Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - وزير امور خارجه با بيان اين که ما هيچ گاه به دنبال اختلاف در منطقه نبوديم تاکيد کرد: همواره سياست ما اين بوده که منطقه ما نياز به آرامش و گفت و گو دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمدجواد ظريف شامگاه سه شنبه در ورود به تهران پس از سفر دو روزه به عمان و قطر در جمع خبرنگاران اين مطلب را در پاسخ به سوالي در خصوص بازتاب رسانه اي اين سفر بيان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: منطقه ما نياز به يک سامانه همکاري و گفت و گو براي امنيت را در منطقه دارد؛ ما پيشنهاد سامانه گفت و گو در خليج فارس را بارها مطرح کرده ايم و متاسفانه مورد توجه برخي کشورهايي که آينده خودشان را در تنش، فشار و تحميل بر همسايگان مي بينند قرار نگرفته است.
ظريف گفت: اميدواريم اين کشورها هر چه سريعتر منطق گفت و گو و ضرورت تفاهم و همکاري و لزوم دست برداشتن از خيالات خود براي تحميل ديدگاه هايشان بر سايرين را بپذيرند.
وزير امور خارجه ادامه داد: در آن زمان حتما امکان گفت و گوي گسترده تر وجود دارد؛ جمهوري اسلامي ايران همواره بر تفاهم و حل مشکلات اصرار داشته و هيچ گاه بر تعميق اختلافات علاقه اي نداشته است زيرا آن را در جهت منافع خودمان نمي دانيم.
وي همچنين گفت: همان طور که ما در ابتداي دولت دوازدهم اعلام کرديم، در کنار تسهيل همکاري هاي اقتصادي، بين المللي در جهت اقتصاد مقاومتي، روابط با همسايگان يکي از دو ابر اولويت سياست خارجي خواهد بود و اين بار هم مثل دولت يازدهم اين حرکت ها را با منطقه شروع کرديم که اين سفر به جز سفر مجمع عمومي سازمان ملل بود که يک سفر دوره اي در هر سال انجام مي شود.
ظريف اضافه کرد: دو کشور عمان و قطر که از همسايگان نزديک ما در خليج فارس هستند و ارتباطات گسترده تر اقتصادي با هر دو کشور در چند ماه گذشته روند رو به رشدي داشته است.
وي ادامه داد: در حوزه انرژي با عمان کار به خوبي پيشرفته است، همکاري هاي تجاري و بانکي با عمان پيش رفته و زمينه براي همکاري هاي چند جانبه اقتصادي با عمان فراهم شده است و در اين زمينه گفت وگوهاي خوبي هم با وزير خارجه و هم با سلطان عمان داشتيم.
وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد: در حوزه اقتصادي هم بعد از فشارهايي که توسط همسايگان قطر به اين کشور وارد شده، همکاري هاي خوبي شروع و گشايش هاي خوبي ايجاد شده که به نفع دو کشور است و در اين زمينه هم در قطر هم با امير و هم با وزير امور خارجه و هم وزير اقتصاد آن کشور گفت وگوهاي بسيار خوبي را انجام داديم.
رييس دستگاه ديپلماسي با بيان اين که در حوزه بانکي تسهيلات خوبي فراهم شده و در حوزه ويزا قرار شده تسهيلات بيشتري فراهم کنند گفت: بحث ديگري که در هر دو کشور داشتيم و به صورت مفصل در جلسه خصوصي با سلطان عمان و امير قطر مطرح کرديم بحث مسائل منطقه اي و ضرورت همکاري بين کشورهاي منطقه بود و تبديل اين فرهنگ تخاصم در منطقه ما به فرهنگ همکاري و گفت و گو و بحث هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفت.
وي سوريه و عراق را از ديگر محورهاي گفت و گوهايي خود ذکر کرد و افزود: درباره ضرورت حفظ يکپارچگي و تماميت ارضي عراق بعد از تحولات اخير تبادل نظرات بسيار خوبي با امير قطر و سلطان عمان و وزراي خارجه اين دو کشور صورت گرفت.
ظريف اظهار کرد: ايران به جد تمايل دارد روابطش با همسايگان خود را بر اساس گفت و گو و مشارکت و بر اساس تفاهم و منافع مشترک باشد؛ ما معتقديم که حتما با قطر و عمان و ديگر همسايگانمان چنين روابطي کاملا در دسترس است و قدم هاي اوليه خوبي برداشته شده و انشاالله در اين زمينه بيستر اقدام خواهد شد.
ظريف در پاسخ به سوالي در خصوص رايزني هايش در مورد حل مشکلات منطقه اي هم اظهار داشت: با هر دو کشور در خصوص يمن و ضرورت پايان دادن هر چه سريعتر به بحران يمن و پايان دادن به حملات هوايي عليه مردم يمن و کمک رساني انساني سريع و دست يابي به راه حل سياسي در يمن صحبت کرديم و نظرات بسيار نزديک بود و اين گفت و گوها و همکاري ها را ادامه خواهيم داد.
وزير امورخارجه کشورمان درباره بحران سوريه نيز تصريح کرد: در مورد وضعيت سوريه با توجه به اينکه در گذشته اختلافاتي با قطر داشتيم، ضرورت دارد که بيشتر گفت و گو کنيم ولي اين تمايل سياسي وجود دارد که گفتگو هاي گسترده تري با همه کشورها در مورد پايان دادن به آلام مردم سوريه صورت بگيرد.
وي افزود: ما اگر بتوانيم روي يک موضوع با همه توافق کنيم و آن اينکه مردم سوريه را در مهمترين اولويت خودمان قرار دهيم؛ يعني از يک طرف پايان دادن به جنگ، خشونت و درگيري در سوريه و از طرف ديگر حق انتخاب با مردم سوريه شايد بتوانيم به سمت ايجاد آرامش بيشتر و راه حل سياسي در سوريه حرکت کنيم.
وي اضافه کرد: در مورد عراق الان يک اجماع جهاني وجود دارد مبني بر مخالفت با رفراندوم و ضرورت بازگشت کامل به احترام به تماميت ارضي و وحدت ملي عراق و بعد از آن شروع گفت و گو هاي داخل عراق براي رسيدن به راه حل سياسي که در اين زمينه من فکر مي کنم اجماع جهاني وجود دارد و بين سه کشور هم نظرات مشترک زياد بود.
ظريف خاطرنشان کرد: منافع ما در اين است که همه کشورهاي منطقه با درک واقعيت هاي اين منطقه و با کنار گذاشتن منطق زور و فشار بتوانند به يک راه حل مورد قبول همه دست پيدا کنند.
سيام**2021**6984**خبرنگار: داود مرادپور**انتشار: امير کاردان راد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، انگاته روباد وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی در حاشیه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو)، در گفت و گو با صدا و سیما از آمادگی و تمایل کشورش برای همکاری‌های معدنی در زمینه‌های ساخت کارخانه‌های فراوری مواد معدنی، انتقال دانش فنی و مهندسی و آموزش خبر داد و گفت: آفریقای مرکزی ۴۰۰ معدن شناخته شده از آهک تا فلزات مختلف با مواد معدنی گوناگون دارد و خواستار همکاری با ایران است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی تاکید کرد: ایران روی منابع معدنی اش کار کرده، ما هم به دنبال شرکای تجاری هستیم. ما به دنبال دانش ایرانی هستیم.

کد خبر 6093620 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود