Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس ستاد ارتش ترکيه يکشنبه شب وارد ايران شد و رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري کشور دوست و همسايه نيز فردا (چهارشنبه) در رأس يک هيأت بلند پايه سياسي – اقتصادي به منظور برگزاري اجلاس نوبتي شوراي عالي همکاري بين دو کشور، به کشورمان سفر مي‌کند.

انجام اين سفر پس از يک وقفه نسبتاً طولاني و در شرايط حساس تحولات منطقه‌اي از اهميت بالايي برخوردار و حاوي پيام‌هاي اميدوار‌کننده‌اي براي روابط دو کشور و منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وخامت اوضاع منطقه خاورميانه و آفات و آسيب‌هاي آن به صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي بر کسي پوشيده نيست. اين وضعيت ضرورت هم انديشي و رايزني فشرده مقامات ارشد دو کشور قدرتمند و صاحب اعتبار در منطقه را بديهي مي‌سازد.
تجربه ساليان گذشته بخوبي نشان داده است که همکاري ايران و ترکيه بخشي از راه حل بحران ها است. هرگاه ايران و ترکيه متحد وارد معرکه‌اي در منطقه شده‌اند بارقه‌هاي اميد و جوانه‌هاي صلح شروع به شکفتن کرده است و بالعکس هرگاه فاصله ناخواسته‌اي بين دو کشور اتفاق افتاده نه تنها کمکي به بازگشت صلح و ثبات منطقه‌اي نکرده بلکه بر وخامت اوضاع افزوده است. بنابراين ضرورت هم‌افزايي نيروهاي دو کشور براي پيگيري سياست کنترل و کاهش منازعات و فراهم آوردن زمينه‌هاي حل و فصل آنها از مسير‌هاي مسالمت‌آميز به امر غيرقابل اجتنابي تبديل شده است. اين سفر در شرايطي صورت مي‌پذيرد که:
1- تحريم‌هاي ظالمانه هسته‌اي شوراي امنيت عليه کشورمان برداشته شده و فرصت زريني براي جبران عقب ماندگي‌هاي دوران فترت پديد آمده است. هدف در گام اول رسيدن به حجم 30 ميليارد دلار حجم روابط تجاري – اقتصادي فيمابين است.
2- تروريزم در سوريه و عراق شکست هاي سنگيني متحمل شده و اميد به پايان خشونت و بازگشت آرامش به منطقه تقويت شده است.
3- بازيگران بين‌المللي و همکاران منطقه‌اي آنها به‌دنبال تحميل نظم جديدي بر منطقه هستند. هسته اصلي اين نظم، تجزيه کشورها و تغيير مرزهاي سياسي کشورهاي منطقه به نفع امنيت رژيم صهيونيستي است.
4- اقليم کردستان عراق با ارزيابي غلط شرايط دچار خطاي محاسباتي شده و درصدد اقدامي برآمده است که ادامه آن، عراق و منطقه را دچار تنش و اختلافات خسارت باري مي‌کند. تنها برنده اين وضعيت رژيم اشغالگر قدس است.
امروز چالش اصلي منطقه، تروريزم است و همه امکانات منطقه بايد براي ريشه کني آن به‌کار برده شود. انحراف از اين مسير گناه نابخشودني است. امنيت اولويت اول منطقه و پيش شرط توسعه و حل ساير مسائل است. هر دو کشور واقف به اين دسايس هستند و نسبت به اهداف آنها دغدغه دارند و بهترين راه براي مقابله با اين چالش‌ها را تحکيم همکاري‌هاي موجود مي‌دانند. ايران دوست ترکيه است. گامي که به منافع مشروع اين کشور زيان برساند برنمي‌دارد و اين حس، متقابل است و مردم با فرهنگ ايران نيز قدردان دوستي مردم ترکيه‌اند. ايران و ترکيه همسايه هستند.
ضرورت همسايگي، حسن روابط است. ممکن است دو همسايه بعضاً در برخي موارد تفاوت نظر داشته باشند ولي در نهايت اين گذرا است. آنچه ماندگار است همسايگي است؛ هوشيار باشيم که دچار تقليل‌گرايي يا تماميت طلبي نشويم. اين درست نيست که همه چيز را صفر و صد کنيم و در تلألؤ رنگ‌ها همه را سفيد و سياه ببينيم. نه يکپارچه شيفته شويم و نه يکصدا متنفر. در چارچوب تصوير کلي همسايگي، بايد موضوعات را حوزه‌بندي و متناسب با ماهيت هر حوزه اتخاذ موضع کنيم. اما اين اصل را هرگز فراموش نکنيم که ترکيه کشور دوست و همسايه ماست.
*کارشناس مسائل منطقه
منبع: روزنامه ايران 11/07/1396
پژوهشم**1197**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

استاندار در شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان بر هم‌افزایی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات شهر و استان اصفهان تاکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سیدرضا مرتضوی در شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان گفت: دست عنایت الهی به صورت مستمر به امداد مردم این سرزمین آمده و بی‌توجهی به پیشینه تاریخی این امداد الهی ما را دچار غفلت خواهد کرد.

وی با یادآوری شکست آمریکایی‌ها در طبس، خاطرنشان کرد: رژیم جنایتکار آمریکا به واسطه حمله به طبس قصد انجام جنایت‌های متعددی داشت و برای بمباران برخی از مناطق تهران برنامه‌ریزی کرده بود اما به مدد الهی این رژیم جنایتکار شکست خورد و این واقعه، سوره فیل را در ذهن یادآور می‌کند و خداوند متعال با امدادهای غیبی، تصویر و ترسیم دیگری از اراده خدا را در این سرزمین رقم زد و امیدواریم که خداوند باز هم ما را در مسیر حرکت به سوی جهانی شدن انقلاب یاری کند.

استاندار در ادامه به بازدید از منطقه شرق شهرستان اصفهان اشاره کرده و گفت:  با توجه به‌ وسعت شهرستان اصفهان و همچنین چالش‌ها، مشکلات، حواشی مسائل مناطق مختلف این شهرستان، قرار بر این بود که مسائل شهرستان اصفهان در سفرهای متعدد و به صورت منطقه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد و در این راستا و در امتدا سفرهای شهرستانی، امروز در خدمت منطقه شرق شهرستان اصفهان بودیم و چالش‌ها و مشکلات این منطقه مورد رصد و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این سومین سفر منطقه‌ای به شهرستان اصفهان بود و در این راستا به  مناطق بر آن شمالی و جنوبی، کراج و شهرهای زیار، قهجاورستان سفر کرده و از برخی پروژه‌ها بازدید به عمل آوردیم‌.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در ادامه سفرهایی را به سایر مناطق اصفهان نیز خواهیم داشت تا بتوانیم چالش‌ها و مسائل سایر مناطق را هم از نزدیک بررسی کنیم.

وی در ادامه خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گفت:  از روسای دستگاهی اجرایی شهرستان و استان انتظار داریم با مساعدت و هم‌فکری راهکارهای خودشان را برای حل مشکلات ارائه دهند و این رویکرد هم‌افزا و  نگاه خیرخواهانه مدیران استان در جلسات مختلف تجلی پیدا کرده و منجر به حل موانع و مشکلات شده است و امیدوارم که امروز نیز همه کمک کنند تا اتفاق ماندگاری برای منطقه شرق اصفهان داشته باشیم.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف جنایات اسرائیل است
  • تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی