Web Analytics Made Easy - Statcounter

باید در نگرش به مسئله جوانان تغییر اصولی در تمام عرصه ها ‌‏رخ دهد و بکارگیری و مشارکت جوانان در مسائل کشوری و ایجاد زمینه برای حضور فعال آنان در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی،فرهنگی و اقتصادی فراهم شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، امروزه حضور نیروهای جوان در بسیاری از شرکت های بزرگ و مهم جهان به میانگین سنی زیر 30 سال رسیده است، در کشور ما هم پیشرفت پروژه های مهم ملی مثل سیستم دفاع موشکی و دانش هسته ای مدیون به کارگیری جوانان توانمند کشوراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حضور جوانان در سایر امور مدیریتی به دلیل ادعای نداشتن تجربه و عدم توانایی رنگ می بازد.

ژوسف فولکمن(Joseph folkman) و همکارانش در پژوهشی که حاوی اطلاعات مربوط به 65 هزار رهبر و مدیر مشهور دنیا بود؛ به مقایسه ویژگی‌ها و وجوه تمایز دو گروه از مدیران زیر 30 سال و بالای 45 سال پرداختند، نتایج آماری این تحقیقات نشان داد که ۴۴ درصد از کارآمدترین رهبران مورد مطالعه را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند در حالی که افراد بالای ۴۵ سال تنها ۲۰ درصد از کل جمعیت مدیران کارآمد را به خود اختصاص داده‌اند(به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد).

آنها در این مطالعه ویژگی‌های مشترک مدیران جوان را اینگونه تشریح کردند: کم‌تجربگی آنها باعث می‌شد تا نسبت به تغییرات خوش‌بین باشند و به راحتی پذیرای هر گونه تغییری باشند، مدیران جوان می‌دانستند که چگونه به سایرین انرژی بدهند یا آنها را برای رسیدن به اهداف ترغیب کنند، مدیران جوان به راحتی پذیرای هرگونه بازخوردی بودند و همواره به دنبال روش‌هایی خلاقانه بودند تا کارها را به شکلی موثرتر و با کیفیت‌‌تر به انجام برسانند آنها موفقیت را یک «لازمه» می‌دانند و تمام انرژی خود را صرف رسیدن به اهدافشان می‌کنند و در نهایت رهبران جوان اهداف بزرگی در سر دارند.

اینک در کشور ماهم مسئله بازنشستگان مدیر و نیز عدم توجه به مدیران جوان، تا جایی پیش رفته که صاحبنظران، عدم توسعه یافتگی کشور را کنار گذاشتن جوانان از سطوح مختلف مدیریتی کشور و جا خوش کردن بازنشستگان بر صندلی های مدیریت می دانند.

مرکبین صندلی هایی مدیریتی، این روزها داد مدیران ارشد دولتی را هم در آورده اند، و به کررات بر حضور جوانان در عرصه های مدیرت کشور در سطوح مختلف مدیریتی تاکید می کنند.

رئیس جمهور دولت دوازدهم در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم از دغدغه خود درباره عدم به کارگیری نیروهای جوانان سخن گفت. حسن روحانی نگرانی خود را در خصوص این مساله مهم اینگونه عنوان کرد: من هم نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید، رخ نمی دهد. به همه وزرا دستور داده ام که دو نفر جوان را به سمت مشاور یا معاون و یا دستیار وزیر بگمارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه دفاع از چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ما باید به دغدغه‌هایی که مربوط به جوانان جامعه است توجه کنیم خاطرنشان کرد: در کنار مسئله ورزش، مسئله جوانان مطرح است. گرچه این دو در کنار یکدیگر بارِ این وزارتخانه را سنگین کرده است؛ اما دولت خود را متعهد می‌داند که قانون مجلس را در زمینه این وزارتخانه اجرا کند و بنابراین مسئله توجه به جوانان بسیار حائز اهمیت است.

محمدباقر قالیباف هم در آئین نکوداشت شهدای دانشجو که با عنوان «از هویزه تا حرم» برگزار شد، گفت: برای موفقیت در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نیازمند همین روحیه جوانان هستیم ؛ باید به جوانان خلاق اعتماد کنیم تا به این مدیریت‌های خسته و بسته و به وادادگی در این عرصه پایان دهند.

شهردار سابق تهران در مراسم جشن 4 سالگی دکتر سلام (23 شهریور 96) هم گفت: هر کجا از جوانان از جمله در پیروزی انقلاب و در دفاع مقدس استفاده کردیم موفق بوده‌ام و هر کجا به قول بچه‌های جنگ، پشت خاکریزها مانده‌ایم به جوانان اعتماد نکرده‌ایم.

در حال حاضر به یمن فراوانی دانشگاه ها در سطح کشور، هم جوان بیکار تحصیل کرده داریم و هم شاغل تحصیل کرده و به عینه شاهد افزایش توانمندی جوانان و نیز مطالبه جوان گرایی در مدیریت و اداره کشور هستیم و دیگر نوبت مدیران بازنشسته است که فضا را مساعد کنند تا جوانان به عرصه مدیریت ورود پیدا کنند و شایستگی های خود را ثابت کنند.

می طلبد که سکانداران کشور اجازه دهند نیروی جوان اعم از زن و مرد نه تنها در بدنه دولت، بلکه در مدیریت های میانی بکار گرفته شوند و بگذارند بازنشستگان، سال های پایانی عمرشان را در کنار دوستان، اقوام و آشنایان بگذرانند.

باید سازو کاری را اندیشید که جوانان به نظام سیاسی اعتماد پیدا کنند و با باور و عقیده گام در راه مدیرت کشور نهند. نسل گذشته به علت نبود گفتمان بین نسلی نتوانستند تجربه خود را به نسل امروزی منتقل کنند و مدیران جوان با تجربه به وجود آورند.

باید در نگرش به مسئله جوانان تغییر اصولی در تمام عرصه ها ‌‏رخ دهد و بکارگیری و مشارکت جوانان در مسائل کشوری و ایجاد زمینه برای حضور فعال آنان در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی،فرهنگی و اقتصادی فراهم شود.

دیگر باید مدیران امروزی با احتیاط فراوان از جمله هایی همچون (او چندان با تجربه نیست)، ( فکر می‌کنید از عهده‌اش برمی‌آید؟)، (او هنوز خام است)، ( بازی بچه ها که نیست بحث مدیریت است) در مورد به کار گیری جوانان در پست های مدیریتی استفاده کنند.

مدیران قدیمی و بازنشسته نهایتا یک روز صندلی مدیریتی را ترک می‌کنند و این جوان‌ترها هستند که می‌توانند جای خالی آنها را پر کنند.

استفاده از پتانسیل‌های جوانان و سرمایه‌گذاری روی آنها در کنار تجربه مدیران بازنشسته فرصت بزرگی است برای توسعه همه جانبه کشور از جمله استان های محروم.

در پایان باید گفت کشف یک مدیر خلاق و لایق از جنس جوان، یک سرمایه ارزشمند برای جامعه است. مدیران ارشد به اطراف خود نگاه کنید. شاید یکی از همین سرمایه‌های کشف نشده در سازمان شما مشغول به کار باشد.

ابوبکر مجیدی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند

محمد مصباحی ، با اشاره به اقدام‌های انجام شده در موضوع آموزش‌های مهارتی، گفت: سال گذشته ۳۱ هزار و ۲۳۰ جوان در کارگاه و دوره‌های مهارتی در استان قم شرکت کردند.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی این نهاد از سنین قبل از دبستان آغاز می‌شود، گفت: در سالی که گذشت افزون بر پنج‌هزار نفر از دانش‌آموزان قم با شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های مختلف، آموزش‌های مهارتی و کمک‌های اولیه را گذراندند.

مصباحی موحد، نقش‌آفرینی در پرکردن اوقات فراغت تابستان را از طرح‌های جاری هلال‌احمر قم یاد کرد و افزود: در همین خصوص در تابستان امسال ۳۴ عنوان کلاس جهت حضور نوجوانان و جوانان قمی پیش‌بینی‌شده است.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم گفت: این کلاس‌های ۳۴ گانه در رشته‌های مختلف هنری، مهارتی، آموزش زبان، مشاوره ازدواج و پیشگیری از اعتیاد، دوره‌های علمی و هنری و کمک‌های اولیه جهت غنی‌سازی اوقات فراغت از ابتدای تابستان سالجاری برگزار خواهد شد.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم با بیان اینکه جوانان قمی جهت بهره‌مندی از این دوره‌ها می‌توانند به هلال‌احمر استان مراجعه کرده و یا به‌صورت غیرحضوری ثبت‌نام خود را نهایی کنند، تصریح کرد: تمامی دوره‌های علمی، هنری و مهارتی جمعیت هلال‌احمر با کمترین هزینه ممکن برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • ◄ درآمدهای حیرت آور فرودگاه استانبول برای اقتصاد ترکیه
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • ناراحتی ستاره سابق از بارسا: از رئال یاد بگیرید!
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • واکنش وزارت ورزش به تغییرات مدیریتی در استقلال و پرسپولیس
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور