Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@02:53:17 GMT

مروارید از 1432 روز در استانداری گفت

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۲۷۷۴

مروارید از 1432 روز در استانداری گفت

در این گفت و گو آمده است: محمدرضا مروارید، استاندار ایلام با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی فریاد از چهارسال فعالیت خود در زمان تصدی استانداری ایلام و کارهای انجام شده و در دست اجرا گفت و در مورد برخی از مسائل استان هم اظهارنظر کرد”
شامگاه پنج‌شنبه، سی‌ام شهریورماه 96 به دعوت پایگاه خبری تحلیلی فریاد، محمدرضا مروارید در دفتر این پایگاه خبری حاضر شد و تا پاسی از شب پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید در آن شب فکر نمی‌کردیم به همین زودی حکم استانداری ایلام به نام شخص دیگری زده شود و این آخرین مصاحبه اختصاصی وی در قامت استاندار ایلام با یکی از رسانه‌های استان باشد.
وقتی از او در مورد تغییر مدیران در دوره جدید سوال کردیم با همان خنده‌های همیشگی گفت: اول اجازه بدهید ببینیم خودم می‌مانم یا خیر.
وقتی هم با اصرار برای تلاش جهت ماندن در استانداری مواجه شد گفت که در مرامش نیست برای پست و مقام به کسی التماس کند و کسی را هم واسطه قرار نمی‌دهد چون هدفش کسب رضایت مردم بوده و هست، نه افراد مافوقش.
متن مصاحبه اختصاصی فریاد با محمدرضا مروارید را در زیر و در دو بخش شاخص‌ها و سایر موضوعات می‌خوانید.
بخش اول
**شاخص‌ها در طول مدت چهارسال
دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به استان‌های کم‌برخوردار داشته و در همین مدت چند سال شاهد تحول در برخی شاخص‌های استان در حوزه‌های زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بوده‌ایم و از آنجایی که کمبودهای زیرساختی از موانع جدی بر سر راه توسعه استان محسوب می‌شود توجه به این بعد، از ابتدای شروع به کار دولت جدید در دستور کار ما قرار داشت و خوشبختانه در بسیاری از این حوزه‌ها توانستیم تحول مثبتی را رقم بزنیم.
**رشد 92 درصدی آبرسانی به روستاها در دولت یازدهم
یکی از مشکلات اساسی روستاهای استان ایلام، بحث آب آشامیدنی بود که در طول دولت یازدهم اقدامات اساسی برای برطرف کردن آن صورت گرفت. در حالی‌که در شروع دولت تدبیر و امید 95 روستای استان، دارای آب آشامیدنی سالم بود و بسیاری دیگر از روستاها به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشتند و یا به صورت سیار به آنها آبرسانی صورت می‌گرفت با رشد 92 درصدی در پایان دولت یازدهم 182 روستا از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شدند.
**برای سال 97 هیچ روستای بدون آب آشامیدنی سالم نخواهیم داشت
در حال حاضر به 120 روستای استان آبرسانی سیار انجام می‌گیرد و 40 روستای دیگر داریم که امسال و سال آینده کلاً مشکل آنها برطرف می‌شود، برای 16 روستا هم در سیکان و دره‌شهر در حال انعقاد قرارداد با بخش خصوصی هستیم، در کل برای سال 97 هیچ روستایی با 20 خانوار جمعیت بدون آب سالم نخواهیم داشت.
**رشد 23 درصدی راه‌های روستایی در ایلام
یکی از سیاست‌های جدی دولت یازدهم برای تشویق مهاجرت معکوس و خدمت‌رسانی به روستائیان، توسعه و بهسازی راه‌های روستایی بوده و در همین ارتباط در استان ایلام با رشد 23 درصدی، راه‌های روستایی از 1300 کیلومتر راه روستایی در ابتدای دولت به 1600 کیلومتر در پایان دولت رسیده است
همچنین در این چهار سال شاهد بهبود وضعیت روشنایی معابر روستایی بوده‌ایم به گونه‌ای که 305 روستای دارای معابر روشنایی به 440 روستا افزایش پیدا کرده‌اند و به علاوه، تعداد روستاهای صاحب دهیاری را از 170 مورد به 290 مورد رسانده‌ایم.
**ضریب نفوذ 82 درصدی گاز در استان
یکی دیگر از اقدامات شایان توجه، گازرسانی به شهرها و روستاها بوده است. در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 91 روستا دارای لوله‌کشی گاز بودند که این عدد در پایان دولت یازدهم به 300 روستا رسیده است همچنین در حوزه گازرسانی شهری نیز با رشد 2 برابری تعداد شهرهای دارای گاز از 10 شهر به 22 شهر رسیده‌ایم و 3 شهر باقی مانده نیز در حال اجرا می‌باشد و در کل، ضریب نفوذ گاز از 66 درصد سال 92 به 82 درصد رسیده است.
یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید، تولید برق در استان است که در حالی‌که میزان برق تولیدی در استان تا قبل از دولت کنونی صفر بود اما اکنون 480 مگاوات در داخل استان برق تولید می‌کنیم.
ضریب نفوذ اینترنت هم 2.5 (با مقیاس 1Stm) بود که اکنون به 12 رسیده است همچنین تا قبل از دولت، اینترنت پرسرعت در روستاها وجود نداشت اما الان در 240 روستا اینترنت پرسرعت داریم.
**همه راه‌های روستایی تا پایان سال 97 آسفالت خواهند بود
از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این سال‌ها می‌توان به تلاش جدی و مستمر برای راه‌سازی در ایلام اشاره کرد با توجه به وضعیت جغرافیایی و هزینه‌بر بودن و دشواری راه‌سازی در استان تا پایان سال 92، استان ایلام دارای 42 کیلومتر بزرگراه بود که این عدد در حال حاضر به 130 کیلومتر افزایش پیدا کرده است. همچنین در زمینه میزان آسفالت راه‌ها هم باید گفت که از 90 کیلومتر در سال 92 به 666 کیلومتر در سال جاری رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال 97 هیچ جاده روستایی بدون آسفالت نباشد.
تا سال 92 و ابتدای کار دولت 4 هزار متر تونل، راه‌های مواصلاتی استان را به هم متصل کردند که در حال حاضر این میزان به حدود 10 هزار متر افزایش پیدا کرده که از این میزان افزایش، تونل قلاجه با 2 هزار و 700 متر آماده بهره‌برداری است و از تونل کبیرکوه به عنوان بزرگترین تونل کشور 4 هزار و 600 متر حفاری شده و عملیات اجرایی آن در دست اقدام است.
در زمینه‌ی اعتبارات عمرانی هم شاهد رشد 3 برابری اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بودیم و 177 میلیارد تومان اعتبار سال 92 استان در پایان دولت یازدهم به 509 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
**آیا در استان های دیگر هم تراز ایلام همین رشد اعتبارات وجود داشته است؟
از آنجا که اعتبارات استانی با توجه به دو شاخص وسعت جغرافیایی و جمعیت تعیین می‌شود، در گذشته اعتبارات استان معمولاً کم بود اما در دولت یازدهم با عنایت به نگاه ویژه دولت، اعتبارات استانی افزایش یافت و چنانچه به سایت سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنید به خوبی مشخص است که اعتبارات ایلام حتی با استان‌هایی با وسعت شهری و جمعیت چند برابری ایلام هم قابل مقایسه نیست.
در حالی‌که استان ایلام 7 صدم درصد جمعیت و 1 و 2 دهم وسعت کشور را داراست و قبلاً یک درصد اعتبارات به ایلام اختصاص می‌یافت در حال حاضر این میزان به 2 و 2 دهم درصد افزایش یافته است.
**رشد 4 برابری اعتبارات شهرداری‌ها و دو نیم درصدی دهیاری‌ها
اعتبارات شهرداری‌ها که از وزارت کشور جذب شده است نیز به همین صورت است و چهار برابر شده شده است، دهیاری‌ها هم رشد 2.5 درصدی اعتبارات را داشته‌اند در حالی‌که قبلاً 170 روستا داشتیم الان به 290 روستا رسیده است.
**نوسازی و بازسازی 40 هزار واحد مسکونی در جریان زلزله
در جریان زلزله، نزدیک به 40 هزار واحد مسکونی به صورت ساخت جدید درآمده و یا مقاوم‌سازی شده‌اند یعنی رقمی که در ایران بی‌سابقه است.
**کاهش نرخ بیکاری در ایلام
از نظر بیکاری ما تا سال 92 به صورت مرتب رتبه بین اول تا سوم را داشته‌ایم اما الان رتبه ما بین پانزده تا هفده می‌باشد که به لحاظ نسبت میانگین جمعیت به میانگین کشوری پایین‌تر است، همین امروز هم نامه‌ای از وزارت کشور به ما رسید و آمار استان‌ها را در زمینه بیکاری اعلام کرده بود که سه استان ایلام، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد در سال 96 میزان بیکاری در آنها کاهش یافته است.
**افزایش تعداد بیمه‌شدگان/ بهبود وضعیت دخل و خرج خانوارها
تا پایان سال 92 ما 86 هزار بیمه شده داشته‌ایم که الان به 100 هزار و 700 نفر رسیده است.
در این مدت، وضعیت دخل و خرج خانوارها هم رو به بهبود بوده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم به طوری‌که درآمد هر خانوار در دولت قبلی 11 میلیون تومان در سال و هزینه آن نیز 17 میلیون تومان بود اما الان میزان درآمد به 16 میلیون تومان و هزینه هم به 20 میلیون تومان رسیده است که 2 میلیون تومان بهبود را نشان می‌دهد، یعنی فاصله میان درآمد و مخارج از 6 میلیون به 4 میلیون کاهش داشته است.
**افزایش تعداد گردشگران در ایلام/ تردد 209 هزار نفر غیر از ایام اربعین
طبق آمار 31 هزار گردشگر در سال 92 داشته‌ایم که الان به 209 هزار نفر رسیده است که این آمار غیر از اربعین است و یا در بحث گردشگر خارجی 1800 نفر بوده که طی این مدت به 8700 نفر رسیده است، میزان گردشگر مذهبی هم 2 میلیون و 200 هزار نفر بوده است که به 4 میلیون و 400 هزار نفر در سال افزایش یافته است.
**افزایش 100 هکتاری زمین‌های آبی استان تا پایان سال 1397
هم‌اکنون 70 هزار هکتار زمین آبی داریم که با اقدامات انجام شده تا پایان سال 97 به 170 هزار هکتار خواهد رسید همچنین میزان تولیدات ما در بخش کشاورزی 800 هزار تن بود که اکنون به 1 میلیون تن رسیده است.
الان هم در جنوب استان کشت چغندر در حال افزایش می‌باشد که تا الان به دزفول ارسال می گردد چون آنجا کارخانه قند وجود دارد ولی با افزایش سطح زیر کشت آن در فکر ایجاد کارخانه قند در این منطقه هستیم.
**اشتغالزایی آن چند نفر می باشد؟
کارخانه قند نیز از کارخانجاتی است که خیلی اشتغالزایی آن بالاست منتهی برخی از آنها فصلی است مثلاً در طول چهار، پنج ماهی که کارخانه فعالیت می‌کند بین 300 تا 400 نفر در آن اشتغال دارند ولی در حالت عادی تا 100 نفر در آن مشغول خواهند بود.
**افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از 300 میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان
حجم سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی قبلاً 300 میلیارد تومان بوده اما الان 2500 میلیارد تومان اعلام شده است.
**افزایش 35 درصدی مهار آب‌های سطحی
در زمینه مهار آب‌های سطحی هم قبلاً تنها 10 درصد این آب‌ها مهار می‌شد اما الان به 45 درصد رسیده است که با اجرای چهار سد سیمره، کنگیر، دویرج و ایلام هم که از قبل بوده، امکانپذیر شده است و تعداد سد هم به همین منوال از یک سد به چهار سد رسیده است.
**افزایش 25 درصدی استحصال نفت از میادین مشترک
در زمینه استحصال نفت از میادین مشترک از 160 هزار بشکه در پایان دولت قبل به 200 هزار بشکه رسیده‌ایم که 25 درصد رشد را نشان می‌دهد و عایدی آن برای استان 3 درصد می‌باشد که در سال 91 این عایدی 30 میلیارد تومان بوده اما در سال جاری 91 میلیارد تومان است و خوشبختانه این مبلغ صددرصد تخصیص پیدا می‌کند.
**سرمایه‌گذاری 1800 میلیارد تومانی در حوزه صنعت از سال 1392
حجم سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و پتروشیمی از 10 هزار میلیارد ریال به 30 هزار میلیارد ریال رسیده است. مجموع سرمایه‌گذاری در بخش صنعت از ابتدای انقلاب تا پایان دولت قبلی 2 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است در حالی‌که در سال‌های اخیر به 4 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده که رشد 71 درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد و 1800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی تنها در طول چهارسال در استان بی‌سابقه است.
**رشد دو برابری درآمدهای استانی در دولت تدبیر وامید
در پایان سال 91 درآمدهای استانی 83 میلیارد تومان بوده است که اکنون به 162 میلیارد تومان رسیده است.
از نظر شاخص‌های اجتماعی هم شاهد خدمات قابل توجه دولت تدبیر و امید در ایلام بوده‌ایم به نحوی که در حوزه بیمه سلامت که جدید است 40 هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند همچنین خدمات بیمه سلامت به عشایر و روستاییان نیز از 47 میلیارد ریال به 302 میلیارد ریال افزایش یافته است.
بیمه بازنشستگی عشایر و روستاییان هم که طرح خوبی می‌باشد از 37 هزار نفر به 70 هزار نفر رسیده است.
تعداد پزشک خانواده از 67 مورد به 100 مورد رسیده است و تعداد تمام‌وقت آنها هم از 15 نفر به 86 نفر افزایش یافته است، همچنین تعداد تخت فعال قبلاً 586 تخت بوده که به 725 تخت رسیده است.
**در زمینه شاخص‌های علمی هم پیشرفت داشته‌ایم
اعضای فعال کتابخانه‌ها قبلاً 14 هزار نفر بوده‌اند که به 31 هزار نفر رسیده است.
اعتبارات پژوهشی در دانشگاه هم از 900 میلیون تومان به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان افزایش یافته است همچنین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه ایلام هم از 86 رشته به 106رشته رسیده است.
دانشجوی خارجی هم که قبلاً نداشته‌ایم اما الان 31 نفر از اتباع خارجی در استان در حال تحصیل می‌باشند.
میزان باسوادی قبلاً 81.9 بوده است اما اکنون به 84.9 رسیده است.
سرانه فضای آموزشی قبلاً 5 متر و 20 سانتیمتر بوده است که الان به 6 متر و 30 سانتیمتر رسیده است.
تعداد احزاب سیاسی از 25 حزب به 39 حزب افزایش یافته است.
تعداد نشست‌های سیاسی انجام شده 107 مورد بوده اما در چهار سال اخیر 240 مورد بوده است.
خودکشی موفق قبلاً در هر 100 هزار نفر 16 نفر بوده که به 12.6 کاهش یافته است.
**در ورزش و کسب مقام‌های مختلف خوب عمل کرده ایم
سرانه ورزشی تا پایان دولت قبل 45 سانتیمتر بوده که به 82 سانتیمتر برای هر نفر رسیده است.
در رتبه‌های اخذ شده در ورزش نیز مقام‌های آسیایی قبلاً 39 مورد بوده که به 88 مورد رسیده است و مقام‌های جهانی نیز از 11 مورد به 26 مورد افزایش یافته است، همچنین مقام‌های بین‌المللی ورزشکاران نیز از 17 مورد به 245 مورد رسیده است.
در زمینه میزبانی مسابقات بین‌المللی هم از 3 مورد به 10 مورد رسیده‌ایم.
*بخش دوم
**برخی کارشناسان معتقدند در اجرای طرح‌های حوزه کشاورزی، آن‌گونه که باید از توان و ظرفیت شرکت‌های مشاور و پیمانکاری بومی استفاده نمی‌شود، نظر شما در این باره چیست؟
هم ما و هم وزارت جهادکشاورزی خیلی تلاش می‌کنیم و مرتب لیست‌های این شرکت‌ها را می‌گیریم ولی الان فکر کنم 65 درصد نیروها بومی هستند، به هر حال هر شرکتی که اینجا می‌آید سعی بر این است که ایلامی باشد و اگر هم ایلامی نباشد باید در نظر داشت که شاکله‌ای دارند و آنها را با خودشان می‌آورند و چاره‌ای نیست ولی مابقی را در اینجا بکار می‌گیرند و کارفرما هم تا حدودی می‌تواند به آنها فشار بیاورد که نیروی بومی جذب کنند ولی به هر حال بخش خصوصی است و اینکه ما بتوانیم صددرصد روی آن نفوذ داشته باشیم عملی نیست.
**وضعیت صادرات از مرز مهران چگونه است و چه تأثیری بر اقتصاد استان دارد؟
صادرات از مرز مهران در سال 92 حدود 909 میلیون دلار بوده در حال حاضر به که الان به 2300 میلیون دلار رسیده است. به واسطه مقدار کالا یا خدماتی که از استان صادر و یا وارد استان می شود افراد، شرکت‌ها و بازرگانانی خواهند آمد و اشتغالی در بازارچه ایجاد خواهد شد و هرچند هم که سودی برای دولت نداشته باشد و حتی دولت برای صادرات، جایزه هم اعطا می‌کند اما همین موضوع ثبات صادرات باعث شده است تا عده‌ای دنبال سرمایه‌گذاری در مهران باشند و الان چند شرکت آمده‌اند و دنبال راه‌اندازی سیستم تولید و یا مونتاژ هستند که به مرز نزدیک‌تر و به صرفه‌تر باشد.
**در دوره اخیر شاهد افزایش تعاملات خارجی و خصوصاً با کشور عراق بوده‌ایم، در این زمینه توضیح بفرمایید.
در طول چهارسال گذشته با استانداران سه استان هم‎مرز با ایلام یعنی دیالی، واسط و میسان مراوده‌ی کاری داشته‌ایم منتهی در استان واسط پیشرفت بیشتری را دیده‌ایم چون تعاملات خود را زودتر از بقیه با آنها شروع کرده‌ایم و الان هم دستگاه‌ها و نهادهای متعلق به خودمان مانند دانشگاه‌ها، ورزش، علوم پزشکی، گردشگری و اتاق بازرگانی مرتب رفت و آمد می‌کنند و کارهای خوبی انجام گرفته است، در زمینه ورزش هم چندین دوره مسابقات دوجانبه برگزار شده است و یا اردوهایی در اینجا برپا می‌کنند. در بحث گردشگری با استان حله نیز توافقاتی صورت گرفته است البته با استان‌هایی مثل کربلا و نجف هم ملاقات‌هایی داشته‌ایم ولی هنوز منجر به توافق نشده است.
تعداد عراقی‌هایی هم که الان از طریق استان برای زیارت یا گردشگری به کشور ایران وارد می‌شوند روز به روز در حال افزایش است و الان سالی حداقل 700 تا 800 هزار نفر از طریق مرز مهران وارد کشور می‌شوند.
**با توجه به اینکه استان ایلام در طول سه سال گذشته میزبان زائران اربعین بوده است چه برنامه‌هایی برای اربعین امسال وجود دارد؟
به رغم اینکه مرز خسروی هم به مرزهای رسمی جهت خروج زوار اربعین اضافه شده است اما به ما گفته اند که برای امسال پیش‌بینی افزایش 10 درصدی از مرز مهران را داشته باشیم و برآورد خودمان هم این است که استقبال چندانی از مرز خسروی انجام نگیرد چون تنها تا ساعت 13 تردد در آن امکانپذیر است ولی مرز مهران 24 ساعته است و مشکل دیگر این است که در مسیر خسروی باید ابتدا از بغداد عبور کرد و سپس از کربلا به نجف بروند در صورتی که مبدأ پیاده‌روی اربعین، نجف می‌باشد ولی در صورت عبور از مرز مهران، مستقیماً به نجف می‌روند ضمن اینکه چند روز قبل که با استاندار آنجا صحبت می‌کردم عنوان کرد که در آن روزها مسیر بغداد به نجف شاهد ترافیک و مشکلات عدیده می‌باشد و حتی به خاطر خود شهروندان عراقی نیز بعضاً این مسیر بسته می‌شود و لذا با توجه به این شرایط، تخمین می‌زنیم که بیش از 60 درصد کل زائران از استان ایلام و مرز مهران عبور نمایند.
**این موضوع چه دستاوردی برای ایلام دارد؟
بله، فارغ از بحث اقتصادی و بیشتر شدن تعاملات فرهنگی، توجه ملّی به این موضوع مهم است مثلاً به تونل قلاجه تا قبل از سال 92 تنها 7 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده بود در صورتی که در سه سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد تومان و بیشتر به خاطر بحث اربعین به آن اختصاص یافته است و یا در بحث جاده مهران، ما 200 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌ایم و همه اینها اثر اربعین است و اگر بحث اربعین نبود شاید بحث جاده ایلام به مهران و با این سرعت توجیه‌پذیر نبود.
**یعنی ایلام هم ‌اکنون آماده استقبال از زائران اربعین است؟
بله، نسبت به سال قبل آمادگی بیشتری داریم و سال به سال هم وضعیت‌مان از لحاظ جاده‌ها، پارکینگ‌ها، فضاهای مورد نیاز برای آشپزخانه، اسکان و حمل و نقل بهتر شده است و می‌توانیم روزانه به 250 هزار نفر سرویس بدهیم اما مشکل اصلی ما در ایام اربعین، برخی افراد و اتباع افغانی فاقد شناسنامه و گذرنامه و همچنین برخی هموطنان بدون ویزا هستند که بدون ویزا به مهران می‌آیند و در آنجا تجمع و باعث ایجاد ازدحام شده و مانعی برای انجام وظایف مأموران و پرسنل و دست‌اندرکاران می‌شوند.
**پروژه راه کربلا در چه مرحله‌ای است؟
اصلاح مسیر، پیشرفت خوبی داشته است اما حدود 30 کیلومتر آن برای سال آینده باقی می‌ماند یعنی از تونل آزادی تا پایانه مهران که 105 کیلومتر است حدود 75 کیلومتر برای امسال آماده می‌شود و شاید هم هفت هشت کیلومتر از 30 کیلومتر باقی‌مانده هم برای اربعین آماده شود.
**ارتباطات خارجی، بحث کردهای فیلی و تعاملات با آنها هم مطرح است، آیا در این خصوص کاری انجام گرفته است؟
بله، حدود 2 میلیون کرد فیلی داریم، آنها هر سال همایشی با عنوان شهدای کرد فیلی و به خاطر 26 هزار شهید خود که توسط صدام به شهادت رسیده‌اند را برگزار می‌کنند و ما هم چندبار در این همایش شرکت کرده‌ایم و با آنها و نمایندگانی که در مجلس عراق و حتی مجلس کردستان دارند هم مذاکراتی داشته‌ایم، همچنین آنها یک شبکه تلویزیونی با نام الاشراق دارند که با صداوسیمای ما قرارداد منعقد نموده و سریال‌هایی که در شبکه ایلام نمایش داده می‌شود در آنجا هم پخش می‌گردد، جدیداً هم هیأتی از آنها به ایلام آمد و مذاکراتی با آنها داشتیم همچنین در بحث نکوداشت مفاخر ایلام هم می‌توان با توجه به تعاملات فرهنگی که در گذشته داشته‌ایم از این افراد استفاده کرد.
**در باره سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان توضیح بفرمایید؟
من با آقای جهانگیری در این‌باره مفصل صحبت کرده‌ام و گفتم هیئت‌هایی به ایلام می‌آیند و می‌روند، گفتند اگر شما بتوانید تنها یک یا دو مورد از آنها را جذب کنید به اندازه چند سال اعتبارات عمرانی برای استان مفید خواهد بود، منتهی فعلاً فقط توانسته‌ایم نیروگاه 1000 مگاواتی مهران را که عملیات آن هم شروع شده است با سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که متعلق به آلمان و رومانی است، یک نیروگاه 500 مگاواتی هم در دهلران داریم که مراحل اجرا را می‌گذراند البته ما از صندوق توسعه خوب استفاده کرده‌ایم مثلاً برای دو پروژه دهلران چند سرمایه‌گذار آمدند ولی هزینه ای نکردند اما فعلاً 500 میلیون دلار برای NGL آن مصوب شده است و پتروشیمی هم خودشان اعلام کرده‌اند که بصورت ریالی هزینه می‌کنند تا وقتی که یا سرمایه‌گذار پیدا کنند و یا دوباره به سراغ صندوق توسعه ملّی می‌رویم، یا برای میدان آذر حدود ‌500 میلیون دلار از صندوق توسعه و از طریق بانک سپه جذب کرده‌ایم و یا برای پتروشیمی ایلام 230 میلیون یورو از صندوق توسعه اخذ کرده‌ایم، در بحث چنگوله نیز سه چهار شرکت خارجی از روسیه، ایتالیا و اتریش مشغول مذاکره با وزارت نفت می‌باشند و به نظرم حتماً تا پایان امسال با یکی از آنها قرارداد امضا می‌شود.
**خبر تازه‌ای از مرزهای جدید وجود دارد؟
درباره‌ی چیلات، چنگوله و هلاله مذاکراتی با استان دیالی داریم و البته قبلاً و در زمان اصلاحات تصویب شده ولی کاری روی آن نشده بود و بعد هم یک مصوبه آوردند که بازارچه‌هایی که هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند تعطیل شوند و لذا این باید دوباره احیا شود و مکاتباتی هم با مسئولان استان دیالی داشته‌ایم و عنوان کرده‌اند که هنوز به دلیل مسائل امنیتی معذوریم ولی جدیداً و از دوماه پیش اعلام آمادگی شفاهی کرده‌اند.
**یعنی با این اوصاف ما چهار گذرگاه مرزی خواهیم داشت؟
بله، سه بازارچه و یک مرز مشترک بین‌المللی خواهیم داشت.
**یکی از انتقادهای شما در شورای اشتغال متوجه بانک‌ها بوده که با وجود اینکه بخش عظیمی از سرمایه را در اختیار داشته‌اند اما آن‌گونه که باید نقش‌آفرینی نکرده‌اند، در این باره توضیح بفرمایید.
در پایان سال 91 میزان سپرده‌های بانکی 1600 میلیارد تومان بوده است ولی الان 4000 میلیارد تومان است، ما در بحث منابع و تسهیلات بانکی دو قسمت را داریم، یک‌سری منابع آزاد است که هر کسی برود می‌تواند از آنها استفاده کند و یک‌سری هم منابع تکلیفی است مثلاً امسال 400 میلیارد تومان وام‌های تکلیفی داریم که بین بانک‌ها تقسیم می‌شوند و برخی وام‌ها مثل ازدواج و قرض‌الحسنه هم به آنها اضافه می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که مشکل اعتبار ندارند چون مثلاً در کل کشور 25 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها تکلیف شده است در حالی‌که بین 400 تا 500 هزار میلیارد تومان وام می‌دهند منتهی در بحث وام‌های تکلیفی کمی سخت‌گیری وجود دارد اما در کل مشکلی وجود ندارد و در سال گذشته بانک‌ها هر چه به عنوان سهمیه تکلیفی بوده را جذب کرده‌اند و امسال هم همه آنها اعلام آمادگی کرده‌اند و البته مقداری هم باید مردم در زمینه بازپرداخت وام‌ها همکاری کنند.
البته برخی از بانک‌ها ضمانت‌هایشان سخت‌تر و برخی ساده‌تر است و ما هم سخت‌گیری‌هایی به آنها داشته‌ایم.
امسال یک و نیم میلیارد هم از صندوق توسعه مرمت روستایی رئیس جمهور برای ایلام در نظر گرفته شده که هفته پیش ابلاغ شد و شرایطی هم که برای ایلام در نظر گرفته‌اند خیلی خوب است و برای مرزنشینان و البته شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، صفر درصد و در جاهای دیگر هم 4 درصد و حداکثر 6 درصد است و ضمانت‌های آن هم نسبتاً آسانتر است و حتی در جاهایی که در قالب تعاونی باشد همان کارت یارانه برای ضمانت کفایت می‌کند.
**استان ایلام در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی در عرصه‌های هنری کسب کرده، در این زمینه چه نظری دارید؟
من از روز اول که به ایلام آمدم در هر محفل ادبی و هنری می‌گفتم که با توجه به تحولات تکنولوژیک، بُعد مسافت دیگر معنا ندارد مثلاً در آمریکا هالیوود درست می‌شود و در هندوستان بالیوود، ایلام هم می‌تواند به یک مرکز هنری تبدیل شود که هم خودمان و هم بقیه بیایند و از آن بهره ببرند چون واقعاً استعدادهای هنری خوبی در اینجاست.
یادم می‌آید دو سال پیش به یک تئاتر با نام راپورت‌های شبانه رفتم، ما در صف اول بودیم و یکی از بازیگران که نقش گورکن را در نمایش داشت و در پایین صحنه برایش جایی تعبیه شده بود به من سلام کرد و من هم چون گریم کرده بود او را نشناختم ولی بعد از نمایش نزد من آمد و خود را معرفی کرد و گفت که از بچه‌های دهلران است و با او به پشت صحنه رفتم و دیدیم که شش نفر از بچه‌های ایلام در این تئاتر نقش‌آفرینی می‌کنند و برایم جالب و قابل افتخار بود.
الان هم شهرستان دهلران در بحث تئاتر فوق‌العاده قوی است و در هر جشنواره‌ای که شرکت دارد افتخارآفرینی می‌کند یا مثلاً فیلم‌های مستندی که آقای نورمحمدی درست می‌کند و یا نقش‌هایی که نوید محمدزاده و شادمان در فیلم‌ها بازی می‌کنند نشان‌دهنده این است که استعداد زیاد است و اگر امکانی برایشان باشد و بتوانند خود را نشان دهند حتماً افتخارآفرین خواهند بود.
چند روز پیش در مراسم تجلیل از فعالان ازدواج هم استندآپ کمدی توسط یکی از همشهریان عزیز اجرا شد که بسیار از سایر مواردی که در تلویزیون نشان داده می‌شود بهتر و باکیفیت تر و بامعناتر بود.
در زمینه شعر هم باید گفت شاعرانی که ایلام دارد به ندرت نمونه آنها چه قدیمی و چه جدید پیدا می‌شود و جوان‌ها که خیلی عالی هستند مثلاً شعرهایی که آقای حشمت منصوری دارد فوق العاده هستند و به نظر من از لحاظ محتوا و استفاده از آرایه های ادبی دست کمی از شعرای نامدار ایرانی ندارند و واقعاً پربار هستند و اگر این شخص در استان دیگری باشد همانند شهریار از او یاد می‌کنند.
در زمینه ورزش هم همین‌گونه است که فقط در رشته فوتبال نتوانسته‌ایم پیشرفت خوبی داشته باشیم که آن هم به بحث مالی برمی‌گردد که البته همین الان هم تعدادی از فوتبالیست‌های ما به تیم‌های مطرح در سایر استان‌ها ملحق شده‌اند که در صورت وجود زمینه مناسب می‌توانند برای تیم‌های استان بازی کنند.
**در داخل استان نتوانستید اسپانسری مانند پتروشیمی برای آنها پیدا کنید؟
خیر، صنایع بزرگ استان هنوز به سوددهی نرسیده‌اند، مسئولان پتروشیمی می‌گویند که هنوز در مرحله هزینه کردن می‌باشند و به مرحله تولید و سود نرسیده است و شرکت گاز هم می‌گوید که اصلاً پولی به حساب آنها واریز نمی‌شود و کلاً به خزانه واریز می‌شود.
**چه اقداماتی برای نکوداشت مفاخر استان انجام شده است؟
ما یک انجمن مفاخر داریم که قرار شده است در هر سال از دو نفر از مفاخر استان تجلیل شود که در سال‌‌های اخیر هم از شاکه و خان‌منصور، علی‌محمدخان کرد و علی‌شاه‌خان حیدری‌زادی تجلیل شد و برای نیمه دوم سال هم قرار است از آقای دکتر عبداللهی تقدیر شود و چند نفر دیگر هم در نوبت داریم که انشاءالله بزرگداشت آنها برگزار خواهد شد.
**یکی از مهمترین اتفاقاتی که در ایلام افتاده است بحث ارتقای جایگاه زنان در عرصه مدیریت است، در این زمینه توضیح بفرمایید.
من اتفاقاً با خیلی از خانم‌هایی در این زمینه صحبت کرده‌ام و آنها هم معتقدند که نباید جوزده شویم و شلوغ کاری کنیم و الکی چند نفر از زنان را به عنوان مدیرکل معرفی کنیم ولی باید یک زمینه را در بدنه مدیریتی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی ایجاد کنیم تا زنان در عرصه مدیریت رشد نمایند و اینطور طبیعی‌تر است تا اینکه بخواهیم بصورت تصنعی چند زن را به عنوان مدیرکل معرفی کنیم، ما الان در رده‌های مختلف 100 نفر مدیر زن داریم که یا معاونت و یا ریاست اداره و یا ریاست شعب بانک‌ها را برعهده دارند و در بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهادها هم این موضوع پررنگ‌تر است و به نظرم در این حالت طبیعی خوب است و در حال پیش رفتن است و ما هم باید کمک کنیم و اگر در شرایط مساوی بین یک آقا و خانم برای مدیریت قرار گرفتیم به مدیریت خانم بیشتر تمایل نشان دهیم و حتی ریاست جمهوری هم گویا به وزرا اعلام کرده است که حتماً از زنان در عرصه مدیریتی استفاده کنند.
واقعیت این است که میزان سواد و فرهیختگی خانم‌ها بسیار رشد کرده است و تغییرات جدی اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایجاد شده و به هر ترتیب این تغییرات در دیگر حوزه‌ها نیز بازتاب پیدا خواهد کرد و اثرات خود را خواهد گذاشت.
**آیا در آینده و به زودی هم مدیر زن خواهیم داشت؟
بله، با توجه به سیاست‌های دولت، استان ایلام هم در 4 سال آینده مدیر زن خواهد داشت.
**نگاه شما به جوانان و مسائل مرتبط با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنان چگونه است؟
به نظر من باید این جوان‌ها به نحوی جذب شوند چون اگر فاصله بین نسل قدیم و جوانان بیفتد پراکنده می‌شوند و جاهای دیگر می‌روند اما روش اینکه چطور باشد و اینکه احزاب بیایند و خودشان جوانان را جذب کنند و یا اینکه خود جوانان بیایند قاعدتاً باید به روشی سیستماتیک اجرا شود، ولی اگر همه چیز هم دست خودشان باشد و گروه‌هایی تحت عنوان جوانان، بدون وابستگی به تشکیلاتی که الان هست فعالیت کنند شاید خیلی جواب ندهد البته در درون دانشگاه می‌توانند خودشان تنها باشند و آن مشکلی ندارد مثل انجمن‌های اسلامی که از قدیم هم بوده‌اند منتهی آنها هم معمولاً با انجمن اسلامی‌های پیشکسوت که قبلاً بود و الان نیست ارتباط داشته‌اند و بالاخره باید این ارتباط با اعضای نسل قبل هم حفظ شود والا خطرات خاص خود را دارد چون ممکن است تندروی و یا کندروی‌هایی را پیش بیاورد.
**معلوم نیست که راه‌آهن ایلام چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
وزیر راه و شهرسازی دستور برگزاری مناقصه آن را صادر کرده است ولی روند آن کمی کند است مگر اینکه شرکت‌های خارجی به آن ورود کنند و ما هم دو شرکت اروپایی را معرفی کرده‌ایم ولی مکاتباتی که داشته‌ایم امیدواریم امسال اجرایی شود.
در مهرماه پروازهای ایران ایر هم به ایلام انجام خواهد شد و بنابراین شاهد افزایش ظرفیت پروازهای هوایی در ایلام خواهیم بود.
**بارها بر ضرورت تشکیل بنیاد توسعه استان تأکید داشته‌اید، درباره اهمیت این موضوع توضیح دهید.
جذب اعتبارات و اقدامات عمرانی هر چند برای توسعه یک منطقه و جامعه به عنوان شرط لازم اهمیت دارند اما شرط کافی نیستند و توسعه همه‌جانبه و پایدار نیازمند شکل‌گیری و ترویج فکر توسعه و انسجام بین نخبگان یک جامعه است و استان‌های پیشرفته معمولاً کانون‌هایی از نخبگان و متنفذین استان‌ها شکل گرفته که در مورد منافع استان و مسائل حیاتی متفق‌القول و هماهنگ هستند و البته اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای هم نمی‌تواند بر سر این مسائل سایه بندازد.
چنین جمعی از آنجا که متشکل از دانشگاهیان، فعالان اجتماعی و سیاسی، روحانیون سرشناس، کارآفرینان و فعالان اقتصادی و به نوعی نمایندگی از افکار عمومی هستند می‌تواند در مقاطع حساس و در جهت توسعه استان نقش‌آفرینی کند. استان‌هایی مانند کرمان، اصفهان و دیگر استان‌های بزرگ، این تشکل را دارند اما استان ما فاقد این جمع است و باید همه دست به دست هم بدهیم تا این کانون و بنیاد هر چه زودتر تشکیل شود.
منبع: فریاد ایلام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۲۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار شهدای غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان جنگ در غزه را اعلام کرد. این وزارتخانه تاکید کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ فلسطینی دیگر در نوار غزه به شهادت رسیده و ۱۱۰ نفر هم زخمی شدند.

وزارت بهداشت غزه بیان کرد که شمار کلی شهدای جنگ در غزه از هفتم اکتبر تا این لحظه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۶ هزار و ۵۷۵ نفر رسیده است.

قریب به ۸۰۰۰ نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند و تلاش برای بیرون کشیدن آن‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین ۷۳ درصد از شهدا و مجروحان جنگ در غزه زن و کودک هستند.

کد خبر 6079990 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم
  • سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد
  • فیلم| امیرعبداللهیان در نیویورک: وضعیت در غزه به نقطۀ جوش رسیده است
  • استانداری کرمانشاه : علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده
  • شلیک ضدهوایی از پادگان ابوذر مربوط به رزمایش پدافندی است
  • تجمع کشاورزان مقابل استانداری قزوین+ فیلم
  • برادرزاده هنیه به شهادت رسید + فیلم
  • فیلم/ برادرزاده هنیه هم به شهادت رسید
  • شمار شهدای غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر رسید
  • شهردار سی سخت معرفی شد