Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- نمایشگاه «سوگواران»؛ گزیده‌ای از عکس‌های تاریخی سوگواری ماه محرم به مناسبت این ماه در موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله برپاست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این نمایشگاه عکس در 2 بخش شامل 32 تصویر با چیدمانی تازه در نگارخانه لاله و بخش دیگر شامل 23 تصویر در موزه عکسخانه شهر برپا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مجموعه‌ها و اسناد تصویری روایتگر دوران گذشته و ارادت مردمان ایران زمین به امام سوم شیعیان است که این موضوع همیشه در طول تاریخ ساری و جاری بوده است.
در این مجموعه برگزیده‌هایی از چندین دوره تاریخی و تصاویری از هیات‌های عزاداری، تکیه‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و آیین تعزیه انتخاب شده است.
از آغاز ورود عکاسی به ایران در دوره قاجار به تدریج برخی از عکاسان توانستند رفتارها و آیین‌های جمعی مردم را ثبت کنند، یکی از این آیین‌ها، سوگواری برای امام حسین(ع) است. تصاویر زیادی از آیین‌های سوگواری در عصر قاجار و پس از آن به جای مانده است.
علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه «سوگواران» می‌توانند تا نهم آبان ماه(به غیر از روزهای تعطیل) به موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله مراجعه کنند.
موزه عکسخانه شهر در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهارشیراز، ضلع جنوب غربی واقع است و ساعت بازدید 9 تا 13 و 14 تا 17 و پنجشنبه 9 تا 13 است.
نگارخانه لاله نیز در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمال بوستان لاله، جنب هتل لاله واقع شده و ساعت بازدید از این نگارخانه ساعت 9 تا 13 و 14 تا 19 است.

*نمایشگاه «کودکان عاشورایی» در نگارخانه مهر
نخستین نمایشگاه عکس های آیدین روشن ضمیر از شیرخوارگان حسینی در نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی برپاست.
در این نمایشگاه 21 اثر از مجموعه عکس های مرحوم روشن ضمیر، فعال فرهنگی و رسانه ای و از فعالان عرصه فتوژورنالیسم به نمایش درآمده است.
روشن ضمیر متولد 1359، فعالیت خود را در حوزه عکاسی از سال 78 آغاز کرده و در چند جشنواره عکس خبری، سال و نمایشگاه گروهی شرکت داشته است. وی در رشته روابط عمومی تحصیل کرده بود و علاوه بر عکاسی در هنرهای تجسمی نیز تخصص داشت.
نمایشگاه «کودکان عاشورایی» تا یازدهم مهرماه از ساعت 9 تا 19 در نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی به نشانی بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی میزبان علاقه مندان است.

*نمایشگاه عکس گروهی «عاشورائیان» در فرهنگسرای قرآن
در این نمایشگاه بیست تابلوی عکس از جلوه های عزاداری مردم و عشقشان به سرور و سالار شهیدان عالم به نمایش گذاشته شده است این عکس ها توسط گروهی از عکاسان جوان تهیه و به همت شهرداری منطقه 10 چاپ شده است.
نمایشگاه عکس عاشورائیان تا پایان ماه صفر از ساعت 9 تا 17 در فرهنگسرای قرآن به نشانی خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان شهید کاظمی میزبان علاقه مندان است.

*نمایشگاه سوزن دوزی اسماء الله در نگارخانه آفرینش نور
نمایشگاه آثار سوزن دوزی سنتی کبری فاضلی با موضوع اسماء الله و آیات قرآن کریم در گالری آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور برپاست.
کبری فاضلی از 26 سال پیش تاکنون مشغول کار سرمه و سوزن دوزی است. حضور در نمایشگاه های ششم و هشتم قرآن به صورت گروهی، نمایش آثار در کشور یونان در هفته فرهنگی ایران و یونان به صورت انفرادی، در رزومه کاری فاضلی به چشم می خورد.
نمایشگاه سوزن دوزی اسماء الله تا 19مهرماه از ساعت 9 تا 18 در مجتمع فرهنگی هنری نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت اله کاشانی، بعد از تقاطع شهید ستاری، جنب شهر کتاب میزبان علاقه مندان است.

*نمایشگاه نقاشی «واقعه عاشورا به روایت تصویر» در فرهنگسرای گلستان
این نمایشگاه با نمایش 40 اثر به سرپرستی استاد فرشاد افشارفرد و با همکاری سرای محله نظام آباد به‌ مناسبت ماه محرم در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای گلستان برپا شده است.
آثار ارائه شده در این نمایشگاه، فارغ از متن و به طور تصویرسازی مستقل خلق شده اند و برخی از هنرمندان با الهام گرفتن از حماسه سازی های روز تاریخ ساز عاشورا جامه نوینی بر پیکره سنت نقاشی عاشورایی پیشینیان پوشانده اند و برخی نیز با رویکردهای معاصر و جدید، تصاویر خود را خلق کرده اند.
علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه «واقعه عاشورا به روایت تصویر» می توانند تا 13 مهرماه از ساعت 9 تا 19 به نگارخانه شماره یک فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، خیابان گلستان، پایین تر از میدان هلال احمر مراجعه کنند.

*نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه آفتاب
نمایشگاهی از آثار خوشنویسی محسن شیرازی فخیم با نمایش 40 تابلو خوشنویسی به خط های ثلث، نستعلیق، نستعلیق شکسته، نسخ و نقاشی خط در نگارخانه فرهنگسرای آفتاب برپاست.
محسن شیرازی دارای مدرک های فوق ممتاز خط نستعلیق و مهارت صنعتگری در رشته کاشی سنتی هفت رنگ و عضو انجمن خوشنویسان ایران و انجمن صنایع دستی استان اصفهان است.
وی از هنرمندان ساکن اصفهان است و در بیش از 40 نمایشگاه جمعی و انفرادی شرکت کرده است. این هنرمند در حال حاضر مشغول کتابت قرآن کریم به خط نسخ عربی است که تاکنون 400 صفحه از آن به اتمام رسیده است.
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه خوشنویسی می‌توانند تا 13 مهرماه از ساعت 9 تا 18 عصر به فرهنگسرای آفتاب به نشانی خیابان دکتر شریعتی، روبه‌روی خیابان دولت، خیابان امام‌زاده مراجعه کنند.

*نمایشگاه «روایت مظلومیت» در نگارگذر خانه فرهنگ شهید اندرزگو
این نمایشگاه گروهی عکس با موضوع کودک و محرم در نگارگذر خانه فرهنگ شهید اندرزگو برپا شده است.
در نمایشگاه «روایت مظلومیت» 20 اثر در ابعاد 70 *50 با تکنیک سیاه و سفید و رنگی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه تا 13 مهرماه از ساعت 9 تا 17 در نگارگذر خانه فرهنگ شهید اندرزگو به نشانی خیابان پیروزی، سه راه سلیمانیه، میدان بروجردی، خیابان شهید اندرزگو میزبان علاقه مندان است.

*برپایی نمایشگاه پوسترهای عاشورایی در فرهنگسرای سرو
این نمایشگاه با هدف گسترش فرهنگ عاشورایی و انتقال مفاهیم آن به نسل آینده و زنده نگاه داشتن یاد هفتاد و دو تن شهید کربلا برپا شده است.
علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 13 مهرماه همه روزه از ساعت 9 تا 16 به فرهنگسرای سرو به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک ساعی مراجعه کنند.

*نمایشگاه عکس «جلوه سوگ» در گالری پردیسان
در این نمایشگاه 20 تابلو عکس از آثار عباس فصیحی با محوریت محرم و عاشورا، تعزیه‌خوانی، عزاداری امام حسین(ع) در نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس برپاست.
عباس فصیحی هنر عکاسی را به صورت تجربی آغاز کرده و براساس علاقه و تلاش در این حوزه، علاوه بر برپایی نمایشگاه های مختلف، در جشنواره های مختلف شرکت کرده است.
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 12 مهرماه از ساعت 9 تا 18 به گالری شماره 2 نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی ** انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۴۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ماه نمایشگاه آثار هنر‌های تجسمی، نگارگری، خوشنویسی گرافیک و هنر‌های ایرانی اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر نامدار ایرانی افتتاح شد.

در این نمایشگاه که با حضور هنرمندان و هنردوستان افتتاح شد، بیش از ۱۸۰ اثر ارائه شده است.



محمدخراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مذهبی مدیر عامل سازمان زیباسازی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و تنی چند از مدیران شهری و اساتید به نام هنری و خوشنویسی در افتتاحیه شرکت کرده و نظاره‌گر آثار بی‌بدیل هنری در ستایش استاد سخن سعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • برق برخی مناطق ۳ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • لاله زار دومین ایستگاه سرد کشور