Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- الميادين در گزارشي به تاثير نزديک شدن ايران و ترکيه بر تحولات منطقه پرداخت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، حازم کلاس خبرنگار شبکه تلويزيوني الميادين با اعلام اين مطلب درباره سفر رئيس ستاد ارتش ترکيه به ايران گفت: تهران و آنکارا در مسير بي سابقه اي از روابط خود حرکت مي کنند. اختلاف موضع دو کشور درباره سوريه در شش سال گذشته، اکنون به هماهنگي تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبارزه با تروريسم همکاري بين دو طرف را تقويت کرد و موضع مشترک در برابر همه پرسي منطقه کردستان عراق، نزديک شدن ايران و ترکيه را تسريع کرد. هماهنگي موضع گيريهاي سياسي يا منطبق بودن آن در برابر بسياري از مسائل، زمينه را براي تقويت همکاري نظامي بين دو کشور فراهم مي کند.
در ادامه اين گزارش، آمده است: با يک نگاه گسترده تر، تقويت روابط ايران و ترکيه به ويژه در صحنه نظامي، فراتر از مسئله موقت مربوط به کردستان عراق است. هماهنگي بين تهران و آنکارا از هماهنگي بر سر اوضاع سوريه آغاز شد.
هادي محمدي کارشناس مسايل راهبردي و نظامي به خبرنگار الميادين گفت:«در پرونده سوريه، هماهنگي هاي ميداني در مسئله ايجاد مناطق کاهش تنش بين دو کشور پيگيري مي شود. موضوع مهمتر هم نقشه راهي براي نزديک کردن ترکيه و سوريه به يکديگر است. در پرونده عراق هم تمرکز بر پيامدهاي نظامي، امنيتي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي همه پرسي منطقه کردستان است.»
خبرنگار اين شبکه خاطر نشان کرد: فرماندهان نظامي ايران و ترکيه به تهديد به توسل به زور ادامه مي دهند و فقط به حرف بسنده نمي کنند. در عمل، مانور جديد ايران در نوار مرزي با منطقه کردستان عراق آغاز شد، اما اين بار يگانهاي نظامي از عراق در آن مشارکت دارند. اين اميد در اينجا وجود دارد که پيام روشني از اين مانورها برسد. مانور مشترک ايران و عراق در شرايطي برگزار مي شود که تهران به بغداد وعده داد به آن براي در دست گرفتن کنترل گذرگاه هاي مرزي با منطقه کردستان کمک کند. نزديک شدن ايران و ترکيه هرگز تا اين اندازه عملي نشده بود. تحولات منطقه اين شرايط را تحميل کرد و دو کشور مي خواهند اين تحولات زمينه هاي مختلف سياسي و نظامي را نيز شامل شود که بدون شک بر اوضاع منطقه اي هم تأثيرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند

وزیر دفاع عراق امروز (سه‌شنبه) از تداوم گفت‌وگوها درباره خروج نظامیان و ائتلاف آمریکایی از کشورش خبر داد.

به گزارش ایسنا، «ثابت محمد العباسی» وزیر دفاع عراق روز سه‌شنبه گفت: «گفت‌وگوها درباره خروج ائتلاف همچنان ادامه دارد و این خروج بررسی شده و تدریجی است».

وی در گفت‌وگو با شبکه «الحدث» گفت: «پس از خروج نیروها با اکثر کشورهای ائتلاف قراردادهای دوجانبه منعقد خواهیم کرد».

العباسی تصریح کرد: «واشنگتن به روش و زمان خروج فکر می‌کند و ما نیز در حال انجام همین کار هستیم. با واشنگتن توافق کردیم که عرصه عراق را از سوریه جدا کنیم؛ چراکه آمریکا معتقد است که عرصه سوریه به حضور این کشور نیاز دارد».

او ادامه داد: «داعش بیش از ۹۷ درصد از قدرت خود را از دست داده و در برهه فعلی به صورت گروه‌ها پراکنده ظاهر می‌شود».

در پی حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد.

کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا طی برهه اخیر ۲ نشست را برای بررسی جدول زمانی خروج نظامیان ائتلاف و در راس آن‌ها آمریکا از عراق برگزار کرده‌است. اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) در بغداد برگزار شده بود.

العباسی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پرونده حملات ترکیه به خاک عراق نیز اعلام کرد: «ما با ترکیه توافق کردیم که وزارت کشور نقطه صفر در مرز را حفظ کند».

او در این باره تاکید کرد: «هیچ توافقی با ترکیه درخصوص عملیات مشترک علیه حزب کارگران کردستان وجود ندارد و ما اجازه نخواهیم داد که اراضی عراق سکوی پرتابی برای خرابکاری باشد، چه توسط پ.ک.ک و چه توسط طرف‌های دیگر».

وزیر دفاع عراق همچنین از تلاش جدی با اقلیم کردستان این کشور برای پایان دادن به پرونده پ.ک.ک خبر داد.

او همچنین اظهار کرد: «ارتش عراق باید زیرساخت‌های خود را به وضعیت قبل از سال ۲۰۰۳ بازگرداند و ارتش می‌تواند پس از خروج ائتلاف، امنیت را حفظ کند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان
  • بحران‌های اقتصادی کشور از حد متعارف فراتر رفته | فساد و فقدان دانایی‌، ما را با شوک‌های درون‌زا نیز روبرو کرده‌ | علائم نگران‌کننده در ایران داریم
  • فرشاد مومنی: بحران‌های اقتصادی کشور از حدود متعارف فراتر رفته است
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • تکذیب همکاری نظامی با اسرائیل ازسوی وزارت دفاع ترکیه
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند