Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@06:17:48 GMT

بازار مسکن شیراز زمین خورد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۷۸۳۸

استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: آمار خرید و فروش ملک در شیراز به کمترین حد خود در سه سال اخیر رسید.

ركود اقتصادي تاثير زيادي بر معاملات مسكن گذاشت و با وجود كاهش قيمت، خريد و فروش ملك به كمترين حد خود در سه سال اخير رسيده است.
آن گونه كه رييس اتحاديه مشاورين املاك شيراز ميگويد قيمت يك واحد مسكوني با افت چشمگير نسبت به 4 سال قبل رو به رو است و با وجودي كه مالكين تمايل به فروش ملك خود حتي با قيمت پايين دارند اما مشتري چنداني در بازار مسكن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قاسم تابنده ماه در گفت و گو با سرويس اقتصادي «خبرجنوب» اظهار داشت: سود بالاي بانكي بلاي جان بازار مسكن شده و حتي مصوبه چندي قبل بانك مركزي براي كاهش سود سپرده بانكي، نه تنها رونقي به اين بازار نداد بلكه خواب بازار مسكن را عميق تر كرد.
وي در توضيح بيشتر بيان داشت: طبق مصوبه بانك مركزي سود سپرده كوتاه مدت بانكي به صورت اسمي و ظاهري كاهش يافت اما همين مصوبه به عاملي تبديل شد تا بانكها با توسل به انواع و اقسام روشها، مسابقهاي براي جذب بيشتر سپرده ها راه انداخته و با دادن وعده سود 22 و 22 و نیم درصدي به سپردههاي يكساله، مشتريان خود را ترغيب كنند كه سپرده هاي كوتاه مدت خود را به سپرده يك ساله تبديل كنند. اين كار كورسوي اميد براي ورود سپرده هاي كوتاه مدت بانكي به بازار مسكن را هم از بين برد و اين سپردهها به خصوص سپرده هاي چند صد ميليوني و چند ميلياردي به حسابهاي يك ساله رفت و سپرده هاي كمتر از صد ميليون توماني را وارد بازار سكه و دلار كرد، اتفاقي كه باعث شد قيمت طلا و ارز افزايش چشمگيري پيدا كند.
رييس اتحاديه مشاورين املاك شيراز تصريح كرد: يكي دو روز قبل از زمان اجراي مصوبه بانك مركزي، بانك ها اقدام به ارسال پيامك براي مشتريان خود كرده و به آن ها پيشنهاد وسوسه انگيز براي تبديل سپرده هاي كوتاه مدت خود به سپرده يك ساله با سود 22 و 22 و نیم درصد دادند و به اين ترتيب نه تنها پول از بانك ها به چرخه اقتصاد وارد نشد بلكه پول بيشتري به خزانه بانك ها تزريق گرديد.
تابنده ماه با رد اظهارات برخي مقامات كشوري مبني بر آن كه بازار مسكن با رشد 10 درصدي در ماه هاي پاياني سال رو به رو ميشود افزود: اين امر به هيچ عنوان صحت ندارد و نه تنها قيمت، رشد نميكند بلكه با سیاستهاي فعلي امكان افت آن نيز وجود دارد.
اين فعال بازار مسكن ادامه داد: در گذشته به دليل سودآوري بازار مسكن، مردم سرمايه خود را تبديل به ملك كرده و اگر خودشان داراي ملك شخصي بودند، ملك دوم را اجاره داده و هم از اجاره آن و هم از ارزشي كه به قيمت ملك آن ها اضافه مي شد سود ميبردند اما در شرايط فعلي كه قيمت ها رو به كاهش است مردم ترجيح مي دهند سرمايه خود را در بانك بخوابانند و سود ساليانه 22 درصدي را بدون هيچ نگراني و دغدغهاي
دريافت كنند.
وي با بيان اين كه تب دريافت سود بانكي به سازنده و انبوه ساز مسكن هم سرايت كرده گفت: سازندهاي را سراغ دارم كه 20 ميلياردي كه قبلاً وارد بازار ساخت و ساز كرده بود را از اين بازار خارج كرده و با سپرده گذاري در بانك، ماهيانه بالغ بر 50 ميليون تومان سود ميگيرد.
رييس اتحاديه مشاورين املاك شيراز با اشاره به افت خريد و فروش ملك گفت: خريد و فروش ملك در شيراز به حداقل ممكن رسيده و تا فردي مجبور به خريد واحد مسكوني نشود پا به بازار مسكن نميگذارد.
وي گفت: آمارهاي رسمي حاكي از افت شديد خريد و فروش است در حالي كه در نيمه اول سال 94 بالغ بر 23 هزار و 930 واحد مسكوني در شيراز مورد معامله قرار گرفت اين آمار در شش ماهه نخست پارسال به 17 هزار و 822 واحد و در سال جاري به 13 هزار و 255 واحد كاهش يافت.
تابنده ماه اظهارداشت: به عبارت ديگر آمار خريد و فروش ملك در شیراز نسبت به پارسال كاهش 26 درصدي و نسبت به دوسال قبل كاهش 46 درصدي
داشته است.
رييس اتحاديه مشاورين املاك شيراز با بيان اين كه قيمت هر متر واحد مسكوني با افت 30 درصدي نسبت به 4 سال قبل رو به رو است گفت: قيمت هر متر آپارتمان نوساز و صفر در فرهنگ شهر به طور ميانگين از 3 ميليون و 600 هزار تومان به دو ميليون و 700 هزار تومان، در خيابان پزشكان از متري 6 ميليون تومان به 3 ميليون و 800 هزار تومان و در خيابان نيايش و ارم از 16 ميليون تومان به متري 10 ميليون تومان كاهش پيدا كرده است كه البته باز هم با وجود این كاهش قيمت مشتري بسيار اندك است.

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نابسامانی های بازار مسکن و اجاره‌بها مجلس یازدهم را بر آن داشت که زیرساخت‌هایی قانونی را برای رفع مشکلات بازار مسکن را فراهم کند. در این راستا علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان طراح طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی موضوع مدیریت بازار مسکن، را پیگیری کرد و این طرح در نهایت پس از ماه‌ها کار کارشناسی و بررسی در مجلس، مصوب و برای نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال شد.   محور‌های اصلی مصوبه مجلس در باره ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی به این شرح است:

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند