Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-08@10:26:20 GMT

ایران و ترکیه آغاز دوره ای جدید

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۸۱۱۴

ایران و ترکیه آغاز دوره ای جدید

رویا‌های نظام تک قدرتی به تاریخ سپرده می‌شود

روابط سیاسی ترکیه با روسیه و ایران می تواند منشا قدرت اقتصادی این کشورها گردد چون این کشورها از توان ژئوپولتیکی برای جولان در منطقه برخوردار هستند.

گروه بین الملل: مدتی است روابط ترکیه و ایران به عنوان دو قدرت منطقه که دارای تاریخ و تمدنی بزرگ هستند رو به بهبود و توسعه گام گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابطی که اگرچه در 400 سال گذشته توام با درگیری نبوده است ولی در مقاطعی این دو قدرت منطقه ای رقابت سختی رابا همدیگر داشتند بخصوص در خصوص موضوع سوریه.

به گزارش بولتن نیوز،  در خصوص سوریه ترکیه مسیر جدا از ایران را رفت و هیچگاه هم نتوانست موفق عمل کند. این مسیر مجزا جایگاه ترکیه را در منطقه بشدت تضعیف کرد هرچند این کشور امیدوار بود در ائتلافهای منطقه ای بتواند بر ایران پیشی بگیرد اما این ائتلافها بدلیل ناتوانی آنها و بیگانه بودن آنها با مردم منطقه راه به جایی نبردند. در همین مدت کمی که روابط ایران و ترکیه بهبود یافته است دو کشور توانسته اند در سطح منطقه ای موفق تر از گذشته عمل کنند. تحولات دو هفته گذشته عراق نیز نشان داد که نزدیکی ایران و ترکیه می تواند ضریب امنیتی دو کشور را در خصوص معادلات منطقه ای بالا ببرد همانطور که دوری آنها می تواند آسیب جدی به امنیت منطقه وارد کند. در همین راستا و برای تقویت روابط اردوغان بزودی راهی تهران خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، یکشنبه در پاسخ به پرسشی درباره سفرش به ایران، گفت: «سفرم به ایران در راستای شرکت در نشست شورای مشترک استراتژیک صورت می‌گیرد و همه‌پرسی اقلیم شمال عراق در صدر دستور کار و رایزنی‌ها با مقام‌های ایران در تهران خواهد بود.» اردوغان با اشاره به این‌که ترکیه در تماس دائم با کشورهای منطقه در ارتباط با همه‌پرسی است، اظهار داشت، بعد از این سفر، نقشه راه ترکیه برای مرحله بعدی مشخص خواهد شد.

البته قبل از سفر اردوغان به تهران رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز یکشنبه شب وارد تهران شد. سفر هیئت عالی رتبه نظامی ترکیه به ریاست ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری ترکیه در پاسخ به دعوت سرلشگر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان صورت گرفته است. در این سفر تعدادی از مقامات عالی رتبه نظامی ترکیه ارتشبد خلوصی آکار را همراهی می‌کنند و این سفر از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

بررسی ابعاد و زمینه‌های همکاری دفاعی و نظامی بین دو کشور و همچنین گفت‌وگو درباره مهمترین مسائل منطقه محورهای گفتگو در این سفر خواهد بود. همچنین موضوع تروریسم و همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور در ادامه مقابله با تروریسم و اجرای عملیات آتش‌بس در مناطق کاهش تنش در سوریه و همچنین موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق از جمله موضوعات دیگر این گفت‌وگوها است.

به گزار ش رسانه ها، هر دو کشور اقدام به همه پرسی در شمال عراق را محکوم کرده و بر تمامیت ارضی کشور عراق تأکید کرده‌اند و اجرای قانون اساسی عراق را محور گفت‌وگو بین اقلیم کردستان و دولت عراق می‌دانند پیش‌بینی می‌شود نتایج این مذاکرات در برخورد با تروریسم تعیین‌کننده باشد.

از این رو می توان پیش بینی کرد که تحولات سوریه، عراق، مبارزه مشترک با تروریسم، همکاریهای اقتصادی و امنیتی در راس اولویتهای امروز ترکیه و ایران قرار دارد. سخنان اردوغان در هفته گذشته نسبت به اتحادیه اروپا و شروع بحران قطر با محوریت عربستان سعودی و امارات و کمکهای مستقیم و غیرمستقیم آمریکا به کردها در سوریه علیرغم درخواستهای ترکیه سبب شده است که ترکیه به این جمع بندی برسد که بدون همگرایی بیشتر و همکاری نزدیک تر با ایران نخواهد توانست در منطقه به عنوان بازیگر فعال گذشته باقی بماند.

فارغ از این این دو کشور به این نتیجه رسیده اند اگر همکاریهای مشترک بین آنها وجود نداشته باشد موج جدیدی از بی ثباتی بر منطقه سایه خواهد گستراند و این بی ثباتی بلای جان امنیت دو کشور و منطقه خواهد شد. به جرات می توان گفت تمام کارتهایی که ترکیه در این مدت روی آن برای توسعه نفوذ این کشور در منطقه حساب باز کرده بود به عنوان حبابی ترکید و نشان داد ثبات را باید از متن خود کشورهای منطقه شروع کرد و حضور بازیگران خارجی و سناریوهای تجزیه می تواند در آینده امنیت ملی کشورها را زیرسوال برده و بی ثباتی را در منطقه همیشگی کند.

ترکیه، ایران و البته روسیه دوره جدیدی از روابط استراتژیک را در حوزه های امنیتی و اقتصادی آغاز کرده اند که می تواند روند معدالات منطقه را تا سالها به نقع این کشورها تغییر دهد. حضور روسیه در این همکاری مشترک این قوت قلب را به ایران و ترکیه می دهد که در دوره جدید حمایت سیاسی و نظامی یک ابرقدرت تازه از خواب بیدار شده را در کنار خود خواهند دید تا رویاهای نظام تک قدرتی به تاریخ سپرده شود. نظم نوینی که مبتنی بر تشدید بی ثباتی و ناامنی در منطقه بود.

روابط عمیق اقتصادی و سیاسی ترکیه با روسیه و حالا با ایران می تواند منشا قدرت گیری دوباره اقتصادی این کشورها نیز گردد چون این کشورها بصورت بالقوه از توان ژئوپولتیکی و ژئو اکونومی زیادی برای جولان در منطقه برخوردار هستند.

بدون شک با گسترش این همکاریها باید شاهد تحولات جدید سیاسی و اقتصادی در منطقه باشیم.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم

سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایران از جمله حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابعاد سیاسی،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است.

۱.ایجاد اراده سیاسی برای همکاری های دوجانبه اولویت اول است و اراده سیاسی در سایه اعتماد متقابل حاصل می شود.سفر بارزانی به تهران نشان از اراده جدی طرفین برای گسترش روابط دوستانه است؛ روابطی که به واسطه مداخله عوامل ثالث بخصوص رژیم صهیونیستی با نوعی بی اعتمادی مواجه شده بود. حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران می تواند این اطمینان را در طرف ایرانی ایجاد کند که این اقلیم در آینده در زمین دشمنان ایران بازی نخواهد کرد و با هرگونه تهدیدی از خاک خود علیه ایران مقابله می کند. استقبال گرم تهران از بارزانی نیز حاکی از اراده تهران برای ایجاد روابط باثبات با اقلیم کردستان و گسترش همکاری‌های فیمابین در مسیر تامین منافع متقابل است.

 ۲.در بُعد امنیتی، طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق و بخصوص اخراج گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و اهتمام برای خلع سلاح کردن آن ها تاکید داشتند.حمایت از گروه های تروریستی و ضد انقلاب اسلامی ایران،از ترفندهای رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای تخریب روابط ایران با عراق بطور عام و اقلیم کردستان بطور خاص است.امروز پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این واقعیت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود هم اراده و هم توانایی کافی دارد و هرگونه فعالیت خصمانه با این نظام با پاسخ قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.رئیس اقلیم کردستان عراق با درک این وضعیت،از مسئولین ایرانی شنید که دولت و ملت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان را به مثابه امنیت خود می دانند و همانگونه که در زمان غائله داعش، سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافت،در آینده نیز حامی امنیت اقلیم خواهند بود.

۳.در بُعد فرهنگی،با توجه  به اشتراکات دینی، تاریخی و تمدنی و پیوندهای عمیق میان دو طرف،این سفر فرصت های مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی،علمی، دانشگاهی و رسانه ای  ایجاد کرد که باید با برنامه ریزی و پیگیری به نتیجه برسد. آداب و رسوم مشترک  و زبان از مهمترین شاخصه های هویت کُردی در دو سوی مرز ایران و عراق است که پشتوانه مناسبات سیاسی بوده و موجب تقویت اعتماد طرفین است. بر این اساس، ظرفیت سازی و توانمند کردن نهاد های فرهنگی ، رسانه ای و آموزش عالی کشور برای جذب نخبگان فرهنگی کردستان عراق و استفاده از گرایش مثبت کُردهای عراقی، باید مدنظر مسئولان کشور باشد.

۴.مهمترین بُعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در آینده را  باید در فرصت‌هایی کم نظیر برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی،انرژی و فناوری دانست.ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد و در چارچوب سیاست همسایگی می تواند سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که همزمان دارای دو کنسولگری در اقلیم است و روزانه بین دو تا سه هزار ویزا از این کنسولگری ها برای مسافرین کُرد عراقی صادر می شود. این حجم تردد و مبادلات می تواند به افزایش پروازهای هوایی منجر شود و ارتباطات بخش های خصوصی طرفین را تسهیل نماید.این که در مقاطعی حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان ، به حدود دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده نیز موید ظرفیت های کم نظیر اقتصادی است. به‌صرفه‌بودن قیمت اجناس، سهل‌الوصول بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری،وجود معادن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر گوگرد در جنوب‌غرب اربیل که در تولید کودهای شیمیایی و آفت‌زدایی مزارع کاربرد دارد از ظرفیت هایی است که می‌تواند در مناسبات دوطرفه مورد بحث قرار گیرد. انتظار است توسعه همکاری های اقتصادی ایران با اقلیم کردستان موجب قطع شریان های اقتصادی این اقلیم با رژیم صهیونیستی شود. در صد بالایی از واردات نفتی اسرائیل، ازکردستان عراق است که این امر زیبنده کردهای آزاده نمی تواند باشد.

در مجموع حضور بارزانی در ایران و اذعان صادقانه وی به دوستی ایران با کُردها، نقطه عطفی در مناسبات فیمابین است و در صورت پیگیری مسئولین ذیربط،می تواند طلیعه تقویت اعتماد و اراده سیاسی برای همکاری بوده و در ابعاد امنیتی،اقتصادی و فرهنگی، بیش از پیش گسترش یابد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904188

دیگر خبرها

  • فصل جدید تجارت با همسایه غربی
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است