Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس جمهوري با بيان اين که تهران و آنکارا براي توسعه روابط و همکاري‌ها اراده اي مستحکم دارند، گفت: هدف نهايي ايران و ترکيه عدم تغيير مرزهاي جغرافيايي، حفظ تماميت ارضي کشورها و تقويت ثبات و امنيت منطقه است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام حسن روحاني در چهارمين نشست شوراي عالي همکاري هاي راهبردي ايران و ترکيه، با بيان اينکه مناسبات تهران – آنکارا رشته‌هاي محکم تاريخي و تمدني داشته و دو کشور داراي ريشه‌هاي عميق فرهنگي، ديني و تمدني هستند؛ اظهار اميدواري کرد که روند گفت وگوها و مذاکرات مسئولان ايران و ترکيه منجر به دور جديدي از همکاري‌هاي همه جانبه في‌مابين شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روحاني با اشاره به اينکه در سال‌هاي اخير فضاي همکاري دوستانه و بسيار خوبي در مناسبات دو کشور برقرار بوده و همکاري‌ها و توافقات ارزشمندي صورت گرفته است، گفت: اراده دو دولت بر توسعه روابط و همکاري‌هاي مشترک مستحکم بوده و قصد داريم تا روابط في‌مابين را براساس منافع مشترک دنبال کرده و بيش از پيش گسترش دهيم.
روحاني با اشاره به اين که نبايد اجازه دهيم آن هايي که از توسعه مناسبات ايران و ترکيه خشنود نيستند، بتوانند روابط و همکاري‌هاي ما را تخريب کنند، گفت: امروز حضور دو قدرت ايران و ترکيه بيش از هر زمان ديگري براي برقراري ثبات و امنيت در منطقه حائز اهميت است و همکاري‌ها و رايزني‌هاي مشترک ما مي‌تواند موجب تقويت آرامش و امنيت در منطقه شود.
رييس جمهوري توسعه همکاري‌هاي تهران - آنکارا در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا در راستاي تامين نياز ترکيه به انرژي از جمله گاز همکاري‌هاي خود را با اين کشور بيش از پيش گسترش دهد.
روحاني توسعه روابط اقتصادي و ارتقاء حجم مبادلات تجاري ميان ايران و ترکيه براي تحقق هدف 30 ميليارد دلاري در روابط تجاري في‌مابين را حائز اهميت دانست و گفت: توسعه همکاري‌ها و روابط بانکي ايران و ترکيه و استفاده از پول ملي در مبادلات تجاري و قرارداد تجارت ترجيحي مي‌تواند نقش به سزايي در راستاي دستيابي به اين هدف ايفا کند که در اين خصوص بانک‌هاي مرکزي دو کشور بايد با رايزني‌هاي بيشتر زمينه‌هاي لازم را فراهم کنند.
رييس جمهوري به آخرين توافقات در حوزه بانکي اشاره کرد که بر مبناي آن در زمينه همکاريهاي بانکي نيز پنج بانک دولتي ايران و بانک دولتي ترکيه روابط کارگزاري را آغاز مي کنند که طي مذاکرات هفته هاي آينده، ساير بانک هاي ايراني هم امکان برقراري روابط کارگزاري را خواهند يافت.
همچنين بر اساس اين مذاکرات مقرر شد، قرارداد استفاده از پول ملي ايران و ترکيه با هدف تسهيل تصفيه مبادلات تجاري بين بانکهاي مرکزي دو کشور به همراه دو بانک بزرگ تجاري، ظرف يک هفته آينده به امضا برسد.
رييس جمهوري با اشاره به ظرفيت‌هاي مناسب سرمايه‌گذاري در ايران در بخش‌هاي مختلف از جمله امور زيربنايي، پتروشيمي و گردشگري، گفت: شرکت‌ها و فعالان اقتصادي ترکيه نيز مي‌توانند مانند ديگر شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري حضور فعال داشته باشند.
روحاني همچنين با اشاره به ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمينه فناوري‌هاي نوين و همکاري شرکت‌هاي دانش‌بنيان دو کشور اظهار داشت: ايران و ترکيه مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف از جمله همکاري‌هاي گمرکي، برق، آب، گردشگري، راه‌سازي، ايجاد مراکز تفريحي، توسعه گردشگري و همکاري‌هاي کنسولي و قضايي، مناسبات و همکاري‌هاي خوبي را با يکديگر سامان دهند.
رييس جمهوري روابط و رايزني‌هاي مسوولان نيروهاي مسلح ايران و ترکيه را سرآغازي خوب براي گسترش همکاري‌هاي دو کشور در بخش دفاعي و نظامي عنوان کرد و افزود: اميدوارم اين همکاري‌ها و رايزني‌ها موجب تقويت روابط دو کشور و امنيت بيشتر در منطقه شده و بتواند گشايش‌هاي جديدي را در مناسبات في مابين ايجاد کند.
روحاني اظهار اميدواري کرد تا تصميمات شوراي عالي راهبردي روابط دو کشور و رايزني روساي کميسيون‌هاي مشترک ايران و ترکيه، بتواند موجب توسعه همه جانبه مناسبات و همکاري‌هاي تهران – آنکارا و تقويت صلح و ثبات در منطقه باشد.
روحاني همچنين با اشاره به تحولات منطقه به ويژه سوريه و همه پرسي اخير در اقليم کردستان عراق، گفت: هدف نهايي دو کشور عدم تغيير مرزهاي جغرافيايي، حفظ تماميت ارضي کشورها و نيز تقويت ثبات و امنيت منطقه است که در خصوص سوريه مذاکرات سه جانبه با روسيه در قالب مذاکرات آستانه، و در خصوص عراق مذاکرات سه جانبه ميان دو کشور و دولت مرکزي عراق ادامه خواهد يافت.
رييس جمهوري افزود: ايران و ترکيه مي‌توانند همکاري‌هاي خود در سازمان اکو به ويژه در زمينه بانک اکو و بازار مشترک برق منطقه‌اي اکو را بيش از گذشته افزايش دهند.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه نيز در اين نشست سفر به ايران و برگزاري نشست شوراي عالي همکاري راهبردي ايران و ترکيه را مهم و مايه افتخار دانست و گفت: بي‌شک اين نشست‌ها موجب برطرف شدن موانع موجود در مسير توسعه همکاري‌ها و مناسبات دو کشور بوده و شرايط را براي دست يابي به راه‌حل‌هاي جديد و انعقاد موافقتنامه‌ها و طرح‌هاي لازم براي گسترش هر چه بيشتر روابط في‌مابين فراهم خواهد کرد.
اردوغان با اشاره به اين که رايزني‌هاي مسوولان ايران و ترکيه در سال‌هاي اخير افزايش پيدا کرده و امروز نيز در خصوص روابط دو جانبه و منطقه‌اي دو کشور با رييس جمهوري ايران رايزني‌هاي خوبي داشتيم، گفت: ارتباط و رايزني مسوولان نيروهاي مسلح ايران و ترکيه در تهران و آنکارا موجب شده تا علاوه بر همکاري‌هاي سنتي دو کشور در حوزه دفاعي و نظامي هم روابط خوبي داشته باشيم که اين موجب خشنودي است.
اردوغان با تاکيد بر اين که اراده ايران و ترکيه بر توسعه همه جانبه مناسبات بر اساس ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود است، گفت: بايد براي تحقق هدف 30 ميليارد دلاري در مبادلات تجاري دو کشور از همه ظرفيت‌ها استفاده کرده و تلاش بيشتري داشته باشيم.
رييس جمهوري ترکيه با اشاره به علاقه مندي شرکت‌ها و بخش خصوصي ترکيه براي حضور و سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي ايران، اظهار داشت: ما بايد فعالان اقتصادي و بخش‌هاي خصوصي دو کشور را براي توسعه همکاري‌ها و اجراي پروژه‌هاي مشترک تشويق کنيم.
اردوغان استفاده از موافقتنامه تجارت ترجيحي را عاملي مهم در مسير توسعه مناسبات دانست و گفت: بايد به روابط و مناسبات ايران و ترکيه به عنوان روابطي استراتژيک نگاه شود.
رييس جمهوري ترکيه با بيان اينکه دولت ترکيه بانک‌هاي دولتي و خصوصي اين کشور را براي همکاري با بانک‌هاي ايراني تشويق مي‌کند، گفت: ايران و ترکيه مي‌توانند روابط خود را در بخش‌هاي مختلف از جمله حمل و نقل، روابط گمرکي، امور زيرساختي و انرژي‌هاي تجديدپذير بيش از گذشته توسعه دهند.
اردوغان گفت: ايران به عنوان کشوري که مهد تمدن است و آثار تاريخي و جاذبه‌هاي فرهنگي زيادي دارد، مورد علاقه گردشگران ترکيه است که در اين راستا مي‌توانيم با توسعه گردشگري دو کشور، روابط دوستانه دو ملت را تقويت کنيم.
روساي جمهوري ايران و ترکيه همچنين بر ضرورت تلاش و همکاري بيش از پيش کميسيون‌هاي مشترک دو کشور در راستاي اجراي توافقات و توسعه همکاري‌ها تاکيد کردند.
همچنين در اين نشست اعضاي شوراي راهبردي روابط ايران و ترکيه در حضور روساي جمهوري دو کشور اقدامات و برنامه‌هاي متقابل خود را در راستاي توسعه همه جانبه مناسبات و همکاري‌هاي في‌مابين تشريح کردند.
سيام**1751
تنظيم: خسرو محمدي*ناشر:اميرکاردان راد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۷۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده ارتش پاکستان با رئیسی دیدار و گفتگو کرد

رئیس جمهور عنوان کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رفت.

رئیسی: طوفان الاقصی شکست راهبردی اسرائیل و حامیانش بود بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه‌‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود. هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.

رئیسی نیز تاکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را "مرز صلح و دوستی" توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست‌ها تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • صلح و ثبات در منطقه با تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرزهای ایران می‌شود
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد
  • فرمانده ارتش پاکستان با رئیسی دیدار و گفتگو کرد
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد / تاکید ژنرال عاصم منیر بر جلوگیری از به خطر انداختن روابط دو کشور
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و می‌توان صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد/ عاصم منیر: مرزهای دو کشور صلح و دوستی است