Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:10:22 GMT

سمفونی مرگ در لاس وگاس

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۱۵۲۵

سمفونی مرگ در لاس وگاس

تهران- ایرنا- تیراندازی مرگبار یکشنبه شب نهم مهرماه در لاس وگاس آمریکا که نزدیک به 60 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت، به عنوان مرگبارترین حمله مسلحانه در این کشور نگاه بسیاری را متوجه عوامل، انگیزه ها و نیز پیامدهای این رخداد ساخته است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تیراندازی مرگبار در لاس وگاس آمریکا، سفر ژنرال «خلوصی ‌آکار» رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه به ایران و دیدار وی با مقام های کشورمان و نیز چشم انداز استقلال خواهی در اقلیم کردستان عراق، از مهمترین محورهای خبری و تحلیلی روزنامه های امروز یازدهم مهرماه 96 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تیراندازی مرگبار در آمریکا
روزنامه های امروز به بازخوانی و تحلیل کشتار خونین یکشنبه شب در لاس وگاس پرداختند. روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «مرگبار‌ترین حمله مسلحانه تاریخ امریکا رقم خورد/ فستیوال مرگ در لاس ‌وگاس»، نوشت: تیراندازی یکشنبه ‌شب در لاس‌ وگاس امریکا شبی خونین را برای ایالات متحده رقم زد؛ اتفاقی که به گفته مقامات محلی بیش از 50 کشته و دست کم 515 زخمی برجا گذاشت که آن را می‌توان پرتلفات ‌ترین تیراندازی تاریخ ایالات متحده نامید. شهر لاس‌وگاس در ایالت نوادای امریکا یکی از توریسم‌ پذیر‌ترین مناطق امریکا به شمار می‌آید که همه ساله میلیون ‌ها گردشگر امریکایی و خارجی از آن دیدن می‌ کنند. اما یکشنبه‌شب و همزمان با برگزاری یک فستیوال موسیقی در این شهر به ناگاه صدای تیراندازی از سمت هتل «مندلی‌بی» به سوی جمعیتی که روبه‌روی هتل برای حضور در فستیوال حاضر شده بودند شنیده شد.
این روزنامه افزود: بسیاری از شاهدان عینی حادثه عنوان کردند که ما شاهد یک قتل‌عام جدی بودیم که مردم یک به یک زمین می‌خوردند و می‌افتادند و چاره‌ای جز فرار نداشتند و شرایط به نحوی بوده است که بسته به شانس افراد می‌توانستند زنده بمانند.
به نوشته اعتماد، در حالی که در ابتدای تحقیق و بررسی در خصوص حمله احتمال تروریستی بودن آن چندان قوی نبود، روز گذشته داعش مسوولیت حمله مسلحانه در لاس‌وگاس را برعهده گرفت. داعش که بیانیه خود را از طریق شبکه اطلاع‌رسانی خود یعنی اعماق منتشر کرد، مهاجم حمله لاس‌وگاس را یک سرباز دولت اسلامی خواند. با این حال مقامات بلندپایه امریکایی معتقدند که هیچ نشانه قطعی از ارتباط فرد مهاجم با داعش وجود ندارد.
روزنامه «ابتکار» نیز در گزارشی با عنوان «وحشت در لاس وگاس»، نوشت: گروه تروریستی داعش روز گذشته مسئولیت حمله به محل برگزاری کنسرتی در شهر لاس وگاس در ایالت نوادای آمریکا را برعهده گرفت و مدعی شد که عامل تیراندازی چند ماه پیش به این گروه پیوسته بوده است. در همین راستا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری درباره حادثه تیراندازی لاس وگاس با بیان اینکه اف بی آی، وزارت امنیت داخلی و ماموران محلی در حال تحقیق درباره این حادثه هستند، اظهار داشت: این حمله مرگبار یک اقدام شرارت آمیز محض بوده است.ترامپ در این سخنرانی، عملکرد نیروهای امنیتی و پلیس را ستود و گفت که آنها بدون درنگ وارد عمل شدند.
روزنامه «شرق» هم در گزارشی با عنوان «رگبار مرگ در لاس‌ وگاس»، آورد: درست یک هفته بعد از صدور فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری ایالات‌ متحده و ممنوعیت ورود شهروندان هشت کشور به آمریکا که دولت ترامپ هدف آن را دفاع از امنیت آمریکایی‌ها خوانده بود، مرگ ‌بارترین تیراندازی تاریخ مدرن ایالات متحده اتفاق افتاد.
شرق افزود: هرچند تیراندازی اخیر مرگ‌بارترین در تاریخ مدرن آمریکا بوده است. طبق بسیاری از نظرسنجی‌ها، اکثریت آمریکایی‌ها (با هر گرایش سیاسی و مذهبی) با تصویب قوانین سختگیرانه‌تری برای فروش اسلحه موافق‌اند؛ اما با توجه به لابی‌های قدرتمند و ثروتمند اسلحه در آمریکا، تلاش‌ها برای تصویب قانون جدیدی در این زمینه هر بار به شکست انجامیده و به ‌نظر نمی ‌رسد دولت ترامپ هم تمایلی به تغییر این قوانین داشته باشد.
روزنامه «قانون» هم در گزارشی با عنوان «بی ر حمانه ترین حمله مسلحانه در آمریکا اتفاق افتاد/ قمار مر گ در و گاس»، نوشت: مرگبارترین حمله مسلحانه در تاریخ دویست ساله کشور آمریکا در لاس وگاس اتفاق افتاد؛ ساعت 30/10 شامگاه یک‌شنبه و در زمانی که جیسون آلدین، مشغول اجرای برنامه در فضای باز بود، صدای شلیک ممتد گلوله‌ها، «فالش مرگ» را برای تماشاگران و مخاطبان رقم زد. صدای شلیک برای چند ثانیه که به نظر می‌رسد زمان تعویض خشاب مهاجم بوده، قطع شد. به گزارش یورو نیوز، تحقیقات پلیس نشان داد که گلوله‌ها از طبقه 32 هتل «ماندلی بِی» شلیک شده است.
قانون اضافه کرد: پیش از این،حمله به کلوپ شبانه همجنس‌گرایان در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا در 12 ژوئن 2016، مرگبارترین تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا بود. در این حمله 50 نفر کشته و 53 نفر زخمی شدند. عمر متین، مهاجم این حمله، بعد از کشتن تعدادی از حاضران در محل، ده‌ها نفر را گروگان گرفت. نیروهای ویژه پلیس برای پایان دادن به گروگانگیری وارد عمل شدند و در نهایت مهاجم را کشتند.
به نوشته این روزنامه، با وجود بلوف گروه ترویستی داعش درباره دست داشتن در حمله تروریستی لاس وگاس، پلیس فدرال آمریکا اف بی آی اعلام کرد که ضارب، ارتباطی با گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تروریستی بین‌‌‌‌‌‌المللی نداشته است!از سوی دیگر، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به این حمله گفت که از حمله به یک فستیوال موسیقی که 50 کشته برجای گذاشته وحشت کرده و کشورش آماده کمک به هر فردی است.
روزنامه «خراسان» هم در یادداشت روز خود با عنوان «داعش یا مرد دیوانه؛ چه کسی پشت کشتار لاس وگاس بود؟»، آورد: لاس وگاس ، پایتخت سرگرمی و قمار آمریکا به خون کشیده شد . هنگام برگزاری کنسرتی در فضای باز ، شلیک گلوله ها از طبقات فوقانی هتلی آغاز شد و صدها تن را هدف قرار داد. ساعاتی پس از وقوع کشتار لاس وگاس ، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت . گرچه در سخنان دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا پس از این حادثه ، هیچ اشاره ای به تروریستی بودن آن و نقش آفرینی داعش نشد و پلیس نیز ارتباط این فرد با گروه های افراطی را رد کرده است. با این حال چه داعش چه پیرمردی دیوانه ، کشتار لاس وگاس دو حقیقت را عریان ساخت؛ این که آمریکا همچنان در برابر حملات تروریستی آسیب پذیر است و کشتارهای کور همچنان قربانی می گیرد.
روزنامه «جوان» نیز در گزارشی با عنوان «امریکا در قمار تروریسم داخلی باخت»، نوشت: در مرگبارترین تیراندازی به ‌جمعی در تاریخ امریکا یک فرد مسلح با شلیک به جمعیت حاضر در فستیوال موسیقی در شهر لاس‌وگاس مرکز خوشگذرانی امریکا با ایجاد حمام خون 58 تن را کشت و 515 تن دیگر را زخمی کرد. رسانه های امریکا گفته‌ اند که این حادثه تروریستی نبوده ولی کاربران امریکایی در صفحات اجتماعی گفته ‌اند که این یک تروریسم داخلی است.
این روزنامه افزود: حادثه لاس‌وگاس نشان داد که شهروندان امریکایی اگر فرصت پیدا کنند تا چه حد می ‌توانند خطرناک باشند. مقامات امریکایی هر وقت یک فرد مهاجر و مسلمان حمله مسلحانه انجام دهد بلافاصله آن را تروریستی معرفی می‌کنند اما هر زمان یک تبعه امریکا و سفید‌پوست مرتکب این جنایت ‌ها می ‌شود تروریستی بودن آن را رد می‌کنند و آن را بیشتر به مسئله بیماری‌های روانی نسبت می‌دهند.

** سفر رییس ستاد ارتش ترکیه به ایران
سفر ژنرال خلوصی ‌آکار رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه به ایران و دیدار وی با مقام های کشورمان، دیگر محور خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ایران» در یادداشتی با عنوان «هم ‌افزایی تهران - آنکارا در مسیر حل بحران ها»، نوشت: انجام این سفر پس از یک وقفه نسبتاً طولانی و در شرایط حساس تحولات منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار و حاوی پیام‌های امیدوار‌کننده‌ای برای روابط دو کشور و منطقه است. وخامت اوضاع منطقه خاورمیانه و آفات و آسیب‌های آن به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست. این وضعیت ضرورت هم اندیشی و رایزنی فشرده مقامات ارشد دو کشور قدرتمند و صاحب اعتبار در منطقه را بدیهی می‌سازد.
این روزنامه افزود: تجربه سالیان گذشته بخوبی نشان داده است که همکاری ایران و ترکیه بخشی از راه حل بحران ها است. هرگاه ایران و ترکیه متحد وارد معرکه‌ای در منطقه شده‌اند بارقه‌های امید و جوانه‌های صلح شروع به شکفتن کرده است و بالعکس هرگاه فاصله ناخواسته‌ای بین دو کشور اتفاق افتاده نه تنها کمکی به بازگشت صلح و ثبات منطقه‌ای نکرده بلکه بر وخامت اوضاع افزوده است.
روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی با عنوان «دیدار امیران در تهران»، نوشت: 13سال از خودمختاری اقلیم کردستان عراق می ‌گذرد. مقامات اقلیم بارها به برگزاری همه‌پرسی استقلال تاکید داشتند اما ظهور پدیده‌ای همچون داعش این رفراندوم را به تأخیر انداخت تا این که در هفته گذشته این همه‌ پرسی انجام شد. جامعه جهانی از این همه‌پرسی استقبال نکردند و این حرکت مسئولان اقلیم نگرانی دولتمردان ایران، ترکیه، عراق و سوریه را برانگیخت. ترکیه پیش از همه‌پرسی کردستان را به مداخله نظامی تهدید کرده بود. اکنون مقامات این کشور همسایه غربی ایران از پای ننشستند و ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه با حضور در ایران با رئیس‌جمهور، دبیر شورای‌عالی امنیت و رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

** رویکرد ایران به استقلال اقلیم کردستان عراق
حاشیه های مربوط به همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ایران از آن، از محورهای تحلیلی در روزنامه های امروز بود.
روزنامه ابتکار در این زمینه در گفت وگو با «صادق زیبا کلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، به بررسی راه حل رفع نگرانی ایران از استقلال کردستان عراق پرداخت و نوشت: یک هفته پس از برگزاری همه ‌پرسی جنجالی در اقلیم کردستان عراق، واکنش‌های داخلی و بین‌الملل به این مساله همچنان ادامه دارد. در تازه‌ ترین تحولات صورت گرفته در خصوص این امر، سعد الحدیثی سخنگوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اعلام کرده است که کردستان ابتدا باید نتایج همه پرسی مغایر با قانون اساسی را لغو کند و سپس وارد گفتگوی جدی برای تقویت یکپارچگی عراق شود. در همین رابطه مقامات کشورمان نیز با ابراز نگرانی از بحث استقلال احتمالی کردستان عراق همواره بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید داشته و خواستار حل و فصل این مساله از طریق فرآیندهای سیاسی بوده‌اند.
در ادامه آمده است: اما از سوی دیگر برخی از محافل دانشگاهی و کارشناسی کشور تاکنون مواضعی متفاوت در مورد بحث همه‌پرسی داشته و حتی تشکیل کشوری مستقل به نام کردستان را در دراز مدت به نفع منافع استراتژیک ایران دانسته‌اند. در همین راستا دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، طی گفت و گویی با «ابتکار» با تشریح شرایط تاریخی منطقه و همچنین وضعیت فعلی خاورمیانه، تنها راه حل برون رفت از نگرانی‌های ایجاد شده در ایران را توضیح داده و معتقد است که برخورد قهرآمیز با این موضوع، کارکردی موقت دارد و به محض ایجاد بر شرایط مساعد، کردهای عراق همچنان به سمت و سوی استقلال گام می‌دارند.
روزنامه شرق هم در یادداشتی با عنوان «همه ‌پرسی کردستان و منافع ما»، نوشت: نهایتا دولت اقلیم کردستان عراق در شرایطی نامناسب همه ‌پرسی استقلال را برگزار کرد. برگزاری همه ‌پرسی، به ‌ویژه در مناطق مورد مناقشه ازجمله کرکوک، بالقوه استعداد افزایش بی‌ثباتی در عراق و منطقه را دارد و در چنین صورتی بی‌گمان داعش که با وجود شکست‌های عمده، از جمله شکست پروژه «خلافت»، همچنان یک گروه تروریستی خطرناک است، می ‌تواند از آن سود ببرد.
در ادامه آمده است: در مقایسه با دیگران، ما در ایران نباید چندان نگران عواقب همه‌پرسی در اقلیم باشیم. کردهای ترکیه و عراق بخش مهمی از جمعیت هر یک از این دو کشور (حدود ٢٠ درصد) را تشکیل می‌دهند و به دلایل نژادی، فرهنگی، زبانی و تاریخی فاقد وجوه اشتراک با اکثریت جمعیت در آن دو کشور هستند. درحالی‌که شرایط کردها در ایران کاملا متفاوت است. کردها در کنار فارس‌ ها و پارت ‌ها یکی از سه قوم اصلی تشکیل ‌دهنده ایرانشهر باستانی هستند. زبان کردی در مقایسه با زبان فارسی کنونی به زبان پهلوی میانه نزدیک‌تر است. آداب و رسوم مشترک، کردها را به اقوام ایرانی پیوند می ‌دهد و آنها را از اکثریت جمعیت در دیگر کشورهای محل زیستشان متمایز می ‌کند. مثلا، کردها که هم‌دوش با بقیه اقوام ایرانی نوروز را جشن می ‌گیرند، در برخی مقاطع در دیگر کشورها به همین خاطر مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند. علاوه بر ابعاد فرهنگی و تاریخی و صرف‌نظر از برخی جلوه‌های رومانتیک حاشیه‌ای، کردها از نظر سیاسی نیز در چند دهه اخیر همبستگی و اشتراک منافع خود با ایران را به نمایش گذاشته‌ اند که یکی از نمودهای آن مشارکت بالای آنان در همه ادوار انتخاباتی بوده‌ است. طبعا اتخاذ سیاست‌های درست در قبال مناطق کردنشین، ازجمله افزایش مشارکت آنها در زندگی سیاسی و اداری در سطح ملی و منطقه‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در آن مناطق، می‌تواند بیش از پیش موجب افزایش همبستگی اقوام ایرانی و کاهش هر‌گونه ضرر از ناحیه تحولات در اقلیم شود. در مجموع، کردها همواره یکی از نقاط قوت ایران هستند.
روزنامه «کیهان» اما در گزارشی با عنوان «با حضور نیروهای ارتش دو کشور انجام شد/ رزمایش مشترک اقتدار در مرزهای شمالی ایران و عراق»، نوشت: رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق در مرزهای شمالی دو کشور و مرز پرویزخان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق، صبح دیروز آغاز شد. هدف این رزمایش، وحدت کشورهای مسلمان و همگرایی ملت‌ها و مذهب‌ها مقابل تفرقه‌افکنان است.
کیهان افزود: همچنین وبگاه خبری «التغییر» عراق، به نقل از منابع مطلع گزارش داد که هیئتی 200 نفره با مأموریت در اختیار گرفتن کنترل سه گذرگاه مرزی کشورمان با کردستان عراق وارد ایران شده است. این منابع که نامشان فاش نشد، می‌گویند، این هیئت 200 نفره که وابسته به «هیئت گذرگاه‌های مرزی عراق با ایران» است، ماموریت دارد تا کنترل گذرگاه‌های «حاج عمران» (تمرچین)، «پرویز خان» و «باشماخ» (باشماق) را در دست بگیرند که هر سه گذرگاه اکنون در اختیار دولت کردستان عراق است.

پژوهشم**9282**9279**تنظیم:مهتاب افشین نسب**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل

علی الدفاعی، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگو با تسنیم ضمن تمجید از عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی اظهار داشت این عملیات سبب تقویت هر چه بیشتر جایگاه ایران و محور مقاومت در معادلات جهانی خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، «علی الدفّاعی»، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم، به تشریح  دیدگاه خود در مورد مهم ترین تحولات جاری در منطقه غرب آسیا از جمله پاسخ ایران به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی عملکرد دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و دیدارهای اخیر وی با جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور آمریکا و ترکیه پرداخته است. 

الدفاعی در پاسخ به سوالی پیرامون رویکرد دولت کنونی عراق به ریاست السودانی، نخست وزیر عراق در قیاس با کابینه های پیشین اظهار داشت: اولویت‌های دولت آقای سودانی که در برنامه دولت نیز اعلام شد و مجلس نمایندگان نیز به آن رای داد، این بود که بیشتر تلاش‌های دولت، معطوف به حل مشکلات داخلی این کشور باشد که مهم‌ترین آن بهبود وضعیت معیشتی به‌ویژه برای طبقات فقیر مردم بود.

وی در ادامه افزود: مسئله رفاه اجتماعی به دلیل افزایش جعمیت فقرا و نیازمندان به ویژه زنان بیوه، زنان مطلقه و سالمندان مورد توجه آشکار دولت کنونی عراق قرار گرفته است. علاوه بر این پرونده هایی همچون بهداشت و سلامت که در دولت های قبلی عراق مغفول مانده بود، بار دیگر اهمیت پیدا کرده است. بازسازی بیمارستان ها، بهبود خدمات پزشکی و بهینه سازی وضع پرسنل بهداشت و سلامت و تدارک تجهیزات لازم و همچنین توسعه امکانات درمان برای موارد بحرانی و ... از مواردی است که این دولت به آن توجه دارد. 

عضو دفتر سیاسی مجلس اعلای عراق پیشبرد امر خدمات رسانی به شهروندان عراقی از جمله تسهیل خدمات عمرانی و دولت الکترونیک را نیز از جمله دیگر اهداف مدنظر کابینه محمد شیاع السودانی دانست و گفت: در روند طرح های عمرانی و بازسازی ها نیز پیشرفت چشمگیری را شاهد هستیم که این  مسئله مورد توجه دولت قرار گرفته و بغداد را به عنوان پایتخت، به کانون اصلی پروژه های احداث پل ها و تونل ها، آسفالت خیابان ها و ساخت جاده های جدید و توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی تبدیل کرده است.

السودانی در نهایت اظهار داشت حجم انبوه پروژه های عمرانی و خدمت رسانی به مردم عراق در داخل که با توفیقات زیادی نیز همراه بوده، سبب شده تا  از تمرکز کابینه وی بر مسائل مرتبط با سیاست خارجی کاسته شود. فلذا در مقایسه با مسائل داخلی، در بخش سیاست خارجی تلاش کمتری صورت گرفته است.

علی الدفاعی در پاسخ به سوالی پیرامون چالش های پیش روی دولت السودانی در سطح منطقه ای و بین المللی نیز اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی، به ویژه در دو سطح منطقه ای و بین المللی، منطقه درگیر دو جنگ ماهوی است: نخست، جنگ اوکراین که نفوذ غرب و آمریکا را تحت تأثیر قرار داد؛ و دیگری نبرد غزه است که در آستانه شعله ور کردن کل منطقه و ورود به یک جنگ گسترده است. این جنگ به دلیل تجاوزات وحشیانه صهیونیست ها که منجر به نسل کشی مردم فلسطین به ویژه کودکان شده، یک بحران انسانی واقعی ایجاد کرده و قربانیان آن در مدت شش ماه از 33 هزار شهید فراتر رفته است.

وی افزود: در همین راستا تاکید بر همکاری مشترک با کشورهای منطقه با هدف پایان دادن به بحران غزه از اهمیت بالایی برای دولت السودانی برخوردار است. تحکیم روابط با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پادشاهی عربستان سعودی با تأکید بر منافع مشترک، نقطه مثبتی در مواضع دولت آقای سودانی است و در مقابل هرگونه اقدامی که بر اصل روابط تاریخی و برادرانه این کشورها با یکدیگر تأثیر منفی بگذارد، از سوی دولت عراق نیز مردود است.

الدفاعی سپس اضافه کرد: موضع عراق همواره بر این اصل استوار بوده است که هرگونه تجاوز به کشورهای همسایه و امنیت آنها را رد کند.

السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده است

 

عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در تشریح مواضع این جریان در قبال رایزنی های دولت السودانی با مقامات آمریکایی و ترک اظهار داشت: سفر سودانی به آمریکا، سفر مهمی بود و عراق به وضوح بر مواضع خود در مناسبات با آمریکا تاکید کرد که هیچ توجیهی برای ادامه حضور نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی در عراق وجود ندارد چراکه نیروهای قهرمان عراقی اکنون قادر به حفظ امنیت، کنترل مرزها و حفاظت از ثبات در سرتاسر کشور و منطقه هستند.

الدفاعی با اشاره به چشم انداز پیش روی عراق پس از تحمل سالها جنگ، اشغال و مبارزه با تروریسم گفت: ما شاهد گذار به مرحله جدیدی در زمینه بازسازی زیرساخت های عمرانی، نفت و توسعه اقتصادی هستیم. کمیته های فنی مشترک برای تعیین سازوکارها و چارچوب های زمانی خروج نیروهای خارجی و بستن این پرونده شروع به کار کرده اند. آقای السودانی نیز در دیدار با بایدن، رئیس جمهور آمریکا، موضع عراق را با شجاعت بیان و در مقام یک دولتمرد کشوری که احترام به حاکمیت کشورش اجتناب ناپذیر است، رفتار کرد.

 

کارنامه سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا؛ موفق یا ناکام؟نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

 

الدفاعی در تشریح دیدگاه مجلس اعلا در قبال سفر اخیر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به کشورش نیز گفت:  مسائل بین دو کشور در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، آب و ... بسیار مهم است. ابتکار عمل در پیشبرد طرح «جاده توسعه»  دلیل مهمی برای حل و فصل بسیاری از اختلافات، نزدیک کردن دیدگاه ها، همکاری برای حفظ ثبات است که می تواند زمینه ساز پایان بخشیدن به پرونده تجاوز نظامی (ترکیه به خاک عراق) که ناقض حاکمیت است و امضای چندین معاهدات به نفع دو کشور باشد.

ما انتظار داریم که با عزمی راسخ و قوی، رو به جلو حرکت کنیم و در این بین ضروری است که ترکیه بداند به عراق نیاز دارد و این مستلزم آن است که همه مقدمات را برای تداوم توافقات فراهم کند.

سخنگوی مجلس اعلای عراق در بخش پایانی این گفتگو در تشریح مواضع خود پیرامون پاسخ قاطعانه ایران به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در خلال عملیات وعده صادق نیز گفت: واکنش ایران، پاسخی قوی، شجاعانه و خردمندانه بود. جمهوری اسلامی گام‌هایی رو به جلو برداشت و توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل، قدرت دفاعی و گنبد آهنین را از بین برد و حتی ضعف متحدان رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان داد که ایران همواره مقتدر، در زمان اتخاذِ تصمیماتِ سرنوشت ساز، شجاعانه عمل می کند، حتی اگر تنها باشد. تا زمانی که حق با او باشد، با یاری رساندن به مستضعفین، پیروز می شود و از حاکمیت خودش محافظت می کند.

الدفاعی تاکید کرد معتقدیم، پس از پاسخ ایران، معادلات حاکم بر جهان تغییر کرده است. انتظار می رود قدرت تاثیرگذاری جمهوری اسلامی و همه کشورهای عضو محور مقاومت قوی‌تر خواهد شد. ایران ثابت کرده است که مخالف هرگونه سلطه گری، مداخله و تهاجم خارجی است. است.

 

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • پیروزی بدون جنگ
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق (فیلم)
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی