Web Analytics Made Easy - Statcounter

مادرید - ایرنا - کمیسیون اروپا روز دوشنبه با ابراز نظر رسمی‌ در مورد رویدادهای همه پرسی‌ استقلال ایالت کاتالونیا از کشور اسپانیا، آن را غیرقانونی دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 20 مینوتوس، «مارگاریتیس شیناس» سخنگوی کمیسیون اروپا در بیانیه کوتاهی، تاکید نمود که همه پرسی‌ فراخوان شده از سوی دولت محلی کاتالونیا، قانونی نیست و این مساله داخلی‌ اسپانیا باید بر اساس قانون اساسی‌ حل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمیسیون اروپا ضمن درخواست مذاکره بین دولت ایالت کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا، افزود: اکنون زمان وحدت است نه تفرقه.
سازمان مذکور با ابراز اطمینان از رسیدگی «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا به این مساله، اعلان کرد که خشونت هیچگاه نباید ابزاری در سیاست باشد.
شیناس به رغم پرسش های مکرر خبرنگاران خارجی، حاضر به ارایه توضیح بیشتر درباره درگیری های روز گذشته (یکشنبه)، تناسب آن و زخمی شدن بیش از 800 نشد و فقط به این بیانیه اشاره کرد.
وی از سوی دیگر توضیح داد که اگر کاتالونیا از راه قانونی همه پرسی‌ برگزار کند، خارج از اتحادیه اروپا خواهد ماند.
همه پرسی استقلال کاتالونیای اسپانیا و ادعای نتیجه 90 درصدی آری در روز یکشنبه نهم مهرماه در حالی برگزار شد که دولت مرکزی به ریاست «راخوی» به شدت با برگزاری آن مخالفت کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری آن بکار برده است.
رای گیری استقلال کاتالونیا که توسط جدایی طلبان فراخوان شده بود، با شرکت 2 میلیون و 260 هزار تن از 5 میلیون جمعیت این منطقه، در میان درگیری ها و زد و خورد با پلیس ضد شورش برگزار شد. پلیس ملی‌ و نیروهای ژاندارمری اعزامی به کاتالونیا، به دستور دیوان عالی این کشور، اکثر شعبه های اخذ رای را مهر و موم و صندوق های رای گیری را ضبط کرد.
به نوشته روزنامه رسمی «ال پاییس»، نتیجه همه پرسی استقلال کاتالونیا، رای 90درصدی «آری» به استقلال و 7.87 درصدی «نه» به آن بود. نزدیک به 42 درصد جمعیت این استان در سایه جدال های خیابانی میان مردم و نظامیان و زخمی شدن 844 نفر، در این همه پرسی شرکت کرده اند.
روزنامه رسمی «لا ونگوآردیا» هم سخنان «کارلس پیگدمونت» رییس دولت کاتالونیا و برگزار کننده این همه پرسی را منتشر کرد که در آن داشتن یک کشور مستقل را حق شهروندان این استان عنوان کرده است. به نوشته این روزنامه، پیگدمونت در یک نطق تلویزیونی اظهار داشت: «در این روز رنج و امید، شهروندان کاتالونیا حق داشتن یک دولت مستقل در قالب یک جمهوری را بدست آوردند. از این رو دولت من در چند روز آینده نتیجه رای گیری امروز را به پارلمان کاتالونیا می فرستد، جایی که محل تبلور حق حاکمیت مردم است تا بر اساس قانون همه پرسی اقدام شود.»
بر اساس قانون همه پرسی، 48 ساعت پس از رای گیری بطور یکجانبه استقلال این منطقه اعلام می شود اما مشخص نشده که حداقل تعداد شرکت کنندگان در همه پرسی باید چه تعداد باشد تا نتیجه همه پرسی معتبر تلقی شود.
خودمختاری این منطقه در قانون اساسی سال 1978 اسپانیا به رسمیت شناخته شده و جنبش کاتالانیسم به عنوان جنبشی فرهنگی، زبانی و حتی سیاسی، یکی از مهمترین روندهای استقلال طلبانه در اروپا را تشکیل می‌دهد. این جنبش به مانند سایر جنبش‌های فرهنگی در اروپا از اوایل قرن هجدهم میلادی شکل گرفت و تفاوت آن با سایر جنبش‌های اروپایی در آن است که کاتالان‌ها مقاومتی کم‌نظیر در طول این سال‌ها برای کسب استقلال فرهنگی، زبانی و سیاسی از خود نشان داده‌اند.
اروپام*5*491**1486**ناشر: محسن شریفی**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۳۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده دیدار‌های پرسپولیس و استقلال و لیگ قهرمانان اروپا

به گزارش صدای ایران از ایسنا، دیدار تراکتور ـ استقلال امروز ـ ۱۲ اردیبهشت ماه ـ ساعت ۱۷ از شبکه سه سیما روی آنتن خواهد رفت.

همچنین دیدار پرسپولیس ـ سپاهان امروز ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

بنا بر این گزارش از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دیدار دورتمند ـ پاریسن ژرمن امشب چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

شهاب وهابی و علیرضا علیفر گزارش بازی را به عهده دارند.


دیگر خبرها

  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • (ویدئو) نجات ۱۶ توله خرس سیاه در خطر انقراض از استخراج کیسه صفرا
  • تهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت
  • کنایه گوتی به بارسلونا؛ لیگ قهرمانان اروپا بدون رئال مادرید کسل‌کننده‌ می‌شود!
  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند
  • ما با دولت‌ها می‌جنگیم/ چرا دورتموند از پاری‌سن‌ژرمن متنفر است؟
  • پخش زنده دیدار‌های پرسپولیس و استقلال و لیگ قهرمانان اروپا
  • شکایت کارکنان گوگل از اخراج غیرقانونی به‌دلیل اعتراض به همکاری با رژیم صهیونیستی
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران