Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد- ایرنا - کارشناسان کشاورزی می گویند اجاره اراضی شهرستان سلسله توسط کشاورزان غیربومی به منظور کاشت سیب زمینی در سالهای اخیر روندی رو به رشد به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیب زمینی یکی از محصولاتی است که نقش مهمی در سبد غذایی خانوارها دارد اما در عین حال این محصول را می توان یکی از آبدوست ترین محصولات کشاورزی نیز دانست چرا که تولید این محصول نیازمند استفاده از آب فراوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال های اخیر کشاورزان غیربومی با اجاره اراضی مستعد و حاصلخیز شهرستان سلسله علاوه بر استفاده بی رویه از منابع آبی شهرستان، اراضی کشاورزی مستعد منطقه را از مواد مغذی و مورد نیاز محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک از قبیل گندم و کلزا که کشت های غالب شهرستان محسوب می شوند نیز تهی می کنند.
به گفته کارشناسان مصرف آب محصول سیب زمینی در هر هکتار بیش از 20 هزار مترمکعب است در حالی که برای کاشت محصول گندم در همین میزان تنها به حدود چهار تا پنج هزار متر مکعب آب نیاز است که همین امر نشان دهنده مصرف بیش از اندازه منابع آبی شهرستان و کمبود این منابع در صورت ادامه روند موجود است.
متاسفانه تاکنون نظارت خاصی بر روند مصرف آب و محدود کردن کشت این محصول آبدوست توسط مسئولان مربوطه در شهرستان صورت نگرفته و اجاره دادن زمین های کشاورزی شهرستان سلسله به کشاورزان غیربومی شهرهای اصفهان و همدان با روندی افزایشی در حال گسترش بوده و جلوگیری از این امر نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان و ارائه راهکارهای لازم است.
مدیر جهاد کشاورزی سلسله در این باره اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 370 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت سیب زمینی اختصاص دارد.
هادی سپهوند با بیان اینکه آنچه مد نظر جهاد کشاورزی می باشد افزایش تولید با برنامه و منطقی است، عنوان کرد: سالانه الگوی کاشت انواع محصولات توسط جهاد کشاورزی به تمامی مراکز ابلاغ می شود که در این برنامه کاشت 800 هکتار سیب زمینی توسط کشاورزان بومی در شهرستان به ما ابلاغ شده بود در حالی که تقریبا سه برابر حد مجاز توسط کشاورزان غیربومی کاشت سیب زمینی در شهرستان سلسله صورت گرفته است.
وی با اشاره به رواج یافتن کاشت محصول سیب زمینی در دشت فیروزآباد شهرستان و بحران سوء مصرف انواع کودهای شیمیایی به‌ ویژه کودهای ازته در این دشت، عنوان کرد: متاسفانه مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی اثرات مخربی از قبیل سفت شدن و افزایش شوری خاک و افت کیفیت محصولات برداشت شده را به همراه خواهد داشت.
وی با تاکید بر مخالفت جهادکشاورزی با کاشت بی رویه محصول سیب زمینی توسط کشاورزان غیربومی در شهرستان خاطرنشان کرد: باید کشاورزان شهرستان نیز مانع مصرف بی رویه منابع آبی شهرستان شده و اراضی کشاورزی حاصلخیز خود را به کشاورزان غیربومی اجاره ندهند.
وی همچنین با تاکید بر کاشت سیب زمینی در سال آینده بر اساس الگوی کشت، تصریح کرد: قطعا هرگونه کاشت این گیاه خارج از طرح الگوی کاشت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و افراد غیر بومی نیز در سهمیه اختصاصی الگوی کاشت شهرستان هیچ جایگاهی نخواهند داشت.
سپهوند بر ضرورت تشکیل نشستی تحت عنوان حفاظت از منابع آبی و خاکی شهرستان سلسله برای جلوگیری از کاشت بیشتر این محصول تاکی کرد و افزود: بی شک اجرایی کردن این امر مستلزم همکاری تمامی دستگاه های اجرایی است.
فرماندار سلسله نیز با تاکید بر مخالفت با کاشت بی رویه سیب زمینی در شهرستان، اظهار کرد: کشاورزان نباید به دنبال کاشت بی رویه محصولات آبدوست باشند و برای سال‌های زراعی آینده نیز سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به کنترل این نوع کشت اقدامات لازم را انجام دهد.
قدرت الله فلاح نژاد افزود: دشت الشتر یکی از حاصلخیزترین و بی نظیرترین دشت های استان لرستان است که سالانه محصولات کشاورزی مهم و استراتژیکی از آن برداشت می شود لذا باید نهایت تلاش را در جهت حفظ و رونق منابع آبی و خاکی این دشت به کار برد.
بی شک اگر چه ارائه قوانین بازدارنده و ارائه الگوی کشت از سوی ادارات امور آب و جهاد کشاورزی در جلوگیری از این امر می تواند تاثیرگذار باشد اما در این میان نقش مهم کشاورزان شهرستان را در جلوگیری از اجاره دادن زمین های کشاورزی به کشاورزان غیربومی نمی توان انکار کرد.
شهرستان سلسله دارای 41 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 12 هزار هکتار آن آبی، 25 هزار هکتار دیم و 4 هزار هکتار آن نیز باغات است.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7265/6060
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس

مجتبی دهقان پور در اولین نشست شورای کشاورزی استان فارس در سالجاری، بیان کرد: این طرح با هدف شفاف سازی و مدیریت مصرف سوخت و با نصب GPS بر روی ادوات کشاورزی اجرا می‌شود.

به گفته او؛ چهار شهرستان بیضا، زرقان، سپیدان و لامرد به صورت پایلوت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اند و شهرستان‌های فسا، قیروکارزین، جویم و کوار نیز متقاضی اجرای آن هستند.

دهقان پور تصریح کرد: در صورتی که کشاورزان شهرستان‌های دیگر نیز راغب به اجرای این طرح باشند، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل تامین سوخت ادوات کشاورزی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان است، افزود: با توجه به کاهش ۱۰ درصدی سهمیه سوخت ماشین‌های کشاورزی از سوی ستاد قاچاق کالا و سوخت، امیدوارم با حمایت استاندار محترم فارس و همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تلاش کنیم نگرانی کشاورزان در این زمینه برطرف شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان