Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-08@20:31:38 GMT

تفنگ‌بازی در جامعه ناامید

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۳۲۴۶

تفنگ‌بازی در جامعه ناامید

یکشنبه‌شب، یک آمریکایی ۶۴ساله روی جمعی از مردم لاس‌وگاس آتش گشود. با کشته و زخمی شدن قریب به ۶۰۰ نفر، مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا نام گرفت.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، یکشنبه‌شب، یک آمریکایی 64ساله روی جمعی از مردم لاس‌وگاس آتش گشود. با کشته و زخمی شدن قریب به 600 نفر، مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا نام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عامل این جنایت، شهروندی آمریکایی بود که نه پیوندی با سازمان‌های تروریستی داشت و نه سابقه جرم و جنایت. همین امر موجب شد پلیس نتواند در جست‌وجوهای اولیه‌ بفهمد چرا او با گرد‌آوری 10 سلاح متنوع به چنین جنایت هولناکی دست زده است، اما کارشناسان دیدگاه دیگری دارند و از «زامبی‌های آمریکایی» سخن می‌گویند. هرچند گروه تروریستی داعش مطابق معمول، این اقدام مسلحانه فردی را بعد از گذشت چند ساعت به عهده گرفت.

آمریکایی «تروریست» نیست

ساعتی از وقوع تیراندازی لاس‌وگاس نگذشته بود که پلیس اعلام کرد «فرد مسلح» کشته شده؛ ضارب، آمریکایی و اهل ایالت «نوادا» است و سفیدپوست. همین اطلاعات کافی بود که او از نظر هیچ‌رسانه‌ای تروریست نباشد؛ حتی برای ترامپ. رئیس‌جمهور آمریکا که انفجار یک سطل پلاستیکی در متروی لندن را -که اتفاقا جان کسی را هم نگرفت- «حمله تروریست‌های بدبخت» خوانده بود. رییس جمهور آمریکا ساعتی بعد از این حادثه نسبت به آن واکنش نشان داد و طی یک سخنرانی با اعلام اینکه در آمریکا عزای عمومی اعلام می‌شود این تیراندازی را «یک عمل شیطانی» خواند.

این خانم آسیایی کیست؟

رسانه‌های آمریکایی اما در نبود یک مقصر غیرآمریکایی، به‌طور گسترده عکس زنی را منتشر کردند که آسیایی است و «احتمال» دارد با ضارب رابطه‌ داشته باشد. شاید چون برای آمریکایی‌ها گران تمام شده که این جنایت تاریخی به دست هموطن خودشان رقم خورده که به گفته پلیس شهر «مسکیت» که ضارب در آنجا زندگی می‌کرده، سابقه جرم هم نداشته است، حتی یک قبض جریمه رانندگی!

قاتل بی‌انگیزه

همه یک سوال را می‌پرسند: چرا استفان که گویا نه فرزندی دارد و نه پدر و مادری، و یک شهروند سر به زیر آمریکا هم بوده، تصمیم می‌گیرد روی مردمی که علی‌الظاهر با آنها خصومتی هم نداشته است، آتش بگشاید و حمام خون به راه بیندازد؟ به گفته پلیس، او که در اتاق خود بیش از 10 سلاح متنوع گرد آورده بود تا جماعتی را بکشد، پیش از ورود نیروهای امنیتی خود را می‌کشد. تا زمان نگارش این گزارش، پلیس آمریکا هنوز در جست‌وجوی‌ انگیزه اوست و شاید امید دارد بتواند او را به نوعی به گروه‌های تروریستی خاورمیانه پیوند دهد.

برای بررسی این حادثه فراتر از اخبار رسانه‌ای، با «دان دبار»، کارشناس سیاسی آمریکا به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

تا به این لحظه بر اساس آنچه اعلام شده‌انگیزه فرد ضارب برای تیراندازی مشخص نیست. فکر می‌کنید فرد تیرانداز چه‌انگیزه‌ای برای این کار داشته است؟

این احتمال وجود دارد که فرد ضارب با توجه به حضورش در لاس‌وگاس دچار شکست بزرگ در قمار شده و همه‌چیز خود را باخته باشد و از این طریق خواسته از زندگی انتقام بگیرد.

علاوه‌بر بحران مسکن که از سال 2008 عده زیادی را دچار مشکل کرد، کاهش درآمدها عامل دیگری است که سال‌هاست گریبان مردم آمریکا را گرفته است. این در فرهنگی اتفاق می‌افتد که مثل معروفی وجود دارد که پدرت از پدرش بهتر زندگی کرد و تو باید بهتر از پدرت زندگی کنی.

عدم تحقق این موضوع باعث سرخوردگی و مشکلات روانی می‌شود؛ فشارهای اقتصادی و فشارهای روحی به دلیل عدم موفقیت در جامعه باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود؛ گواه این مساله هم میزان بالای طلاق در آمریکاست.

این مشکلات روانی چطور امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد؟

شیوع افسردگی و سایر بیماری‌های روحی در آمریکا به حدی بالاست که طبق آمار، میزان مصرف داروهای ضدافسردگی در ایالات متحده بسیار زیاد است. واقعیت این امر این است که امنیت روانی و اقتصادی در آمریکا رفته‌رفته برای طبقه وسیعی از مردم در این کشور به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود و به جای ریشه‌یابی و حل مشکل تلاش می‌شود حیات مردم را با داروهای شیمیایی حفظ کنند.

معضل دیگری که وجود دارد این است که مصرف داروهای آرام‌بخش باعث شده است که عزم مردم برای تغییر شرایط‌شان کم شود و تنها راحت‌تر شرایط بدشان را تحمل کنند؛ همین مسائل منجر به رشد بی‌سابقه و بی‌رویه مواد مخدر و مشروبات الکلی شده است.

حالا در نظر بگیرید در جامعه‌ای که درگیر بحران بیماری‌های روانی است، حمل اسلحه نیز مجاز و آزاد است؛ تعبیری که به کار می‌بریم این است که مردم آمریکا به «زامبی» تبدیل شده‌اند، یعنی افرادی که کنترلی بر احساسات و روان خود ندارند و به راحتی مسلح می‌شوند؛ از این رو است که مکررا تیراندازی و کشتار با‌ انگیزه‌های غیرسیاسی و ایدئولوژیک در ایالات متحده رخ می‌دهد.

ریشه این مشکلات چیست؟

فارغ از هر چه رسانه‌های آمریکا که در واقع مدیریت اخبار عمومی را در این کشور برعهده دارند اعلام می‌کنند، جامعه آمریکا با خطری جدی مواجه است و آن خشونت و قساوتی است که از عدم سلامت روانی رو به رشد مردم در این کشور ناشی می‌شود. مردمی که برخلاف تبلیغات گسترده‌، در تامین نیازهای ابتدایی زندگی خود دچار مشکل هستند و تقریبا همه عمر خود را به خاطر وام‌های مختلف برای تامین هزینه‌های تحصیلی و زندگی به بانک بدهکار هستند.

دولتی که میلیاردها دلار صرف لشکرکشی به کشورهای جهان می‌کند تا «دموکراسی آمریکایی» را ترویج دهد، حتی نمی‌تواند بیمه همگانی برای شهروندان خود تامین کند، چه برسد به دانشگاه‌های رایگان. مثلا خدمات درمانی در آمریکا صرفا به ثروتمندان تعلق می‌گیرد. هنوز هم پوشش خدمات درمانی در آمریکا در میان کشورهای کاملا توسعه‌یافته بدترین وضعیت را دارد و تازه این وضعیت برای افرادی است که تحت پوشش بیمه هستند.

از سال 2007 تاکنون هزینه بیمه درمانی برای کارفرمایان 52درصد و برای کارمندان 73 درصد افزایش یافته، در حالی که درآمد متوسط آمریکایی‌ها هشت درصد کاهش پیدا کرده است. یا مثلا آمریکایی‌ها دغدغه تامین هزینه‌ها پس از بازنشستگی را دارند؛ اکثر آمریکایی‌ها به جای آنکه پس‌انداز داشته باشند، غرق بدهی هستند و طبق آمار حدود 20درصد آمریکایی‌ها در سن بازنشستگی، پس‌اندازی برای سال‌های بعد خود ندارند.

منبع:فرهیختگان

رسانه‌ها


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد

رسانه آمریکایی گزارش داد آمریکا یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد، عصری که در آن اختلافات عمیق و برجستگی تفاوت‌ها تقریباً بر تمامی جنبه‌های زندگی شهروندان این کشور سایه گسترده است.

به گزارش ایسنا، واشنگتن‌پست در این گزارش چند مورد از اساسی‌ترین بحران‌های کنونی آمریکا را برشمرده است: «بزرگ‌ترین جنبش دانشجویی قرن ۲۱، نخستین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور آمریکا (دونالد ترامپ)، درگیری بر سر قانون سقط جنین و از همه بدتر، دو جنگ بزرگ که تعداد تلفات آن‌ها معمولاً در میان اخبار بحران‌های داخلی آمریکا گم می‌شود.»

به اذعان این روزنامه آمریکایی، ابری از مشکلات و بحران‌ها بر سر ایالات متحده سایه افکنده و با هر خبر فوری جدیدی تیره‌تر می‌شود؛ بحران‌هایی که با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا همزمان شده‌اند و راه فراری از آن‌ها هم در آینده نزدیک به چشم نمی‌خورد.

آمریکایی‌هایی که اعتراضات ضد آپارتاید دهه ۱۹۸۰ یا تظاهرات علیه جنگ ویتنام در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی را به یاد دارند، این روزها اذعان می‌کنند که ایالات متحده در حال حاضر در یکی از چالشی‌ترین وضعیت‌های تاریخ خود قرار دارد. با این حال، نسل‌های جوان‌تر هم متوجه وخامت اوضاع شده‌آند. «پرتی کولکارنی» دانشجوی دانشگاه «جورج واشنگتن» می‌گوید: «همه چیز در آتش است.»

اعتراضات دانشجویی علیه جنگ ویتنام

تحلیلگران و تاریخ‌نگاران هم از توصیف وضعیت کنونی جامعه آمریکا اظهار عجز می‌کنند. دانشگاه‌های سراسر آمریکا این روزها شاهد تجمع حامیان فلسطین است، اما نظرسنجی‌هایی که پیش‌از این خیزش دانشجویی انجام شده نشان می‌دهد برای بخش زیادی از دانشجویان آمریکایی، جنگ غزه مسئله چندان مهمی نبوده است. در یکی از این نظرسنجی‌ها آمار دانشجویانی که گفتند تا کنون در تجمع سیاسی یا تظاهرات شرکت کرده‌اند، تنها ۱۷ درصد بود!

«مینا بوز» مدیر اجرایی دانشکده «دولت، سیاست عمومی و امور بین‌الملل» در دانشگاه «هوفسترا» می‌گوید سرعت تحولات در آمریکا آن‌قدر بالا رفته که ارائه تحلیل جامع درباره وضعیت موجود تقریباً غیرممکن است.

او که مشغول جمع‌آوری تاریخچه‌ای از عملکرد رؤسای جمهور آمریکا است، از مدت‌ها قبل سعی داشته یک کتاب درسی درباره حکومت آمریکا بنویسد؛ اما تاریخ در این کشور با سرعت سرسام‌آوری پیش می‌رود و نگارش این کتاب برای او دشوار شده است.

این استاد دانشگاه می‌گوید به‌محض اینکه می‌خواهد «حتی یک پاراگراف» بنویسد، تحولات تازه‌ای از دادگاه ترامپ، تغییر قوانین سقط جنین یا اعتراضات دانشجویی به گوش رسیده و رشته‌های او را پنبه می‌کند. او می‌گوید تعداد وقایع بی‌سابقه آن‌قدر زیاد شده که برای توصیف این «روزگار بی‌سابقه و این ناکجاآباد» کلمه کم می‌آورد!

دونالد ترامپ در دادگاه

به گزارش واشنگتن‌پست، تاریخ‌نگاران باور دارند که آمریکا یکی از پیچیده‌ترین دوره‌های تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد، عصری که در آن اختلافات عمیق و برجستگی تفاوت‌ها تقریباً بر تمامی جنبه‌های زندگی شهروندان این کشور سایه گسترده است.

برخی جنبش دانشجویی امروز آمریکا را با جنبش ضد آپارتاید دهه ۸۰ میلادی مقایسه می‌کنند، اما «رابرت کوهن» استاد تاریخ در دانشگاه نیویورک که چندین دهه از عمر خود را وقف مطالعه جنبش‌های دانشجویی کرده، می‌گوید این دو جنبش تفاوت دارند. کوهن به واشنگتن‌پست گفت در دهه ۸۰ اثری از مدافعان رژیم آپارتاید در جامعه به چشم نمی‌خورد، اما امروز عده‌ای با معترضان حامی فلسطین به مخالفت برخاسته‌اند و این دو گروه و پلیس آمریکا، در محوطه دانشگاه‌ها با یکدیگر درگیر هستند، درگیری‌هایی که در بعضی موارد به خشونت شدید کشیده شده است.

با این‌حال، این تحلیلگر می‌گوید این ۲ جنبش شباهت انکارناپذیری هم دارند؛ اینکه در هر دور جریان، مقامات آمریکا - مخصوصا جریان راست افراطی جمهوری‌خواه - سعی کردند تظاهرات را سیاسی کنند و مقامات لیبرال دانشگاه‌ها را به دلیل عدم مقابله با این جنبش‌ها تحت‌فشار قرار دهند.

مقابله پلیس با تظاهرکنندگان حامی فلسطین

«کیت هاتنر» دانشجوی دانشگاه ایندیانا می‌گوید با دیدن استقرار تک‌تیرانداز در بام ساختمان دانشگاه ایندیانا، به این نتیجه رسیده که «بله، آمریکا در آتش است.»

این صحنه برای هاتنر یادآور احساسی است که او و دوستانش در سال‌های گذشته با خود حمل کرده‌اند، اینکه چرا او و اطرافیانش نمی‌خواهند بچه‌دار شوند و کودکی را وارد دنیایی کنند که خود پیش چشم دارند؛ دنیایی که هاتنر و دوستانش در آن زیسته‌اند و بحران‌های بی‌شماری را پشت سر گذاشته‌اند، از تیراندازی‌های کور و ناآرامی گرفته تا جنگ‌های فرهنگی در آمریکا.

حالا هم با برخوردهای تند مقامات آمریکایی با دانشجویان معترض، هاتنر می‌گوید سطح شدیدی از اضطراب را تجربه می‌کند. او در پیامی به یکی از دوستانش می‌نویسد: «بسیار مضطرب هستم. استادم در دانشگاه بازداشت شده و حالا ۳ امتحان نهایی من لغو شده است. چطور بگویم... مضطرب هستم.»

این دانشجوی آمریکایی می‌گوید این روزها تنها در دو بازه زمانی احساس اندکی آرامش دارد، نخست وقتی است که مشغول رویاپردازی می‌شود و دیگری به هنگام خواب.

مقابله پلیس با تظاهرکنندگان حامی فلسطین

«نوئل مک‌کافی» استاد دانشگاه «اِموری» در آتلانتای آمریکا که در هنگام تلاش برای نجات یک دانشجوی دختر از ضربات پلیس آمریکا بازداشت شده، مقامات آمریکا را از سرکوب معترضان و اعزام نیروهای امنیتی بر حذر داشته و آن‌ها را به گفت‌وگو با دانشجویان دعوت می‌کند. مک‌کافی که آزادی اندیشه و حق اعتراض را از اصول و ارزش‌های اساسی دانشگاه‌ها می‌داند، می‌گوید حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه‌ها این ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارد.

او خطاب به مقامات آمریکایی می‌گوید: «به‌جای آنکه پلیس را به دانشگاه فرستاده و چادرهای اردوگاه معترضان را جمع کنید، چرا یک چادر نمی‌خرید و با اردو زدن کنار معترضان، با آن‌ها وارد گفت‌وگو نمی‌شوید؟ از چه چیزی می‌ترسید؟»

به گزارش واشنگتن‌پست، نمی‌توان دقیقاً گفت تعداد بحران‌ها در آمریکا از چه زمانی تا این حد افزایش یافته، اما برخی تحلیلگران باور دارند که به‌قدرت‌رسیدن ترامپ در ۲۰۱۶، همه‌گیری کرونا و حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ۲۰۲۱ نقاطی هستند که تاثیر پررنگی در تاریخ آمریکا داشته‌اند.

فارغ از اینکه ایالات متحده چطور به اینجا رسیده، در گزارش واشنگتن‌پست با اشاره به جنگ اوکراین، درگیری بر سر حق سقط جنین و جنگ غزه، آمده است: «مسائل داخلی و بین‌المللی زیادی هستند که می‌توانند در ماه‌های آینده اوضع را حتی از این هم بدتر کنند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا : به سرباز بازداشت شده در روسیه دسترسی کنسولی نداریم
  • تایید حقانیت بانوان تماشاگر در رای بازی سپاهان پرسپولیس
  • شکایت تیک‌تاک از دولت آمریکا
  • دوباره همه را ناامید کرد: این سیلی درد داشت!
  • بایت‌دنس از قانون ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا شکایت کرد
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • شکستن طلسم نباختن یک تیم و ناامید کردن پرسپولیس توسط استقلال
  • بیداری دانشگاهیان آمریکا حاصل رسوایی رژیم صهیونیستی است
  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد