‌های تولید شیر کمتر شناخته شده استفاده می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اگری پرس، قصه تکراری روغن پالم باز هم ادامه دارد،روغن پالم که روغنی اشباع شده حاوی اسیدهای چرب و برای قلب و عروق مضر است، به‌احتمال زیاد دربرخی از کارخانه‌های تولید شیر کمتر شناخته شده استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روغن در برخی از موارد نیز برای تولید ماست‌های پرچرب ۱۲درصد استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر بسیاری از تولید کنندگان در راستای تحریم ها و مشکلات متعدد به واردات روغن‌های ارزان‌تر خوراکی نظیر روغن پالم روی آورده‌اند که این روغن هم در صنایع شیر و لبنیات و هم در کارخانه‌های روغن‌سازی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن پالم که تا همین چند سال پیش برای عامه مردم ناشناخته بود اکنون مضراتش برای مردم تا حد زیادی آشناست. مهر ماه ۹۵ بود که شخص وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به‎عنوان مطالبه‌گر حذف پالم از لبنیات پشت تریبون رسانه‌ها قرار گرفتند و از مضرات این روغن گفتند. اما با تمام این تفاسیرسفر رئیس‌جمهور در همان مهر ماه سال گذشته به مالزی باعث شد سرنوشت متفاوتی برای پالم اتفاق بیفتد تا آنجا که حسن روحانی با بیان اینکه نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، از سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی خبر داد.

همان موقع بود که با پیگیری رسانه ها مشخص شد ماجرا چیز دیگری است. انگار سایه سیاست بر سر همه موضوعات دیگر سنگینی می‌کند، حتی سلامت! این را می‌توان از تغییر موضع درباره سلامت یا مضرات یک روغن پرحاشیه یعنی روغن پالم متوجه شد؛ روغنی که تا چند سال اخیر بنا به تاکید مسئولان متولی سلامت جامعه مانند رئیس سازمان غذاو دارو و وزیر بهداشت ناسالم اعلام شده بود اما به یکباره با سفر سال گذشته رئیس‎جمهور به کوالالامپور و قراردادهای همکاری فی‌مابین سالم معرفی شد.

پالم با همه ضرر و زیان هایش به کشور وارد می شود و تنها مدتی آمارها حکایت از این داشت که بعد از هشدارهای پیاپی از واردات این روغن کاسته شده بود. هرچند که برخی شنیده های غیررسمی از این حکایت دارد که رد پای برادر رئیس‎جمهور در واردات پالم دیده می شود. صحت یا عدم صحت این موضوع چیزی را عوض نمی کند و بدون شک روغن پالم فارغ از مفید یا مضر بودنش، نانِ سیاست را برشته می‌کند.

کاهش واردات این روغن تنها مدت کوتاهی ادامه داشت و اکنون آمارها نشان دهنده صعود خاموش روغن پالم است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در ۵ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۰ هزار تن روغن پالم در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر به کشور وارد شده است که ارزش ارزی آن حدود ۱۳۵ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش در مدت مشابه سال قبل تنها ۱۳۵ هزار تن از این کالا که در سالهای اخیر هشدارهایی در خصوص افزایش مصرف آن داده شده است، وارد کشور شده بود. گفتنی است، ارزش ارزی واردات پالم در ۵ ماهه نخست سال قبل ۹۲ میلیون دلار بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد رشد واردات پالم به‌لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به‌لحاظ ارزی ۴۶ درصد بوده است.

به گزارش اگری پرس؛ با توجه به اینکه امروزه با روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره دست به گریبان هستیم ضرورت توجه به تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی با حداقل ضرر امری حیاتی تلقی می‌شود.

در این‌باره عملکرد و و تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین کشور به‎ویژه مدیران حوزه بهداشت و درمان که مهمترین متولی سلامت مردم در جامعه هستند به‎طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم تاثیرگذاراست. با وجود ۴۰تا۵۰ درصد ترانس اشباع در روغن پالم، از دیرباز به مصرف خوراکی آن توصیه‌ نمی‌شود؛ اما در حاضر به دلایل اقتصادی و منافعی که برای برخی از افراد در کشور دارد و دست‌های پشت پرده، این روغن وارد زنجیره غذایی و چرخه زندگی مردم شده است.

درشرایطی که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بر مضر بودن روغن پالم صحه گذاشته اند این سوال مطرح است که با افزایش روند صعودی واردات پالم آیا روغن پالم هنوز برای آقای رئیس‌جمهور شناخته شده نیست؟ البته شاید هم شناخته شده هست و پای مسائل دیگری در میان است که سبب شده تا آقای روحانی حتی در برابر وزیر بهداشت، دیگر از ویژگی های منفی مخرب ترین مواد موجود در سبد غذایی سخنی نمی گویند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۵۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟

منصور پوریان اظهار داشت: با توجه به حجم بالای واردات و افزایش جمعیت دامی تولید داخل، بازار متعادل می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وی قیمت کنونی هر کیلو بره نر را ۲۱۵ هزار تومان و دام سنگین ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی در فروشگاه‌ها و قصابی‌ها ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و گوشت نر گوساله ۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است.

پوریان ادامه داد: عرضه گسترده دام زنده موجب شده تا گوشت به قیمت واقعی خود برسد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه جمعیت دام سبک به بیش از ۷۱ میلیون راس و دام سنگین ۵.۵ میلیون راس رسیده است، افزود: با توجه به افزایش زایش دام‌ها در فصل بهار، روند جمعیت دامی افزایش می‌یابد که این مهم به نفع مصرف‌کنندگان داخلی است.

به گفته او، بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته واردات روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد.

پوریان گفت: واردات و توزیع مناسب گوشت منجر به اشباع شدن بازار می‌شود که در نتیجه این امر موجب شده تا دام زیادی روی دست تولیدکننده بماند که صادرات دام سیاست مناسبی در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می‌شود.

گفتنی است با توجه به زایش‌های زمستان و بهار امکان صادرات ۵۰۰ هزار راس دام به بازار‌های هدف وجود دارد.

دیگر خبرها

  • لزوم پایش سلامت و کیفیت روغن خوراکی از مبدأ ورودی روغن خام
  • صعود خادمیاران رضوی ریگان به قله کوه شاه
  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟