Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه - بارش نخستین برف پاییزی ارتفاعات شهرستانهای خوی و چالدران در شمال آذربایجان غربی را سفیدپوش کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش نخستین برف پاییزی از سه شنبه شب در ارتفاعات شهرستانهای خوی و چالدران آغاز شده و صبح امروز چهارشنبه نیز ادامه دارد.

بارش برف، باران و نیز سرد شدن هوا مردم استان به خصوص مناطق شمال استان را مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی و نیز لباس های گرم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی استان به خبرنگار مهر گفت: به توجه به پیش بینی هواشناسی استان در روزهای آینده شاهد بارش باران و برف در برخی از مناطق استان خواهیم بود.

امیرعباس جعفری افزود: با توجه به این پیش بینی‌ها طی امروز و فردا براثر تشدید بارشها در مناطق شمالی و مرکزی استان آبگرفتگی معابرو سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: برای مهار حوادث احتمالی از جمله سیلاب کلیه نیروهای امدادی آذربایجان غربی و ستادهای بحران فرمانداری‌ها به ویژه مناطق شمالی استان در حالت آماده باش به سر می‌برند.

جعفری یاد آور شد: به ساکنان مناطق روستایی و شهرهای شمالی استان توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از وقوع حوادث جبران ناپذیر ناشی از سیلابهای احتمالی از استقرار چادر و نگهداری احشام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کرده و دامهای خود را به مناطق امن انتقال دهند.

هشدار هواشناسی نسبت به احتمال بروز سیلاب و آب‌گرفتگی معابر

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها تشدید بارش‌ها در شمال و مرکز آذربایجان غربی طی امروز چهارشنبه و فردا احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد.

مهدی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اینکه طی هفته جاری امواج ناپایدار از جو استان عبور خواهند کرد و مردم آذربایجان غربی امروز چهارشنبه به تناوب شاهد افزایش ابر، وزش باد و گاه رگبار باران و رعد و برق خواهند بود.

وی افزود: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که افزایش ابر، وزش باد گاهی شدید همراه با رعدوبرق به‌ویژه در مناطق شمالی استان پدیده غالب روز چهارشنبه خواهد بود.

صابری با بیان اینکه در این راستا اواخر هفته جاری شاهد روند کاهشی دمای هوا خواهیم بود اظهارداشت: امروز چهارشنبه هوای شهرستان ارومیه نیز نیمه ابری تا ابری همراه با وزش باد، در برخی نقاط همراه با بارش باران پیش بینی می‌شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد تا با توجه به افت دما از روز سه شنبه تا اواخر هفته جاری جهت جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی تسریع در روند برداشت محصولات زراعی و پوشاندن سبزی و سیفی جات با نایلون های پلاستیکی یا کاه را فراموش نکنند.

صابری با بیان اینکه امروز چهارشنبه هوای شمال استان به مراتب سردتر خواهد بود افزود: هم اکنون چالدران با حداقل دمای هوای ۳+ درجه سردترین شهرستان استان است.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی همچنین میزان بارش در شهرهای شمالی استان را چالدران با ۵ میلیمتر، پلدشت ، خوی و ماکو سه میلیمتر و قره ضیاالدین را دو میلیمتر طی دیروز سه شنبه عنوان کرد.

همچنین بر اساساً اعلام اطلاعیه شماره ۲۵، با تشدید بارش‌ها در شمال و مرکز استان امروز چهارشنبه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها دور از انتظار نیست، لذا توصیه می‌شود تدابیر لازم جهت کاهش خسارات احتمالی اندیشیده شود.

آذربایجان غربی استان سیل خیز

آذربایجان غربی از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در اکثر فصول سال، سیل های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می شود.

وجود مناطق کوهستانی و بارش های شدید باران و تگرگ در برخی فصول سال از آذربایجان غربی استانی سیل خیز ساخته که همه ساله خسارات مادی و معنوی زیادی را اهالی آن متحمل می شوند.

در این میان استان با داشتن ضریب سیل خیزی بالا، همواره منطقه ای مساعد برای ایجاد سیلاب و تخریب ها محسوب می شود اما بررسی ابعاد مختلف سیل در منطقه نشان می دهد که وقوع این سیل ها خسارات جبران ناپذیر زیادی از خود برجای می گذارند که قابل بازگشت نیست.

بررسی ها نشان می دهد تخریب جنگل ها و مراتع، نبود آبخیزداری صحیح، تجاوز به حریم رودخانه ها و برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها از مهم ترین عوامل وقوع سیل در استان است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۷۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش باران در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بنا بر بررسی نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی تا اواسط فردا چهارشنبه فعال است  و احتمال رگبار‌های پراکنده در مناطق شمال و شمال شرق استان پیش بینی می‌شود.

محمد سبزه زاری افزود: همچنین در این مدت احتمال وقوع تندباد‌های شدید تا متوسط  همراه با  تندباد‌های لحظه‌ای  در جنوب و مرکز استان نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه  از اواسط چهارشنبه  با جنوبی شدن جریانات  افزایش رطوبت در نوارجنوبی و مرکز استان پیش بینی می‌شود، اظهار کرد: در این مدت شمال خلیج فارس مواج خواهد بود.

در ۲۴ ساعت گذشته امیدیه با ۳۸ درجه و ایذه با ۱۱.۲ درجه سانتی گراد بیشترین و کمترین دما در استان را داشته اند.

همچنین در این مدت بیشینه و کمینه دمای اهواز ۳۴.۷ و ۲۱ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • تداوم بارش باران در خوزستان
  • بارش‌های فراوان در اردیبهشت؛ احتمال سیلاب در این مناطق
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بارش‌های رگباری در خراسان رضوی / وقوع سیلاب در برخی مناطق پیش بینی می‌شود
  • بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/وقوع سیلاب در برخی مناطق پیش بینی می‌شود
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران