Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:35:45 GMT

مهارت‌آموزی، باریکه‌راه اشتغال دانش‌آموختگان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۴۴۴۰

مهارت‌آموزی، باریکه‌راه اشتغال دانش‌آموختگان

سمنان- ایرنا- رشد فزاینده دانشگاه ها و تمایل جوانان به تحصیل، هر ساله کشور را با موج دانش‌آموختگان متقاضی شغل مواجه می‌کند، در حالی‌که اشتغال امروزه در حوزه‌هایی بیشتر قابل دسترس است که نیاز به مهارت متناسب دارد و این فاصله جوانان را با مشکل کاریابی مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که کسب شغل به رقابتی نفس‌گیر تبدیل‌شده، داشتن شرایط لازم برای کسب شغل شرط اصلی برای رسیدن به آن است؛ امروزه بخش دولتی امکان کمی برای استخدام و جذب نیرو دارد و بیشترین سهم اشتغالزایی با بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت است که ورود به آن نیاز به مهارت ویژه همان حوزه را دارد، ولی امروزه دانشگاه ها از ارایه این مهارت‌ها سهم کمی دارند و دانش‌آموختگانی از دانشگاه ها خارج می شوند که شرایط لازم برای کسب شغل را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعداد دانشجویان کشور در حال حاضر بین چهار تا پنج میلیون نفر تخمین زده می شود و نسبت به 30 سال گذشته حدود 20 برابر شده است در حالی که ظرفیت اشتغالزایی کشور چنین رشدی نداشته و این مساله باعث سرگردانی و معطل ماندن بسیاری از دانش‌آموختگان برای کسب شغل و برنامه‌ریزی برای آینده می‌شود.
بر اساس اعلام سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اکنون 40 درصد بیکاران کشور دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند که باید روشن شود کدام از واحدها و موسسات آموزشی به سمت بازار کار موفق بوده اند و بیشتر بر روی آنها تمرکز شود.
سید ضیاء هاشمی گفت: هم اکنون با توجه به شرایط موجود، واحدهای فنی و حرفه ای از دیگر مراکز دانشگاهی در ایجاد بازار کار، موفق ترند و انتظار آن است که تصویر روشنی از میزان موفقیت 180 واحد فنی و حرفه ای که متولی تربیت کاردان و تکنسین هستند داشته باشیم .
وی با بیان اینکه وزارت علوم تلاش می کند در جهت تقویت واحدهای موفق، نیروی ماهر متناسب با اقتضائات بازار کار، تربیت کند بیان کرد: تجهیز آزمایشگاه ها و در اختیار گذاشتن امکانات باید در دانشگاه های فنی و حرفه ای گسترش یابد زیرا این دانشگاه هنوز نتوانسته در جامعه تصویری دقیق از خود ایجاد کند و لازم است مدیریت واحدهای دانشگاهی فنی و حرفه ای نسبت به معرفی و موفقیت این واحدها بیشتر تلاش کند.
سرپرست وزارت علوم با انتقاد از اینکه هنوز هم دانش آموزان ممتاز به سمت دکتر و مهندس شدن رغبت دارند، گفت: این درحالیست که با هدایت تحصیلی درست می توانیم این دانش اموزان را به سمت دانشگاه فنی و حرفه ای تشویق کنیم تا به واقعیت ها و ضرورت های جامعه در بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دیگر زمینه ها برسیم.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای آموزشی در هدایت جوانان به سمت بازار کار نقش اصلی را ایفا می کنند و مهم ترین رسالت واحدهای فنی و حرفه ای، در بازآرایی نظام آموزشی کشورند.
سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، دو سوم ظرفیت واحدهای آموزشی را دانشگاه فنی و حرفه ای تشکیل می دهد و از اولویت های ما ایجاد یک سامانه پایش دقیق در ارزیابی خروجی دانشگاه‌هاست تا بتوانیم نیروهای کارآمد و ماهر را برای ارتقای تولید و صنعت تربیت کنیم.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، اکثر جوانان یا افراد جویای کار پیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارت‌ها در حد تکنسین برای ورود آنها به بازار کار کافی است؛ علاوه بر این بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه های شغلی مختلف قرار می گیرند، موظفند برای به روزرسانی دانش حرفه‌ای خود یا ارتقای شغلی همه ساله به گذراندن دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام کنند.
نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست دانش و مهارت مورد نیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی مورد نیاز است.
ماده 21 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز به طور مفصل تکالیفی برای دولت در جهت افزایش آموزش های مهارتی تعیین کرده است. از آخرین مصوبات در این بخش می‌توان به تصویب «نظام آموزش مهارت و فناوری» مصوب سال 1390 و «نظام صلاحیت حرفه‌ای» مصوب سال 1391 در هیات وزیران اشاره کرد.
در اسفند 1394 نیز طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما با وجود بسیاری از زیرساخت ها و قوانین مورد نیاز برای استقرار نظام آموزش های مهارتی در کشور، موضوع آموزش‌های مهارتی و فنی وحرفه‌ای آن طور که باید در جامعه رسوخ نکرده است.
بیش از یکصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان اسمنان تحصیل می کنند و براساس آمار اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی سمنان بیش از 40 درصد از جمعیت بیکار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
نرخ بیکاری در استان سمنان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال حاضر 8.8 درصد عنوان شده که از متوسط کشوری به میزان حدود 11.5 درصد کمتر است، بر اساس آمار رسمی موجود، سهم اشتغال بخش خدمات در استان سمنان 48 درصد و بخش صنعت 33 درصد و بخش کشاورزی 19 درصد اعلام شد.
همچنین 837 نفر در بهار 96 از طریق سامانه کار و رفاه اجتماعی و 16 دفتر کاریابی جذب بازار کار استان سمنان شدند، بر اساس آخرین اعلام کشوری، نرخ بیکاری بهار 96 استان سمنان 8.8 درصد و پس از استان مرکزی دارای کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است.
استان سمنان هزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است؛ طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال 96 باید برای 11هزار و 47 نفر از سوی دستگاه های اجرایی استان سمنان ایجاد شغل شود.

**سهم استان سمنان در طرح کارورزی یک هزار و 890 نفر است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان این که در طرح کارورزی سهم استان یکهزار و 890 نفر است و تعداد ثبت نام کنندگان واجد شرایط 582 تن است، افزود: سهم شهرستان سمنان 612 نفر است که تاکنون 190 کارورز واجد شرایط یعنی حدود 36 درصد از سهمیه درنظر گرفته شده و سهم شهرستان شاهرود 562 تن است که تا کنون 225 تن حدود 32 درصد ازسهمیه لحاظ شده در سامانه طرح کارورزی ثبت نام کردند.
اسماعیل غنیان با بیان این که 65 درصد بیکاران استان سمنان را افراد فاقد مهارت و 35 درصد را افراد دارای مهارت تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: تا کنون یک هزار و 373 نفر در استان به کارگمارده شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: تحقق 23.5 درصد از تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان برای سال 96 به تعداد 2 هزار و 596 نفر در فصل بهار در سامانه ملی رصد ثبت شد.
اسماعیل غنیان افزود: اقدامات، سرمایه‌گذاری و ظرفیت اشتغال 40 دستگاه اجرایی استان سمنان از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جمع‌آوری شده و با نظرات کارشناسی برای امسال ایجاد 11 هزار و 47 شغل در دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید و مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان بیان داشت: در برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه 950 هزار شغل در کشور در دستور کار قرار دارد و با توجه به سهم یک درصدی استان، سالانه باید 9 هزار 500 شغل در سمنان ایجاد شود که امسال دستگاه های اجرایی رقمی بالاتر از تعهد برنامه ششم متعهد شده اند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه این میزان اشتغال تعهد شده با نظرات کارشناسی و با توجه به طرح های دستگاه‌ها و سرمایه گذاری این میزان هدف‌گذاری شده است، گفت: تا کنون سه هزار و 119 دانش‌آموخته استان و 85 واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی برای مشارکت در طرح کارورزی اعلام آمادگی کرده‌اند.
غنیان افزود: از مجموع واحدها و بنگاه های ثبت نام کرده برای طرح کارورزی، 42 واحد در شهرستان سمنان، 22 واحد در شاهرود ، 9 واحد در مهدی‌شهر، 6 واحد در دامغان ، سه واحد در گرمسار، 2 واحد در آرادن و یک واحد در سرخه بوده است.
وی با بیان اینکه در طرح کارورزی وظیفه واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی فقط آموزش است و این واحدها وظیفه‌ای برای اشتغال کارورزان ندارند، خاطرنشان کرد: این طرح برای آشنایی دانش‌آموختگان دانشگاهی با کارگاه های تولیدی و فضای واقعی کار، تلفیق دانش و تجربه و ایجاد کارآفرینی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه افراد برای شرکت در طرح کارورزی نباید حداکثر بیشتر از سه ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، گفت: برای شرکت در این طرح، آقایان باید دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت از وظیفه عمومی باشند و سابقه شرکت در طرح های کارورزی نداشته باشند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با اشاره به شرایط سنی برای دانش‌آموختگان حاضر در طرح کارورزی، گفت: حداکثر سن برای دارندگان فوق دیپلم 25 سال، دارندگان مدرک کارشناسی 28 سال و کارشناسی ارشد و دکتری 29 سال است، کسانی که دوره خدمت سربازی را انجام داده باشند 2 سال دوران وظیفه عمومی به سن‌شان اضافه می شود.
وی، طول دوره کارورزی را چهار تا 6 ماه در واحدهای خصوصی و دولتی در سه حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات برشمرد و گفت: واحد های دارای مجوز فعالیت از دستگاه های ذی صلاح می توانند کارورز جذب کنند.
غنیان بیان داشت: هر واحد می تواند به ازای هر سه بیمه شده یک کارورز و واحدهای کشاورزی و دانش بنیان به ازای هر 2 بیمه شده یک نفر و واحدهای صنفی که یک سال از تاریخ مجوز آنان گذشته، به ازای هر یک بیمه شده می توانند کاروز جذب کند.
وی یادآور شد: در این دوره آموزشی کمک هزینه دوره کارورزی معادل یک سوم از سوی دولت پرداخت می شود و کارورز مشمول بیمه مسوولیت و بیمه حوادث می‌شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اضافه کرد: واحدهای تولیدی با مشارکت در طرح کارورزی از معافیت پرداخت مالیات و 2 سال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما بهره مند می شوند.

**سمنان از استان‌های برتر کشور در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: با وجود گستردگی بالای سرزمینی و جمعیت پایین و تراکم جمعیت، سمنان از استان‌های برتر کشور در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است
فاطمه منصوری افزود: امسال تعهد آموزش 2 میلیون و 600 هزار نفر ساعت در بخش دولتی و یک میلیون و 100 هزار نفر ساعت در بخش خصوصی داریم که در چهار ماهه امسال بیش از 625 هزار نفر ساعت تعهد آموزش بخش دولتی شامل 24 درصد و 320 هزار نفر ساعت معادل 28 درصد تعهدات سالانه در بخش خصوصی محقق شده است.
وی از استفاده بیش از 6 هزار استاندارد آموزشی تدوین شده در سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این استانداردها به طور تقریبی همه بخش‌های آموزشی مورد نیاز در گستره جغرافیایی استان سمنان را در بر می‌گیرند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سمنان با بیان این که اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از مهم ترین اولویت‌های آموزشی در این سازمان است، گفت: اکنون میانگین قبولی در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای در کشور 60 درصد است و استان سمنان از نظر درصد قبولی از استان های برتر کشور است.
منصوری ادامه داد : کارایی و اثربخشی دوره های فنی و حرفه ای و آموزش به صورت جدی پیگیری می شود، زیرا آموزش‌های مهارتی پیش‌نیاز رونق تولید و اقتصاد است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان ادامه داد: در سال 94 حدود 40 تا 45 درصد کارجویان که مهارت کسب کردند وارد بازار کار شدند و در سال 95 نیز وضعیت مطلوب‌تر شد و این رقم به 50 تا 55 درصد رسید و پیش بینی می شود در سال 96 هم این رقم افزایش یابد که نشان از تاثیر آموزش های فنی در اشتغالزایی است.
وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی در راستای سیاست اشتغال که در استان سمنان با مدیریت کار و امور اجتماعی دنبال می شود، گفت: تاکنون بیش از سه هزار نفر از استان سمنان در این سامانه ثبت نام کردند در حالی که سهمیه استان در این طرح بالغ بر هزار نفر است.

**هدف دولت در طرح کارورزی اشتغالزایی با حمایت از کارفرمایان است
استاندار سمنان با اشاره به اجرای طرح کارورزی از سوی دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال در کشور، گفت: هدف دولت از این طرح ، کمک برای ایجاد اشتغال و حمایت از کارفرمایان و دانش آموختگان است.
محمد رضا خباز افزود: یکی از برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال طرح کارورزی است و سهمیه استان سمنان در این طرح یکهزار و 914 نفر تعیین شده است.
وی افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: کمک هزینه آموزشی کارورزی تا سقف معادل یک سوم حداقل دستمزد قانون کار است که توسط دستگاه ناظر پرداخت می شود و اگر کارفرمایان بعد از کارورزی فرد کارورز را جذب کنند، ٢ سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان معاف می شوند.
استاندار سمنان تاکید کرد : باید تلاش کنیم تا افراد مهارت دیده نسبت به افراد فاقد مهارت بیشتر جذب بازار کار شوند و در این زمینه سازمان فنی و حرفه ای باید جدی تر در این زمینه ورود پیدا کند.

**وفاق ملی برای رفع مشکل بیکاری جوانان دانش آموخته ضروری است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با تاکید بر اینکه وحدت و وفاق ملی برای رفع چالش بیکاری جوانان دانش آموخته و رونق کسب کار در جامعه ضروری است، افزود: بیکاری جوانان دانش آموخته در طولانی مدت می تواند به یک بحران در جامعه تبدیل شود و ضروری است مسوولان برای رفع این چالش اقدام کنند.
آیت الله سیدمحمد شاهچراغی بیان کرد: ایران اسلامی از ظرفیت های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری برخوردار است که می توان با تدبیر و هوشیاری از این منابع برای افزایش اشتغال بهره گرفت.
آیت الله شاهچراغی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه دولت دوازدهم را به ایجاد شغل برای 900 هزار نفر در سال مکلف کرده است و باید با همدلی برای تحقق این برنامه در کشور اقدام شود، یادآور شد: اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی شاه کلید رفع مشکلات معیشتی مردم است و باید از ظرفیت های موجود سرمایه گذاری برای افزایش اشتغال در جامعه بهره گرفت.

** مهارت‌های دانش‌بنیان میان‌بری برای اشتغال دانش‌آموختگان
مشاور استاندار سمنان در امور جوانان با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و افزایش رونق کسب وکار مهم ترین خواسته جوانان این استان از دولت دوازدهم است، افزود: حدود 30 درصد جمعیت سمنان را قشر جوان شامل می شود و باید از این نیروهای انسانی خلاق و پویا برای توسعه اقتصادی این استان بهره گرفت.
سینا عربی استفاده از توان و مهارت شرکت‌های دانش بنیان را یکی از راهبردهای دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی عنوان و خاطرنشان کرد: مهارت های دانش بنیان در سمنان که استانی با حدود 120 هزار دانشجوست می‌تواند بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی است.
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم با ارایه تسهیلات رونق تولید و بازگرداندن واحدهای صنعتی نیمه فعال به چرخه تولید در کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی برای جوانان نقش مهمی داشته است.
وی گفت: بیش از 100هزار جوان نخبه و دانش آموخته در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سمنان تحصیل می کنند که می توان با افزایش همکاری بین واحدهای صنعتی و تولیدی و دانشگاه ها برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در این استان تلاش کرد.
عربی گفت: بسیاری از بزهکاری های اجتماعی و نابسامانی های اخلاقی در سمنان به دلیل بیکاری است و باید دردولت دوازدهم با رفع این چالش، برای توسعه فرهنگی و کاهش فساد اخلاقی در استان گام برداشت.
مشاور استاندار سمنان در امور جوانان تصریح کرد: پیوند هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه در گام اول و در گام دوم توجه به هدایت تحصیلی و قراردادن مهارت در کنار دانش در دانشگاه ها می تواند تضمین‌کننده اشتغال آینده جوانان جامعه به عنوان ارزشمندترین سرمایه کشور باشد.
7339/6103 گزارش: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشوق‌های مهارت‌آموزی اعلام شد + جزئیات

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مشوق‌های مهارت‌آموزی را اعلام کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار موسی کمالی؛ مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح امروز درباره جزئیات اعطای مشوق‌های مهارت‌آموزی و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها اظهار کرد: به منظور ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و ایجاد انگیزه و‌ تشویق جوانان به مهارت‌آموزی، مشوق‌هایی برای سربازانی که قبل از اعزام به خدمت مهارت یاد می‌گیرند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر 6 ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به عنوان کمک مربی و مربی در نیروهای مسلح، به‌کارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان است.

کمالی در پاسخ به این سوال که هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره مند شود، گفت: هر فرد حداکثر از یک مشوق می‌تواند استفاده کند و حین ثبت نام بر اساس اولویت‌بندی، می‌توانند تا 4 مشوق را برای خود انتخاب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه اعطای مشوق‌های سربازان ماهر از 15 اردیبهشت ماه عملیاتی خواهد شد، افزود: مهارت‌آموزان به 4 گروه دوره‌های کوتاه‌مدت، فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، گروه پزشکی و پیراپزشکی، فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها تقسیم می‌شوند.

وی گفت: دوره‌هایی که در فنی‌وحرفه‌ای، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، فناوری اطلاعات و… سپری می‌شوند کوتاه مدت هستند. این گروه با کسب 240 امتیاز می‌توانند از بالاترین مشوق استفاده کنند و اگر فردی امتیاز کمتری کسب کند، از مشوق‌های کمتری بهره‌مند می‌شود.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از 15 اردیبهشت

کمالی با بیان اینکه امتیازها را به 3 دسته تقسیم کرده‌ایم و برای ورود به مشوق کسب حداقل 80 امتیاز نیاز است افزود: امتیاز 80 تا 160 جزو گروه اول مشوق محسوب می‌شود که به عنوان مثال در کسری خدمت و مرخصی، 10 روز کسری یا مرخصی به این گروه تعلق می‌گیرد.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ادامه داد: در گروه دوم مشوق‌ها نیز، 161 تا 239 امتیاز نیاز است افراد کسب کنند و از 20 روز مرخصی یا کسری می‌توانند بهره مند شوند.

کمالی تاکید کرد: اما در گروه سوم افراد می‌توانند از مشوق‌ به صورت کامل بهره مند شوند و 240 امتیاز برای این گروه نیاز است.

وی با بیان اینکه به گروه آموزش‌های کوتاه مدت، بسته به میزان آموزش امتیاز تعلق می‌گیرد گفت: گروه هنرستانی ها 240 امتیاز به بالا و برای گروه پزشکی و پیراپزشکی 240 امتیاز به بالا در نظر گرفته شده است.

کمالی با بیان اینکه برای گروه سایر فارغ التحصیلان که بیشتر از طریق دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند روش محاسبه تفاوت دارد افزود: سایر فارغ التحصیلان از 6 آیتم می‌توانند امتیاز کسب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح بیان کرد: این افراد به ازای هر ساعت دوره تخصصی  1 امتیاز دریافت می‌کنند و تا 100 امتیاز امکان دریافت امتیاز وجود دارد، آیتم دوم مهارت‌های شغلی عمومی است که به ازای هر 3 ساعت آموزش فرد می‌تواند امتیاز دریافت کند و حداکثر 40 امتیاز دارد. همچنین اگر فرد سابقه دستیاری داشته باشد به ازای هر 5 ساعت 1 امتیاز و تا 40 امتیاز می‌تواند دریافت کند و آیتم چهارم نیز  مربوط به کاراموزی و سابقه آزمایشگاهی است که تا 60 امتیاز تعلق می‌گیرد و هر 5 ساعت 1 امتیاز دارد.

کمالی ادامه داد: آیتم پنجم تدریس است و کسانی که در سطح پایین تر رشته خود را تدریس می‌کنند به ازای هر 5 ساعت تدریس می‌توانند 1 امتیاز دریافت کنند و تا 40 امتیاز تعلق می‌گیرد. دروی عملی و آزمایشگاهی تا 50 امتیاز تعلق می‌گیرد و هر واحدی 5 امتیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمانی قرار است صحت سنجی داشته باشد گفت: دوره‌های کوتاه مدت در خود سازمان‌ها، مدارس را وزارت آموزش و پرورش، گروه پزشکی را وزارت بهداشت، سایر رشته‌ها را نیز وزارت علوم و دانشگاه های خود و دانشگاه آزاد را نیز همین دانشگاه صحت سنجی مدارک را انجام می‌دهد.

کمالی بیان کرد: برای ثبت‌نام افراد می‌توانند به سامانه سخا پلیس مراجعه کنند ؛ اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند از این مشوق‌ها بهره مند شوند و شامل افراد حین خدمت نمی‌شود.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: افراد حداقل 2 ماه قبل از اعزام به خدمت باید نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و از 15 اردیبهشت ماه اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • مشوق‌های مهارت‌آموزی اعلام شد + جزئیات
  • مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود
  • ۷۴ درصد از زندانیان ندامتگاه خورین ورامین مشغول به کار شدند