Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عبدالرضا فرجی‌راد» استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل آخرین وضعیت همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کاتالونیا منطقه‌ای است در شمال شرقی اسپانیا که از نظر فرهنگی و همچنین زبان و گویش محلی با سایر نقاط اسپانیا متفاوت است و دولت محلی آن از گذشته تاکنون به دنبال استقلال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشته باشیم که کاتالونیا از ۸۰ سال پیش یک منطقه خودمختار به حساب می‌آمد و به دلیل اینکه دارای زمین‌های کشاورزی و حاصلخیز فراوانی بوده یک جغرافیای ثروتمند به حساب می‌آید. زمانی که ارتش «فرانسیسکو فرانکو» از اواخر دهه ۳۰ میلادی با اهالی منطقه وارد جنگ شد، چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند که برای جغرافیای کوچکی مانند کاتالونیا رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش قانونی به تصویب رسید که اختیارات منطقه کاتالونیا افزایش پیدا کرد که بیشتر آن در حوزه فرهنگی، زبان و قوانین محلی مانند شهرداری‌ها بود اما این اختیارات به عنوان یک خودمختاری مطلق به حساب نمی‌آمد. چهار سال بعد این اختیارات لغو شد و حساسیت شهروندان کاتالونیا نسبت به این موضوع بیش از پیش افزایش پیدا کرد. تا جایی که آنها موقعیت خود را در خطر دیدند و خواستار استقلال به جای خودمختاری بودند که نهایتاً در دو، سه روز اخیر همه‌پرسی استقلال برگزار شد که برخورد شدید نیروهای امنیتی و پلیس را با رای‌دهندگان شاهد بودیم.

ریشه همه‌پرسی اخیر کاتالونیا را نمی‌توان تنها معطوف به اوضاع این منطقه و سابقه تاریخی آن دانست؛ چراکه موضوع‌هایی مانند برگزیت و همچنین فراز و فرودهای استقلال اسکاتلند موجب شده تا بحث استقلال‌طلبی بیش از پیش در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح شود. حتی مسائلی مانند خیزش راست‌گرایان یا موج پناهجویان در این پرونده بی‌تاثیر نیست و نهایتاً شاهد برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه بودیم.

سفیر سابق کشورمان در نروژ با بیان اینکه مردم کاتالونیا نسبت به پرداخت مالیات‌ همانند سایر نقاط اسپانیا معترض هستند، گفت: کاتالون‌ها اعلام کردند که هشت میلیون جمعیت دارند و بخش اعظمی از اقتصاد، تکنولوژی و حتی توریسم اسپانیا از طریق آنها تامین می‌شود. از این جهت آنها معتقدند که با توجه به این وضعیت در صورت استقلال می‌توانند از پس مسائل و مشکلات پیش‌ رو برآیند. بخش دیگری از تصمیم‌های آنها جنبه اعتراضی دارد؛ آنها معتقدند که بخش عظیمی از درآمد اسپانیا توسط منطقه کاتالونیا تامین می‌شود و دلیلی ندارد که همانند سایر نقاط این کشور مالیات بدهند. لذا خواهان استقلال و ادامه حیات سیاسی و ملی خود به صورت جداگانه هستند.

وی افزود: در مقابل دولت اسپانیا معتقد است که اگر کاتالون‌ها استقلال پیدا کنند، این وضعیت به نقاط دیگر اسپانیا سرایت خواهد کرد و این کشور با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که در قانون اساسی اسپانیا حرفی از برگزاری همه‌پرسی و جدا شدن کاتالون‌ها به میان نیامده است. از این منظر، دولت اعلام می‌کند که برگزاری همه‌پرسی غیر قانونی است و همین موضوع موجب شد تا همه‌پرسی اخیر با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شود. نکته اصلی این است که اتحادیه اروپایی هم از استقلال کاتالونیا استقبال نمی‌کند. چراکه در صورت جدایی این ناحیه از اسپانیا، سیسیل در ایتالیا، جزیره کورس در فرانسه، اسکاتلند در بریتانیا و حتی مجارهای ساکن رومانی به دنبال استقلال و جدایی‌طلبی خواهند رفت که مجموعه این عوامل می‌تواند اتحادیه اروپایی را با مشکل مواجه کند.

در حالت فعلی اروپا زیر تیغ حملات تروریستی قرار دارد و تمامی نیروهای نظامی و امنیتی در سطح شهرها گسیل شده‌اند و این امر موجب شده ناامنی تا حد قابل توجهی برجسته شود. بنابراین دولت‌های اروپایی نمی‌توانند تا به این اندازه ریسک کنند و از این جهت می‌توانیم بگوییم که دولت اسپانیا تا حد زیادی با بروکسل هم‌نظر است. چراکه استقلال طلبی در نظر آنها مکمل ناامنی خواهد بود.

فرجی‌راد در پایان عنوان کرد: با نگاهی به گذشته و وضعیت فعلی کاتالونیا به نظر می‌رسد که بهترین راه برای دولت اسپانیا، مذاکره با کاتالون‌ها و نهایتاً اعطاء یک خودمختاری مشخص یا وحدت ملی در این راستا است. چراکه پیش‌بینی‌های اولیه در خصوص همه‌پرسی کاملاً با شکست روبه‌رو شد و قرار نبود که تا به این اندازه رای به جدایی از اسپانیا داده شود. حتی یکی از اشتباهات دولت اسپانیا که البته چاره‌ای جز اجرای آن نداشت، بحث ورود خشن پلیس بود که موجب شد تا احساسات مردم جریحه‌دار شده و با قدرت بیشتر پای صندوق‌های رای بیایند. از این جهت بهترین روش برای مهار این بحران ورود به مذاکره با کاتالون‌ها برای رسیدن به یک وحدت ملی است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به‌شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه به‌خلاف میل تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یادشده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تأکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام‌زنی به دیگران کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به‌خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی اضافه کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به‌دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی بنشانند و به‌گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضدتروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؟!! مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • خلاصه‌بازی رئال‌مادرید و رئال سوسیداد + فیلم
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • اضافه‌شدن آرسنال به صف مشتریان فرلاند مندی
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!