Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@12:18:56 GMT

سلامت سالمندي، مسئله آينده ايران است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۱۷۰۶

سلامت سالمندي، مسئله آينده ايران است

خبرگزاري آريا- موج سالمندي در کشور با شتاب فزاينده‌اي درحال افزايش است. به گفته انوشيروان محسني بندپي، رييس سازمان بهزيستي کشور تا سال ١٤٣٠ آمار سالمندان کشور به حدود ٢٥درصد کل جمعيت کشور خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تامين اجتماعي، به گفته بندپي، درشرايطي‌که در سال ١٣٥٥ تنها ٣درصد جمعيت کشور در زمره جمعيت سالمند کشور قرار داشتند، اين آمار در سال ٩٠ به‌بيش‌از ٨درصد افزايش يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درعين‌حال، تخمين زده مي‌شود که آمار سالمندان کشور تا سال ١٤٠٤ به ١٠درصد جمعيت و تا سال ١٤٣٠ به حدود ٢٥درصد جمعيت کشور افزايش يابد. با احتساب اين آمارها، کشور ما ديگر آن کشور جوان چنددهه قبل نيست و سال‌به‌سال هم بر جمعيت سالمندان آن اضافه مي‌شود. دراين‌بين، سلامت سالمنداني که لحظه‌به‌لحظه بر تعدادشان افزوده مي‌شود نيز بسيار حائز اهميت است. باتوجه به اينکه بار بيماري‌هاي غيرواگير در دوران سالمندي افزايش پيدا مي‌کند، به‌همان نسبت هم هزينه‌هاي درماني افزايش پيدا خواهد کرد. ‌در‌شرايطي‌که کشور ما بتواند در جهت ارتقاي سلامت سالمندان حرکت کند، هم در هزينه‌هاي درماني بيمار و هم در مصارف بيمه‌هاي درماني، صرفه‌جويي جدي اتفاق خواهد افتاد. به بهانه اول اکتبر، مصادف با ٩مهر که به‌نام روز جهاني سالمندان نام‌گذاري شده، گريزي به وضعيت سلامت سالمندان ايراني زده‌ايم و تحليلي بر چالش‌هاي نظام بيمه‌اي در مواجهه با سير گريزناپذير افزايش جمعيت سالمندان ارائه کرده‌ايم.
آمارهاي قابل‌تامل از وضع سلامت سالمندان ايراني
تعريف سالمندي در بسياري از کشورهاي جهان متفاوت است، درحالي‌که در نظام بيمه‌اي کشور، داشتن ٦٠سال سن به‌عنوان سن سالمندي درنظر گرفته مي‌شود؛ اما در برخي کشورهاي توسعه‌يافته، ٦٠‌سالگي را سن سالمندي و بازنشستگي نمي‌دانند .در‌اغلب کشورهاي توسعه‌يافته به‌دليل نهادينه‌شدن فرهنگ پيشگيري از بيماري‌ها و ترويج سبک سالم زندگي، سالمندي به‌معناي ناتواني و زمين‌گير شدن نيست؛ اما در کشور ما خيلي اوقات سالمند شدن فرد به بيماري و ناتواني ختم مي‌شود؛ مثلا براساس تحقيقات دکتر مسعود اسلامي، متخصص قلب‌و‌عروق و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، بيش از 60درصد سالمندان ايراني، داراي فشارخون و 10درصد دچار نامنظمي ضربان قلب هستند. ‌همچنين براساس گفته دکتر هرمز شمس، فوق‌تخصص شبکيه و استاد دانشگاه، بيش از ٦٠‌درصد سالمندان ايراني، گرفتار بيماري «ماکولا» يا همان «تباهي لکه زرد» در چشم مي‌شوند که اين بيماري در سنين بالا به‌عنوان يکي از دلايل نابينايي شناخته مي‌شود. ازمنظر ابتلا به بيماري ديابت نيز اوضاع سلامت سالمندان ايراني چندان مطلوب نيست. براساس آمارهاي انجمن ديابت ايران، کشور ما در زمره ١٠کشور پر شيوع ديابت در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا قرار دارد که با افزايش سالمندي در سال‌هاي آينده، سونامي ديابت در کشور اتفاق مي‌افتد. از‌سوي‌ديگر، باتوجه به‌اينکه بيماري سرطان به دومين عامل مرگ‌ومير ايراني‌ها بدل شده و افزايش سن نيز به‌عنوان يکي از مهم‌ترين فاکتورهاي ابتلا به سرطان شناخته مي‌شود، کاملا قابل پيش‌بيني است که با افزايش سير سالمندي در کشور، ميزان ابتلا به سرطان نيز افزايش پيدا کند. ‌باتوجه به آمارهاي بالا مي‌بينيم که تعريف سالمندي در کشور ما با افزايش بار بيماري‌هاي غيرواگير، گره خورده است؛ بيماري‌هاي مزمني که براساس آمارهاي رسمي، دليل ٨٠درصد مرگ‌ومير ايراني‌ها شناخته مي‌شود.
«سالمندي سالم»؛ يعني حفظ منابع بيمه‌اي
سالمندي سالم، يک‌شبه به‌دست نمي‌آيد، فردي که با حفظ سلامت جسم و روان، پاي به دوران سالمندي مي‌گذارد، به‌احتمال‌قوي در دوران جواني و ميانسالي هم سبک زندگي سالمي برگزيده است. حدود دو ماه قبل نيز وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بر اهميت «سالمندي سالم» اشاره کرد و يادآور شد: «سالمندان هشت درصد جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند که نبايد اجازه دهيم به سمت معلوليت و محدوديت حرکت کنند.»علي ربيعي با بيان اينکه پديده سالمندي در حال تبديل شدن به مسئله است، تاکيد کرد: «آمار سالمندان تا سال١٤٣٠به 30ميليون نفر مي‌رسد. همچنين امروز حدود هفت ميليون و 400هزار سالمند با سن بالاي 60سال در کشور زندگي مي‌کنند که اين جمعيت، شامل 900هزار بانوي سالمند است که تنها زندگي مي‌کنند.» دکتر آبتين مهدي‌پور، متخصص دوره سالمندي (MPH)‌ نيز در گفت‌وگو با آتيه‌نو به بحث «سالمندي سالم» اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «اگر مي‌خواهيم که هزينه‌هاي نظام سلامت براي جمعيت سالمندان کاهش پيدا کند، بايد از همان دوران جواني و ميانسالي، روي سلامت شهروندان سرمايه‌گذاري کنيم.»
به گفته مهدي‌پور، سرمايه‌گذاري در اين زمينه و ترويج فرهنگ پيشگيري از سوي متوليان نظام سلامت، بسيار کم‌هزينه‌تر از صرف ميلياردها تومان هزينه براي درمان سالمندان بيمار است. فردي که با حفظ سلامت به دوران سالمندي پاي مي‌گذارد، به باور اين متخصص دوره سالمندي، علاوه بر اينکه هزينه‌هاي درمان و توانبخشي به نظام سلامت و بيمه‌ها تحميل نمي‌کند، مي‌تواند همچنان به‌عنوان يک نيروي انساني فعال، بخشي از موتور توسعه کشور باشد. ‌دکتر رباب صحاف، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي هم در گفت‌وگو با آتيه‌نو، يکي از مهم‌ترين راهکارها براي کنترل هزينه‌هاي درماني در دوران سالمندي و ارتقاي سلامت جامعه سالمندان کشور را توسعه طب سالمندي مي‌داند و مي‌گويد: «طب سالمندي در ايران بسيار نوپاست، درحالي‌که در کشورهاي توسعه‌يافته، طب سالمندي به‌عنوان طبي ريشه‌دار و باسابقه مطرح است.» به گفته صحاف، طب سالمندي با نگاهي کلي‌نگر به سلامت سالمندان، مانع از مراجعات مکرر و پرهزينه آن‌ها به پزشکان مختلف مي‌شود و به همه نيازهاي درماني سالمند بيمار از طريق يک پزشک مجرب، پاسخ مي‌دهد که قطعا اين کار، هم هزينه بيمار سالمند و هم هزينه بيمه‌ها و نظام سلامت را کاهش خواهد داد. ‌
از سلامت روان سالمندان غافل نشويم
جداي از اينکه بايد براي حفظ سلامت جسمي سالمندان ايراني تلاش کرد، به‌همان نسبت هم بايد از سلامت روان سالمندان حمايت کنيم. براساس گفته‌هاي احمد دلبري، رييس مرکز تحقيقات سالمندي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، هم‌اکنون ٩درصد مردان سالمند و ٤٩درصد زنان سالمند، بدون همسر و تنها زندگي مي‌کنند؛ اين درحالي است که بيش از ٧٠درصد مردان تنهاي سالمند و ٣٠درصد از زنان تنهاي سالمند، احساس نياز به ازدواج مجدد را ابراز کرده‌اند. يافتن راهکارهايي براي حل معضل تنهايي فزاينده سالمندان، مقابله با پديده سالمندآزاري، فراهم‌کردن بسترهايي براي سفرهاي کم‌هزينه ويژه دوران سالمندي و حمايت از تامين معيشت سالمندان متناسب با تورم سالانه، ازجمله سياست‌هايي است که مي‌تواند موجب ارتقاي سلامت روان سالمندان شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۱۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سیدمحمد آقامیری در حاشیه بازدید ازغرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو۲۰۲۴ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه گذاری درقم از مدیران استان خواست به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: رئیسی: آموزش و پروش مسئله اول کشور ماست

وی افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

استاندار قم تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم؛ اشتغال‌زایی نکته مهمی است که در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. هرچقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم؛ اشتغال‌ اهم افزایش خواهد یافت.

آقامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی این عزیزان خواهیم بود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ منابع بانکی کشور محدود است لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228969 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است