Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛خشک سالی حاکم بر دریاچه ارومیه، تبخیر بالای آب، تغییر وضعیت زیستی دریاچه، مدیریت ناصحیح در استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، احداث سد‌ها به همراه دخالت عوامل انسانی را از اهم دلایل به خطر افتادن حیات دریاچه ارومیه و تنها موجود زنده آن آرتمیا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آرتمیا از بین کل جانوران پرسلولی در کره خاکی مقاوم ترین در خصوص زیست در آب با میزان شوری بالاست ولی متاسفانه شرایط موجود دریاچه ارومیه و رسیدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حیات آتمیا نیز شده است.

این روز‌ها در کنار هزاران مشکل متعدد ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن افزون بر ۹۶ درصد مساحت این تالاب بین المللی، آرتمیا ارومیانا تنها موجود زنده آن نیز از بین رفته است.

در فصل پاییز شرایط برای زندگی آرتمیا مساعد می شود

یوسفعلی اسدپور در گفت گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با بیان اینکه هم اکنون آرتمیای زنده‌ای در دریاچه ارومیه وجود ندارد عنوان کرد: در زمان حاضر تنها می‌توان سیست آرتمیا یا همان تخم این موجود را در بخش‌هایی از دریاچه ارومیه مشاهده کرد که به دلیل شرایط بحرانی قادر به زندگی نیست، اما با مساعد شدن شرایط این سیست‌ها می‌توانند مجدداً خود را احیا کرده و به چرخه زیستی خود برگردند.

وی ادامه داد:رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر شرایط خاص زیست‌محیطی در دریاچه ارومیه حاکم است و هم‌اکنون این دریاچه از شوری فوق اشباع بیش از ۳۵۰ گرم در لیتر رنج می‌برد و به همین سبب در حال حاضر چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارمیه قطع شده است.

اسدپور با اشار به رنگ قرمز دریاچه ارومیه گفت: بیان کرد:علت قرمزشدن دومین دریاچه شور دنیا، شوری بیش‌ازحد و نبود اکسیژن کافی در دمای بالا است که این عوامل سبب شه جلبک‌های دارای سبزینه نتوانند تکثیر کنند و جای خود را به باکتری‌های شور پسند بدهند.

وی ادامه داد:در حال حاضر در هر میلی‌لیتر آب دریاچه ارومیه بیش از یک میلیارد باکتری شورپسند وجود دارد و این باکتری‌ها در آب سبب شده که دریاچه ارومیه به رنگ قرمز خونی متمایل شود.

وی ادامه داد: سیست آرتمیا براساس مطالعات در شرایط نامساعد جوی تا ۲۰ سال می‌تواند حیات خود را حفظ کند و نتایج تحقیقاتی ما هم نشان داده سیست‌های آرتمیا اگر مناسب بسته بندی شوند تا ۱۰ سال حیات خود را حفظ می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیاافزود: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد، در سه ماهه فصل بهار آرتمیا در ورود آب به مصب‌های رودخانه به دریاچه بلافاصله اقدام به ادامه حیات و تکثیر کرده است، ولی متاسفانه، چون ورودی آب‌ها در دریاچه ارومیه موقتی است بلافاصله بعد از خشکسالی از بین می‌رود.

وی افزود: با افزایش ورود آب به دریاچه ارومیه دمای آب آن کاهش یافته و اکسیژن آب افزایش می‌یابد که در این صورت شرایط نامساعد فعلی به حالت استاندارد خود بازمی‌گردد.

اسد پور گفت:هم اکنون دریاچه ارومیه در وضعیت ناهنجاری قرار دارد اما در اواخر پاییز انتظار می‌رود با افزایش بارش‌ها اوضاع تا حدی برای آرتمیا این طلای قرمز دریاچه ارومیه مساعد شود.

چرخه زیستی آرتمیا در دیاچه ارومیه همچنان ادامه دارد

حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت:بر اساس بررسی‌های به عمل آمده آرتمیای موجود در دیاچه ارومیه یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان است که در حالت طبیعی ۵۲ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی دارد.

وی ادامه داد:این گونه بومی دریاچه ارومیه است و بر اساس ویژگی‌های منحصر به فردی که نسبت به سایر گونه‌ها دارد تحت گونه جداگانه با نام آرتمیا ارومیانا نامگذاری شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گفت:دردریاچه ارومیه حد مطلوب شوری برای رشد و تولید مثل آرتمیابین ۵۰ تا ۱۲۰ گرم نمک در واحد لیتر آب است، ولی با توجه به سازگار پذیری بالای گونه، به راحتی در شوری ۱۲۰ تا ۲۵۰ گرم در لیتر نیز قابلیت زنده بودن و تولید مثل را داشته و حتی در شوری نزدیک به ۳۴۰ گرم نمک در آب نیز می‌تواند مدت کوتاهی زندگی کند.

جباری افزود:این گونه از جمله مهمترین منبع غذایی بعضی از پرندگان از جمله فلامینگو بوده که با داشتن درصد بالای پرونئین و سایر مواد غذایی نقش مهمی در تغذیه آن‌ها دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست در خصوص آخرین وضعیت آرتمیانا ارومیانا در دریاچه ارومیه گفت:متاسفانه در سال‌های گذشته و در پی کاهش میزان قابل توجهی از حجم آب دریاچه ارومیه، میزان املاح موجود در آب دریاچه بالا رفته و این عامل باعث کاهش تعداد آرتمیا در داخل آب دریاچه شده است، به طوریکه در برخی از ماه‌های سال تعداد آرتمیای مشاهده شده در واحد لیتر به عدد صفر نیز می‌رسد.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص حفظ تنها موجود زنده دریاچه ارومیه افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی جهت حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه و احیا آن اقدام به خرید مقدار ۴ هزار ۱۸۰ کیلوگرم سیست آرتمیا از بخش خصوصی نموده و در حال حاضر در یکی از سردخانه‌ای شهرستان ارومیه نگهداری می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست با اشاره به سیست آرتمیا گفت:سیست آرتمیا در شرایط محیطی قابلیت زنده بودن بسیار بالایی داشته و حتی تا چندین سال زنده باقی می‌ماند.

جباری ادامه داد:در طی سال گذشته و امسال با افزایش محسوس سطح دریاچه ارومیه، شاهد حضور دوباره گونه در داخل آب دریاچه بودیم که ابته میزان آن در فصل بهار سال جاری بسیار قابل توجه بود.

جباری ادامه داد:در طی سال گذشته و امسال با افزایش محسوس سطح دریاچه ارومیه، شاهد حضور دوباره گونه در داخل آب دریاچه بودیم که ابته میزان آن در فصل بهار سال جاری بسیار قابل توجه بود.


وی افزود:علی رغم اینکه شرایط زیستی در دریاچه ارومیه برای آرتمیا در برخی از ماه‌های سال چندان مطلوب نیست، اما سازگاری بالای این گونه در شرایط نامساعد و قدرت زیاد زنده ماندن سیست آرتمیا و جاری شدن آب‌های جاری از طریق زودخانه‌ها در بعضی از ماه‌های سال به داخل دریاچه از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده است چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه همچنان ادامه داشته باشد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست گفت:جمعیت آرتمیا به طور مستمر توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در حال پایش بود و در صورت نیاز و جهت جلوگیری از انقراض نسل گونه در دریاچه ارومیه، سیست‌های موجود در سردخانه در شرایط مناسب محیطی تفریخ و به زیستگاه آن دریاچه ارومیه منتقل می‌شود. کارشناسان و مسئولان در تلاش هستند با دستیابی به راهکارهای پژوهشی، علمی و نیز عملی کردن آنها برای رفع مشکلات و ایجاد شرایط مناسب به منظور صیانت از تنها موجود زنده دریاچه ارومیه اقدام کنند. ادامه حیات «آرتمیا ارومیانا» منوط به احیای پارک ملی دریاچه ارومیه بوده؛ دریاچه‌ای که چشم‌انتظار برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار موردنیاز و اجرای طرح‌های احیا از سوی دولتمردان است. گزارش از ندا موسی زاده انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسین غیاثی» از حوزه انتخابیه شبستر به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

من به طور مستقل وارد انتخابات شده‌ام، خط قرمز من مردم و نظام جمهوری اسلامی است که برای رفاه مردم و بهتر نمودن شرایط معیشتی مردم تلاش خواهم نمود.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

مهمترین موضوع مبحث اقتصاد و معیشت مردم است. اقتصاد و معیشت رابطه مستقیمی با افرایش یا کاهش ازدواج و طلاق، استرس و آرامش، پیشگیری و درمان بیماری، بداخلاقی و شلوغی و کاهش، مراجعات به دادگاه‌ها دارد.

راه حل در تقویت تولید است (تولید در هر بخش کشاورزی و صنعت و دامپروری و …) رونق تولید با رونق صادرات محصولات غیرنفتی رابطه مستقیم دارد. برای بهبود صادرات باید موانع را برداریم که عمده ترین آن رفع تعهدات ارزی صادر گنندگان می‌باشد که متأسفانه تیشه به ریشه صادرات و تولید وارد کرده است.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من با توجه به شغل اکثریت اهالی کمیسیون کشاورزی یا کمسیون صنایع خواهد بود.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

۱. خشک شدن دریاچه ارومیه
۲. کیفیت پایین خدمات بهداشت و درمان
۳. جاده‌های مواصلاتی
۴. مشکلات کم آبی در حوزه شرب و کشاورزی

کد خبر 6099508

دیگر خبرها

  • مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز برای ۲۵ سال آینده کفایت می‌کند
  • ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • افزایش ۲۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است
  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • دینگونک؛ هیولایی مرموز که استعمارگران را می‌ترساند! (+عکس)