Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر امروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تهران، گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران ـ ترکیه محسوب می شود و فصل نوینی در مناسبات دو کشور خواهد گشود. آفتاب‌‌نیوز : دو کشور همسایه ایران و ترکیه که قرنهاست با هم روابط سیاسی و تجاری دارند و از سده های گذشته از طریق جاده ابریشم روابط تجاری مستمری با هم داشته اند، در سده گذشته نیز همواره از شرکای تجاری مهم هم بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سران دو کشور در سال 2013 با ارزیابی درست از ظرفیت های موجود دو کشور که هر دو جزو اقتصادهای نوظهور جهانی محسوب می شوند، خواستار ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دوجانبه شده و رسیدن به 30 میلیارد دلار مبادله تجاری سالانه از سوی روسای جمهوری دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و این هدفگذاری به صورت رسمی اعلام کرد.

بر این اساس، مقامات و کارگزاران دو کشور هم در سطح وزرا و هیات دولت و هم در سطج سفارتخانه ها، اقداماتی را آغار کردند و تلاش برای رسیدن به این هدف همچنان ادامه دارد.
هر چند که در سال های گذشته تحقق این هددف میسر نشده، ولی در سال 2012 میلادی حجم تجارت بین دو کشور به سطح 22 میلیارد دلار رسید و در طی پنج سال گذشته نیز به علل مختلف، میزان تجارت بین دو کشور نوسان داشته به طوری که در سال گذشته میلادی به رقم 9.6 میلیارد دلار رسید.

'جناب آشچی' قائم مقام وزارت گمرک و تجارت ترکیه هفته پیش در دیدار با فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در آنکارا گفت: 'حجم تجاری میان ترکیه و ایران مصداق کل ظرفیت های دو کشور در این زمینه نیست و حجم تجاری دو کشور که در سال 2012 در سطح 22 میلیارد دلار قرار داشت در سال 2016 به 9.6 میلیارد دلار کاهش یافته و این میزان تجارت کمتر از 40 درصد ظرفیت موجود است.'

اقتصاد ایران و ترکیه ظرفیت بسیار گسترده و بالایی دارد و دو کشور به دلایل متعددی نیازمند گسترش مناسبات اقتصادی بین خود هستند و برخورداری ایران از منابع سرشار انرژی و وابستگی شدید ترکیه به انرژی در کنار موقعیت خاص جغرافیایی ایران و ترکیه از جمله عواملی هستند که زمینه های همکاری بیشتر و نزدیکتر اقتصادی و تجاری میان دو کشور را فراهم کرده است.
امسال صادرات ایران به ترکیه چهار میلیارد و 530 میلیون دلار و واردات از این کشور نیز یک میلیارد و 800 میلیون دلار بوده و در مجموع، حجم روابط دوجانبه اقتصادی ایران و ترکیه در هفت ماه سالجاری میلادی 6 میلیارد و 330 میلیون دلار اعلام شده است و پیش بینی می شود، حجم روابط دو کشور امسال فراتر از 10 میلیارد دلار باشد.

محمدابراهیم طاهریان فرد نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به انجام سفر اردوغان در شرایط حساس منطقه ای و نیز در فرایند تحولات مثبت در روابط دو کشور ایران و ترکیه افزود: این سفر تاثیرات مهم دوجانبه و منطقه ای خواهد داشت.
وی بیان کرد: اعتدال در سیاست های داخلی و خارجی و ارتباط با همسایگان، شعارهای محوری دولت دکتر روحانی اعلام شده و بر همین اساس برقراری رابطه نزدیک با همسایگان از جمله کشور ترکیه در سرلوحه سیاست خارجی کشورمان در دولت یازدهم قرار گرفته و در دولت دوازدهم هم پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: توجه به همسایگان و کار با همسایگان نیز اصل محوری در سیاست خارجی ایران اعلام شده و در دولت دوازدهم نیز توسعه دیپلماسی با همسایگان و توسعه مناسبات اقتصادی، دو محور دستگاه سیاست خارجی تعیین شده و در هر دو زمینه، کارهای خوبی برای برقراری ارتباط مطلوب با طرف ترکیه آغاز شده است.
وی اظهار کرد: هم ترکیه برای ایران مهم است و هم ایران در ترکیه جایگاه پراهمیتی دارد و دو طرف به خصوص در دوره دولت دوازدهم برای توسعه مناسبات در همه عرصه ها اعلام آمادگی کرده و فعالیت هایی را آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: کشور ترکیه در روابط خارجی ایران نقش و جایگاه ویژه، پررنگ و برتری دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی، سیاسی اقتصادی، تاریخی و فرهنگی همواره برای ایران پراهمیت بوده است و روابط نزدیکی نیز در همه حوزه ها با ترکیه برقرار شده و حجم روابط نیز نشان دهنده این امر است.
سفیر کشورمان در ترکیه با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت ها در این زمینه گفت: سفر 12 مهرماه رئیس جمهوری ترکیه به تهران، فصل نوینی در توسعه مناسبات دو کشور خواهد گشود و در قالب این سفر، چهارمین شورای عالی همکاری های راهبردی بین ایران و ترکیه تشکیل شده و تعدادی سند همکاری بین دو طرف امضا می شود

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از مقامات و وزرا، سرمایه گذاران و تجار ترکیه در این سفر همراه رئیس جمهوری این کشور بیان کرد: ابعاد مختلف همکاری ها، ماهیت همسایگی، موضوعات همکاری متعدد و متنوع و اشتراکات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دینی، روابط دو طرف را تنگاتنگ کرده و هر دو طرف به این باور رسیده اند که از این ظرفیت موجود باید استفاده بیشتری بشود.
وی اظهار کرد: دو طرف در همه دیدارها بر توسعه مناسبات دو جانبه همکاری های منطقه ای و تحقق هدف 30 میلیارد دلاری روابط تجاری تاکید کرده اند و دیدگاه های مشترکی در اغلب حوزه های روابط کاری بین دو طرف وجود دارد.

سفر بیش از یک میلیون و 600 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه در سال گذشته میلادی نیز نشان می دهد که ایران پنجمین کشور گردشگر فرست به ترکیه است و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی بیش از دو میلیون نفر از اتباع ایرانی به ترکیه سفر کنند که این آمار نشاننگر روابط بسیار عمیق و گسترده دو کشور در حوزه فرهنگی و مردمی در کنار روابط سیاسی و اقتصادی است.
برگزاری بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تاریخ 19 تا 21 فروردین ماه 95 در شهرهای آنکارا و قونیه برگزار شد و برنامه ریزهای برای برگزاری بیست و ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران در مهر یا آبان سالجاری در حال انجام است.

سفر مقامات اقتصادی دو طرف در سال جاری میلادی و نیز اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی از جمله زمینه های همکاری اقتصادی ایران و ترکیه به شمار می رود و بر مبنای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که از ژانویه سال 2015 با هدف تقویت روابط تجاری دو کشور در حال اجراست، ترکیه در 140 قلم کالای کشاورزی تخفیفات تعرفه ای به جمهوری اسلامی ایران اعطا می کند و در مقابل ایران نیز در 125 قلم کالای صنعتی، تخفیفات تعرفه ای مورد نظر را برای ترکیه در نظر گرفته و در حال حاضر مذاکرات کارشناسی برای افزایش اقلام تعرفه های ترجیحی میان دو کشور در حال انجام است.

روسای جمهوری ترکیه و ایران در دوره خدمت دکتر روحانی دو بار به صورت رسمی به کشور مقابل سفر کرده اند و این دومین سفر اردوغان به ایران در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی به شمار می رود و علاوه بر این، روسای جمهوری دو طرف پنج بار هم در حاشیه اجلاس های جهانی در پاکستان، قزاقستان و نیویورک، استانبول با هم ملاقات و مذاکره کرده اند و در همه این دیدارها، گسترش روابط تجاری دوجانبه محور مذاکرات طرفین بوده است.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در چارچوب سفری رسمی به ایران، امروز چهارشنبه از فرودگاه اسن بوغای آنکارا رهسپار تهران شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراک وزیر انرژی، بولنت تفنگچی وزیر گمرگ و تجارت، سلیمان سویلو وزیر کشور، نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری و مهدی اکر معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه، اردوغان را در این سفر همراهی می کنند.
وی قرار است در این سفر با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار و مذاکره کند.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۱۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا عامری سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار برنامه‌ توسعه مناسبات دو کشور همسایه و راه‌های حل برخی موانع موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این ملاقات، سفیر کشورمان ضمن ارائه گزارشی از کشور محل ماموریت خود و روند رو به رشد روابط میان تهران و ابوظبی، از جمله افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته، پیشنهاداتی را برای تقویت بیش از پیش روابط ایران و امارات ارائه کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تحکیم روابط با همسایگان ، بر عزم جدی تهران برای هموار ساختن مسیر توسعه روابط با امارات تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به اهمیت تبادل هیئت‌های عالیرتبه میان دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با امارات عربی متحده در چارچوب منافع و مصالح دو کشور اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • «جهش تولید با مشارکت مردم» منشور عملی ملت ایران است
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • امیرعبداللهیان: سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان است
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات
  • تعاون، کلید واژه تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • چگونگی تحقق شعار سال از دید کارشناسان/ تعاونی‌های تولید فعال شوند
  • غرب‌گرا‌ها علاقه ندارند روابط ما با روسیه بهتر شود