Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

غذاي مصرفي ما مي‌تواند در کنترل شدت و مدت‌زمان افسردگي يا اضطراب،نقش داشته باشد‎
احتمالا براي‌تان پيش‌آمده است که بعد از پشت‌سرگذاشتن روزي بد، ناگهان متوجه شده‌ايد در حال تمام‌کردن ليوان بزرگي از بستني هستيد. اگر بله، پس حتما از تأثير احساسات روي نحوه‌ي غذاخوردن اطلاع داريد. آنچه ممکن است ندانيد، اين است که خوراک شما مي‌تواند به‌طرز چشمگيري سلامت روحي و رواني شما را دست‌خوش تغيير کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس تحقيق دانشگاه پلي‌تکنيک ويرجينيادر فوريه‌ي سال 2015، مشخص شد مجموعه‌اي از انتخاب‌هاي ساده از ميان مواد غذايي مي‌تواند منجر به شکل‌گيري احساسات خوب و بد در ما شود. در امريکا 18درصد جمعيت از نوعي اختلال عصبي رنج مي‌برند. پژوهشگران تشخيص داده‌اند 6٫7 درصد از جمعيت بزرگ‌سالان بالاي 18 سال اين کشور دچار افسردگي باليني‌اند. درواقع لازم نيست حتما به يکي از اين بيماري‌ها مبتلا باشيد تا بدانيد افسردگي يا اضطراب خفيف هم مي‌تواند بار سنگيني روي دوش افراد باشد. اين دو بيماري لزوما هم‌پوشاني ندارند، اما همه‌ي ما مي‌دانيم اين دو حالتِ روحي تا چه ميزان مي‌توانند روي وزن بدن اثرگذار باشند.
درحالي‌که عوامل بالقوه‌ي زيادي براي بروز هرکدام از اين شرايط روحي وجود دارد، خبر خوب اين است که غذاي مصرفي ما مي‌تواند در کنترل شدت و مدت‌زمان يک دوره افسردگي يا اضطراب، نقش بسزايي داشته باشد. پس در ادامه‌ با اين مقاله همراه باشيد تا راهنمايي‌هاي بيشتري در اين خصوص به‌دست آوريد.
دسته‌ي اول: غذاهايي که افسردگي را تشديد مي‌کنند
سعي کنيد تاحدامکان از مصرف اين دسته از غذا‌ها دوري کنيد، چون مي‌توانند وضعيت روحي شما را وخيم‌ کنند.
1. قند
قند هميشه در ليست غذاهايي قرار مي‌گيرد که بايد آنها را کمتر خورد. دلايل مختلفي براي اين مسئله وجود دارد که يکي از آنها ارتباط مستقيم اين ماده‌ي غذايي با افسردگي است. تحقيقي که در سال 2015 درباره‌ي يائسگي انجام شد، نشان داد افزايش ميزان قند در رژيم غذايي افراد، با افزايش احتمال ابتلا به افسردگي مرتبط است. پيش‌ازاين دانشمندان نمي‌دانستند چرا داشتن يکي از مشکلات افسردگي،‌ زوال عقل يا ديابت، خطر ابتلا به ديگري را افزايش مي‌دهد. اما براساس تحقيقي که در نشريه‌ي ديابت منتشر شد، محققان دريافتند وقتي سطح قند خون بالا مي‌رود، سطح پروتئيني که رشد نورون‌ها و سيناپس‌ها را افزايش مي‌دهد، در مقابل پايين مي‌آيد. يعني خوردن ساده‌ي يک آبنبات، باعث مي‌شود مغز شما در سطحي پايين‌تر از سطح نرمال کار کند. پس هرچه بيشتر از مواد قندي استفاده کنيد، خطر ابتلا به افسردگي، ديابت و زوال عقل بيشتر خواهد بود.
2. شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي
خيال نکنيد با کمک شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي مي‌توانيد ذائقه‌ي شيريني‌خواه‌تان را راضي کنيد. اسپارتام ماده‌ي اوليه‌ي رايج و خطرناکي است که در محصولاتي مثل نوشابه‌هاي رژيمي پيدا مي‌شود. اين ماده مانع توليد انتقال‌دهنده‌ي عصبيِ سروتونين مي‌شود. اين موضوع ممکن است باعث بيماري‌هاي عصبي شود، ازجمله: سردرد، بي‌خوابي، تغييرات خلق‌وخو و البته افسردگي. البته شيرين‌کننده‌هاي مصنوعيِ ديگر مثل ايکوال يا نوتراسوئيت هم ممکن است براي سلامت روان مضر باشند.
3. الکل
دستگاه عصبي مرکزيِ انسان بسيار مهم است و مسئوليت انتقال اطلاعات از حواس پنج‌گانه، فکرکردن، فهميدن، استدلال‌کردن و کنترل عملکرد محرک‌ها را برعهده دارد. البته دستگاه عصبي مرکزي، وظيفه‌ي چگونگيِ پردازش احساسات را نيز برعهده دارد. وقتي فردي ميزان قابل‌توجهي نوشيدني الکلي مي‌نوشد، کيفيت همه‌ي اين عملکردها در سطح پايين‌تري از حد معمول قرار مي‌گيرد. بنابراين چون الکل نظم کارکرد دستگاه عصبي مرکزي را مختل مي‌کند، يکي از عوامل افسردگي به‌شمار مي‌آيد. حرف آخر اينکه نوشيدني‌هاي الکلي، علائم افسردگي را بسيار تشديد مي‌کنند. مطمئن باشيد اگر از نوشيدن آن دست برداريد، از نتيجه‌ي آن شگفت‌زده خواهيد شد.
4. روغن جامد
مرغ سوخاري، پنير کبابي و سيب‌زميني سرخ‌کرده: غذاهاي خوش‌مزه‌اي که خوردن آنها هيچ‌وقت به شما توصيه نمي‌شود. اين مواد به چند علت، مشکلاتي براي سلامت‌تان ايجاد مي‌کنند و مثل آوار روي بدن شما خراب مي‌شوند. علاوه‌براين، با بروز بيماري افسردگي نيز مرتبط‌اند. سرخ‌کردنِ زياد مواد غذايي، معمولا در روغن جامد انجام مي‌شود. عمل هيدروژنه‌کردن، فرايندي است که روغن گياهي مايع را به شکل جامد تبديل و آن را بيشتر قابل‌نگهداري مي‌کند. هرچيزي که با روغن‌هاي جامد پخته شود و حاوي چربي‌هاي ترانس باشد، مي‌تواند به‌صورت بالقوه باعث بروز افسردگي شود. چربي‌هاي اشباع مثل آنچه در گوشت‌هاي فراوري‌شده، لبنيات پرچربي و کره وجود دارد، مي‌تواند رگ‌ها را مسدود و از جريان آسان خون به مغز جلوگيري کند. درواقع عملکرد بهينه‌ي مغز از افسردگي جلوگيري مي‌کند [و اين مواد مانع چنين عملکردي مي‌شوند].
5. فست‌فود
فست‌فود‌‌ها شايد در کوتاه‌مدت راحت و ارزان به‌نظر برسند، اما وقتي تأثير آن را بر سلامت جسم و ذهن در نظر مي‌گيريد، قيمت واقعي آن با شيب تندي بالا مي‌رود. براساس پژوهش سال 2012 مجله‌ي تغذيه‌ي سالم همگاني، ثابت شد افرادي که فست‌فود مي‌خورند، در مقايسه با افرادي که از اين نوع مواد غذايي استفاده نمي‌کنند، 51درصد بيشتر با احتمال ابتلا به افسردگي مواجه‌اند. درواقع وقتي از فست‌فودها صحبت مي‌کنيم، منظورمان همبرگر، هات‌داگ، پيتزا و کليه‌ي خوراکي‌هايي است که به‌صورت صنعتي تهيه مي‌شوند. البته بعيد است خوردن مقدار کمي از هرکدام از اين غذا‌ها احتمال ابتلا به افسردگي را بيشتر کند، اما اگر به‌صورت منظم از فست‌فود‌ها استفاده مي‌کنيد، اصلاح رژيم غذايي‌تان مهم‌ترين قدمي است که مي‌توانيد براي داشتن احساسات شادتر و افسردگي کمتر برداريد.
6. چربي‌هاي ترانس
چريي ترانس اسم عموميِ چربي‌هاي غيراشباعي است که البته در همه‌ي مواد غذايي وجود ندارد. در دهه‌ي 1950، چربي‌هاي ترانس به‌صورت گسترده در چيزهايي مثل مارگارين، ميان‌وعده‌ها، خوراکي‌هاي صنعتي بسته‌بندي‌شده و همين‌طور روغن‌هاي مورداستفاده در سرخ‌کردن فست‌فود‌ها به‌کار مي‌رفت. براساس تحقيقي که در مجله‌ي پلوس وان منتشر شده است، استفاده از چربي‌هاي ترانس مي‌تواند خطر ابتلا به افسردگي را تا 48درصد افزايش دهد. درعوض، تحقيقات زيادي نيز نشان داده‌اند رژيم مديترانه‌اي، که در آن به‌طور سنتي از روغن زيتون استفاده مي‌شود، مي‌تواند خطر ابتلا به تعداد زيادي از مشکلات سلامت ازجمله افسردگي را کاهش دهد.
7. غذاهايي با سديم بالا
در طول دهه‌ها غذا‌هاي بدون چربي، راهکاري براي کاهش وزن شناخته مي‌شدند، اما امروزه ثابت شده است بسياري از اين محصولات حاوي مقدار قابل‌توجهي سديم‌اند. کارشناسان بر اين باورند که نمک اضافي در مواد غذايي مي‌تواند بر احساسات افراد اثرگذار باشد، زيرا سديم اضافي در اين محصولات ممکن است وضعيت سيستم عصبي بدن را دچار اختلال کند. اين موضوع نه‌تنها ممکن است اثر مستقيمي روي افسردگي داشته باشد، بلکه مي‌تواند سيستم ايمني بدن را نيز با خطر مواجه کند و اين امر خود باعث خستگي و فرسودگي مي‌شود. بدن ناتوان و خسته نيز احتمالا ميزبان خوبي براي بروز اختلالات عاطفي خواهد بود. مانند بسياري از غذاهاي اين ليست، نمک نيز مي‌تواند باعث افزايش وزن و درنتيجه ايجاد تصويري منفي از ظاهر فرد و حتي پيشرفت افسردگي شود.

نوشيدني‌هاي الکلي، علائم افسردگي را بسيار تشديد مي‌کنند‎
8. کافئين
کارشناسان زيادي معتقدند که حتي ميزان تقريبا کمي از کافئين هم مي‌تواند باعث بروز افسردگي شود. تحقيقي نشان داد که در ميان دانشجوبان سالم، افرادي که به‌طور متوسط يا زياد، قهوه مصرف مي‌کنند، نسبت‌به ساير دانشجويان با درجه‌ي بالاتري از شدت افسردگي دست‌به‌گريبان‌اند. مهم‌ترين دليلي که بيشتر کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند، اين است که کافئين روي خواب فرد اثر مي‌گذارد. قهوه و چاي سياه فرايند به‌خواب‌رفتن را دچار اختلال مي‌کنند. ازطرفي‌ديگر، کيفيت خواب با حال‌وحوصله‌ي ما مرتبط است و خواب آشفته مي‌تواند وضعيت روحي و رواني‌مان را به‌هم بريزد. نوشابه‌هاي انرژي‌زا مي‌توانند خواب شما را حتي تا 24 ساعت آينده مختل کنند. بعضي انواع اين نوشيدني حاوي ميزان کافئيني برابر با 14 قوطي نوشابه[ي معمولي] است.
از خوردن اين دسته از غذا‌ها هم دوري کنيد، چون محرک اضطراب‌اند و هيچ ارزش تغذيه‌اي خاصي براي اعصاب ندارند.
9. سبوس گندم
به‌گفته‌ي کارشناسانِ سلامت و تعذيه، علي‌رغم مقدار فيبر قابل‌توجه و همچنين طعم آجيلي، سبوس گندم به‌علت ميزان بالاي اسيد فايتيک، در ميان مواد غذاييِ ايجادکننده‌ي اضطراب جاي مي‌گيرد. اسيد فايتيک به مواد معدني مؤثر در خلق‌وخو،‌ ازجمله روي مي‌چسبد و جذب آنها را محدود مي‌کند. وجود مقدار مناسب روي در بدن، به‌خصوص در مبتلايان به اضطراب، بسيار مهم است، به‌طوري‌که مشخص شده است کمبود آن موجب بروز اضطراب و افسردگي مي‌شود. اسيد فايتيک در غلات کامل و لوبيا‌هاي خشک يافت مي‌شود و عمل خيساندن و پختن به کاهش آن کمک مي‌کند. پس بهتر است در هنگام تهيه‌ي برنج و سوپ و استفاده از جو دوسر، يکي از اين دو روش را به مراحل پخت اضافه کنيد.
10. توفو (پنير به‌دست‌آمده از شير سويا)
سويا با پروتئين بدون چربي تهيه مي‌شود، اما در فرايند توليد، مهارکننده‌هاي تريپسين و پروتئاز را نيز به بسته‌بندي‌ها اضافه مي‌کنند. اين مهارکننده‌ها آنزيم‌هايي هستند که هضم پروتئين را به‌شدت سخت مي‌کنند. علاوه‌براين، سويا حاوي مقدار قابل‌توجهي مس است که با بروز علائم اضطراب رابطه‌ي مستقيم دارد و مملو از اليگوساکاريدهايي است که عامل نفخ شکم شناخته مي‌شوند. اليگوساکاريدها نوعي قند هستند که دستگاه گوارش انسان قادر به هضم آنها نيست. پس استفاده از توفوهاي فراوري‌شده و برگرهاي گياهي را کنار بگذاريد و اگر مجبور به مصرف سويا هستيد، از انواع تخميرشده‌ي آن استفاده کنيد که راحت‌تر هضم مي‌شوند.
11. قهوه
براي ذهن‌هاي مضطرب، يک فنجان قهوه مانند سوخت موشک است. قهوه يکي از منابع بسيار غني کافئين است و تحقيقات نشان داده‌اند افرادي که از اضطراب اجتماعي رنج مي‌برند، در برابر عوارض ناشي از مقادير اندک محرک‌ها نيز حساس‌اند. گذشته‌ازاين، کافئين مي‌تواند جذب مواد مغذيِ تعديل‌کننده‌ي خلق‌وخو، مثل ويتامين هاي د و ‌ب را کند مي‌کند. وقتي تصميم مي‌گيريد اين محرک‌ها را از رژيم غذايي خود کنار بگذاريد، دمنوش‌هاي طبيعيِ بدون کافئين، به‌خصوص بابونه، مي‌توانند جايگزين بسيار مناسبي براي قهوه باشند. همچنين تحقيقات نشان مي‌دهند اين نوشيدني‌ها گاهي خاصيت ضدافسردگي و ضداضطرابِ قابل‌توجهي دارند.
12. نان گندم کامل
گِلوتن مشکل اصلي افرادي است که از بيماري سلياک رنج مي‌برند يا به اضطراب مبتلا هستند. تحقيقات نشان داده‌اند وقتي گلوتن از رژيم غذايي افرادي با نشانه‌هاي اضطراب حذف مي‌شود، اين نشانه‌ها نيز ناپديد مي‌شوند. اما حتي افرادي که حساسيت‌هاي خفيف‌تري دارند نيز مي‌توانند تحريکات نشاسته‌هايي مانند گلوتن را متوجه شوند. تحقيقي در همين رابطه نشان داد افرادي با حساسيت‌هاي غيرگلوتنيِ غيرسلياکي نيز بر اثر مصرف اين ماده‌ي غذايي، شاهد افزايشي عمده در احساس اضطراب و افسردگي خود بوده‌اند؛ اين افراد فقط سه روز در چالشي شامل خوردن 3 برش نان کامل گندم يا «چالش گلوتن» شرکت کرده بودند. علاوه‌براين، بيشتر گندم‌هاي غيرارگانيک در معرض گليفوزات قرار مي‌گيرند. گليفوزات نوعي علف‌کش است که مشخص شده است باعث کمبود مواد مغذي، به‌خصوص مواد معدني تثبيت‌کننده‌ي خلق‌وخو مي‌شود.
13. غذا‌هاي کنسروي
اگر مادربزرگ‌تان چيزي را تائيد نمي‌کند يا با آن غذا درست نمي‌کند يا از خوردنش لذت نمي‌برد، از آن صرف‌نظر کنيد. اين مهم‌ترين توصيه‌ي تغذيه‌ايِ تعدادي از کارشناسان ضدافسردگي است که پيروي از رژيم غذايي کاملا سنتي را پيشنهاد مي‌کنند. ترودي اسکات، متخصص تغذيه و نويسنده‌ي کتاب درمان غذايي اضطراب مي‌گويد: «من مراجعاني دارم که تحت هيچ شرايطي از غذاهاي فراوري‌شده استفاده نمي‌کنند» و اضافه مي‌کند: «بهتر است مواد غذايي‌ِ مدنظر شما فاقد مواد افزودني باشند يا حداقل مواد افزودني آن مانند مواد اوليه‌ي آزمايش‌هاي شيمي نباشد!» ازطرف‌ديگر، حتي بسته‌بندي غذاهاي نيمه‌آماده نيز ممکن است دليلي براي نگراني باشد. تحقيقات نشان داده‌اند بيسفول اي (BPA)،ماده‌اي شيميايي که در بيشتر غذاهاي کنسروي و ظروف پلاستيکي وجود دارد، مي‌تواند انتقال‌دهنده‌هاي عصبي تثبيت‌کننده‌ي خلق‌وخو را از بين ببرد. اين امر مي‌تواند به‌طور قابل‌توجهي باعث تغيير ژن‌ها در قسمت کاهش‌دهنده‌ي استرس مغز شود. براساس يافته‌هاي محققان دانشگاه برکلي کاليفرنيا، کودکاني که در اوايل دوران کودکي در معرض ‌BPA قرار مي‌گيرند، بيشتر احتمال دارد از مشکلات مربوط به اضطراب رنج ببرند.
14. آب سيب
آب‌ميوه‌ها، برعکس خود ميوه‌ها خالي از هرگونه فيبر و مملو از فروکتوز‌هاي تصفيه‌شده‌اند. افزايش ناگهاني قند خون باعث افزايش سريع هورمون آدرنالين مي‌شود که با علائمي شبيه به حمله‌ي عصبي همراه است. اخيرا تحقيقي نشان داد که فروکتوز مي‌تواند چگونگي پاسخ‌دهيِ مغز به استرس را در سطح ژن‌ها تغيير دهد. ازاين‌گذشته، در آب سيبِ بسياري از مارک‌هاي تجاري، نتيجه‌ي آزمايش آرسنيک مثبت بوده است. آرسنيک نوعي سم است که اضطراب و افسردگي را تشديد مي‌کند. به‌هرحال بهتر است کلا از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين اجتناب کنيد. اگر هم به‌نظرتان نوشيدن آب کسل‌کننده به‌نظر مي‌رسد، به‌جاي آن مي‌توانيد از آب‌هاي طعم دار يا همان دتاکس واتر‌ها استفاده کنيد.
15. شراب قرمز
شراب يا آب‌جو ممکن است به آرامش موقت ذهن‌هاي مضطرب کمک کند، اما تحقيقي نشان داده است اين استراتژي ممکن است در طولاني‌مدت نتيجه‌ي معکوس بدهد. براساس پژوهشي جديد، در طول دوره‌‌اي سه‌ساله، افرادي با اختلالات عصبي که سعي کرده بودند با استفاده از الکل يا مواد مخدر، خوددرماني کنند، در مقايسه با گروهي که از خوددرماني اجتناب کرده بودند، پنج برابر بيشتر در معرض ابتلا به مشکل اعتياد قرار گرفته بودند. بعضي نوشيدني‌ها حتي در کوتاه‌مدت نيز ممکن است موجب مشکلات خواب، نوسانات قند خون يا کمبود آب شوند. اينها همه از عواملي هستند که براي رهايي از اضطراب بايد از آنها دوري کنيد. اگر احساس مي‌کنيد به نوشيدني الکلي نياز داريد، آن را با يک کپسول گلوتامين جايگزين کنيد. اسيدآمينه‌‌ها مي‌توانند گرايش به الکل را کاهش دهند و حتي براي زدودن سم‌هاي ناشي از مصرف الکل نيز مفيد باشند.
منبع: سلامت نيوز


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید

الهه جعفرزاده: در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید قند را حذف یا کم کنند؟ با حذف قند از رژیم غذایی، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ این نوشیدنی‌ها را نخورید؛ چاق می‌شوید با این کارها به سادگی وزن کم کنید/ ۱۰ چالش آسان و مؤثر برای کاهش وزن

منبع: socialboat

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896537

دیگر خبرها

  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید