Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز |

اگرچه در بسیاری از کشورها آمار مرگ و میر رو به کاهش است اما وقتی پای جاده‌ها به میان می‌آید آمار در جهت معکوسی حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اکونومیست ، از هر 40 نفری که در سال 2015 جان خود را از دست دادند، مرگ یک نفر به دلیل تصادف با وسیله نقلیه بوده، چه به عنوان راننده،‌ چه مسافر و همراه راننده و چه عابر پیاده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در مقیاس جهانی تصادفات جاده‌ای کمتر از عوامل دیگری مانند سرطان، بیماری‌های ایسکمیک قلب و سکته‌های مغزی کشنده است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 1.3 میلیون نفر از 56.2 میلیون مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. به بیان دیگر میزان مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای 2.4 درصد است در حالی که میزان مرگ بر اثر سرطان و بیماری‌های قلبی 15.5 درصد است و این میزان به دلیل سکته‌های مغزی به 11.1 درصد می‌رسد.

اما شرایط خطرناک جاده‌ها در بعضی کشور باعث شده احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات خودرو بیشتر از دلایل شایع طبیعی مرگ باشد. در واقع خاورمیانه مرگبارترین جاده‌‌ها را دارد. از هشت کشور با بالاترین میزان مرگ و میر جاده‌ای، شش کشور از جمله کشورهای خلیج فارس هستند و در جایگاه هفتم اردن نشسته است. این کشورهای غنی از نفت با ارائه بنزین ارزان قیمت مردم خود را به رانندگی تشویق می‌کنند. آنها قوانین ترافیکی را ضعیف اجرا می‌کنند و حتی در شرایطی که محدودیت سرعت بالاست، رانندگی پر خطر وجود دارد. (ونزوئلا که در صدر لیست این هشت کشور قرار می‌گیرد اگرچه خارج از خاورمیانه است اما همچنان یکی از تولید کنندگان نفت در دنیا محسوب می‌شود. بر همین اساس توضیحات فوق درباره این کشور هم مصداق پیدا می‌کند.)

در پی اعلام اجازه رانندگی به زنان سعودی، وزیر داخلی این کشور گفت به دنبال چنین تصمیمی امنیت جاده‌ها به مراتب تقویت می‌شود. البته او در این باره توضیحی بیشتری ارائه نکرده است.

با این حال در روند فعلی موجود، این امکان وجود دارد که روزی افریقا در پیشرو بودن در این شرایط ناخوشایند بر خاورمیانه غلبه کند. تمام 12 کشوری که بیشترین آمار تلفات جاده‌ای را در حد فاصل سال‌های 2000 تا 2015 داشته‌اند افریقایی هستند:

در گزارش اخیر دانشگاه میشیگان، به ‌احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در مقایسه با سه عامل اصلی مرگ و میر در جهان نگاه شده است. در چندین کشور قاره افریقا احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای دو برابر مرگ بر اثر سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزیست. به عنوان مثال در کنیا تصادفات جاده‌ای 80 درصد بیش از بیماری‌های قلبی و 50 درصد بیشتر از سکته‌های مغزی جان افراد را می‌‌گیرند. دیگر کشورها مانند بوروندی، اوگاندا و زیمباوه هم به همین ترتیب آسیب می‌بینند:



با این حال این نسبت‌ها نه صرفا اعداد و ارقامی بزرگ و غیر عادی (آمار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای) ارائه می‌دهند بلکه یک مخرج ناخوشایند را هم در بر می‌گیرند. افریقا به نسبت، میزان مرگ و میر کمتری از بیماری‌هایی دارد که در سنین پیری بروز می‌کنند، فقط 18 درصد مرگ‌ها در افریقا بر اثر سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است. در حالی که این مشکلات سهم 42 درصدی از آمار مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع در افریقا بیماری ایدز و دیگر بیماری‌های عفونی جان بسیاری از مردم این قاره را می‌گیرند.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تعطیلات نوروزی یک هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جان باختند

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در رابطه با میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایام نوروز سال ۱۴۰۳، گفت: در حدفاصل روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (۲۰ روز)، تعداد هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۱۷۵ نفر فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم، حدود ۹ و نیم درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روزهای ۳ فروردین و ۲۸ اسفند رقم خورد، عنوان کرد: ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات ایام نوروز سال جاری را آقایان و ۲۴ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تعداد مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی نیز در این ایام، ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴ و نیم درصد کاهش داشت.

کد خبر 6086327

دیگر خبرها

  • آخرین آمار تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • آخرین آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروز اعلام شد
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • در تعطیلات نوروزی یک هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جان باختند
  • اصلاح ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اردبیل
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از امسال اجرایی می‌شود