هزینههای میلیونی برای موزیک هیأتها!
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۱۹۸۶۹
برخلاف سالهای گذشته که در مراسم عزاداری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) مردم بر اساس اعتقادات مذهبی فعالیت میکردند، این روزها برای انجام برخی امور در هیأتها و تکایا هزینههای چند میلیونی دریافت میشود.
خبرگزاری ایسنا: برخلاف سالهای گذشته که در مراسم عزاداری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) مردم بر اساس اعتقادات مذهبی فعالیت میکردند، این روزها برای انجام برخی امور در هیأتها و تکایا هزینههای چند میلیونی دریافت میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان، یکی از بخشهایی که بیشترین هزینه را به هیأتها و تکایا تحمیل میکند، بخشی است که مربوط به هزینههای موزیک و اکوی آنها میشود. این در حالی است که پیش از این مراجع دینی بارها بر قبیح بودن استفاده از موزیک در هیأت های مذهبی تأکید کرده بودند.
محسن محمدی از جمله شبیهخوانانی است که سالهاست در این زمینه فعالیت کرده است. وی تأکید دارد در سالهای گذشته شرایط اقتصادی و به ویژه هزینههای مربوط به موزیک و اکو (دستگاه پخش صدا) شرایطی ایجاد کرده که به تدریج رونق کار شبیهخوانی کمتر و کمتر شده است.
وی در این باره تأکید دارد که اکنون بانیان هیأتها و تکایا در موارد متعدد از پس هزینههای چند ۱۰ میلیونی موزیک و اکو برنیامده و علاقهای برای پرداخت به این بخش نشان نمیدهند.
این شبیهخوان در عین حال اظهار کرد: سال گذشته ما تنها برای یک چادر، موزیک و اکو بالغ بر ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کردیم اما در سال جاری هزینهها از این هم بالاتر رفته و امکان اجرای ۱۰ روزه تعزیه برای بسیاری از گروهها وجود ندارد.
محمدی همچنین عنوان کرد: این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که در گذشته علاوه بر ۱۰ روز اول ماه محرم در سایر مناسبتهای مذهبی نیز گروههای مختلف به اجرای تعزیه میپرداختند.
وی با تأکید بر این که در حال حاضر یک شیپورزن برای همکاری با هیأتها رقمی معادل ۷ میلیون تومان طلب میکند، گفت: استدلال بسیاری از افراد آن است که از این راه زندگی میگذرانند؛ در حالی که این افراد شغل ثابت دارند.
این تعزیهخوان در ادامه صحبتهای خود به خوانندگانی که در برخی از تکایا به نوحهخوانی می پردازند، اشاره کرد و گفت: حتی در برخی موارد نوحهخوانهایی که حرفهایتر هستند، مبالغ چندانی بابت خواندن نوحه در هیأتها طلب میکنند.
محمدی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به برخی دیگر از هزینههایی که برای هیأتها و تکایا وجود دارد، گفت: امسال ما تنها برای تعمیر زرههای خود حدود ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کردیم اما البته زرههایی هم در بازار وجود دارد که جنس آنها به هیچ عنوان مرغوب نبوده و شاید اگر یک بار آنها را بر تن کنیم، دانههای آنها از جا کنده خواهد شد. برای این نوع زرهها نیز قیمتی حدود ۲۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
محمدی ادامه داد: سال گذشته یکی از افرادی که برای ما به اجرای موزیک میپرداخت، بابت هر روز ۴۵۰ هزار تومان دستمزد میگرفت اما امسال همین شخص تأکید دارد که برای اجرای موسیقی در دستههای عزاداری روزانه ۷۰۰ هزار تومان خواهد گرفت که برای ما پرداخت چنین هزینههایی دشوار است. از سوی دیگر، افرادی که به اجرای موسیقی میپردازند، در این روزها چنان فعال هستند که از مدت ها قبل برنامهریزیهای لازم را انجام داده و اکنون فرصتی ندارند و بر همین اساس، در سال جاری اجرای یک مراسم شبیهخوانی برای ما حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه به همراه دارد.
اما مروری بر قیمتهای بازار نیز گویای آن است که در حوزه موسیقی و موزیک که از سال های گذشته در تکایا رونق گرفته، هزینههای سنگینی وجود دارد. به عنوان مثال، در ایام محرم و صفر هر سال هیأتهای زیادی سیستمهای صوتی خود را افزایش می دهند که این سیستمها عبارتند از اکو، باند، میکسر، دایناکورد، میکروفنهای معمولی و بیسیم، موتور برق و سیستمهای وایرلسی که روی چرخها سوار میشوند و از سیم استفاده نمیکنند. از سوی دیگر، در هیأتها ریتمهای زنجیرزنی نیز به کار میرود که شامل طبل، سنج و دهل بوده که در سالهای جدید به آنها دمان و پرکاشن هم اضافه شده است.
بدین ترتیب هزینههای نصب و راهاندازی یک دستگاه صدابرداری در هیأتهای عزاداری و زنجیرزنی به شرط استفاده از باندهای ایرانی از جفتی سه میلیون تا شش میلیون تومان خواهد بود که این هزینهها در صورت استفاده از باندهای خارجی به جفتی پنج تا ۱۴ میلیون تومان نیز میرسد. از سوی دیگر، دستگاه میکسر یا همان دایناکورد که کار تنظیم صدا را بر عهده دارد، قیمتهای مختلفی داشته و در حال حاضر کمترین هزینه برای خرید یک میکسر حدود چهار میلیون تومان است که البته این مدل ارزانترین میکسرها به شمار رفته و مدلهای بالاتر از آن، به ترتیب از ۱۲ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارند. بر اساس برخی مشاهدات، سیستم موزیک و ریتم هیأتها که شامل طبل میشود، قیمتی حدود ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته و برای دهل نیز از ۱۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ تومان هزینه میشود. همچنین سنج از ۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت داشته و برای پرکاشن هزینههایی از ۷۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان در نظر گرفته میشود.
همچنین برای استفاده از سیستم وایرلس باید یک فرستنده و یک گیرنده صدا نصب شود که برای هر چرخ داخل دستهها هزینهای حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان نیاز است. میکروفونهای بیسیم و نسل جدید قیمتهایی از ۴۰۰ هزار تومان تا ۵ میلون تومان داشته و برای هر چرخ حامل سیستم برقی که در میان دستهها حرکت میکند، حدود دو تا سه موتور برق نیاز است که هزینه هر موتور برق از ۵ تا ۱۲ میلیون تومان برای سیستمهای کارکرده و ۱۴ تا ۲۵ میلیون تومان برای سیستمهای نو محسوب میشود.
اما درآمدزاییهای صورت گرفته در ماه محرم به این موارد خلاصه نشده و طبق مشاهدات، حتی افرادی که برای ذبح قربانی اقدام می کنند، هزینهای بالغ بر ۲۵ هزار تومان برای ذبح یک گوسفند دریافت میکنند.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطاییفر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیفدار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیفدار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6089737 فریبرز دارایی