Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@23:17:23 GMT

روایت جنگ از زبان دو گزارشگر خراسانی

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۱۳۵۰

با گذشته بیش از 30 سال از دفاع مقدس هنوز زوایای مختلفی از آن بیان نشده است زوایای که هر کدام از آنان می تواند برگی از تاریخ این مرز و بوم باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با گذشته بیش از 30 سال از دفاع مقدس هنوز زوایای مختلفی از آن بیان نشده است زوایای که هر کدام از آنان می تواند برگی از تاریخ این مرز و بوم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخی سراسر از رشادت و شجاعت فرزندان ایران زمین؛ مردانی آسمانی که جان خود را برکف دست نهاد تا اجازه ندهند دشمن به آب خاک سرزمینشان تجاوز کند.

در این میان هستند افرادی که ناشناخته مانده و کمتر کسی به سراغ آنها رفته است مثل محمدرضا اخوان طاهری، مجری گوینده، نویسنده و تهیه کننده آن زمان رادیو خراسان رضوی، صدایی ماندگار که هنوز همان صلابت شور گذشته را دارد و یا محمد مجیدی، گزارشگر زمان جنگ که در نشستی با هردوی این بزرگان سعی کردیم جنگ را از زارویه نگاه آنان برای مخاطبان ترسیم کنیم که در متن کامل مصاحبه را مشاهده خواهید کرد.

صبح توس: چه شد که به قول خودتان یک روحانی زاده سر از صداو سیما درآورد؟

مجیدی: من سال 1333در یک خانواده روحانی متولد شدم و با توجه به اینکه خانواده من یک خانواده سیاسی ضد شاه بودند من هم وارد این دنیا شدم و از همان کودکی با بسیاری از مسائل سیاسی و دینی آشنا شدم سال 1342، 9 سال داشتم و در جریان تبعید امام بودم و همراه بقیه اعضای خانواده ام در مبازرات سیاسی شرکت می جستم حتی چندسالی در عراق در محضر امام بودم و به زبان عربی تقریبا آشنا شدم و پیگیر اخبار آن زمان بودم به طوریکه اسامی خیلی از وزیرا و رئیس جمهورهای آن زمان را می دانستم و این موضوع باعث شده بود من اشراف به مسائل سیاسی داشته باشم.

بعد از انقلاب اواخر سال 1358 بود که میدان صاحب الزمان مشهد محل بحثهای اعتقادی گروهک ها بود به خاطر تسلط به مسائل سیاسی هرشب به آنجا می رفتیم و با گروهک بحثهای سیاسی می کردم این موضوع باعث شد معاون صدا و سیما، حجت الاسلام محمد ابطحی از من برای حضور در صدا وسیما دعوت کند؛ اما نرفتم چند ماه بعد در تالار هلال احمر مشهد نمایشی روی صحنه رفت که گروهک‌های منافقین آن را اجرا می کردند و من هر بخش را مشکل داشت را تحلیل می کردم چراغ ها که روشن شد متوجه شدم معاون صدا و سیما پشت من نشسته اینبار از من قول صد درصد گرفت که به صدا و سیما بروم.

فضای آن زمان طوری بود که گروهک ها و منافقین و دشمن سعی داشت با شعارهای جذاب مردم را از انقلاب دلسرد و به سوی خود جذب کنند برای همین اولین کاری که من در صدا و سیما انجام دادم ساخت برنامه ای بود که به شبهات مردم در مسائل سیاسی و دینی پاسخ داده می شد و ما برای پاسخ گویی به این سوالات به سراغ افرادی مثل شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان آن زمان رفتیم و سوالات مردم را می پرسیدیم.

صبح توس: چه زمانی به عنوان یک گزارش گر به مناطق جنگی رفتید؟

مجیدی: جنگ که سی یک شهریور سال 58 آغاز شد من چون به زبان عربی تسلط داشتم پیشنهاد دادم به مناطق جنگی برویم چهار روز از جنگ گذشته بود که به همراه فاضلی راد به عنوان تهیه کننده و هوشنگ بنایی، فیلم برداد و حسین جانی، صدا بردار و من به عنوان گزارشگر، سوم مهرماه مجوزهای لازم را گرفتیم و به سمت تهران حرکت کردیم؛ پنجم مهرماه در تهران در ارتش، شهید فلاحی که آن زمان سرتیپ فلاحی بود مجوز گرفتیم تا بتوانیم از مناطق جنگی تصویری برداری و مصاحبه کنیم.

صحبت ها که به اینجا می رسد محمدرضا اخوان طاهری هم به جمع ما می پیوندد؛ حضور اخوان طاهری باعث می شود مجیدی کمی صمیمی تر با ما گفتگو کند.

مجیدی: صدای اخوان طاهری صدایی بود که در جنگ، در میان مردم و رزمنده ها شور ایجاد می کرد به خصوص زمان اعزام ها. او در زمان جنگ گوینده برنامه خراسان در جبهه بود و آن برنامه با صدای ایشان زنده می شد نشاط و حرکت می داند.

صبح توس: قبل از شما مراکز سایر استان و پایتخت به مناطق جنگی رفته بودند؟

مجیدی: صداو سیمای هر مرکزی خودش گروهی به مناطق جنگی فرستاده بود.

اخوان طاهری: صدا و سیمای هر مرکزی بسته به تعهداتی که داشته به سمت مناطق جنگی حرکت کردند و مشهد به دلیل حساسیت که در جنگ احساس کرده همان روز اول جنگ برنامه ریزی کرد که در این مناطق حاضر شود.

صبح توس: بعد از وردتان به مناطق جنگی چه اتفاقاتی را دیدید؟

مجیدی: این حرفها را برای اولین بار است که میزنم تاکنون جایی بازگو نکرده ام. ما از تهران که حرکت کردیم به سمت خوزستان، از شوش به آن طرف مناطق جنگی بود و دو، سه صحنه بود که در ذهن من ماندگار شده است گروههای بسیج، سپاه و ارتش آن موقع به این شکل نبودند، زمان جنگ با وجود اقتدار سپاه؛ اما تعداد کمی نیرو داشت و ارتش هم خیلی به هم ریخته بود گروه های انحرافی شعار انحلال ارتش سرمی داند و ارتش آن انسجام کامل را نداشت و در سراسر کشور یکسال پس از انقلاب دشمن با شعارهایی، قومیت ها را تحریک کرده بودند و جنگ های داخلی راه انداخته بودند از جمله در کردستان، کوموله و دموکرات ها در ترکمن صحرا، هر کدام ادعا جدایی داشتند در واقعا می خواستند کشور را تکه تکه کنند.

در این فاصله نیروهای انقلاب درگیر خاموش کردن این فتنه ها بودند، بنابراین صدام بی حساب حمله نکرده بود. او با خودش حساب کرده بود ایران درگیر جنگهای داخلی است واز لحاظ سیاسی نیز یک دولت خیانتکار داشتیم که هر روز تنش آفرینی می کرد. خلاصه اینکه در کشور، این مسائل معجزه آسا و به رهبری امام راحل پشت سر گذاشته شد.

وقتی جنگ شروع شد وضعیت کشور با وضعیتی که توضیح دادم طوری بود که کسی فکر نمی کرد ما بتوانیم در مقابل ارتش صدام بایستم، صدامی که پشتش آمریکا و شوروی سابق و بسیاری از کشورهای اروپایی بود و به پیشرفته ترین سلاح ها دسترسی داشت ولی ما یک موشک هم نداشتیم. دستمان در زمینه تسهیلات نظامی بسیار خالی بود؛ آنها روزانه چند هزار تسهیلات روی سرما خالی می کردند درحالی که ما با صرفه جویی مجبور به استفاده تسهیلات نظامی یمان بودیم.

صبح توس: اولین تصویرهایی که شما دیدید چه بود؟

مجیدی: کنار جاده زن مرد و بچه مثل وضعیت کنونی مردم میانمار، در حال فرار بودند بعد نیرویهای ارتشی هر کدام یک طرف روحیه شکست خورده داشتند با آنها مصاحبه گرفتیم در مسیر که می رفتیم هواپیمای عراقی شروع به بمباران کرد و همان اول چند ترکش به ماشین در اختیار ما اصابت کرد. شب رسیدم به اهواز و به مرکز صدای و سیمای خوزستان رفتیم و همان جا ماندیم. مدیرکل صداو سیما خوزستان آن زمان علی جنتی بود که به دلیل بمباران میزش را در راهروی زیرزمین ساختمان گذاشته و کارهای اداری را آنجا انجام میداد ماهم شب را در یکی از استودیو های صدا و سیما مرکز خوزستان گذراندیم.

صبح با راهنمایی صداو سیمای خوزستان به مناطقی که بهتر می شد مصاحبه و تصویر گرفت، رفتیم اول مکانی که ما به آن سرزدیم خرمشهر بود هنوز صدام نتوانسته بود به این شهر تجاوز کند. تصویر که در خرمشهر دیدم واقعا دیدنی بود؛ چرا که هر کسی با هر چیزی که دم دستش بود در مقابل لشکر صدام ایستادگی می کرد حتی اگر شده بود با دستهای خالی.

بعضی ها اسلحه نداشتند با چوب می جنگیدند بعضی ها سنگر درست می کردند و بعضی ها کمک می کردند به رزمندگان آب و غذا برای آنها تهیه می کردند.

صبح توس: چطور آن زمان با آنکه تجربه زیادی در گزارشگری نداشتید موقعیت را مدیریت می کردید شما در یک فضای عادی گزارش تهیه نمی کردید شرایط بحرانی و جنگی بود چطور روی وضعیت به تسلط رسیدید؟

مجیدی: خب من از ده سالگی در فضای مبارزاتی بودم همین موضوع باعث شده با وجود حضور در مناطق جنگی تسلط کامل بر گزارشها داشته باشم دوم اینکه اگر کاری برای خدا باشد خداوند هم کمک می کند.

صبح توس: ازخاطرات خرمشهرتان بگویید؟

مجیدی: روز دومی که در خرمشهر حضور داشتیم این شهر در التهاب شدیدی بود، همه سرگردان بودند و انسجامی در نیروها نبود در همین حین که داشتیم اوضاع را بررسی می کردیم، دیدم در یکی از خانه ها که حدود 60 متر بود باز و دود از آن بیرون می آمد، وارد خانه که شدیم با صحنه وحشناکی روبه رو شدیم حدود پنج الی شش نفر در خانه در همان حالتی که در زمان انفجار بمب بودند، مانده و از سرشان دود بلند می شد یعنی اگر دستش را بلند کرده یا در حال گفتن حرفی بود، در همان حالت جزغاله شده بودند.

ما از جنگ هیچ پیش زمینه نداشتیم، نمی دانستیم که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. بعثی ها شهر را بمباران می کردند بمب های خمسه خمسه میزند (یک نوع بمب بود که وقتی منفجر می شد پنج ترکش به اطراف اصابت می کرد) درحال حاضر به آن خمسه خمسه می گویند و ما گزارشهایمان را زیربمباران جنگ می گرفتیم. آن زمان ما به فکر جان مواظبت نبودیم.

در زمان جنگ یک زمین پر از هندوانه بود شبها ما به زمین دست‌بُرد میزنیدم و روزها عراقی ها و هر دو طرف سر این موضوع به یک تفاهم نانوشته به صلح رسیده بودیم و کسی به برداشت این هندوانه ها کاری نداشت نه عراقی ها نه ما. اسم این هندوانه ها را گذاشته بودیم «هندوانه های صلح».

صبح توس: زمانی که گزارش تهیه می کردید نگران نبودید که برای شما و مصاحبه شونده‌تان اتفاقی رخ دهد؟ این موضوع روی تسلط شما در گزارشهایتان تاثیر نمی گذاشت؟

مجیدی: شاید اینجا به این موضوعات فکر کنید ولی در آنجا فقط دنبال این بودیم که تجاوز دشمن و جنایتهای دشمن را نشان دهیم، آنجا کسی به فکر جانش نبود همه به فکر وظیفه شان بودند اگر قرار بود بترسیم چرا رفتیم آنجا پس؟

صبح توس: چه زمانی در رادیو فضا، جنگی شد؟

اخوان طاهری: همان طور که آقای مجیدی گفت وقتی از همان روزهای اولیه جنگ صدا و سیمای خراسان، تیمی را به جبهه های جنگ اعزام می کند معلوم است که در خود مرکز صداوسیما خراسان در این زمینه تشکیل جلسه و فکر شده است. قرار شده بود پخش مارش و اعلامیه در دستور کار قرار گیرد و حتی در برنامه‌هایغیر خبری نیز به موضوع جنگ و اعزام پرداخته می شد.

ما یک بخش داشتیم به عنوان خبر سلامتی در این بخش رزمندها خودشان را معرفی می کردند مثلا من محمدرضا اخوان طاهری از مشهد به خانواده خود سلام می رسانم و بعد یک پیام می داد.

بخش دیگر نامه‌های رزمندگان و یا خانواده آنان به ما بود که آنان را گزینش می کردیم و می خوانیدیم مه مخاطبان بیاری داشت.

صبح توس: فضای سیاسی جامعه و احزاب چگونه بود؟

اخوان طاهری: به نظر من التهابات سیاسی بیشتر از زمان حال بود. درست همان اوایل جنگ ما با قضیه بنی صدر، منافقین و ترورهای آنان مواجه بودیم و در وسط جنگ، بنی صدر دستور عقب نشینی را در حالی صادر کرد که با دشمنی تا بن دندان مسلح روبرو بودیم و در همین حین، بحث تضعیف سپاه و فرار بنی صدر اتفاق افتد؛ همه این ها بگذارید در کنار جناح بندهای و خط خطوط سیاسی که آن زمان وجود داشت. حزب جمهوری، جبهه ملی و احزاب دیگری که آن زمان فعال بودند. بحث تعطیلی دانشگاه ها و خیلی مسائل دیگر.

صبح توس: چه مدت شما در جنگ بودید؟

مجیدی: از ابتدای شروع تا پایان جنگ در صحنه حضور داشتم؛ پشتوانه این حرکت برنامه «در جنگ» شروع به کار کرد هر چند سایر دوستان هم به مناطق جنگی اعزام شدند؛ اما بیشترخودم رفتم.

اخوان طاهری: من هم در مناطق جنگی به عنوان یک فرد عادی به جبهه رفتم، البته ما درقالب یک گروه فرهنگی همراه با تیپ شهدا که فرماندهی آن را شهید کاوه بر عهده داشت به جبهه آمدیم و یک بار هم در سال 59 در پادگان ابوذر در فتح المبین یک رادیو تاسیس شده بود به نامه «رادیو جبهه» و من گوینده بودم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۱۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد

 جمع کثیری از عاشقان و دل‌سوختگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با اجتماع در فاطمیه صاحب الزمان (عج) قم، در سوگ ششمین پیشوای شیعیان اشک ماتم ریختند.

سوگواران صادق آل محمد (ص) با حمل بیرق‌های مزین به نام اهل بیت، در حالی‌که بر سر و سینه می‌زدند، برای عرض تسلیت به سمت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) حرکت کردند.

آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع تقلید نیز در میانه مسیر حرکت عزاداران، با آنان همراه شد.

یکی از استادان حوزه علمیه قم در این آیین، تربیت عالمان و فقیهان صاحب نام را از شاخص‌های دوران امامت امام صادق توصیف کرد و بیان داشت: ایمان و تقوای جوانان وقتی تقویت می‌شود که با عالمان عامل و پرهیزکار در ارتباط باشند.

حجت‌الاسلام سید رضا هاشمی با بیان دیگر ویژگی‌های دوره امامت این امام همام یادآور شد: پرونده شهادت حضرت زهرا (س) در این دوره مورد بازخوانی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار و عزاداری امام حسین (ع) نیز از ویژگی‌های دوران امامت امام صادق می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • نکونام قهرمانی استقلال را قطعی کرد (ویدیو)
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند
  • دسته عزای شهادت امام صادق(ع) با حضور آیت الله وحید خراسانی در قم
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (15 اردیبهشت)
  • برق ۳۰ نقطه در اهواز قطع شد
  • وضعیت برق مناطق اهواز به حالت عادی در آمده است
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • انتقاد گزارشگر سازمان ملل از خشونت پلیس آمریکا در اعتراضات دانشگاهی