Web Analytics Made Easy - Statcounter

موشمی سفلی یکی از حدود 100 روستای منطقه زیلایی از دهستان‌های بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد و از محروم‌ترین مناطق کشور به شمار می‌رود .

به گزارش ایسنا، این منطقه در بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری واقع شده که مردم برای انجام بسیاری از کارهای شخصی و غیر اداری خود به لردگان در استان چهارمحال و بختیاری مراجعه می‌کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم این منطقه محروم برای پیگیری کارهای اداری باید راه پر پیچ و خم و داری شیب تند را طی کرده و به شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کنند.

"بهنام آزاده"، دهیار روستای موشمی سفلی از توابع شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: آنتن دهی تلفن همراه در این روستا ضعیف است، لذا در مواقع حوادث و تصادفات جاده‌ای که مردم این روستا نیاز به اورژانس و امداد و نجات دارند برای تماس جهت کمک با مشکل مواجه هستند و خطوط تلفن همراه با اختلال آنتن دهی مواجه است.

آزاده با بیان این‌که ارتباط موشمی زیلایی به علت مشکلات آنتن دهی با مناطق دیگر قطع است، بیان کرد: از مسئولان استانی و شهرستانی به خصوص شرکت مخابرات انتظار داریم به داد مردم محروم این منطقه برسند و برای رفع این مشکل تدبیری بیندیشند.

دهیار روستای موشمی سفلی با بیان این مطلب که مردم مناطق دیگر دغدغه اینترنت دارند متاسفانه در این روستا ما برای تلفن زدن با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: مکان و جانمایی نصب دکل دوسال قبل انجام شده و مسئولان شرکت مخابرات قول رفع این مشکل را به مردم منطقه زیلایی دادند اما با وجود مکاتبات مختلفی که با مسئولان استانی و کشوری داشته ایم تا کنون این مشکل حل نشده است.

آزاده ضمن انتقاد از مسئولان راه و شهرسازی در خصوص آسفالت کردن جاده دسترسی روستای موشمی سفلی تصریح کرد: این جاده 1.5 کیلومتری در حال حاضر خاکی است و عبور و مرور از آن به سختی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: تاکنون این جاده چند بار به مناقصه رفته اما همچنان خاکی است و مردم این روستا با مشکلات جدی مواجه هستند بطوری که دانش آموزان دختر و پسر این روستا در فصل بارش ها بخصوص زمستان با دردسرهایی روبرو می شوند.

دهیار روستای موشمی سفلی عنوان کرد: از مسئولان راه و شهرسازی انتظار داریم برای آسفالت کردن جاده آنتنی چند روستا از جمله موشمی سفلی اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم این منطقه بیشتر از این دچار مشکل نشوند.

وی تاکید کرد: مسئولان راه و شهرسازی قول دادند که 15 کیلومتر جاده آنتی روستای زیلایی سال 95 آسفالت شود اما تا کنون این امر مهم محقق نشده است و مردم این منطقه با مشکلات عدیده ای مواجهند.

آزاده با اشاره به فاقد گاز بودن حدود 100روستای دهستان زیلایی با جمعیتی بالغ بر 12هزار نفر تاکید کرد: به علت نبود گاز مردم این منطقه به قطع درختان بلوط و محیط زیست و منابع طبیعی برای تامین سوخت خود روی آوردند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل پاییز و زمستان پاییز قرار داریم منطقه زیلایی در زمینه سوخت زمستانی(نفت) با مشکل مواجه است و سوخت زمستانی به موقع به دهستان زیلایی نمی رسد تا مردم اقدام به ذخیره سازی برای فصل زمستان کنند.

دهیار موشمی سفلی با بیان اینکه به علت ناهماهنگ بودن دستگاه های متولی سوخت رسانی به روستاها ذخیره سازی سوخت در این منطقه به موقع انجام نمی شود که این مسئله برای مردم در فصل زمستان مشکلاتی را ایجاد می کند، تصریح کرد: سوخت رسانی با یک تانکر برای حدود 100 روستا و دهستانی به این بزرگی کافی و جوابگو نیست.

آزاده اضافه کرد: با توجه به یانکه جوانان تحصیلکرده زیادی دارد اما متاسفانه در مدیریت های استانی و شهرستانی از آنها استفاده نمی شود.

همچنین "علی محبتی"، رئیس شورای موشمی سفلی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا یکی از مهم ترین مشکلات منطقه زیلایی را بیکاری جوانان تحصیلکرده عنوان کرد و گفت: متاسفانه به علت رابطه بازی و برگزار نکردن آزمون برای استخدام و به کارگیری نیرو، جوانان تحصیلکرده این منطقه بیکار هستند.

وی با اشاره به وضعیت آب شرب روستا افزود: متاسفانه منبع آب شرب این روستا فاقد دستگاه کلر زنی است که از مسئولین و متولیان امر انتظار داریم با توجه به درمیان بودن سلامت و جان مردم هرچه سریعتر به این مشکل رسیدگی کنند البته تاکنون چندبار مسئولان برای رفع آن قول داده اند اما عملی نشد.

محبتی بیان کرد: مسئولان حدود سه سال قبل قول دادند که جاده دسترسی این روستا را آسفالت کنند اما این مشکل همچنان وجود دارد و قطعا با این وضعیت در فصل زمستان با مشکل جدی مواجه می شویم.

رئیس شورای موشمی سفلی تصریح کرد: در این روستا امامزاده ای به نام امامزاده داوود(ع) وجود دارد که وضعیت مناسبی ندارد و از مسئولان اداره اوقاف انتظار داریم جهت سامان دهی و بازسازی این امام زاده اقدامات لازم را انجام دهد تا به مرکز تجمع و قطب فرهنگی در منطقه تبدیل شود.

"مهرداد تاج امیری"، یکی از جوانان تحصیلکرده این روستا که دارای 288 خانوار با 808 نفر جمعیت است، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: جوانان این روستا هیچ گونه امکانات ورزشی برای پر کردن اوقات فراغت خود ندارند و به همین علت اوقات فراغت جوانان این منطقه به بطالت گذرانده می شود.

وی افزود: متاسفانه برخی از جوانان این روستا به علت نبود شغل و امکانات ورزشی و تفریحی مجبور هستند در استانهای همجوار به کارگری و انجام کارهای خدماتی می پردازند که از مسئولان انتظار داریم چاره ای اساسی در این زمینه بیندیشند.

به گزارش ایسنا، روستای موشمی سفلی دهستان زیلایی در بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.این دهستان 72 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. این روستای منطقه محروم زیلایی با یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 150 کیلومتر فاصله دارد.

گزارش از عیسی فتحی خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۵۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد

به گزارش خبرآنلاین ،رئیس شورای روستا در اینستاگرامش قصه لک‌لک جدید را منتشر می‌کند و از سراسر ایران، دوستداران محیط‌زیست چند نفری هزینه ساخت خانه جدید را برعهده می‌گیرند و برایش به اندازه نیاز خرید مواداولیه پول می‌ریزند. چند روز بعد آهنگر روستا که برادر رئیس شورای روستاست، سفارش جدید را تحویل می‌دهد. او نیز فقط پول آهن آشیانه لک‌لک را می‌گیرد و دستمزدش حال خوب لک‌لک‌هاست. از میان روستاهای اطراف تالاب، لک‌لک‌ها در ‌ روستای کپرجودکی لانه می‌سازند؛ چرا که این سهم از زمین‌های تالابی با اراده اهالی همین روستا تالابی مانده است. جعفر کرمی‌پور، رئیس شورای روستای کپرجودکی در گفت‌وگو با همشهری از ترجیح عمده جوانان روستا می‌گوید ‌که « می‌خواهیم ‌تالاب را برای لک‌لک‌ها حفظ کنیم.»

چه شد که به فکر ساختن لانه برای لک‌لک‌ها افتادید؟

به گزارش همشهری، سیل سال۱۳۹۸ برای روستای ما برکت آورد. تالاب پرآب شد و ۲سال بعد از آن هم به لطف خدا، بارندگی خوب بود. از آن سال زادآوری لک‌لک‌ها خیلی خوب شد. هرکدام ۳تا جوجه را بزرگ کردند. لک‌لک‌ها تمام سال اینجا ماندند و فقط بچه‌هایشان لانه را ترک کردند. سال بعد لک‌لک‌های بالغ به روستا برگشتند.

عید۱۴۰۱ ‌ناگهان، تمام تیرهای برق پر از لک‌لک شد. نمی‌دانستیم چطور به لک لک‌ها کمک کنیم. از دوستان محیط‌زیستی پرسیدیم آنها گفتند برخی لاستیک کهنه به سر تیر می‌اندازند. آنها ده‌ها بار چوب سرلاستیک‌ها آوردند و باد زد و لانه را خراب کرد. یکی از فعالان محیط‌زیست اراک پیشنهاد داد که برایشان سبد آهنی بسازیم ولی برای این کار اداره برق باید همکاری کند و سیم‌های برق را از بالای دکل، کمی پایین‌تر بیاورد.

عید۱۴۰۱ نخستین آشیانه‌های آهنی را نصب کردیم. یک روز صبح دیدم که در تمام لانه‌ها لک لک نشسته است. اما خشکسالی همان سال باعث شد لک‌لک‌ها جوجه‌هایشان را از لانه بیرون بیندازند. بحمدالله در سال۱۴۰۲ لک‌لک‌ها ۲۳لانه درست کردند و همه جوجه‌هایشان را نگه داشتند. هیچ تلفاتی هم نداشتیم چون تالاب خشک نبود. از ابتدای امسال تا الان با کمک خیرین و دوستداران محیط‌زیست ۶لانه ساخته ایم.
مردم چطور کمک می‌کنند؟
وقتی در پیج اینستاگرام اعلام می‌کنم که می‌خواهیم برای لک‌لکی آشیانه بسازیم، مردم به‌صورت مشارکتی هزینه ساخت لانه را پرداخت می‌کنند. افراد با نیت خیرات برای اموات پول ساخت را به دهیاری روستا می‌دهند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901044

دیگر خبرها

  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم