Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:19:08 GMT

کرمانشاه هفتمین شهر حاشیه نشین

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۸۷۲۴

کرمانشاه هفتمین شهر حاشیه نشین

کرمانشاه- ایرنا- روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2519 دهم مهر ماه 96 مطلبی را با عنوان 'کرمانشاه هفتمین شهر حاشیه نشین' به قلم منوچهر نجمایی منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است: بنابر آمار رسمی اعلام شده، یک سوم شهرنشینان کشور را حاشیه نشین ها تشکیل می دهند، اگر چه این آمار در مناطق مختلف کشور متفاوت است و موقعیت جغرافیایی، وضعیت کار و اشتغال و درآمد سرانه و عوامل دیگری در حاشیه نشینی این تفاوت را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعلام آمار حاشیه نشینی در کشور می تواند آژیر خطری برای تبعات منفی ناشی از فرهنگ متفاوت و رشد بی رویه و بدقواره شهرها شود به ویژه شهرهایی که از نظر مدیریت اجرایی و اقتصادی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و بودجه و اعتبار کافی برای توسعه شهری و کشاندن خدمات شهری به حاشیه ها را ندارند.
بنابر آنچه اعلام شده تهران، مشهد و کرج به ترتیب دارای بیشترین حاشیه نشینی و یزد و سمنان و کرمان کمترین جمعیت حاشیه نشینی را در خود جای داده در میان شهرهای اعلام شده کرمانشاه با آمار تقریبی 300 هزار نفر پس از تهران، مشهد، کرج، اهواز، اصفهان و تبریز هفتمین مرکز استان های کشور از نظر حاشیه نشینی است.
اگر چه در گذشته بخش کمی از مردم در حاشیه شهرها زندگی می کردند و فقط چند شهر بزرگ و صنعتی حاشیه نشینی داشتند، امروزه بیش از یک سوم جمعیت شهرنشین ایران در مناطق حاشیه شهر زندگی می کنند که حتی شهرهای کوچک و بزرگ از این آسیب اجتماعی به دور نیستند جمعیتی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آمار آنها را حدود 11 میلیون اعلام می کند البته اعلام آمار وزیر راه و شهرسازی نه از آن جهت که حاشیه نشینی شهرها به عنوان یک آسیب و معضل اجتماعی مطرح شده که برای آن تصمیم و ارائه راهکاری برای رفع آن بشود.
وزیر مسکن و شهرسازی آمار حاشیه نشینی را به این دلیل عنوان نمود که، آماری از خانه ها و اماکن مسکونی خالی ارائه بدهد و بگوید که همچنان 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی و 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور وجود دارد.
براساس آماری که بطور تقریبی از سوی مسئولان استانی اعلام شده است حاشیه نشینی در بعضی از شهرها رو به افزایش است اما نکته جالب این است که شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری حاشیه نشین ندارد.

**چرایی حاشیه نشینی؟!
معمولا شهرهای بزرگی که از نظر صنعتی در موقعیت بالایی قرار دارند از حاشیه نشینی بیشتری برخوردار هستند با توجه به آماری که اعلام شده و به آن پرداختیم تهران با جمعیت حاشیه نشینی 2 میلیونی در کشور رتبه نخستین را دارد، اما باید تهران را به دلایل مختلف از بقیه مراکز استان ها در این قضیه جدا کرد، چرا که معمولا پایتخت هر کشوری همواره مهاجرپذیر بوده و هست که دلایل مختلفی را می توان برای آن در نظر گرفت از جمله هجوم جمعیت شهرهای کوچک و بزرگ به پایتخت که ظاهرا و به زعم مردم از رفاهیت بیشتری برخوردار بوده و امکانات زندگی و درآمدزایی و مسایل مختلف دیگر در پایتخت بیشتر از شهرهای دیگر است برهمین اساس توسعه شهری در تهران موجب ساخت و ساز بیشتر برای توسعه شهری و پاسخگویی به نیازهای مهاجرانی است که در تهران ماندگار خواهند شد که این مسئله از سالها پیش در کشور ما اتفاق افتاده و جمعیت انبوه مهاجران شهرهای کوچک و روستاییان که در محل های سکونت خود به دلیل نبودن شغل مناسب و نارضایی از درآمد ناچیز و بی سامانی معشیت خود بدنبال درآمد بیشتر و ظاهرا زندگی راحت تری هستند در حالی که بسیاری از این تصورات پس از مهاجرت به سراب تبدیل می شود اگر نگاهی آماری به شهروندان تهرانی بیندازیم به این واقعیت پی می بریم که بیشترین شهروندان ساکن در تهران را قومیت های مختلف شهرهای گوناگون کشور تشکیل می دهند.
البته این را هم فراموش نکنیم که تهران به دلیل امکانات فراوانی هم که از نظر ساختار تجهیزاتی دارد موجب شده که بجز بسیاری از شهروندان جویای کار و مشاغل پایین، صاحبان مشاغل تخصصی بالا از جمله پزشکان که موقعیت کار و درآمد را در تهران بهتر می بینند، مهاجرت به تهران و ترک دیار را ترجیح می دهند.
متاسفانه تعداد مهاجرین به تهران که بسیاری از آنها در حاشیه های شهر ساکن شده اند و ظرفیت اماکن مسکونی شهر و حتی حاشیه ها جوابگوی مهاجران نبود، شهرستان کرج به دلیل نزدیکی به تهران و داشتن راههای ارتباطی سریع از جمله اتوبان و مترو، که دسترسی به کرج و شهرک های اقماری آن را آسان می کرد، جمعیت مهاجر به تهران راهی کرج شدند که بر همین اساس و برابر آمار اعلام شده در حال حاضر این شهرستان با جمعیت یک میلیون نفری حاشیه نشین در ردیف سوم این آمار قرار گرفته است.
از پایتخت که بگذریم مشهد که با حدود یک میلیون و 280 هزار نفر حاشین نشین دومین در کشور است، بیشترین انگیزه برای سکونت در این شهر مجاورت به حرم رضوی و ماندگاری اعتقادی و مذهبی است که حتی در میان این حاشیه نشین های ثابت مهاجرینی از کشورهای عربی و افغانستان نیز به جمعیت ثابت این شهر افزوده شده اند، اگر چه مهاجران موقت از شهرهای مختلف کشور و اتباع خارجی مسلمان نیز به جمعیت کوتاه مدت ماندگار این شهر افزوده شده اما چون در بازه زمانی زیارتی و اعتقادی هر روز شاهد ورود و خروج زائران هستیم، هیچگاه نمی توانیم این گروه را در زمره جمعیت ثابت مشهد اضافه کنیم.
در مورد حاشیه نشینی شهرهایی چون اهواز و اصفهان نیز که هر دو شهر با 500 هزار نفر حاشیه نشینی روبرو هستند که این 2 مرکز استانی دو موقعیت متفاوت دارد اهواز از دیرباز مرکز کسب و کار و درآمدزایی بوده و اصفهان به عنوان یک شهر توریستی پذیرای مهاجران بوده است.
اما کرمانشاه به عنوان مرکز استان وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر شهرها دارد که باید جداگانه به آن پرداخته بشود اگر چه در بحث دیگر شهرها، دلیل مهاجرت را به اشاره مطرح کردیم.
1- کرمانشاه به دلیل هشت سال درگیری با جنگ تحمیلی که تقریبا تمامی شهرهای منطقه مرزی زیر آتش خمپاره و توپ و موشک های دشمن بعثی قرار داشت تخلیه شهرها و روستاهای مذکور، شهروندان آن مناطق را به مرکز استان کشاند، اگر چه برخی از مهاجران در همان دوران به پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر کشور مهاجرت کرده و تقریبا ساکن شدند که پس از پایان گرفتن جنگ نیز به منطقه خودشان بازگشت نکردند اما حاشیه نشینان شهر از جمله خانواده هایی بودند که توان مالی و موقعیت شغلی و درآمدزایی مناسبی را برای معیشت و ادامه زندگی نداشته و حاشیه نشینی را به عنوان سکونتی نه مطلوب برگزیدند و اگر چه ممکن است دارای شغل و درآمد مناسب و مطلوبی نشدند اما با ورود به مشاغل کاذب و به نوعی تامین زندگی پایین، ماندگار شدند.
2- در بحث خالی شدن روستا و هجوم روستاییان به شهر باید به خشکسالی و رکود کار کشاورزی و دامداری که تنها تامین کننده درآمد روستانشینان بوده موجبات مهاجرت و ورود به شغل های کاذب را فراهم کرد که بدین گونه حاشیه نشینی در کرمانشاه نیز شکل گرفت و این در حالی است که اگر مسئولان ساماندهی مشاغل روستایی به رفع تنگناها و چالش های روستا و روستانشینان می پرداختند این اتفاق نمی افتاد و به گفته مسئولان از جمله فرماندار کرمانشاه و مدیر کل بهزیستی این موضوع به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی دغدغه فکری مسئولان و شهروندان نمی شد.
3- یکی دیگر از عوامل حاشیه نشینی وسعت و گسترش بی رویه شهر کرمانشاه است به ویژه در تعریف موقعیت شهری وارد کردن روستاهای مجاور شهر به عنوان بخشی از شهر کرمانشاه که ظاهرا و از نظر جغرافیایی این تغییرات فقط از نظر اسمی اتفاق افتاد ولی در موقعیت پیشین آنها تغییر حاصل نشد که به این ترتیب این وسعت شهری از نظر جغرافیایی علاوه بر آنکه شهریت و شهرنشینی را وسعت نداد، موجب گسترش حاشیه نشینی با نام و نشان شهرنشینی شد.
و حالا حاشیه نشینی شده است دغدغه مسئولان کشوری و استانی که فقط در حرف و گفتار به آن پرداخته می شود چرا که شهرنشینی چه در متن باشد و چه در حاشیه به خدمات شهری نیاز دارد که همه این خدمات برنامه ریزی می خواهد و تامین اعتبارات مالی که بیشترین آن را شهرداری باید تامین کند از جمله معابر عمومی مثل کوچه و خیابان و آنچه در شرح وظایف شهرداری آمده است و سازمان های دیگری که نیاز خانواده هاست از جمله گاز و آب و برق که سازمان های دیگر را نیز درگیر می کند وقتی محاسبه شهرداری از نظر درآمدی به گونه ای است که در انجام خدمات شهری متن شهر به دلیل نداشتن درآمد کافی درمانده شده است چه رسد به پرداختن به حاشیه های شهر، اما چون دغدغه مسئولان از نظر مسئولیت ساماندهی شهری توجه به حاشیه نشینی هم هست، هرازگاهی به این مسئله نیز پرداخته می شود.
اما چون حاشیه های شهری تقریبا دور از دید مسئولان قرار گرفته و به گونه ای دور افتاده است در بعضی از همین شهرک ها، بدانگونه که مقامات قضایی و انتظامی در مواردی اشاره می کنند، برخی تخلفات و نادیده گرفتن قوانین حق شهروندی و دیگر موارد معضلات شهری از همین حاشیه نشینی ها صورت می گیرد و به همین دلیل است که مسئولان معتقدند باید برای ساماندهی حاشیه های شهر، هزینه کرد و برنامه های قابل قبولی را ارائه نمود، که البته این مسئله از اواخر سال گذشته تاکنون هرازگاهی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی از سوی مسئولان ذیربط به آن پرداخته می شود اما به دلیل نبود اعتبارات لازم، حتی برای این ساماندهی برنامه ریزی هم نشده است مگر روی کاغذ و تنظیم دفتر صورت جلسات.
8066 انتشار دهنده:علی مولوی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر و حذف کیسه‌های پلاستیکی

آفتاب‌‌نیوز :

سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر، اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای ۵ کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد. الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم. کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند. دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی افزود: در ژنو توافقات خیلی خوبی شد. کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و باید کشور‌ها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

وی درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر، گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص جمع آوری کیسه‌های نایلونی، گفت: طبق اساس نامه دولت، کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر و حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • مرگ ۱۰۹ نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • امور شهری کرمانشاه در انتظار تصویب لایحه بودجه!
  • واگن مترو از چین نیامد؛ بین شهرداری و وزارت کشور دعوا شد
  • وزارت کشور و شهرداری تهران، صلاحیت یکدیگر را برای واردات واگن مترو قبول ندارند / سفارشی که ۷سال پیش به چینی ها داده شده، بلاتکلیف است