Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@02:07:21 GMT

شهردار، تنها در مبارزه با فساد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۹۰۶۷

در سال‌های اخیر بسیار در مورد فساد در شهرداری تهران سخن گفته شد و یکی از عوامل تغییر بنیادین شورای شهر هم مطمئنا نگرانی شهروندان از ادامه چنین روندی بود. آفتاب‌‌نیوز : نگرانی از فساد صرفا مرتبط با اختلاس و... نبود، بلکه صدور هولوگرام در شهرداری تبدیل به سنتی شده بود که به عقیده برخی، نیمی از مشکلات عدم شفافیت مالی شهرداری را به خود اختصاص می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‌نیوز، افشین حبیب‌زاده، عضو شواری شهر، در توضیح موضوع هولوگرام به ایسنا می‌گوید: بسیاری از افراد هولوگرام را معادل تراکم می‌دانند، اما واقعیت این است که هولوگرام شامل موضوعات دیگر از جمله تراکم می‌شود و باید گفت هولوگرام برگه و نامه‌ای است که از طرف شهرداری صادر می‌شود و ارزش ریالی دارد؛ یعنی وقتی مودی به شهرداری مراجعه می‌کند که بدهی خود را از بابت عوارض و... پرداخت کند، به او اجازه داده نمی‌شود که پول را به حساب شهرداری واریز کند، بلکه از او می‌خواهند چک بانکی امضاشده در اختیار شهرداری بگذارد، جهت ارسال به شرکت‌های کارگزاری یا چکی که در وجه شرکت کارگزاری صادر شده باشد. این شرکت‌های کارگزاری طلب پیمانکار را به انواع و اقسام مختلف پرداخت می‌کنند؛ یعنی ممکن است به پیمانکار به ازای طلبش خودرو بدهند و یا ملکی را که از شهرداری گرفته‌اند به پیمانکار منتقل نمایند. وی با بیان اینکه شرکت‌های کارگزاری ممکن است به ازای طلب پیمانکار به وی وعده تراکم در محله و منطقه خاص بدهند، افزود: یک بخش از هولوگرام می‌تواند تراکم باشد و بعضا شرکت‌های کارگزاری کارهای دیگری نیز برای پرداخت طلب پیمانکاران انجام می‌دهند.
بخشنامه ضدفساد
محمدعلی نجفی، شهردار تهران، هفته پیش گفت: «بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است و حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود و این اتمام حجت من است.» این اتمام حجت واضح و قاطع شهردار تهران در مقابل مبحثی که از دید متخصصان امور شهری موجب فسادهای عظیمی در مجموعه شهرداری می‌شد، جای امیدواری بسیاری دارد. اعضای شورای پنجم و نجفی به‌عنوان شهردار از ابتدای کار با شعار شفافیت مالی بر مسندهای خود تکیه زدند و در چندماه گذشته به‌خوبی استواربودن بر این شعار را نشان دادند. برخی از ذینفوذان که در سال‌های اخیر به‌لطف ارتباط با مدیران شهرداری توانسته بودند منافع بسیاری از قانون هولوگرام کسب کنند، مطمئنا از این دستور جدید شهردار خوشحال نخواهند بود. اما از سویی دیگر، اعضای شورای شهر از این اقدام شهردار استقبال کرده‌اند و انتظار می‌رود به‌تبع اجرایی‌شدن بخشنامه توقف صدور هولوگرام بخش قابل‌توجهی از شبهات مالی در این نهاد رفع شود.
مانعی بر سر راه
شهردار اصلاح‌طلب تهران به‌عقیده منتقدان آن‌گونه که باید به تغییر در سطوح مدیریتی شهرداری نپرداخته و بسیاری از مدیران غیرهمسو با دیدگاه خود و شورا را ابقا کرده است. توجیه نجفی لزوم تکیه بر متخصصانی در بدنه خود شهرداری است که پیش از این تجربه فعالیت در این نهاد را داشته‌اند، اما برخی حضور مدیران دوران محمدباقر قالیباف را در شهرداری نجفی غیرقابل اعتماد می‌دانند. به هر روی قابل انکار نیست که حضور برخی از مدیران که در همکاری با شهردار سابق تهران به‌وفور هولوگرام صادر می‌کردند، می‌تواند مانعی در مسیر اثبات این بخشنامه باشد. بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد که بتوان شهرداری تهران را که در سال‌های اخیر به صدور هولوگرام، تراکم و انواع اقدامات غیرشفاف عادت کرده، ملزم به شفافیت مورد نظر نجفی کرد. حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، در این باره می‌گوید: «دستورالعمل برای شهردار مهم است. از این رو نگران اجرای بخشنامه هستند، زیرا فساد موجود در شهرداری ساختارمند شکل گرفته است و باید یک عامل بازدارنده برای مبارزه با این فساد وجود داشته باشد. اتمام‌حجت شهردار نیز برای این بود که به مدیران بگوید که باید دستورالعمل را اجرایی کنند.» اکنون شهردار تهران به‌عنوان فردی که به پاکدستی شهره است و شورای شهر پنجم که مصمم است وظایف نظارتی خود را برخلاف برخی دوره‌های پیشین با دقت انجام دهد، تلاش بسیاری برای نظارت بر مدیران ابقاشده دارند. این مدیران می‌توانند نشان دهند نجفی تصمیم درستی در ابقایشان گرفته و با موج جدید شفافیت در مدیریت شهر تهران همراه شوند، یا با وفاداری به شیوه شهردار سابق، لزوم تغییرات گسترده در نهادهایی را که با جابه‌جایی مدیران مواجه می‌شوند، اثبات کنند.
منبع: آرمان

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۹۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰۰ تاکسی برقی بزودی به ناوگان حمل و نقل تهران می‌پیوندد

شهردار تهران گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودروها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

به گزارش مهر، استفاده از وسایل نقلیه برقی می‌تواند راهکاری بسیار مؤثر در مسیر رفع و کاهش چالش‌های حیاتی و دارای مزایای زیست محیطی، کاهش وابستگی به سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باشند. از این رو تغییر سبک حمل و نقل از سنتی بنزینی به برقی اهمیت ویژه‌ای‌دارد. در این راستا شهرداری تهران برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران پیرامون آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی اظهار کرد: تاکسی‌های برقی شامل دو دسته خودمالکی و شرکت مالکی می‌شوند. رانندگان تاکسی در بخش شرکت مالکی، سهامدار آن شرکت خواهند شد.

وی افزود: تعدادی خودرو توسط خودروسازان وارد شده است و در بخش خودمالکی قراردادها در حال بسته شدن است، به زودی واگذاری خودرو به مالکین صورت خواهد گرفت.

زاکانی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودروها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

گفتنی است یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی، قیمت خودروهای برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است. به گفته شهرداری تهران قیمت این خودروها قابل رقابت با خودروهای بنزینی خواهد بود.

علاوه بر این شهرداری تهران برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ این خودروها پیش از این ۴۰۰۰ نقطه را در سطح شهر تهران در ۲۲ منطقه شناسایی کرده است و بنا دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ایستگاه‌های اعلامی را احداث و مجهز کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاروان خدمت شهرداری کرمانشاه به منطقه ۴ رسید
  • قتل یکی از مدیران شهرداری تهران به دست همسرش
  • کاروان خدمت شهرداری کرمانشاه به منطقه ۳ رسید
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار است
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار ماست
  • ۲۰۰۰ تاکسی برقی بزودی به ناوگان حمل و نقل تهران می‌پیوندد
  • زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود