Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات ایجاد شده برای آماده‌سازی مجدد استادیوم نقش جهان موجب شده ذوب‌آهن تصمیم بگیرد در ادامه رقابت‌های لیگ در شهر قم میزبان رقبای خودش باشد.

به گزارش مشرق، بعد از پشت سر گذاشتن دهه محرم دور جدید تمرینات تیم‌های لیگ برتری برای حضور در ادامه مسابقات آغاز می‌شود و در این میان دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن هم بر اساس برنامه قبلی از عصر روز دوشنبه تمرینات خودشان را کلید زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته رقابت‌های لیگ به خاطر برگزاری بازی دوستانه تیم ملی ایران در مقابل توگو فعلاً تعطیل است اما بر اساس برنامه اعلام شده قرار است که در هفته دهم لیگ برتر سپاهان در روز پنج‌شنبه بیستم مهرماه میزبان سیاه‌جامگان باشد و ذوب‌آهن در روز جمعه بیست و یکم مهرماه باید در خانه پدیده به میدان برود.

در حال حاضر شاگردان امیر قلعه‌نویی با ۱۱ امتیاز تیم هفتم جدول لیگ هستند و سپاهان هم در شرایطی عجیب و غریب با ۷ امتیاز تیم چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ است. در این مدت مباحث بسیار زیادی در مورد کیفیت فنی هر دو تیم اصفهانی در رسانه‌ها مطرح شده و هواداران این دو تیم امیدوارند تا در نیمه دوم دور رفت لیگ هم سپاهان و هم ذوب‌آهن بتوانند به یک ثبات نسبی دست پیدا کنند.

در روزهای گذشته که بازی‌های لیگ تعطیل بود بر سر ادامه کار کرانچار در تیم سپاهان و مشکلات فنی ذوب‌آهن در راه گلزنی راه حل‌های بسیار زیادی داده شد و باید دید که در شروع دوباره لیگ این دو تیم چگونه می‌توانند رضایت هواداران خودشان را جلب کننند.

کمبود استادیوم در اصفهان

اما جدا از مباحث فنی خبری عجیب که در هفته گذشته منتشر شد و به نوعی اعتبار ساختاری ورزش اصفهان را هم زیر سؤال برد مربوط به میزبانی احتمالی ذوب‌آهنی‌ها در ورزشگاه یادگار امام قم بود. به هر حال بعد از انجام بازی خانگی ذوب‌آهن در مقابل سایپا چمن استادیوم فولادشهر به منظور زیرسازی و تسطیح به زیر کشت رفته و حداقل برای ۲ ماه آینده قابلیت استفاده ندارد و در نتیجه ذوب‌آهن باید در استادیومی به غیر از فولادشهر میزبان رقبای خودش باشد.

اگر همین امروز از علاقمندان به ورزش در سراسر ایران در مورد وضعیت ورزش اصفهان سؤال شود اکثراً به واسطه موفقیت‌های سپاهان و ذوب‌آهن، اصفهان را به عنوان یک استان برخوردار از لحاظ امکانات معرفی خواهند کرد، اما متاسفانه وضعیت موجود با قضاوت مردم فرق دارد و اصفهان حداقل از این لحاظ کمبودهای بسیار زیادی دارد.

همین امروز در استان‌هایی مثل خوزستان، تبریز و مشهد که به مانند اصفهان بیش از یک تیم در لیگ برتر دارند حداقل ۳ استادیوم ورزشی استاندارد برای انجام مسابقات لیگ برتری وجود دارد که حداقل امکانات لازم را برای انجام مسابقه دارند اما این‌جا در اصفهان به محض زیر کشت رفتن چمن فولادشهر ذوب‌آهنی‌ها به فکر افتاده‌اند تا در استان همجوار میزبان رقیبان خودشان باشند.

علاقه قلعه‌نویی به نقش جهان

امیر قلعه‌نویی سرمربی این فصل ذوب‌آهن در آن دو فصلی که با سپاهان در لیگ‌های نهم و دهم حاضر بود و به دو عنوان قهرمانی هم دست پیدا کرد همیشه به خاطر تکمیل نشدن استادیوم نقش جهان گله‌مند بود و در این سال‌ها هرگاه به اصفهان آمد هم در مصاحبه‌های خودش گریزی به نقش جهان زد.

اما بحث اصلی از روزی آغاز شد که قلعه‌نویی و ذوب‌آهن پیش از آغاز رقابت‌های لیگ در یک بازی دوستانه در استادیوم نقش جهان به دیدار تیم همشهری یعنی سپاهان رفتند و از آن‌جا بود که امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت یک تنه اسباب حضور ذوب‌آهن در نقش جهان را فراهم کند. به قول سرمربی ذوب‌آهن زمین چمن مسطح و وضعیت سکوهای استادیو نقش جهان به صورتی است که فشار روانی زیادی بر روی تیم حریف وارد می‌کند و ذوب‌آهن می‌تواند با حضور در این استادیوم از استقبال بیش‌تر هواداران خودش هم بهره‌مند باشد.

درخواست‌های امیر قلعه‌نویی در این مدت مدیران ارشد استان را هدف گرفت اما اختلاف بر سر مبلغ اجاره استادیوم نقش جهان برای بازی‌های ذوب‌آهن باعث شد تا اختلاف دو باشگاه به مرحله‌ای برسد که سپاهانی‌ها تا به امروز اجازه استفاده از نقش جهان را به ذوب‌آهن ندهند. در حقیقت بعد از این که ذوب‌آهن در حدود ۱۰ سال متوالی در فولادشهر مریبان سپاهان بود و البته اجاره بهای آن را هم دریافت کرد ذوب‌آهنی‌ها به دنبال این بودند تا بتوانند با گرفتن یک تخفیف خوب از تیم همشهری بازی‌های خودشان را به نقش جهان انتقال دهند ولی این اختلاف به رسانه‌ها هم کشیده شد و ذوب‌آهن حتی علیه وضعیت ساختاری موجود در استادیوم نقش جهان بیانیه‌ای بلند بالا صادر کرد.

ذوب‌آهن در بیم و امید

با این حال در هفته گذشته مصاحبه سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن موجی از نگرانی در بین هواداران ذوب‌آهن ایجاد کرد و بر اساس آن مدیر عامل ذوب‌آهن اعلام کرده بود که به خاطر مشکلاتی که برای چمن استادیوم فولادشهر ایجاد شده ذوب‌آهنی‌ها از هفته دهم لیگ به بعد در استادیوم یادگار امام قم میزبان رقبای خودشان خواهند بود.

به هر حال قم در حال حاضر نزدیک‌ترین فاصله را به اصفهان دارد و ذوب‌آهنی‌ها در یک سفر حداکر ۴ ساعته خودشان را به این شهر خواهند رساند و حضور چند ساله صبا در لیگ برتر هم باعث شده امکانات برگزاری مسابقات لیگ برتر در این استادیوم فراهم باشد.

البته مصاحبه آذری با واکنش‌های متفاوتی هم از جانب قمی‌ها روبه‌رو شد و همان‌طور که مدیریت استادیوم یادگار امام قم از این مساله ابراز بی‌اطلاعی کرد در مقابل رییس هیات فوتبال قم گفت که هماهنگی‌های لازم با ذوب‌آهن انجام شده تا این تیم از هفته دهم و از بازی مقابل پارس جنوبی میزبان رقیبان لیگ برتری خودش باشد.

این روزها مدیریت سیاسی استان هم‌چنان درگیر جابه‌جایی‌های ناشی از تغییرات وزیران و شورای شهر اصفهان است و طبیعی است که موضوع کوچ ذوب‌آهن از اصفهان در اولویت مدیران ارشد اصفهان نباشد اما از مصاحبه سعید آذری می‌توان دو موضوع مختلف را برداشت کرد. در گام اول آن‌طور که سابقه سعید آذری و زرنگی‌های خاص او نشان می‌دهد ذوب‌آهن با اعلام این خبر به نوعی قصد برانگیختن افکار عمومی را دارد تا سپاهانی‌ها در این راه کوتاه بیایند و اجازه میزبانی تیم همشهری را با مبلغی کم‌تر در اصفهان فراهم کنند تا ذوب‌آهن بتواند از امکانات فعلی نقش جهان استفاده کند.

البته روی دیگر ماجرا هم کوتاه نیامدن سپاهان است که می‌تواند ذوب‌آهن را حداقل برای یک مسابقه به قم بفرستد و بعد از آن تصمیمات مدیریتی بر اساس شرایط موجود اتخاذ شود که البته وضعیت اول بیش‌تر به واقعیت شبیه است و احتمال دارد که در روز جمعه ۲۸ مهر در استادیوم نقش جهان از پارس جنوبی، پدیده این فصل لیگ میزبانی کند.

منبع: ایسنا ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۷۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها – مریم سرلک: حرکات نمایشی با ادوات خاص همچون میل و کباده و تخته شنا در دایره‌ای به نام گود در همنوازی موسیقی مذهبی و ارزش‌های اخلاقی، ورزشی را خلق کرده تحت عنوان ورزش پهلوانی.

ورزش باستانی ورزش اجداد ایرانیان است، آئین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.

در کتب تاریخی آمده است که این ورزش نقش مهمی در آماده نگه داشتن سربازان زمان اشغال ایران داشته. مردان در سرداب‌ها و زیر زمین‌ها جنگ با اشغالگر را تمرین می‌کردند.

۱۷ شوال به مناسبت سالروز مبارزه دلاورانه و جوانمردانه امام علی( علیه السلام ) و شکست دشمن و سربلندی اسلام، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده شده است.

ورزشکار در زورخانه، علاوه بر درک آموزه‌های اخلاقی از بزرگ مرد تشیع حضرت علی علیه السلام الگو می‌گیرد و فتوا و جوانمردی را اصل اساسی حیات خود قرار می‌دهد.

همچنین یاد می‌گیرد در مقابل ستم ایستاده و سینه سپر کند و در مقابل ستم دیده خاضع، رئوف و بخشنده باشد. زورخانه در گذشته به قدری مقدس بود که بسیاری از حاجت‌مندان احتیاج خود را از این گود و پهلوانانش طلب می‌کردند و حاجت روا می‌شدند.

در گود زورخانه علاوه بر جلای روح قدرت و توانایی انسان در مقابل تمام مشکلات و موانع به آزمون گذاشته می‌شود، گود زورخانه جایی است که انسان‌ها به چالش‌های جسمی و ذهنی می‌پردازند و حداکثر توان خود را در مقابل این چالش‌ها نشان می‌دهند.

زورخانه، مکانی است که هیجان و تمرکز به اوج خود می‌رسد. آن‌جا که انسان با تلاش و تمرین، قدرت جسمانی و تمرکز ذهنی خود را تقویت می‌کند و به سختی‌ها برای رسیدن به اهدافش می‌پردازد.

ورزشکار باستانی پس از رویارویی با هر چالشی در زندگی وضو می‌گیرد و وارد گود زورخانه می‌شود، با ذکر یا علی و ضرب مرشد خود را در مرکز گود گوئی در چرخ روزگار رها می‌کند، آنگاه که از حرکت باز می‌ایستد می‌آموزد که هر مشکلی که با آن مواجه شود، فرصتی برای رشد و پیشرفت است.

ورزش پهلوانی از ورزش‌های محبوب شهر اصفهان است و قدیمی ترین زورخانه‌های کشور در اصفهان وجود دارد، همچنین شهر پهلوانان بزرگی از این عرصه را در خود جای داده است طوری که اکنون اصفهان در گود زورخانه حرف اول را می‌زند. از این رو در آینده نزدیک قرار است مهم‌ترین رویداد ورزش زورخانه‌ای در اصفهان برگزار شود.

اصفهان میزبان نخستین دوره مسابقات جهانی ورزش پهلوانی خواهد شد

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی به مهر گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور در فدراسیون بین المللی ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی عضو هستند و با تصویب فدراسیون جهانی این رشته، قرار است نخستین دوره رقابت‌های جهانی این ورزش ایرانی که به ثبت جهانی هم رسیده در کشور و در اصفهان برگزار شود.

مهرعلی باران چشمه افزود: از آنجایی که اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای کشور محسوب می‌شود بنا بر این شد که نخستین دوره مسابقات جهانی این ورزش سنتی ایران در این شهر برگزار شود.

وی گفت: تا کنون بیش از ۱۵ کشور برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و در تلاش هستیم این تعداد بیشتر شود.

باران چشمه با اشاره به ظرفیت ورزش زورخانه و پهلوانی ایران در جهان افزود: با رایزنی‌هایی که از طرف وزارت امورخارجه ایران با دیگر کشورها انجام شده تا کنون مربیان و قهرمانان زیادی از کشورمان به دیگر کشورها برای توسعه و آموزش این ورزش ایرانی فرستاده شده‌اند.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی گفت: این ورزش ایرانی و کهن که قدمت هزار ساله دارد نه فقط در بین کشورهای مسلمان بلکه در کشورهای غیر مسلمان از جمله اروپایی و آمریکایی لاتین هم طرفدار پیدا کرده است و خواهان عضویت در فدراسیون جهانی این ورزش هستند.

ورزش پهلوانی پتانسیل تبدیل به یک مدل مدیریت موفق را دارد

آنچه اکنون به اهمیت ورزش باستانی می‌افزاید، پتانسیل فراگیری و تبدیل شدن این ورزش به یک الگوی تمام عیار در سایر بخش‌های جامعه از اجتماعی تا اقتصاد و سیاست است.

به طوری که بزرگان عرصه صنعت معتقدند این ورزش و اصول اخلاقی و معنوی نهفته در آن قابلیت تبدیل به یک مدل موفق در حوزه مدیریت کشور را دارد.

محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این ارتباط به مهر گفت: اهالی این ورزش باید گرد هم جمع شوند و مدلی از این ورزش در عرصه‌های مختلف طراحی و عرضه کنند.

وی گفت: هنگامی که به بخش‌های مدیریت موفق سازمان‌ها در کشورهای مختلف دنیا می‌نگریم، متوجه می‌شویم که این سازمان‌ها از ظرفیت‌های فرهنگی کشورشان در جهت پیشرفت استفاده بسیاری برده‌اند. بطور مثال شرکت‌های سونی، تویوتا و سیتیزن در ژاپن از ویژگی‌های نهفته در فرهنگ سامورایی مانند وفاداری و کار فراوان (در حد مرگ) بهره برده‌اند.

طیب نیا افزود: در کشور ایتالیا هم برندهایی مانند فیات و فراری از میان تمام خرده فرهنگی‌های درست و نادرست نهفته در فرهنگ گلادیاتورها، مفاهیم رقابت پذیری و مبارزه تا پیروزی را الگو برداری کرده‌اند و بر همین اساس بسیاری از موفقیت‌هایشان در حوزه صنعت و سیاست را رقم زده و به دیگر نقاط جهان هم عرضه می‌کنند.

وی گفت: ورزش پهلوانی ارزش ترویج دارد و می‌تواند در عرصه‌های مختلف مانند صنعت و سیاست هم الگو باشد. امیدوارم همه ما در ترویج فرهنگ پهلوانی و اقتدا به امیرالمومنین توفیق داشته باشیم.

چراغ روشن زورخانه‌ها در اصفهان

به گزارش مهر، زورخانه قاضی در بازارچه حمام قاضی در محله شهشهان، زورخانه دردشت در بازار دردشت در کوچه مسجد آقانور، زورخانه درب امام، زورخانه گل‌بهار در محله امام‌زاده اسماعیل، زورخانه جوی باریکه در محله جوی باریکه، و زورخانه علی جان یا ظلمات در مجاورت میدان نقش‌جهان زورخانه پاگلدسته، زورخانه علی ابن ابی طالب در این سینا از جمله زورخانه‌های دایر در شهر اصفهان هستند و طی چند سال اخیر گویا جوانان شهر بازگشت دوباره به ورزش پهلوانی دارند چرا که به اعتقاد مسؤولان اخیراً حضور جوانان در زورخانه‌ها بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

کد خبر 6088276

دیگر خبرها

  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • امروز با حافظ: من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • ویدیو/ پرویز مظلومی: استقلال استادیوم می خواهد
  • (ویدئو) زواره اصفهان ونیز شد!
  • (تصاویر) ماشین‌های گران‌قیمت غرق در گل‌ولای سیل دبی!