Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-29@19:36:01 GMT

موحدی: والیبالیست ها از دولت حقوق می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۲۸۷۰

موحدی: والیبالیست ها از دولت حقوق می‌گیرند

موحدی که مدت هاست هدایت تیم ملی والیبال پاکستان را به عهده گرفته است از شرایط این کشور و والیبال آنجا می گوید.

به گزارش "ورزش سه"، والیبال ایران در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی که در سطح جهان داشت، پای خود را از آسیا فراتر گذاشت و موجب شد بسیاری از تیم‌های آسیایی، پیشرفت و رشد والیبال ایران در جهان را الگوی خود قرار دهند و تلاش کنند با بهره‌مندی از متدهای مدیریتی و فنی در والیبال ایران، مسیر موفقیت در این رشته را مانند ایران طی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان و در هیاهوی موفقیت‌های تیم‌های ملی والیبال ایران در رده‌های سنی مختلف، جامعه مربیان نیز به نوعی درگیر این موفقیت‌ها شد؛ تا جایی که یک مربی ایرانی بعد از حضور در کشورهایی نظیر نپال، مالدیو و لبنان این بار برای هدایت تیم‌ملی پاکستان انتخاب شده است. «حمید ‌موحدی» که چندی قبل هدایت تیم ملی والیبال ساحلی ایران را بر عهده داشت و در کارنامه‌اش مربیگری تیم‌هایی نظیر سایپا، دانشگاه آزاد، استقلال، نارنجستان نور، شهرداری زاهدان و اسکوباگن دانمارک و الانوارلبنان به چشم می‌خورد، به عنوان یک مربی ایرانی ابتدا سرمربیگری تیم ملی نپال را بر عهده گرفت و مدتی بعد، سرمربی تیم ملی والیبال پاکستان شد. اواخر بهمن سال 95 بود که مسئولان فدراسیون والیبال پاکستان با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون والیبال آسیا خواستار معرفی یک مربی ایرانی شدند.


بعد از مکاتبه با فدراسیون ایران، در نهایت موحدی راهی پاکستان شد و روی نیمکت سرمربیگری این تیم نشست. با این مربی درباره تجربه 6ماهه حضورش در این تیم و تمام تغییراتی که در این مدت در والیبال پاکستان ایجاد کرده است، گفت‌وگویی انجام دادیم که آن را در ادامه می‌خوانید:


* داستان حضور شما در پاکستان و قبول هدایت تیم ملی این کشور چه بود؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم چه عاملی موجب شد که تصمیم به همکاری با تیمی بگیرید که نزدیک به دو سال به طور کامل از والیبال دور بوده است؟
من قبل از اینکه هدایت تیم ملی والیبال پاکستان را بر عهده بگیرم، سابقه هدایت در برخی تیم‌های خارجی را داشتم. سال‌ها پیش در کشور دانمارک ومدتی در لبنان مربیگری کردم. در چند سال قبل نیز در کشورهایی مانند مالدیو و نپال هدایت تیم‌های این کشورها را بر عهده داشتم. در کشور مالدیو مربیگری یک تیم باشگاهی بر عهده من بود که این تیم نزدیک به یک سال قبل، قهرمان کشورش شد. پس از پایان کار من در کشور مالدیو، به ایران برگشتم. مدتی بعد فدراسیون والیبال پاکستان از فدراسیون والیبال ایران خواسته بود که یک مربی به آن‌ها معرفی کند. داورزنی که رابطه خوبی با رییس فدراسیون والیبال پاکستان داشت، به من پیشنهاد داد که با توجه به سابقه حضور در تیم‌های خارجی، این بار نیز در پاکستان به والیبال این کشور کمک کنم. من با این پیشنهاد موافقیت کردم و رزومه‌ام به فدراسیون والیبال پاکستان ارسال شد. مدتی بعد با حضور من استقبال شد و من در 15 فروردین 96، کارم را با تیم ملی والیبال پاکستان آغاز کردم.


* شرایط والیبال پاکستان در حال حاضر چگونه است؟
پاکستان در گذشته‌های نه چندان دور وضعیت خوبی داشت و یکی از تیم‌های خوب در قاره آسیا به شمار می‌رفت.اما متاسفانه این کشور در حال حاضر وضعیت خوبی در والیبال ندارد.نخستین مربی خارجی والیبال که زمانی نزدیک به 70سال قبل برای یاد دادن والیبال به ایرانی‌ها پا به کشور ما گذاشت، یک مربی پاکستانی بود و این نشان از این دارد که قدمت والیبال در این کشور کم نیست. بازیکنان زیادی در پاکستان والیبال بازی می‌کردند و تا همین 10 -12 سال قبل با والیبال ایران در یک سطح بازی بودند. چندین سال قبل، مسابقاتی با عنوان شهدای هفتم تیر یا جام فجر در ایران برگزار می‌شد که پاکستان همیشه پای ثابت آن بود و با ایران والیبال پایاپایی بازی می‌کرد. اما والیبال ما توانست با جهشی فوق‌العاده، خودش را از تیم های آسیایی جدا کند. در این بین والیبال در پاکستان با پسرفت مواجه بود و مشکلات داخلی این کشور موجب شده بود به ورزش و به خصوص والیبال در این کشور لطمه وارد شود. حتی زمانی نزدیک به دو سال به طور کلی این رشته درپاکستان تعطیل بود. آن‌ها در مسابقات قهرمانی مردان آسیا که سال 2015 در ایران برگزار شد، حضور پیدا کردند و دهم شدند. بعد از آن والیبال‌شان تا آغاز سال 96 تعطیل بود. با این حال فدراسیون والیبال پاکستان رفته رفته تصمیم گرفت بار دیگر این رشته را از سر بگیرد. در این مدت، تیم ملی پاکستان در سه تورنمنت مهم حضور پیدا کرد. ابتدا به باکو رفتیم و در مسابقات بازی‌های کشورهای مسلمان حاضر شدیم. بعد از آن در انتخابی جهان قرقیزستان حضور پیدا کردیم و پس از آن در اندونزی در مسابقات قهرمانی مردان آسیا شرکت کردیم و دوازدهم شدیم.

* چه اقداماتی در راستای تغییر و تحول در تیم پاکستان انجام دادید؟
نخستین اقدام این بود که بازیکنانی که پا به سن گذاشته بودند و در واقع به نسل پیشین والیبال این کشور تعلق داشتند را کنار گذاشته و به جای آن از بازیکنان جوان‌‌تر استفاده کنیم. با این حال باید این را هم می‌پذیرفتیم که بازیکنان جوان‌تر، تجربه کافی ندارند و همین بی‌‌تجربگی شاید موجب ایجاد مشکل در برخی مسابقات شود. خیلی از بازیکنان این تیم، نخستین‌‌بار بود که در تورنمنت‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کردند. درصد زیادی از شکست‌های ما به این دلیل بود که بازیکنان تجربه تصمیم‌گیری در مواقع حساس را نداشتند و خیلی زود به اصطلاح خودشان را می‌باختند. روز اولی که کارم را در این کشور آغاز کردم، شاهد این بودم که سیستم کاری آن‌ها سیستم بسیار قدیمی و منسوخ شده‌ای است. تلاش من در دومین گام این بود که بتوانم تغییراتی را در سیستم این تیم به‌وجود بیاورم که البته زمان‌‌بر بود و باید پله‌پله انجام می‌شد. اینکه تغییرات ریشه‌ای صورت بگیرد، نیاز به زمانی حداقل نزدیک به یک سال کار مستمردارد. بازیکنان پاکستانی از لحاظ بدنی در شرایط خوبی نیستند و نیاز دارند که بدنسازی‌های اصولی و برنامه‌ریزی شده انجام دهند.


* میانگین قدی تیم پاکستان بلند است. به نظر می‌رسد آن‌ها از لحاظ فیزیک بدنی شرایط ایده‌آلی دارند.
بله از نظر قدی شرایط خوبی دارند و اغلب بلندقامت هستند. حتی در برخی روستاها و شهرها مانند کشمیر، جوانان بسیار بلندقامتی هستند که اگر به خوبی از کودکی و نوجوانی در ورزش تربیت شوند، می‌توانند به تیم ملی کمک کنند.اما اغلب مردم پاکستان از لحاظ بدنی شرایط‌شان خوب نیست. هم اینکه از ابتدا به طور اصولی بدنسازی نکرده‌اند.
از طرفی این بازیکنان اغلب در خانواده‌های ضعیفی زندگی می‌کنند و از لحاظ مالی مشکلاتی دارند و نمی‌توانند تغذیه مناسب داشته باشند. مشکل بزرگ اردوهای ما نیز همین بود. تمرینات سنگینی برگزار می‌کردیم اما از لحاظ تغذیه در مضیقه بودیم. در مجموع، پاکستان از لحاظ امکانات حرفه‌ای در شرایط ایده‌آلی نیست و ما مجبور بودیم با همان امکانات کم فعالیت کنیم. البته «یعقوب خان»، رییس فدراسیون پاکستان علاقه‌مند است که والیبال این کشور پیشرفت کند و با توجه به امکاناتی که وجود دارد، تلاش می‌کند.


* بازیکنان از نظر سن و سال در چه شرایطی هستند؟
پاکستان بازیکنانی از رده سنی 18 تا 25 یا 26 سال دارد. در واقع به جز یکی دو بازیکن که با تجربه‌تر هستند، باقی بازیکنان در شرایط سنی ایده‌آلی قرار دارند و در صورتی که شرایط ایده‌آل باشد و امکانات لازم فراهم شود، می‌توان روی آینده این بازیکنان حساب کرد. حداقل یک سال و نیم کار شبانه‌روزی نیاز است و البته کسب تجربه که با حضور در تورنمنت‌های معتبر حاصل می‌شود.


* خود بازیکنان چه واکنشی در برابر شرایط سخت دارند؟ در واقع برای‌شان این سختی شرایط و فشار تمرینات دشوار نیست؟
اوایل کمی مقاومت وجود داشت زیرا این بازیکنان با شرایط خاصی کار کرده بودند و شیوه تمرینی و بدنسازی‌ آن‌ها متفاوت و تغییر برای‌شان سخت بود. با این حال، بازیکنان خودشان به مرور زمان علاقه‌مندتر شدند و از اینکه در فشار تمرینات شاهد تغییراتی در روندشان بودند، احساس خوبی پیدا کردند. بارها پیش آمد که این بازیکنان از من تشکر کردند که به رشدشان کمک می‌کنم.این برای من بسیار ارزشمند است که این بازیکنان انگیزه دارند. مشکل بزرگ آن‌ها این است که با ترس بازی می‌کنند؛ زیرا هنوز اعتماد به نفس کافی ندارند و میادین بزرگ را ندیده‌اند. این وحشتی که دارند به مرور زمان رفع خواهد شد.


شما برای دستیاران خود نیز از مربیان پاکستانی استفاده می‌کنید؛ دانش کافی در بین این مربیان وجود دارد؟ در واقع سوال من این * است که حضور این نفرات به اندازه کافی در کنار شما مهم و موثر است یا خیر؟
خوشبختانه نفراتی که به عنوان مربی در کنار من فعالیت دارند،در شرایط خوبی هستند و بسیار دلسوزانه کار می‌کنند. آن‌ها سال‌ها در والیبال پاکستان حضور داشته‌اند و این تجربه چندین و چند ساله به ما کمک می‌کند. شناخت کافی دستیاران من از بازیکنان پاکستان و این که در خیلی مواقع رابط من با بازیکنان می‌شدند، بسیار موثر بود.


* پاکستان لیگ والیبال حرفه‌ای دارد؟
متاسفانه والیبال پاکستان لیگ ندارد. البته برخی مسابقات به طور متمرکز در برخی مواقع سال برگزار می‌شود اما هنوز لیگ مستمر ندارند.
البته پیشنهاداتی صورت گرفته است که لیگی برگزار شود تا بازیکنان در طول سال، در تیم‌های باشگاهی بازی کنند. در این رابطه با یک حامی مالی نیز صحبت شده است و باید دید ثمربخش خواهد بود یا خیر.


* در مجموع وضعیت ورزش در کشور پاکستان چگونه است؟

پاکستان جمعیتی بالغ بر 200 میلیون نفر دارد و مردم این کشور به ورزش نیز بسیار علاقه‌مند هستند و به نوعی ورزش در پاکستان فراگیر است. البته ورزش اول این کشور« کریکت» است که در آن قهرمان جهان هستند. یا« کبدی» که مهد این رشته، پاکستان است. والیبال نیز همیشه با استقبال خوبی روبه‌رو است. حتی در روستاهای کوچک این کشور مردم در زمین‌های خاکی والیبال بازی می‌کنند و عده‌ای نیز برای تماشای آن جمع می‌شوند. والیبال رشته‌ای قدیمی در کشور پاکستان بوده و در کل بزرگ‌ترین مشکل در ورزش این کشور، مشکلات مالی است. البته پاکستان کشور فقیری نیست و سرمایه در آن وجود دارد اما متاسفانه این سرمایه به درستی هزینه نمی‌شود. از طرفی مشکلات مدیریتی در ورزش این کشور نیز وجود دارد. این مشکلات باید به مرور زمان حل بشود و اعتقاد من این است که پتانسیل لازم از لحاظ نیروی انسانی و حتی از لحاظ وضعیت مادی در کشور پاکستان وجود دارد و با مدیریت قوی، می‌توان شاهد اتفاقات خوبی درورزش این کشور بود.


* کشور پاکستان چگونه کشوری است و چقدر با باور مردم ایران نسبت به آن تفاوت دارد؟
ما در شهر اسلام‌آباد سکونت داشتیم که شهر بسیار پیشرفته و تمیزی است. در واقع شهری است که به اصطلاح برای خارجی‌ها ساخته‌اند. تمام سفارتخانه‌ها آنجا هستند و شهر مدرنی به شمار می‌رود. این شهر بسیار سرسبز و خوش آب و هوا نیز هست و من شرایط خوبی در این کشور داشتم. البته این کشور شهرهایی نیز دارد که از لحاظ جمعیت بسیار شلوغ هستند اما از لحاظ امکانات و بهداشت، چندان ایده‌ال نیستند. اسلام‌آباد یک استادیوم بزرگ و مجهز نیز دارد که ما تمرینات‌مان را در آن برگزار می‌کنیم.


* مردم این کشور مسلمان هستند؟
بله. در واقع پاکستان نخستین کشور در جهان است که جمهوری اسلامی شد. زبان آن‌ها اردو است که ریشه‌ای از چند زبان مختلف دارد. من نیز تلاش کردم زبان اردو یاد بگیرم اما آسان نبود. البته اغلب بازیکنان به‌دلیل اینکه پاکستان زمانی مستعمره انگلستان بوده است، به زبان انگلیسی مسلط هستند و من با آن‌ها انگلیسی صحبت می‌کنم. جالب است بدانید که در گذشته مکاتبات اداری در این کشور به زبان فارسی انجام می‌شد و امروزه به زبان انگلیسی انجام می‌شود. مردم این کشور از لحاظ مسلمان بودن بسیار معتقد هستند و نماز و روزه‌شان قطع نمی‌شود. در ماه رمضان که تمرین تیم ملی برگزار می‌شد، همه با زبان روزه به تمرینات می‌آمدند وبه‌هیچ‌وجه حاضر نبودندیک روز را نیز روزه نگیرند. به همین دلیل تلاش می‌کردم تمرینات را به بعد از افطار موکول کنم.


* بازیکنان والیبال پاکستان از نظر تحصیلی در چه سطحی قرار دارند؟
آن‌ها تحصیلات دانشگاهی ندارند اما اقدام خوبی که دولت پاکستان انجام داده این است که بازیکنان تیم ملی را در ارتش، نیروهای مسلح و وزارت نیروی این کشور استخدام کرده است و زمانی که اردوهای تیم ملی برگزار می‌شود، آن‌ها از دولت حقوق دریافت می‌کنند اما به جای حضور در محل کار در اردوهای تیم‌ملی هستند. این اقدام خوبی است. آن‌ها از نظر مالی تامین می‌شوند تا دغدغه زیادی از این بابت نداشته باشند. البته برخی بازیکنان پاکستان در لیگ کشورهایی مانند عمان، مالدویو، لبنان یا امارات نیز بازی می‌کنند.


* شما از تیم‌های داخلی ایران نیز پیشنهاد همکاری داشتید؟
من در آخرین فعالیتم در ایران با تیم والیبال ساحلی همکاری داشتم اما آنچه برایم اهمیت داشت، این بود که خارج از کشور کار کنم و تجربیات جدیدی به دست بیاورم. برایم لذت بخش است که اصول و سیستم به روز والیبال را در کشوری مانند پاکستان پیاده کنم. این تجربه بسیار شیرینی است. اینکه در تیمی مانند پاکستان کار کنم، تمایل خودم است و معتقدم اگر امکانات جانبی در این کشور ایجاد شود ، به طور حتم شاهد رشد بیشتر والیبال پاکستان خواهم بود و این هدف اصلی من است.


* با توجه به اینکه امکانات مالی متوسطی در والیبال پاکستان وجود دارد، به‌طور حتم قراردادی با مبلغ زیاد با شما بسته نشده است؛ این‌گونه نیست؟
از آنجایی که این کشور هنوز در بخش هزینه در ورزش شرایط خوبی ندارد، از نظر مالی برای من به هیچ عنوان جالب توجه نبود. البته من بنا به توصیه داورزنی و اینکه هدفی غیر از کسب درآمد داشتم، هدایت تیم ملی پاکستان را بر عهده گرفتم. البته خود مسئولان فدراسیون پاکستان بارها از من تشکر کردند و اذعان داشتند که این مبلغ کم است اما عنوان کردند که تلاش می‌کنیم شرایط به مرور زمان و با بهتر شدن منابع مالی، تغییر کند.خوشبختانه مسئولان والیبال پاکستان علاقه‌مند هستند و در تلاشند اقدامات اصولی انجام دهند. من برنامه‌های متعددی در بخش پایه و آکادمی‌های والیبال و دیگر بخش‌ها تدوین کرده و به آن‌ها دادم که این برنامه‌ها در حال بررسی هستند.


* پاکستان در بخش والیبال بانوان نیز فعالیت دارد؟
در سال‌های قبل فعالیت‌هایی وجود داشت اما چندین سال است که والیبال در بخش بانوان این کشورفعالیت ندارد. من پیشنهادهایی در این بخش نیز به فدراسیون و شخص یعقوب‌خان داده‌ام و امیدوارم به‌زودی این بخش نیز در پاکستان فعال شود. دختران زیادی در این کشور به والیبال علاقه‌مند هستند و در مدارس و برخی باشگاه‌های ورزشی والیبال بازی می‌کنند. این پتانسیل در والیبال بانوان این کشور وجود دارد که به مسابقات برون مرزی اعزام شوند. سال‌ها قبل والیبال بانوان در پاکستان فعال بود اما بعد از مشکلاتی که در این کشور به‌وجود آمد، این بخش تعطیل شد.


* والیبال ساحلی نیز در این کشور برگزار می‌شود؟
تا کنون در این بخش فعالیت نداشته‌اند اما من پیشنهادهایی در این رابطه داده‌ام. در پاکستان یک شهر ساحلی به نام کراجی است که ساحل بسیار خوبی دارد و می‌تواند جایگاه خوبی برای والیبال ساحلی باشد. جالب است بدانید که دریای این شهر با شهر چابهار مشترک است.

گفت و گو : پرتو جغتایی

والیبال

منبع: ورزش 3

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون، سرپرست گروه و مدیر تیم ملی والیبال در ابتدای این نشست ضمن عذرخواهی برای تاخیر در شروع نشست خبری به دلیل چند تصادف در بزرگراه نیایش گفت: قبلا جلساتی با خبرنگاران داشتیم و در جریان کم و کیف بکارگیری موریس موتا پائز هستند. ماراتن را برای انتخاب پشت سر گذاشتیم و این توفیق را به دست آوردیم که در خدمت ایشان باشیم و از توانایی این مربی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: رئیس فدراسیون با توجه شرایط حساس والیبال از بنده خواستند که به عنوان سرپرست کاروان و مدیر تیم ملی در خدمت والیبال باشم تا ملی پوشان با انگیزه بالا در شرایط سخت کنونی که کار سختی پیش رو داریم، وارد مسابقات شوند و به نظر من کسب سهمیه المپیک عملی است و پائز هم به این موضوع باور دارد.

در ادامه این نشست خبر سرمربی تیم ملی والیبال در صحبت‌های مقدماتی خود گفت: خوشحال هستم که در ایران حضور دارم. به تازگی کار را با کادر فنی و بازیکنان شروع کردیم و همکاری نزدیکی با مسئولین فدراسیون داریم. با قلب و عشق کار را شروع کردیم تا ان شاالله در تابستان یک کار بزرگ انجام دهیم و آن هم کسب سهمیه المیپیک است.

وی در خصوص اینکه چرا به شما مربی برزیلی- فرانسوی گفته می‌شود و شناختش از والیبال ایران چقدر است گفت: من متولد برزیل هستم و ریشه و خانواده ام در برزیل هستند. ۳۷ سال پیش با همسرم به فرانسه رفتیم و سه فرزند من در آن جا متولد و بزرگ شدند و از هر دو کشور تجربیاتی کسب کردم که امیدوارم همه را به ایران منتقل کنم. همه با کیفیت والیبال ایران آشنا هستند و ایران در سطح پایه هم بازیکنان خوبی دارد. بازیکنان عشق بازی برای کشورشان را دارند همه باور داریم تحقق هدف راه یابی به المپیک باورپذیر است و من هم خوشحالم که این تیم را رهبری می‌کنم.

سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد غیبت برخی از ستاره ها در اردوی تیم ملی عنوان کرد: حضور بازیکنان بزرگ ستاره خیلی مهم نیست و بیشتر باید به ساخت تیم باور داشته باشیم. سال پیش خیلی از این بازیکنان حضور داشتند، اما نتایج خوب نبود. سیکل المپیک چهار ساله است و ما در یک ماه باید این کار را انجام دهیم. هدفی داریم که همه مردم ایران باید آن را با عشق باور داشته باشند و هر بازیکنی باید با قلب خود برای عشقش بیاید و بجنگد و هر کس این باور را ندارد بهتر است در تیم حضور نداشته باشد و امیدوارم تابستان امسال یک اتفاق خوب رقم بخورد.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • بازیکنان منتخب «موتا پائز» به ۱۸ نفر کاهش پیدا کردند
  • سرمربی تیم ملی والیبال: هیچ قولی نمی دهم؛ باور نمی کنم سفارش شده باشم
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • انتخاب والیبالیست ارومیه‌ای به عنوان بهترین مدافع لیگ برتر جمهوری آذربایجان
  • غیبت ستاره‌های کوبایی در هفته نخست VNL