Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@14:05:35 GMT

۱۷ عادت یک خانواده سالم و موفق

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۰۳۰۹

۱۷ عادت یک خانواده سالم و موفق

داشتن یک خانواده سالم و تندرست می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی را کاهش دهد و همچنین شانس میانگین عمر بیشتر در چنین خانواده هایی بالاتر است. شاید برای رسیدن به یک خانواده سالم و قوی نیاز باشد یکسری عادت های خوب را جایگزین عادت های بد فعلی خود کنیم تا بتوانیم زندگی سالم تری داشته باشیم.

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: داشتن یک خانواده سالم و تندرست می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و همچنین شانس میانگین عمر بیشتر در چنین خانواده‌هایی بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید برای رسیدن به یک خانواده سالم و قوی نیاز باشد. یکسری عادت‌های خوب را جایگزین عادت‌های بد فعلی خود کنیم تا بتوانیم زندگی سالم‌تری داشته باشیم. در ادامه این مطلب شما را با ۱۷ نشانه یک خانواده سالم و موفق آشنا می‌کنیم.


۱. آموزش شیوه غذا خوردن


والدین می‌توانند تنظیمات غذایی فرزندشان را تحت تاثیر قرار دهند و مغز آنها را به انتخاب غذاهای سالم عادت دهند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند شیوه درست غذا خوردن را یاد بگیرند و از آن الگو پیروی کنند. پدرها و مادرها می‌توانند به جای یک میان وعده ناسالم مثل کیک، کلوچه‌های صنعتی و انواع پنکیک‌ها در بعدازظهر از میوه‌ها و دیگر تنقلات سالم استفاده کنند. فقط کافیست بچه‌ها از کودکی با موادی چون، میوه‌ها و سبزیجات، آب میوه طبیعی، کرفس، انگور، موز، اسفناج و دانه کدو تنبل و سایر تنقلات سالم آشنا شوند. این تنقلات، با ارزش غذایی بالا و مواد مغذی‌ای که دارند، می‌توانند در رشد و سلامت فرزندان و حتی والدین، بسیار تاثیر گذار باشند.


۲. آنها غذا را به آرامی می‌خورند


خانواده‌های سالم و تندرست در زمان غذا خوردن عجله نمی‌کنند و بیش از حد به خود فشار نمی‌آوردند تا به تندی وعده غذایی خود را تمام کنند. در این گونه خانواده‌ها سعی می‌شود تا در هنگام غذا خوردن تمرکز کافی را داشته باشند. آرامش در هنگام غذا خوردن در هضم بهتر و سالم‌تر ماندن به انسان کمک می‌کند. وقتی شما زمان لازم را برای غذا خوردن اختصاص می‌دهید، این عادت باعث می‌شود از طعم و رنگ و بوی غذا نهایت لذت را ببرید. «به یاد داشته باشید جویدن به اندازه کافی غذا، کمک بسیار زیادی به دستگاه گوارش‌تان می‌کند»


۳. احترام به بزرگ‌ترها را از یاد نمی‌برند


مراقبت از سالخوردگان و دوست داشتن آنها روشی فوق العاده برای نشان دادن محبت و خدمت است. این بدان معنی است که شما برای ارزش‌های خانواده همه چیز را فدا می‌کنید، بدون آنکه چشم داشتی داشته باشید. خانواده‌های سالم دارای پدربزرگ و یا مادربزرگ هستند. در چنین خانواده‌هایی مراقبت و احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها جزء اولویت کارها است. بچه‌ها با ازدواج کردن از خانواده دور می‌شوند اما پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها می‌توانند تا آخر عمر پیش خانواده خود بمانند. احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها می‌تواند نوعی آموزش به فرزندان نیز باشد که در زمان پیر شدن‌تان به یاری‌تان بشتابند. چنین سنتی می‌تواند سال‌ها به طول انجامد.


۴. اعضای یک خانواده سالم وقتی کنار هم هستند تمام دستگاه ها را خاموش می کنند


وقتی اعضای یک خانواده با هم هستند نیازی به وسایل الکتریکی ندارند. در خانواده های سالم و موفق وقتی کنار هم هستند سعی می کنند با گوش دادن به حرف های یکدیگر به نحوی با هم در تعامل باشند این کار از نگاه کردن گوشی در حضور دیگر اعضای خانواده بهتر است. پدر و مادرها می توانند با پیش کشیدن موضوعات جذاب برای اعضای خانواده آنها را به یک گفتگوی جذاب و چالش بر انگیز دعوت کنند فقط کافی است. که فرزندان از گفتگوهایی که رد و بدل می شود لذت ببرند آنها بخاطر این به گوشی ها و انواع وسایل الکتریکی رو می آورند تا خودشان را سرگرم کنند پدر و مادرها می توانید این سرگرمی را با روش های دیگر برایشان فراهم کنند. تعریف کردن خاطرات گذشته می تواند برای همه اعضای خانواده جذاب باشد و آنها را برای شنیدن چنین حرف هایی از پای موبایل و کامپیوترشان دور کند و در کانون گرم خانواده جای دهد.


۵. تشویق کردن اعضای خانواده پس از هر پیروزی و موفقیتی


خانواده سالم و شاد راهی را برای تشویق کودکان درون خانواده پیدا می کنند. آنها با تشویق کردن کودکان به استعدادهای ذاتی آنها پی می برند. این گونه خانواده ها برای هر افتخار و یا پیروزی ایکه فرزندشان کسب می کند جشن خانوادگی هر چند کوچک را تشکیل می دهند. حال این کار در سر شام میز شام باشد و یا در هنگام غروب خورشید. چنین کارهایی همبستگی اعضای خانواده را بالا برده و آمار موفقیت کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.


۶. اعضای خانواده سالم با هم شادند


شاید مشارکت کودکان برای پخت و پز امری غیر معمول باشد اما شما می توانید تمام اعضای خانواده را حتی هفته ای یکبار برای پخت پز به کار بگیرید. شما می توانید برخی کارهای بی خطر را به کودکان خود بسپارید و همچین مرد خانواده نیز می تواند به همراه همسرش دیگر کار های پخت پز که نیاز به دقت و قدرت دارد را انجام دهد. چنین کار های دست جمعی در میان اعضای خانواده باعث می شود تا شور و شوق اعضای خانواده بالا برود. خنده ها و رفتار های جذاب در چنین کارهایی شادابی و صمیمت اعضای خانواده را بالا می برد. چنین کار های مشارکتی، تجربه بچه ها را انیز بالا می برد و این کار در آینده می تواند به نفع شان باشد.


۷. تجربه گفتگوهای موفق


درست است خوردن غذا نیاز به آرامش دارد اما شما می توانید در هنگام شام خوردن وقت بیشتری را صرف کنید از این رو والدین می توانند با گفتگو و بیان موضوعات جدید تفکر اعضای خانواده را تحریک کنند چنین کارهایی بچه ها را آماده می کند تا بتوانند وارد بحث ها جدی تر در آینده بشوند. والدین می توانند با طرح موضوعی از دیگر اعضای خانواده بخواهد تا درباره آن موضوع سوال کنند و یا دیدگاه های خود را بیان کنند این کار باعث می شود تا اعضای خانواده بهتر همدیگر را بشناسند. این کار خود تجربه ای برای کودکان در زندگی آینده شان است.


۸. پیروی از یک سیستم یک پارچه


وقتی خانواده از یک سیستم یکپارچه پیروی می کنند این کار می تواند برای سلامت کلی اعضای خانواده مفید باشد بطور مثال خوایبدن و بیدارشدن در یک زمان خاص می تواند نظم خانوادگی را بالا ببرد. توجه داشته باشید وقتی اعضای خانواده در هنگام صبح یک مسیر هر چند کوتاه را باهم بپیمایند چنین پیاده روی ای برای سلامتی شان بسیار مفید خواهد بود. این چنین کارهایی انرژی اعضا خانواده را بالا برده و درونشان انرژی مثبت به راه می اندازد. همچنین پیاده روی اول صبح می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش داده و با افزایش سوخت و ساز بدن باعث بهبود در کیفیت خوابیدن اعضای خانواده شود.


۹. برنامه غذایی منظم


وقتی والدین یک زمان خاص را برای وعده های غذایی خانواده اختصاص می دهند این کار صمیمت اعضای خانواده را بالا می برد به طور مثال فرزندان می دانند که سر ساعت شما فرصتی برای ابراز احساسات خود در کنار دیگر اعضای خانواده را دارند.


بنا بر انواع مشکلاتی که امروزه، خانواده ها به آن دچار هستند و زمان کافی برای کنار هم بودن را ندارند، وقت شام می تواند گزینه مناسبی برای دور هم جمع شدن را فراهم کند. والدین باید یک زمان های خاصی از شبانه روز را برای جمع شدن اعضای خانواده کنار هم در نظر بگیرند تا با این روش ارتباط بین اعضای خانواده محکم تر شود. خوردن صبحانه، عصرانه و اللخصوص شام کنار هم می تواند اینگونه ارتباطان درون خانوادگی را گسترش دهد. با این تفاسیر والدین باید سعی کنند برنامه غذایی منظمی داشته باشند. چرا که با مشکلاتی که امروزه خانواده ها دارند کمتر زمانی را می توانند تمام اعضای خانواده یک جا جمع شوند.


۱۰. سپاسگزاری کردن


خانواده ای می تواند فرهنگی باشد که احترام گذاشتن و سپاسگزاری از یکدیگردر آن جریان داشته باشد. قدردانی از اعضای خانواده می تواند یک فضای مقدس و دوست داشتنی را در میان اعضای خانواده به وجود آورد. درون یک خانواده سالم برای انجام هر کاری تشکر و قدردانی کردن در اولویت قرار دارد. تشکر و قدردانی از شخصی که کاری برای شما انجام داده است می تواند برای شخص مورد نظر بسیارلذت بخش و شیرین باشد. والدین می توانند با تشکر کردن از کودکان خود نحوی درست برخورد را در خانه به آنها آموزش دهند تا تشکرو قدردانی را از درون خانه فرا بگیرند.


۱۱. همکاری برای باغبانی


والدین می توانند با کمک دیگر اعضای خانواده به پرورش گل و گیاه بپردازند. خانواده هایی که از حیاط خلوت بهره می برند می توانند در هنگام باغبانی از کودکان خود نیز کمک بگیرند این کار استقلال و اعتماد به نفس کودکان را افزایش داده و همچنین تجربه شان را در باغبانی بالا می برد.


۱۲. خانواده های سالم موارد ایمنی را در نظر می گیرند


موارد ایمنی در خانه جزء آن دسته از مواردی است که همیشه نگرانی هایی را برای اعضای خانواده اللخصوص والدین به وجود می آورد. بطور مثال حفظ ایمنی کودکان خردسال شاید در اولویت این گونه کار ها باشد. ایمن سازی خانه در برابر حرکات پر خطر کودکان شاید مهم ترین این کار ها به حساب آید. و جود پریز های برق، راه پله ها، اجسام بالا سر بچه ها که امکان سقوط دارد و حتی احتمال به دام افتادن نوجوانان به دام انواع مواد مخدر و حتی رانندگی می تواند جزء مسائلی باشد که خانواده های سالم آنها را درنظر می گیرند. اگر این موارد و دیگر موارد مشابه رعایت نشود می تواند صدمات جبران ناپذیری برای اعضای کوچک و حتی بزرگ خانواده به وجود آورد. شاید زیاد به چشم نیاید اما نحوی درست خوابیدن نوزاد و سر زدن هنگام خواب نیز جزء مواردی ایمنی می تواند باشد. یک خانواده اگر قرار است سالم و قوی بماند حتما باید موارد ایمنی در آن به طور کامل رعایت شده باشد.


۱۳. برنامه ریزی برای شاد بودن


شادی کردن ممکن است یک مسئله بهداشتی به حساب نیاید. اما ثابت شده است که افرادی که بیشتر شادی می کنند انگیزه بیشتری برای تغییر رفتار خود برای سالم زیستن دارند. بچه هایی که شادتر هستند توانایی یاد گیری بیشتری از خود در مدارس نشان می دهند. معمولا انسان هایی که شادتر هستند مهربانی بیشتر از خود نشان می دهند. و سپاسگزار آنچه را که دارند هستند، به طور کلی خانواده ای که شادتر هستند رفتارهای سالمتری را نسبت به رژیم غذایی و ورزش از خود نشان می دهند. این کار خود منجر به بهبود سلامت آنها می شود.


۱۴. قدم زنی دست جمعی بعد از شام


خانواده سالم با یکدیگر همکاری دارند یک راه عالی برای این کار این است که بجای نشستن روی صندلی بعد از شما برنامه ریزی برای پیاده روی را اجرا کنند. پیاده روی سریع بعد از شام می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی، و دیابت را کاهش دهد. پیاده روی نیز دارای مزایای زیادی برای مغز، خلق و خو و حتی میزان یادگیری اشخاص دارد.


۱۵. آنها با هم بازی می کنند


اعضای خانواده سالم برای خودشان برنامه ورزشی دارند والدین می توانند با توجه به سلیقه فرزندان و امکاناتی که دارند دسته جمعی یک ورزش را انجام دهند. فعالیت های سرگرم کننده ورزشی می تواند روحیه و شادابی اعضای خانواده را بالا برده و همچنین صمیمیت را در بین شان افزایش دهد. چنین فعالیت هایی باعث می شود تا علاقه فرزندان به ورزش کردن بیشتر شود هر چقدر اعضای خانواده فعالیت ورزشی بیشتری را تجربه کنند در سلامت و ایمنی بیشتری به سر خواهند برد.


۱۶. دور کردن دستگاه دیجیتال از اتاق کودک


آکادمی آمریکایی اطفال توصیه می کند از قرار دادن دستگاه های دیجیتال درون اتاق خواب کودکان خوداری کنید. برخی از نوجوانان ممکن است بهانه بیدارشدن اول صبح به وسیله موبایل خود را داشته باشند شما می توانید با خریدن یک ساعت زنگدار قدیمی این مورد را نیز برطرف کنید تا بهانه ای برای خود نداشته باشند. با این ترتیب بچه ها، در طول شب وسوسه نمی شوند تا با گوشی خود بازی کنند. شما می توانید برای شارژ کردن وسایل دیجیتالی شان، آشپزخانه و یا پذیرایی را برایشان در نظر بگیرید تا در عصر دیجیتال لااقل در موقع خواب بچه ها از این گونه وسایل دیجیتالی فاصله داشته باشند.


۱۷. برنامه ریزی برای بازی رایانه ای و دیدن فیلم


خانواده سالم به هیچ وجه کودک شان را از تمامی امکانات امروزی محروم نمی کنند، بلکه با یک محدودیت و زمانبدی خوب می توان بچه ها را در کنار خانواده حفظ کند. اگر خانواده کودک خود را از تمامی سرگرمی های امروزی محروم کند این کار باعث سرخورد گی کودک شده و در آینده خطرات بسیار زیادی را به واسطه همین کمبود برایش ایجاد خواهد کرد. والدین می توانند برای بازی و فیلم دیدن کودک خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند به نحوی که به درس خواندن آنها نیز لطمه ای وارد نشود.


والدین می توانند برخی بازی هایی رایانه ای را با کودک خود انجام دهند تا از نحوی استفاده آنها نیز باخبر باشند با این کار به طور نامحسوس بر کارهایشان نظارت نیز دارند بدون آنکه کودک شان ناراحت شود.


منبع: msn

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

دبل مغانلو در دربی اصفهان؛ سپاهان از بحران نجات یافت!

طرفداری | شهریار مغانلو دوباره برابر ذوب‌آهن گلزنی کرد.

شهریار مغانلو، مهاجم گلزن سپاهان، بار دیگر در مصاف با ذوب‌آهن درخشید و با تک گلش نقش کلیدی در کسب پیروزی تیمش ایفا کرد. مغانلو که در بازی رفت نیز دروازه ذوب‌آهن را گشوده بود، این بار در دربی برگشت نیز موفق به گلزنی شد تا به روند گلزنی‌های خود در این فصل ادامه دهد.

در دقیقه ۶۹ بازی، شهریار مغانلو با حرکتی سریع به داخل محوطه جریمه ذوب‌آهن نفوذ کرد و در محاصره مدافعان این تیم قرار گرفت. مهرداد رضایی، مدافع ذوب‌آهن، در یک برخورد مغانلو را سرنگون کرد و داور بازی به سود سپاهان پنالتی اعلام کرد. مغانلو که در این فصل از روی نقطه پنالتی عملکرد موفقی داشته، پشت توپ ایستاد و با ضربه‌ای دقیق، گوشه سمت چپ دروازه ذوب‌آهن را هدف قرار داد و دروازه این تیم را باز کرد.

مغانلو در این مسابقه، بارها دروازه ذوب‌آهن را تهدید کرد و با تلاش‌های بی‌وقفه خود، در نهایت موفق به گلزنی از روی نقطه پنالتی شد. این گل، سه امتیاز ارزشمند را برای سپاهان به ارمغان آورد و این تیم را از بحران نجات داد.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه های سلامت محور در منطقه ۹ تهران
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسین کشور با خانواده شهید صداقت
  • دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسین کشور با خانواده شهید «محسن صداقت»
  • تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان
  • شهادت یکی دیگر از اعضای خانواده هنیه
  • نقش مردم در همراهی با پلیس در طرح عفاف و حجاب برجسته است
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند