Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > زنجان - مدیر عامل آبفای استان زنجان گفت: سرانه پوشش فاضلاب در زنجان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و در تلاش هستیم تا سالانه ۱۵ هزار نفر به شبکه فاضلاب افزوده شود.

علیرضا جزء قاسمی در این باره به خبرآنلاین افزود: اجرای شبکه فاضلاب در شهر های ابهر و ماهنشان با جمعیت بیش از یک صد هزار نفر از اهمیت خاصی برخوردار است و پروژه تکمیل تاسیسات فاضلاب ابهر به طول ۷۰ کیلومتر شبکه و با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر از ظرفیت بخش خصوصی در نهایت توان استفاده شده و با این وجود بازهم معضل کمبود اعتبارات بر روند اجرای پروژه ها حاکم است و نیازمند تزریق بودجه و اعتبار کافی به این شرکت هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: سرانه پوشش فاضلاب در زنجان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و طبق برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم تا سالانه ۱۵ هزار نفر به شبکه فاضلاب شهری در استان زنجان افزوده شود.

جزء قاسمی تاکید کرد: تامین آب شرب بیش از ۷۰۰ هزار مشترک ۲۱ شهر استان زنجان بسیار هزینه بر و دشوار است واین کار اکنون هر چند به سختی ولی بطور منظم صورت می پذیرد و تا کنون هیچ مشکلی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی وجود نداشته است.

وی به کاهش ۶۰ درصدی اعتبار ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر خرمدره در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاسیسات فاضلاب در شهر خرمدره از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و نیازمند اختصاص ردیف های مالی جدید و افزایش اعتبارات می باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان ابراز کرد: تاسیسات فاضلاب دندی و زرین آباد نیز پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی دارند و مسال به دلیل عدم تخصیص بودجه، بهره برداری از این دو تصفیه خانه به سال بعد موکول شد.

جزء قاسمی گفت: با شروع عملیات اجرایی قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش bot در تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان در مدتی کوتاه ظرفیت اسمی این تصفیه خانه به ۴۱۰ هزار نفر خواهد رسید تا جمعیت شهر زنجان تحت پوشش کامل شبکه فاضلاب قرار گیرد.

46

کلید واژه‌ها : استان زنجان - زنجان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با انواع لوله کشی آب و فاضلاب در خانه

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، لوله کشی یکی از مهم ترین بخش‌های تأسیسات ساختمان است که وظیفه انتقال آب آشامیدنی، آب گرم و سرد مصرفی، و همچنین دفع فاضلاب را بر عهده دارد. انتخاب نوع مناسب لوله برای هر کاربرد، تضمین کننده دوام، کیفیت و کارایی سیستم لوله کشی منزل شما می‌باشد. در این مقاله به معرفی انواع لوله‌های رایج در سیستم‌های آبرسانی و فاضلاب خانگی می‌پردازیم.

لوله‌های پی وی سی (PVC)

لوله‌های پی وی سی (پلی وینیل کلراید) یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع لوله در تأسیسات ساختمانی به شمار می‌رود. این لوله‌ها از پلاستیک ساخته شده و دارای مزایای متعددی هستند، از جمله:

مقرون به صرفه بودن: لوله‌های پی وی سی نسبت به انواع فلزی مانند مس، از قیمت پایین تری برخوردار هستند. استحکام و دوام: این لوله‌ها در برابر ضربه، خوردگی و فرسایش مقاومت بالایی دارند. عایق الکتریکی: ماهیت غیر رسانا بودن PVC، خطرات ناشی از برق گرفتگی را در تأسیسات لوله کشی از بین می‌برد. وزن سبک: سهولت در حمل و نقل و نصب، از مزایای بارز لوله‌های پی وی سی است. عایق صدا: این لوله‌ها تا حدودی جلوی انتقال صدای جریان آب را می‌گیرند.

 

انواع لوله پی وی سی

این لوله‌ها در سه نوع اصلی طبقه بندی می‌شوند.

لوله‌های سخت پی وی سی

این نوع لوله‌ها با رنگ سفید شناخته شده و برای مصارف آب سرد و گرم غیر قابل شرب (به عنوان مثال، لوله کشی سرویس بهداشتی) کاربرد دارند.

لوله‌های نرم پی وی سی (لوله خرطومی)

لوله‌های خرطومی پی وی سی انعطاف پذیر بوده و در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. از این لوله‌ها معمولاً برای خروجی سیفون‌ها و در اتصالات با دسترسی سخت استفاده می‌گردد.

 لوله‌های پی وی سی فاضلابی

لوله‌های فاضلاب وظیفه انتقال آب‌های پسماند از سینک ظرفشویی، دوش، توالت فرنگی، وان حمام، ماشین لباسشویی و ظرفشویی را به سیستم دفع فاضلاب شهری بر عهده دارند. انتخاب لوله مناسب برای فاضلاب اهمیت زیادی دارد زیرا این لوله‌ها همواره در معرض مواد زائد و شیمیایی قرار دارند. لوله‌های پی وی سی فاضلابی از پرکاربردترین انواع لوله برای سیستم دفع فاضلاب خانگی به شمار می‌روند. دلایل محبوبیت لوله‌های پی وی سی فاضلابی عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن: قیمت مناسب این لوله‌ها، آنها را به گزینه ای اقتصادی برای پروژه‌های ساختمانی تبدیل کرده است. استحکام و دوام: لوله‌های پی وی سی فاضلابی در برابر خوردگی و ساییدگی ناشی از جریان فاضلاب مقاوم هستند. وزن سبک: سهولت در حمل و نقل و نصب، از مزایای این لوله‌ها است. اتصالات چسبی: اتصالات این لوله‌ها به صورت چسبی انجام می‌گیرد که آب بندی مطمئنی را فراهم می‌کند.  معایب لوله‌های پی وی سی

با وجود مزایای فراوان، لوله‌های پی وی سی معایبی نیز دارند که عبارتند از:

محدودیت دمایی: این لوله‌ها تحمل دمای بالا را نداشته و برای انتقال سیالات با دمای بیش از 60 درجه سانتی‌گراد مناسب نیستند.

آسیب پذیری در برابر نور خورشید: تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث فرسودگی و کاهش عمر لوله‌های PVC شود. به همین دلیل، استفاده از این لوله‌ها در فضای باز توصیه نمی‌شود.

ملاحظات زیست محیطی: در فرایند تولید لوله‌های پی وی سی، از برخی مواد شیمیایی استفاده می‌شود که می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد. همچنین، تجزیه این لوله‌ها در طبیعت به زمان زیادی نیاز دار‌د.

شرکت‌های متعددی در ایران اقدام به تولید لوله‌های پی وی سی با درجه کیفیت‌های متفاوت می‌کنند. در حال حاضر شرکت‌های یزد بسپار، آذین لوله و پارسانا پلیمر سپاهان از برترین تولیدکنندگان لوله‌های پی وی سی در ایران می‌باشند. برای دریافت کمترین قیمت لوله سفید یزد بسپار می‌توانید با کارشناسان فروشگاه بزرگ کیان پایپ تماس بگیرید.

 

 لوله‌های PEX

لوله‌های PEX (پلی اتیلن با اتصال عرضی) نسل جدیدی از لوله‌های پلاستیکی هستند که به سرعت در حال جایگزینی با لوله‌های مسی در سیستم‌های آبرسانی منازل هستند. این لوله‌ها از مزایای زیر برخوردارند:

انعطاف پذیری بالا: لوله‌های PEX به راحتی خم می‌شوند که این ویژگی سهولت در نصب، به ویژه در فضاهای با دسترسی سخت را به همراه دارد.

مقاومت در برابر خوردگی: PEX در برابر زنگ زدگی و رسوب گرفتگی مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد.

تحمل در برابر یخ زدگی: خاصیت الاستیک لوله‌های PEX سبب می‌شود تا در صورت یخ زدگی آب درون لوله، ترکیدن آن کمتر اتفاق بیفتد.

سهولت در اتصال: اتصالات لوله‌های PEX به صورت فشاری، چین خور یا با استفاده از حلقه‌های مخصوص انجام می‌پذیرد که نیاز به ابزار خاصی ندارد.

 معایب لوله‌های PEX

لوله‌های PEX نیز مانند سایر متریال‌ها، معایبی به شرح زیر دارند:

محدودیت در برابر نور خورشید: مشابه لوله‌های پی وی سی، تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند طول عمر PEX را کاهش دهد.

آسیب پذیری در برابر جوندگان: دندان‌های جونده می‌تواند سبب سوراخ شدن لوله‌های PEX شود.

با توجه به تکنولوژی ساخت جدید این نوع لوله‌ها، تعداد محدودی شرکت نظیر نیوپایپ اقدام به تولید آن در داخل کشور می‌نمایند.

 لوله‌های چدنی

لوله‌های چدنی به طور سنتی برای سیستم فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این لوله‌ها از مقاومت و دوام بالایی برخوردار بوده و طول عمر زیادی دارند. با وجود این مزایا، لوله‌های چدنی معایبی به شرح زیر دارند:

وزن سنگین: حمل و نقل و نصب این لوله‌ها به دلیل وزن زیاد، دشوار است. هزینه بالا: قیمت لوله‌های چدنی نسبت به سایر گزینه‌ها، به مراتب گران تر است. زنگ زدگی: در صورت عدم پوشش مناسب، لوله‌های چدنی در معرض خطر زنگ زدگی قرار دارند. شکنندگی: لوله‌های چدنی در برابر ضربه‌های شدید ممکن است دچار شکستگی شوند.

با روی کار آمدن لوله‌های سبک تر و ارزان تر مانند پی وی سی فاضلابی، استفاده از لوله‌های چدنی در سیستم‌های فاضلاب خانگی جدید، به تدریج کاهش یافته است.

لوله‌های ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene)

لوله‌های ABS نوع دیگری از لوله‌های پلاستیکی هستند که برای سیستم فاضلاب به کار می‌روند. این لوله‌ها از نظر ظاهری شباهت‌هایی با لوله‌های پی وی سی فاضلابی دارند اما با رنگ مشکی به بازار عرضه می‌شوند. مزایای لوله‌های ABS عبارتند از:

استحکام و دوام: لوله‌های ABS در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی موجود در فاضلاب خانگی مقاوم هستند. مقاومت در برابر ضربه: خاصیت الاستیک این لوله‌ها، مقاومت آنها را در برابر ضربه‌های فیزیکی افزایش می‌دهد. نصب آسان: اتصالات لوله‌های ABS به صورت چسبی انجام شده و سهولت در نصب را به همراه دارد.

معایب لوله‌های ABS نیز به شرح زیر است:

محدودیت دمایی: مشابه لوله‌های پی وی سی فاضلابی، تحمل دمای بالای فاضلاب خروجی از ماشین لباسشویی و ظرفشویی را ندارد. آسیب پذیری در برابر نور خورشید: استفاده از این لوله‌ها در فضای باز توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع لوله کشی آب و فاضلاب در خانه
  • افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی استان سمنان
  • وزیر نفت: در دولت سیزدهم ۶۰ درصد به تولید نفت افزوده شد
  • ۲ هزار واحد به ظرفیت نهضت ملی مسکن دزفول افزوده شد
  • اختصاص ۱۷ هزار تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان زنجان
  • ایجاد سازمان‌های سرمایه‌گذاری مختص پارک‌های علم و فناوری
  • خرید و فروش مسکن به سامانه «خودنویس» افزوده می‌شود+ فیلم
  • تمدید مهلت تکمیل و ارسال اظهار نامه مالیاتی ارزش افزوده
  • فوت یک بیرجندی بر اثر سقوط در چاه فاضلاب
  • مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد