Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:57:23 GMT

چرا مولوی هر روز محبوب‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۵۴۵۹۳

چرا مولوی هر روز محبوب‌تر می‌شود

تهران- ایرناپلاس- توجه به اندیشه ها و آثار مولوی خاص ایران نیست و در سرتاسر جهان طرفدارانش هر روز بیشتر می شوند. در روزگار سرعت و تکنولوژی چنین پدیده ای نیاز به توجه و بررسی دارد.

تولد مولانا را با تحقیق و بررسی در 8 مهر ماه سال 604 تخمین زده اند و این تاریخ در تقویم به نام روز بزرگداشت مولوی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقبال مخاطبان به مولوی سال به سال بیشتر می شود و دلایل این افزایش را با سید حمیدرضا رئوف، استاد دانشگاه و مولف کتب مختلف درباره مولانا در میان گذاشتیم.

**راه حل های مولوی برای مشکلات امروز
رئوف، دلایل افزایش علاقه مندان به اندیشه مولوی را اینگونه عنوان می کند: بستر عرفان اسلامی ظرفیت هایی دارد، مشخصا در افراد شاخصی مثل مولانا این ظرفیت ها خیلی نمود بیشتری پیدا می کند، وقتی ما با چالش های معاصرمان روبه رو می شویم. وقتی افراد با مسائل امروز خودشان در بحث معنا و معنویت و مباحث دیگر روبرو می شوند این ظرفیت های عرفانی خیلی بهتر و بیشتر خود را به جامعه نشان می دهد. تا مشکل نباشد شاید افراد به دنبال راه حل نروند. اما هر چه انسان درگیر مسائل جدیدتر می شود می بیند عرفان مولانا این ظرفیت را دارد و پاسخ هایی برای مشکلات، دغدغه ها و مسائلش در این مسیر که عرفان مولانا یکی از آن است، وجود دارد. خب طبیعی است که به خاطر همین افراد رجوع می کنند. به خاطر گستره مباحث معنویت رجوع به مقوله عرفان خیلی وقت است شکل گرفته است.

**کاربردی حرف می زند
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چقدر این مفاهیم کاربردی هستند؟ و چقدر در زندگی روزمره با این مفاهیم که مولانا پیاده کرده و به عنوان پیشنهاد ارائه می دهد، سر و کار داریم؟ می گوید: به نظرم کاربردی شدن این مفاهیم تابع برداشت های افراد است. ما در عرفان مولانا ظرفیت های زیادی می بینیم که افراد در مواجهه با آن می توانند یک برداشت مناسب برای زندگی فردی خودشان داشته باشند. انگار تفسیر فردی خودشان از زیستن است و تجربه زیسته مولانا را می توانند با آن مفاهیم هماهنگ کنند. همین اقبال عمومی و گسترده حالا به قول برخی از محققان، اقبال جهانی به مولانا را نشان می دهد.
وی می افزاید: این مفاهیمی که مولانا در مورد زیستن در مورد انسان جهان و سایر مسائل مختلف مطرح می کند، این ظرفیت کاربردی را دارد و افراد در مواجهه با این ها و در تفسیر این مفاهیم برای زیست خودشان توانسته اند به این کاربردی سازی برسند. آن کاربرد به نظر من ما به ازای تفسیر افراد است که مراجعه می کنند، پیام را دریافت می کنند و در آن خودشان تفسیر می کنند. به مقتضای ظرف وجودیشان انگار یک جوری بروزشان می دهند و از آن استفاده می کنند و برایشان کاربرد دارد.

**نیاز به اندیشه های معنوی
رئوف درباره نیاز امروز به مطالعه آثار و اندیشه های مولوی می گوید: شاید تجربه های جهان جدید، مواجهه دانشمندان و محققان در حوزه علوم اجتماعی در حوزه دین مثل آقای لاک من، مباحث جدید در حوزه دین که نشان می دهد مردم برای خلا درونیشان چقدر نیاز به معنویت دارند و این معنویت در شکست های متعدد (به معنای تکه تکه شدن گزاره های دینی) چقدر خلا به وجود آورده است؟ ما اگر به عرفان رجوع نکنیم و اگر معنویت را در افراد تقویت نکنیم دچار مشکلاتی حتی در سطح دینداری خواهیم شد. یعنی مقوله ای مثل معنویت چقدر می تواند در زیست معاصر تاثیر بگذارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به نظر من این فراتر از یک ضرورت است. شاید خیلی از فضاها دسترسی ها را ایجاد نکنند؛ اما مخاطب عام این موضوع را درک کرده که فقدان معنویت این تعدد تفاسیر رویکردهایی که حالا خشک هستند از صورت های دینی چه خلاهایی را در آن افراد به وجود آورده. یعنی می شود گفت در رجوع به معنویت حتی نیاز به دین و دینداری هم است. حالا این تفسیر من است، به خاطر همین من تصورم این است که بخواهیم ببینیم ضرورت این موجود چیست؟ به خود جامعه فعلی مراجعه کنیم. خود جامعه را ببینیم. که چرا جامعه به سراغ معنویت آمده است. اصلا این ضرورت اجتناب ناپذیر است. اقتضای جامعه مدرن است. به نظرم این نکته ای است که حتی به لحاظ علمی اثبات شده و بدیهی است.


گفت و گو از: سید مهدی موسوی تبار
*اداره کل اخبار چندرسانه ای*ایرناپلاس*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مولوي عرفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود

نماینده ولی فقیه در سپاه استان تهران با بیان اینکه هدف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است گفت: ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی با محوریت آشنایی جامعه با افکار و عقاید ارزشمند شهید مطهری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام علی معبودی امروز - شنبه هشتم اردیبهشت- در نشست خبری گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در جمع اصحاب رسانه که در سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران برگزار شد با اشاره به تقارن روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی اظهار کرد: پایه‌های اصلی تفکر بسیج، سپاه و نیروهای مسلح مسائل اعتقادی است لذا ارتباط دائمی و مستمر پاسداران و بسیجیان با افکار شهید مطهری در اثبات افکار نیروهای مسلح در مسائل اعتقادی و اخلاقی کمک‌رسان خواهد بود.

وی افزود: بیشتر جامعه به ویژه جامعه هدف با آثار و افکار شهید مطهری آشنایی دارند و اگر پاسداران، بسیجیان و همه جامعه با افکار شهید مطهری هر چه بیشتر آشنایی پیدا کنند یقیناً در مسیر پاسداری از دستاوردهای انقلاب بهتر و محکم تر حرکت خواهند کرد.

حجت الاسلام معبودی خاطرنشان کرد: همه ما در زندگی نیازمند الگوهای مناسبی هستیم و شهید مطهری آن الگویی است که می تواند ما را از نظر فکری، اعتقادی، رفتاری و علمی تامین بکند یعنی پاسداران، عالمان ربانی عالمان عامل عالمان آگاه با الگو گیری از جملات و رهنمودهای شهید مطهری به انقلاب خدمت کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران گفت: از هفتم تا ۱۲ اردیبهشت به‌عنوان هفته عقیدتی سیاسی نام‌گذاری شده که برنامه‌های متنوعی با موضوع "شهید مطهری، خودسازی و تمدن سازی"، "شهید مطهری، تعلیم و تربیت و حقوق زنان"، شهید مطهری، مکتب انقلاب و بسیج"، شهید مطهری، عترت، قرآن و ولایت، "شهید مطهری، شهدا و ولایتمداری" و "شهید مطهری، معنویت، مهدویت و قدس شریف" برگزار خواهد شد.

وی افزود: روز اول به عنوان شهید مطهری خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند همه ما نیاز به خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی داریم، روز دوم شهید مطهری تعلیم و تربیت منزلت و حقوق زنان، هم بحث تعلیم خیلی مهم است هم تربیت و هم منزلت حقوق زنان به نظر می رسد تنها دینی که به صورت کامل و جامع از حقوق زنان دفاع کرده اسلام است.

حجت الاسلام معبودی بیان داشت: روز سوم به عنوان شهید مطهری مکتب انقلاب و بسیج است البته مکتبی که برگرفته از مکتب ناب اسلام است اما بیان اجزای و عناصر این مکتب می تواند آنرا تقویت کند و نیاز است با نگاه به اندیشه شهید مطهری در این جهت حرکت کنیم، روز چهارم عنوان شهید مطهری پژوهش و تولید علم است که باز تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم همین مقوله ی پژوهش و تولید علم است.

وی افزود: روز پنجم به عنوان شهید مطهری قرآن عترت و ولایت است شهید مطهری شاگرد قرآن و عترت بودند و اگر در آثار او این عظمت دیده می شود به برکت قرآن و اهل بیت است، روز ششم شهید مطهری شهدا و ولایت مداری است فرهنگ شهید و شهادت یکی از نکاتی است که به درستی در آثار شهید مطهری بیان شده شهید مطهری میگوید در این عالم هر کسی مدیون کسی است جز شهید، شهید کسی است که همه مدیون آنها هستند، روز هفتم شهید مطهری معنویت، مهدویت و قدس شریف است شهید مطهری می گوید گم شده بشر امروز اقتصاد نیست بلکه معنویت به معنای صحیحش است و اگر معنویت مردم از بحران معنویت نجات پیدا کنند از همه بحرانها نجات پیدا خواهند کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 748489

دیگر خبرها

  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران