Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@23:36:13 GMT

دوستي همزمان روسيه با ايران و عربستان؟!

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۸۲۶۲

دوستي همزمان روسيه با ايران و عربستان؟!

خبرگزاري آريا- يک نشريه روسي نوشت: ايران و تنش هاي اقتصادي باعث دشواري قرابت روسيه و عربستان سعودي مي شود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نشريه پراودارو (روسيه) در گزارشي نوشت:
انتظار مي رود که در اوايل ماه آينده، سلمان بن عبد العزيز آل سعود، شاه عربستان سعودي، به مسکو سفر کند تا با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، ديدار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين سفر، نماد بهبود روابط ميان عربستان سعودي و روسيه خواهد بود. در اين اواخر، ميان اين دو طرف درگير نبرد در عصر جنگ سرد همکاري هايي صورت گرفته است که روابطشان، طي ١٥ سال اخير، بسيار متزلزل بوده است: کاهش مشترک حجم استخراج نفت با هدف افزايش نرخ جهاني؛ تاسيس چندين کارخانه نفتي و گازي که براساس خبرهاي رسيده در مرحله آماده سازي قرار دارند و شايعات جديد در خصوص خريد سلاح روسيه توسط رياض. به ويژه، مي بايست خاطر نشان کرد که ظاهرا، عربستان سعودي از حمايت از شورشيان سوري که براي سرنگوني رژيم اسد تلاش مي کنند، چشم پوشي کرده و به تلاش هاي روسيه در راستاي حل و فصل اين مناقشه پيوسته است. اما، آيا سفر پادشاه عربستان به مسکو، نشانه حاصل شدن پيشرفت ها در روابط دو کشور مي باشد؟
هر گونه روابط برقرار شده ميان مسکو و رياض شکننده است. اگرچه، عربستان سعودي هنوز احتمال دارد، خواهان برکناري بشار اسد باشد، اما رياض عملا، بيشتر نگران رقيب اصلي اش – ايران، متحد روسيه است که از مدتها پيش، بايد از نفوذش در منطقه کاسته مي شد تا سرنوشت اسد. درجه آمادگي و توان مسکو براي کمک در اين جبهه، نامشخص است. در اين ميان، روسيه به جاري شدن سرمايه هاي سعودي ها اميدوار است، اما نرخ پايين نفت، کسري بودجه عربستان سعودي و جنگ نظامي اين کشور در يمن، به طور چشمگيري، اين کشور پادشاهي را در تنگنا قرار داده است. از اين جهت، برقراري موازنه ميان منافع ژئو سياسي و اقتصادي دو کشور چندان آسان نخواهد بود.
سفر جديد بر روي ريل هاي قديمي امريکا
تجربه تاريخي اخير نشان مي دهد که راه قرابت عربستان سعودي و روسيه احتمال دارد، پر پيچ و خم باشد و يا به بن بست ختم شود. حتي، بعد از پايان جنگ سرد، روابط ميان مسکو و عربستان سعودي به خاطر بروز اختلاف نظرها پيرامون مسائلي نظير چچن، ايران، تجارت و سرمايه گذاري دو جانبه و حتي، سياست استخراج نفت، در حد چشمگيري، خصمانه بوده است. در سال ٢٠٠٣ ميلادي، در پي سفر شاهزاده عبدالله، روابط روسيه و عربستان سعودي بهبود يافت. در سال ٢٠٠٧ ميلادي، پوتين به همراه هيات کثيري از تجار روسي به رياض سفر کرد. عدم تمايل روسيه براي پيوستن به عربستان سعودي و اوپک در رابطه با طرح کاهش استخراج نفت به منظور افزايش نرخ آن، بعد از پايان بحران مالي جهاني در سال ٢٠٠٨ ميلادي، عامل بروز تنش در روابط اين دو کشور شده بود. در پي آغاز بهار عرب در سال ٢٠١١ ميلادي، روابط دو کشور وخامت بيشتري يافت، يعني زماني که روسيه به همراه ايران، رژيم اسد را در ضديت با سني هاي مورد حمايت عربستان سعودي مساعدت کرد.
دوران دشوار در سرزمين پر برکت
به رغم وجود منافع مشترک و مشخص مسکو و رياض که در نتيجه آسيب پذيري اين دو کشور در برابر نرخ هاي پايين نفت فراهم گرديده، احتمال دارد که همکاري آنها در عرصه اقتصادي، داراي محدوديت هاي چشمگيري شود.
نخست اين که ظاهرا، ازسرگيري علاقه ميان دو کشور براي همکاري در عرصه استخراج نفت، نتيجه ياس و نااميدي متقابل آنها در برابر افزايش حجم استخراج نفت شيل امريکا بوده است. در اين زمينه، اين خطر مطرح است که عدم همکاري ميان روسيه و عربستان سعودي، نرخ نفت را پايين تر بياورد و به درآمدهاي صادراتي آنها ضربه وارد آورد. مساله اين است که اگرچه، در چشم انداز کوتاه مدت، تثبيت نرخ نفت، مسکو و رياض را کمک خواهد کرد، اما تداوم اين تاثير بخشي، مستلزم بهره برداري هاي مکمل از نفت شيل امريکا است که در سايه تکنولوژي هاي جديد، پر هزينه تر خواهد شد و احتمال دارد که در آينده نه چندان دور، به آغاز فشارهاي بزرگ در راستاي کاهش نرخ نفت منجر شود. با توجه به کسري بودجه هم در روسيه و هم، در عربستان سعودي – در سال ٢٠١٧ ميلادي، توليد ناخالص داخلي، به ترتيب، ١ درصد و ٧,٧ درصد با کاهش مواجه بوده است – اين چشم انداز تيره و تار به نظر مي رسد.
دوم، شرايط اقتصادي تحميل شده بر عربستان سعودي يا افزايش مبادلات دو جانبه کالا با سطح پايين را دچار مشکل خواهد کرد – کمتر از نيم دلار در سال ٢٠١٦ ميلادي - و يا به پيدايش برخي شرايط مطلوب خواهد انجاميد که پوتين مي تواند به آن اميدوار باشد، براي نمونه، توسعه سرمايه گذاري هاي سعودي در روسيه و خريد هنگفت تسليحات روسيه که در خصوص آن، مسکو و رياض مدتها پيش به توافق رسيده اند.
مساله ايران
انتشار خبرهاي اخير پيرامون اين که رهبران سعودي با تثبيت موقعيت رژيم اسد موافقت کرده اند، بيشتر از ضرورت تصريح اولويت هاي سعودي ها حکايت دارد تا احتمال آشتي واقعي رياض و دمشق. رويدادهاي چند ماه اخير رياض را در موقعيت دشواري قرار داده است: امريکا و ترکيه بيش از اين، تمايلي به حمايت از مخالفان اسد ندارند و عربستان سعودي نيز در يمن، به اهداف خود دست نيافته است (که روسيه در آن، ميان نيروهاي درگير لابي گري مي کرد). به توجه به تمامي اين موارد، رياض اين امکان را ندارد که به شورشيان سني در سوريه اجازه دهد که حتي، در مناطق محدود و تحت کنترلشان، در برابر عمليات تهاجمي به پشتيباني روسيه و ايران پايداري کنند. در اين ميان، رياض مانند سابق، به شدت نگران قدرت نفوذ ايران در سوريه و در مجموع، در منطقه است و معتقد است که فقط از طريق روسيه، متحد ديگر اسد، مي تواند نفوذ اين کشور را محدود کرد.
اما، ايا اين امر امکان پذير است، به ويژه با توجه به استقرار ناپايدار نيروها در سوريه و عراق؟ در سال هاي اخير، خبرهايي منتشر شده حاکي از آن است که مقامات روسي از همتاهاي خود در اسرائيل و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مي خواهند که اگر آنان واقعا، نگران نقش ايران در سوريه هستند، بهتر است، به منظور ممانعت از نفوذ تهران، به نيروهاي روسي ملحق شوند و در نهايت، از حضور مسکو حمايت کنند. تا وقتي که «دولت اسلامي» (سازمان ممنوع اعلام شده در روسيه) در سوريه و عراق اعمال زور مي کرده، مسکو حتي مي توانست از اهميت تهران به عنوان متحد عليه اين تهديد جمعي سخن بگويد. اما، از آنجايي که داعش بسيار ضعيف شده است، موفقيت هاي ايران و متحدان اين کشور (از جمله، «حزب الله» و شورشيان شيعه در عراق) نيز هم در سوريه و هم، در عراق محسوس گرديده است.
اکنون که متحد مشترک آنها – اسد – در امنيت کامل قرار گرفته است و «دولت اسلامي» و ديگر دشمنان سني اسد به عنوان دشمنان مشترک، به طور چشمگيري، ضعيف شده اند، تعجبي ندارد که مسکو و تهران شخصا در مبارزه بر سر نفوذ در سوريه وارد عمل شوند. اين مساله که مسکو با کردها چه در سوريه و چه، در عراق، همکاري مي کند و تهران و آنکارا مخالف اين همکاري هستند، نشانگر بروز اختلاف نظرات ميان آنها است. از آنجايي که خصومت ميان عربستان سعودي و ايران حتي، به رغم بروز نشانه هايي از تنش زدايي، به احتمال زياد، محفوظ خواهد ماند، اميدهاي رياض براي اين که مسکو در مبارزه براي نفوذ در دمشق بر تهران فائق آيد، کاملا معقولانه است.
اما، تمايل مسکو براي به خطر انداختن و وخيم کردن روابط با تهران، به خاطر نفوذ بيشتر در سوريه و تاحدودي، بهبود روابط با رياض تا چه حد است؟ گفتني است که مسکو همه چيز را يکجا مي خواهد: نفوذ برتر در سوريه، بهبود روابط با رياض و حفظ روابط سابق با تهران. اما، مشخص نيست که آيا روسيه قادر خواهد بود، عملا، به تمامي اين اهداف خود برسد يا خير.
سوي ضد و نقيض قضيه اين است که خصومت دولت ترامپ در قبال ايران مي تواند اهرم هاي نفوذ مسکو را بهبود بخشد. در سال هاي رياست جمهوري اوباما، مسکو از آن بيم داشت که تمايل واشنگتن براي عقد توافق هسته اي با تهران، به قرابت بسيار جامع امريکا و ايران منجر شود و در نتيجه، کاهش وابستگي ايران به روسيه را به همراه داشته باشد. در آن ايام، مسکو براي امتناع از درگيري با تهران، از بيم تشويق قرابت ايران و امريکا، دلايلي وزيني در دست داشت. مشارکت ايران در جنگ سوريه و روي کار آمدن دولت جديد در واشنگتن به نفع مسکو تمام شد و اين مشکل را از ميان برداشت.
دشمني دولت ترامپ در قبال ايران، باعث تشديد وابستگي ايران به مسکو مي شود – احتمال دارد، حتي تا درجه اي پيش رود که اگر مسکو تدابيري را در راستاي ضديت با برنامه هاي دولت ايران اتخاذ کند، تهران در موقعيتي نباشد که بتواند دست به حمله متقابل بزند. حتي، تشديد نفوذ روسيه در سوريه و يا بهبود روابط روسيه و عربستان نيز احتمالا، آيت الله ها را به دوستي با ترامپ ناگزير نخواهد ساخت. در اين ميان، تهران بدون ترديد، با مسکو بر سر فرمانروايي در سوريه رقابت خواهد کرد و همزمان، از تمايل خود براي همکاري با مسکو عليه تهديد مشترک امريکا سخن خواهد گفت.
اگر امتحان نکني، ممکن نيست بفهمي
پيش بيني روند رخدادهاي آينده غير ممکن است. فقط يک چيز بسيار محتمل است: اگر آمادگي رياض براي بهبود روابط با مسکو بر پايه اعتقاد به اين باشد که فقط روسيه قادر است، نفوذ ايران را در سوريه و ديگر کشورها محدود کند، در آنصورت، پيدايش زمينه هاي قانع کننده در اثبات اين که روسيه نمي تواند و يا قادر به انجام آن نيست، به افت مرحله اي روابط روسيه و عربستان سعودي منجر خواهد شد. به اين ترتيب، نخست آمادگي عربستان سعودي براي خريد تسليحات روسي زير سوال خواهد رفت که رياض اشاره کرده، اگر مسکو از تهران فاصله بگيرد، در طول ساليان دراز به اين کار ادامه خواهد داد.
در زمان ديدار آينده سلمان شاه از مسکو، طرف روسي بدون شک، خواهان بررسي جزئيات برنامه فروش تسليحات روسي به پادشاهي سعودي و همچنين، سرمايه گذاري اين کشور در روسيه خواهد شد. اما، شاه سلمان و فرزندش، وليعهد کشور، توجهات خود را روي طرح هاي مسکو در مورد محدود کردن نفوذ ايران در سوريه و ديگر کشورهاي منطقه متمرکز خواهند کرد. اگر يکي از طرفين باعث دلسردي ديگري شود، در اينصورت، پاسخ آن را هم خواهد شنيد. و در حقيقت، برخي از کارشناسان روسي نيز در حال حاضر، مشغول بررسي وضعيت زمان احتمالي خروج مسکو از قرارداد مربوط به محدود کردن استخراج نفت با رياض مي باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند

روزنامه فایننشال تایمز امروز جمعه گزارش داد عربستان سعودی و اندونزی در تلاش هستند تا کشورهای اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را رد کنند زیرا آنها نگران آینده ذخایر خود در غرب هستند.

به گزارش ایسنا، در نشست اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، وزرای دارایی عربستان و اندونزی از جمله کسانی بودند که از ایده توقیف احتمالی دارایی‌های مسدود شده روسیه و استفاده از آنها به نفع اوکراین نگران شدند.

این روزنامه گفت که محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیانی ایندراواتی از اندونزی سوالاتی را مطرح کردند که آیا باید از دارایی‌های روسیه استفاده شود یا خیر. گروه ۷، به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، راه‌های قانونی برای مصادره دارایی‌های روسیه را مورد بحث قرار داده است.

به گزارش اسپوتنیک، مسکو از تلاش‌ها برای مصادره دارایی‌های خود به عنوان یک اقدام دزدی، انتقاد کرده است. بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که توقیف در درازمدت خطرات اعتباری را برای یورو به همراه دارد و پیشنهاد کرده است که فراتر از یک درگیری به موضوع جداگانه نگاه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم