Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن هانی زاده» کارشناس مسایل خاورمیانه درباره اقدامات اخیر حکومت آل سعود به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: حاکمان عربستان از خیزش مردمی در درون جامعه عربستان بسیارنگران هستند و با توجه به هشدارهایی که نخبگان غربی به رژیم آل سعود داده‌اند به فکر تغییر افتاده اند.

او با بیان اینکه حاکمیت سلمان بن عبدالعزیز و فرزندش محمدبن سلمان جامعه عربستان دچار یک التهاب شده است ادامه داد: سرکوب های صورت گرفته در عربستان، سرکوب و کشتار مردم یمن و مناقشات عربستان و قطر و دخالت تخریبی عربستان در سوریه و عراق، همه این ها موجب شده است که نظام حاکم در عربستان دچار انزوای سیاسی شود؛ پیش بینی تحلیل گران غربی این است که عربستان سعودی ممکن است با یک خیزش غیرقابل کنترل مواجه شود بنابراین به محمدبن سلمان پیشنهاد کردند که قبل از انجام یک خیزش و بروز یک خیزش مردمی دست به انجام اصلاحات اساسی در پیکره اجتماعی و حاکمیت عربستان بزند که نخستین گام طرح موسوم به 2030 است که از سوی محمدبن سلمان ولیعهد عربستان ارایه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این طرح تا سال 2030 عربستان به سمت مدرنیزه کردن ساختار اجتماعی حرکت کند و در این مسیر اصلاحات اقتصادی و فرهنگی خواهد داشت.

هانی زاده تصریح کرد: وحشت حاکمان آل سعود از خیزش مردم موجب شد پادشاه عربستان بعد از ده ها سال اجازه رانندگی به زنان بدهد که این یک امر بدیهی است؛ یعنی آزادگی رانندگی برای زنان یک مسأله بدیهی است که در همه کشورهای جهان به جز عربستان حل شده و حتی مورد تمسخر رسانه های غربی هم قرار گرفته اما با توجه به اینکه فضای اجتماعی عربستان یک فضای بسته است، این نخستین گام برای مدرنیزه کردن ساختار سنتی عربستان است و همچنین مسأله فتوای زنان و دادن یکسری اختیارات برای رسانه ها که انتقاد کنند؛ گام های لرزانی از سوی حاکمیت عربستان برای باز کردن فضای بسته اجتماعی است.

هانی زاده افزود: عربستان فاصله زیادی تا رسیدن به یک نظام مردمی و ایده آل دارد و به همین دلیل این حرکت ها با مخالفت شدید علمای وهابیت مواجه شده و انتقادهایی از سوی این علما صورت گرفته است. هم اکنون 35 تن از علمای وهابیت به دلیل مخالفت با طرح های محمدبن سلمان برای حرکت به سمت مدرنیزه کردن ساختار اجتماعی عربستان در زندان به سر می برند و این هم یک چالش جدی برای عربستان است. تقابل مدرنیزه و سنت موجب شده که یک فضای تیره و تار بر عربستان حاکم باشد و ممکن است که نتیجه معکوس هم داشته باشد؛ یعنی علمای تاثیرگذار عربستان ممکن است که مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهند و رژیم عربستان از این مدرنیزه کردن ناگهانی جامعه دچار چالش جدی شود.

او در پایان تصریح کرد: بسیاری از علمای تاثیرگذار عربستان مثل سلمان العوده، العارفی و... همه علمای بارز و حتی عبدالرحمن شبیر خطیب نماز جمعه عربستان که از علمای بارز هستند در زندان هستند و طرفداران زیادی دارند و این برای حاکمان آل سعود چالش آفرین خواهد بود. عربستان تا رسیدن به یک حاکمیت مدرن فاصله زیادی دارد که این مسأله ممکن است جامعه عربستان را تبدیل به یک جامعه دو قطبی کند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم و شعار زیبای استاندار سمنان مبنی بر انسجام، صمیمیت، رفاقت و همدلی را مدنظر کاری خود قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، فرج‌الله شوشتری امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در آئین تکریم و معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار کرد: ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم و شعار زیبای استاندار سمنان مبنی بر انسجام، صمیمیت، رفاقت و همدلی را مدنظر کاری خود قرار خواهیم داد.

وی افزود: مسیر روشنی را که با استاندار سمنان در خصوص استان اعلام و مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار گرفت، با نگاهی نو و متفاوت و با مشورت‌های ایشان، پر قدرت‌تر ادامه خواهیم داد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: هر کجا که ما بر مبنای توانمندی‌های مردم حرکت کردیم و اقدامات با محوریت مردم پایه صورت گرفت، شاهد موفقیت‌های بسیار مطلوبی بودیم.

شوشتری تصریح کرد: در مسیر خدمت به مردم بر شبکه‌های مردمی و با تکیه بر توانمندی و پتانسیل‌های مردمی به پیش خواهیم رفت.

کد خبر 748718

دیگر خبرها

  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • مصدومیت نگران کننده ستاره سیتی مقابل فارست
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • شاهد پیشرفت و تعالی حاکمیت اسلام هستیم