Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روز پیش محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در جلسه هم اندیشی و اتخاذ تصمیم لازم برای محصول کشمش در سال زراعی جاری از تخصیص دوباره ۵ هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان در ازای تولید هر کیلوگرم کشمش خبر داد. این خبر در حالی است که بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اقتصاد آنلاین پرداخت بخشی از یارانه کشمش سال۹۵ باقی مانده است و باغداران برخی از استان‌ها ۲۰تا ۴۰درصد یارانه سال گذشته خود را دریافت نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ سال95 وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از باغداران تولید کننده کشمش و حفظ سهم صادرات این محصول در بازار جهانی درخواست پرداخت یارانه را به دولت ارسال کرد. هیئت وزیران در جلسه 19 /10 /1395 و به پیشنهاد شماره 934863 مورخ 13 /10 /1395 سازمان برنامه و بودجه کشور این درخواست را بررسی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با پرداخت یارانه کشمش موافقت کردند. طبق این مصوبه و ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، باید به ازای فروش هر کیلوگرم کشمش به مراکز تحت نظر سازمان تعاون روستایی مبلغ 5هزار ریال یارانه به حساب باغداران کشمش واریز می شد.

روند کار به این شکل بود که باغداران در استان مختلف با فروش کشمش تولیدی خود به مراکز تحت نظارت سازمان تعاون روستایی و تایید آن توسط کارگروه خرید متشکل از نمایندگان چند دستگاه دولتی و نظام صنفی کارهای کشاورزی، می‌توانستند پس از تایید چک لیست نهایی و ثبت در سامانه مبلغ یارانه مذکور را دریافت کنند.

باغداران در سال95 برای تحویل کشمش به مراکز خرید و بهره‌مندی از یارانه تا پایان بهمن ماه فرصت داشتند و قرار بر این بود که یارانه مربوطه تا پایان همان سال به طور کامل پرداخت شود، اما با گذشته نزدیک به هشت ماه از آخرین مهلت تحویل این محصول، همچنان تعداد زیادی از باغداران یارانه کشمش خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و زمان پرداخت باقی مانده این یارانه نیز مشخص نیست.

در همین راستا حسن شیبانی، معاون بازرگانی و برنامه ریزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، ضمن تائید باقی ماندن مقداری از یارانه کشمش باغداران، متوسط پرداخت‌ها یارانه کشمش به باغداران را 60تا 80درصد از کل مبلغ یارانه و باقی مانده آن را 40تا 20درصد عنوان کرد. وی همچنین از زمان پرداخت باقی مانده یارانه کشمش سال گذشته اظهار بی‌اطلاعی کرد.

شیبانی معتقد است؛ هر چند پرداخت بخشی از یارانه کشمش باقی مانده است اما این یارانه در پی افزایش تولید و عرضه کشمش و افت قیمت‌های جهانی و در عین حال نبود تناسب بین عرضه و تقاضا از مناسب ترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کاهش قیمت این محصول به حساب می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته عرضه کشمش به قیمت پایین توسط ترکیه و چین در بازارهای هدف صادراتی، صادرات این محصول توسط کشورمان را تحت تاثیر قرار داد و این اقدام وزرات جهاد کشاورزی به معنی نجات تولیدکنندگان کشمش کشور بود.

شیبانی تاکید کرد: همچنین وزرات جهاد کشاورزی به منظور افزایش حجم صادرات محصول کشمش در حال پیگیری برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان بود.

هر چند وزارت جهاد کشاورزی امسال نیز سعی دارد با پرداخت دوباره یارانه به تولیدکنندگان کشمش در ازای تولید هر کیلوگرم از این محصول و همچنین تعیین و برخورداری از تعرفه ترجیحی برای واردات موز در ازای صادرات کشمش، از باغداران و صادرکنندگان این محصول حمایت کند اما، با توجه به ناتوانی در پرداخت یارانه کشمش و باقی مانده قسمتی از آن از سال گذشته، به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی باید به جای انباشت بدهی‌های دولت به کشاورزان به دنبال راهکارهای کارشناسی‌تر باشد. به گفته کارشناسان راهگشای مشکلات محصول کشمش کشور تغییر روش تولید، عرضه و بازاررسانی این محصول از سنتی به صنعتی است. افزایش بهره‌وری با افزایش کمیت و کیفیت محصول و به‌کارگیری روش‌های نوین در تولید از کاشت، داشت تا برداشت محصول و تولید بر اساس سلیقه و خواست بازارهای مصرف کشورهای هدف صادراتی و رعایت استاندارهای بین‌المللی و همچنین کاهش قیمت تمام شده موضاعاتی هستند که توان رقابت را برای این محصول فراهم می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید به آن‌ها بپردازد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد، رسول سعیدیان افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع کرده‌اند.

او اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام می شود.

سعیدیان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

او به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم