Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تسنيم از مشکلات صنف عطاري استان کردستان و اينکه متولي مشخصي ندارند، گزارش مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري تسنيم از سنندج، متأسفانه برخي از مراکز عطاري استان کردستان از عملکرد اصلي خود که تحويل گياهان دارويي است خارج شده و به‌سمت توليد و فروش داروهاي لاغري و چاقي رفته‌اند؛ علي‌رغم اينکه اکثر صاحبان عطار‌ي‌ها فاقد تحصيلات دانشگاهي هستند و عرضه اين اقلام در عطاري‌ها غيرمجاز است اما شاهد تجويز دارو، مکمل‌ها و ساير اقلام سلامت‌محور از سوي اين افراد هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان کردستاني بايد به‌هنگام خريد از عطاري‌ها به پروانه واحد صنفي توجه کرده و در آن مراکز فقط گياهان دارويي خريداري کنند چراکه عرضه هرگونه پماد، قرص، دارو و مکمل‌هاي ورزشي در عطاري‌ها ممنوع بوده و بايد براي دريافت دارو به داروخانه مراجعه و مشاوره‌هاي تغذيه و ورزشي خود را حتماً از پزشکان تغذيه و طب ورزش دريافت کنند.
اين مراکز چون مستقيماً زير نظر وزارت بهداشت نيستند بنابراين نظارت بر آنها سخت است و بايد نظارت‌ سازمان‌هاي ذي‌ربط بر فعاليت عطاري‌هاي استان تشديد و با متخلفان برخورد جدي شود چراکه ادامه اين روند کنوني مي‌تواند به سلامت جامعه آسيب جدي وارد کند و حتي خود صاحبان عطاري کردستان نيز به اين موضوع اذعان کرده‌اند که متولي مشخصي ندارند.
عطاري استان کردستان متولي مشخصي ندارند
اميد معيني نقشبندي يکي از نمايندگان صنف عطاري ظهر روز سه‌شنبه (11 مهرماه) در کارگروه محصولات سلامت‌محور کميسيون مبارزه با قاچاق کالا استان که در سالن جلسات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي کردستان برگزار شد، اظهار داشت: در ساير کشورها بالغ بر 50 ميليارد دلار در حوزه گياهان دارويي ترانزيت مي‌شود و اقتصادي در اين راستا به وجود آمده است اما در ايران با توجه به اينکه از 13 اقليم گياه دارويي 11 اقليم آن موجود بوده متأسفانه جدايي و ديدي از بالا به پايين وجود دارد و در مقابل طب کلاسيک و مدرن ايستاده‌ايم.
وي با بيان اينکه ترويج سبک زندگي اسلامي بهترين روش براي اصلاح سبک زندگي است، گفت: تنها راه حل و بازخورد براي اصلاح گزينه‌ها آموزش است اما متأسفانه هنوز صنفي براي عطاري‌ها تعريف نشده و زير نظر صنف خواروبار فروشي هستيم.
نماينده صنف عطاري کردستان با بيان اينکه پروانه کسب عطاري‌ها زير نظر معاونت غذا و دارو نيست، تصريح کرد: امروز نامه‌اي با 98 امضاء از عطاري‌هاي که ادعا ارائه خدمات با بهترين روش‌ها را دارند آورده‌ايم تا براي صنف عطاري تعيين تکليف شود چراکه هنوز متولي نداريم و قبلاً به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ايم اما کسي از ما حمايت نکرده است.
وي در خصوص اينکه عطاري يک صنف تخصصي بوده و نيازمند اطلاعات پايه است، گفت: در ايران رشته طب سنتي تعريف شده اما متأسفانه تنها 13 نفر فارغ‌التحصيل دارد و قطعاً اين تعداد پاسخ‌گو نيست.
نقشبندي افزود: از دهه 80 به بعد 95 هزار عطاري به‌صورت قارچ‌مانند وارد اين عرصه شدند بنابراين بايد عطاري‌ها سازماندهي شوند.
وي با بيان اينکه اگر صنف عطاري زير نظر معاونت غذا و دارو باشد کسي نمي‌تواند به اين صنف نفوذ کند، اظهار کرد: پزشکان و داروسازان در حوزه سلامت بايد چند دوره بازآموزي داشته باشند و تنها راه و شيوه کنترل، «نظارت آموزشي، توسعه اين بخش و استفاده از پتانسيل‌هاي موجود استان است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده

به گزارش خبرنگار مهر، مهم‌ترین اخبار منتشرشده در حوزه بهداشت، درمان و تغذیه در سطح جهان به شرح زیر بوده اند:

تنهایی موجب کاهش طول عمر بازماندگان سرطان می‌شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بازماندگان سرطان که در تنهایی زندگی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که همراه و همدمی در زندگی دارند، بیشتر احتمال دارد فوت کنند.

پله نوردی باعث افزایش طول عمر می‌شود

می‌خواهید بیشتر زندگی کنید؟ یک بررسی جدید نشان می‌دهد که پله‌ها را به جای آسانسور انتخاب کنید.

نحوه تأثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

استفاده طولانی مدت روزانه از آسپرین برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ شناخته شده است، اما تا به حال مشخص نشده است که چرا چنین تأثیری دارد.

داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می‌دهند

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد افرادی که داروهای سوزش معده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر میگرن و انواع دیگر سردردهای شدید هستند.

کد خبر 6095402

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • تهدید جدی سلامت خانواده با طرح «عرضه اینترنتی دارو»
  • تبعات فروش اینترنتی دارو/ تهدید جدی سلامت خانواده با طرح عرضه اینترنتی دارو