Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-09@00:21:46 GMT

واردات خودروهای خارجی از سرگرفته می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۲۳۳۰

واردات خودروهای خارجی از سرگرفته می‌شود


تحریریه پارسینه: ماه گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری را متوقف کرد. به این ترتیب، ثبت سفارش تمام خودروهای سواری وارداتی متوقف و نام تمام خودروهای سواری وارداتی مجاز برای ورود به ایران از لیست مربوطه حذف شد.
اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اطلاع‌رسانی رسمی در این رابطه نداشته است، اما از سوی مسئولان این وزارتخانه خبرهایی در خصوص این مصوبه شنیده‌ می‌شد که به گفته آن‌ها دلیل این موضوع دستورالعمل ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ایران به دستگاههای اجرایی در راستای ساماندهی واردات و بازار ارز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این دستورالعمل از وزارت صنعت، معدن و تجارت این کشور خواسته شده که از واردات خودرو و دیگر کالاهای سرمایه‌ای با دوام از سوی شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش هستند، جلوگیری کند. در این شرایط گفته می‌شود که با این دستورالعمل از این پس واردات خودرو و دیگر کالاهای سرمایه‌ای با دوام تنها از سوی شرکتهایی که موفق به اخذ نمایندگی رسمی و مستقیم خودروسازان و دیگر شرکتهای خارجی شده‌اند، مجاز خواهد بود و اقدام صورت گرفته در توقف ثبت سفارش تمام خودروهای وارداتی نیز برای ایجاد تغییرات لازم در فرایند این سایت برای جلوگیری از ثبت سفارش از سوی شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی و مستقیم، صورت گرفته است.
پیش‌تر نیز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: با توجه به تمام این موارد تصمیماتی در حوزه توقف ثبت سفارش صورت گرفت اما باید توجه داشت که ثبت سفارش‌های ما شش ماه اعتبار دارد و با توجه به اینکه آخرین ثبت سفارش‌ها در تیرماه سال جاری صورت گرفته تا دی ماه فرصت واردات وجود دارد.
مجتبی خسروتاج با تاکید بر اینکه باید هدفمندی واردات مورد توجه قرار گیرد، گفت: گاه این گونه مطرح می‌شود که این تصمیم بر مبنای حمایت از خودروسازان داخلی گرفته شده است اما بیخود برچسب نزنید و متهم نکنید. در بخش خودرو حمایت‌های خوبی از خودروسازان صورت می‌گیرد و نیاز به حمایت‌های این گونه وجود ندارد.
اما به تازگی مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودروی با اشاره به انتشار شایعاتی در خصوص مصوبه وزارت صنعت مبنی بر ممنوعیت واردات برخی خودروهای خارجی گفته است: این مصوبه صحت نداشت و در واقع این یک پیش‌نویس پیشنهادی از سوی برخی از کارشناسان بوده که به طور معمول در گردش کار قرار گرفته تا در نهایت وزیر و معاونان، نظرات خود را در آن خصوص ارائه دهند.
او در خصوص زمان باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو و از سرگیری واردات خودروهای خارجی گفت: آن چیزی که به ما اعلام کردند این است که تا انتهای هفته آینده سایت باز خواهد شد و دوباره به روال قبل باز خواهد گشت. ما امیدواریم با توجه به اعتقاد وزیر بر نظارت حاکمیتی و منطق اقتصادی بتوانیم به همان روال قبل فعالیت خود را ادامه دهیم. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با بسته شدن ناگهانی سایت و توقف واردات خودرو در سه ماه اخیر می‌گوید: هنوز در وزارت صنعت تغییرات اساسی شروع نشده است و متاسفانه برخی افراد در آن حضور دارند که نه سواد اقتصادی دارند و نه سواد اجتماعی و به دنبال لابی‌های خاص خودشان هستند.
به عقیده کارشناسان واردات باید دقیق، شفاف و به اندازه باشد ضمن آن که واردات، بزرگ‌ترین چوب بالای سر تولیدکنندگان داخلی برای عرضه محصول با کیفیت‌تر است و روزی که واردات ممنوع شود کیفیت در تولید نیز متوقف می‌شود. البته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز بارها در انتقاد به ممنوعیت واردات گفته است که این اتفاق موجب انحصار در خودروهای خارجی خواهد شد و قیمت را تا حد قابل توجهی افزایش می‌‎دهد. حالا مسئولان تصمیم گرفته‌اند تا واردات خودروهای خارجی را پس از یک ماه از سر بگیرند و مشخص نیست دولت به اهداف خود که با ابلاغ این مصوبه در پی آن بود دست یافته است یا خیر؟

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: مجوزهای زیست محیطی واردات خودروی برقی صادر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین علی سلاجقه درباره استانداردهای زیست محیطی واردات خودروهای برقی گفت: ما از هر گونه فناوری نوینی که به کاهش شاخص‌های آلایندگی منجر شود، حمایت می‌کنیم. این یک اصل است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین مقابل هر گونه فناوری که موجب افزایش شاخص‌های آلایندگی شود می‌ایستیم.

سلاجقه گفت: یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش آلودگی پایتخت و کلانشهرها که وزارت صمت به خوبی آن را دنبال می‌کند و شهرداری تهران هم پای کار آمده و گام اساسی در این زمینه برداشته، موضوع استفاده از خودروهای برقی چه در بخش حمل و نقل عمومی و چه خصوصی بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تاکسی‌های برقی وارد شهر تهران شده‌اند ادامه داد: در شهرهای اصفهان و تبریز و قرار است خودروهای عمومی برقی مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین شهرداری تهران قرارداد خرید واگن مترو امضا کرده است.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما در این خصوص مشکلی نداریم و سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهای مربوطه را صادر می‌کند لذا اگر مشکلی در واردات خودروهای برقی است، به مجوزهای زیست محیطی ارتباطی ندارد و مربوط به سایر بخش‌های مرتبط با واردات است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مجوزهای زیست محیطی واردات خودروی برقی
  • سلاجقه: مجوزهای زیست محیطی واردات خودروی برقی صادر می‌شود
  • چرا خارجی خریدیم؟ / شهرداری تهران توجیه می کند یا توهین؟
  • فروش فوری خودرو ریسپکت ۲ ویژه خودرو فرسوده + جزئیات
  • فروش فوری خودرو ریسپکت ۲ ویژه خودرو فرسوده +جدول
  • جنجال جدید شهرداری تهران درباره واردات اتوبوس
  • بیلبورد‌های شهرداری تهران در حمایت از خرید اتوبوس از چین
  • چطور باتری های لیتیومی صنعت خودرو را دگرگون کردند
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد