Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@11:50:24 GMT

معنویت مدرن یک آسیب در دل تمدن مدرن است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۳۵۰۲

معنویت مدرن یک آسیب در دل تمدن مدرن است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنگ نرم و جنبش ‌ها و عرفان های معنوی نو پدید، با حضور محمدحسین شیخ شعاعی (دکترای عرفان، نویسنده و پژوهشگر عرفان های نوظهور) و دسید مسلم مدنی (دکترای عرفان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمدحسین شیخ شعاعی با اشاره به این که در بررسی عرفان های نوپدید بسیاری از مباحث ریشه ای باید مورد بررسی قرار بگیرند، گفت: عدم توجه و مباحث جامع در روند تحلیل عرفان های نوپدید باعث می شود تا نتیجه صحبت های و بررسی ها به صورت ناقص در اختیار مردم قرار بگیرند و کارکرد مقابله محور نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ضرورت مرور گذشته بشر در هنگام تحلیل عرفان های نوپدید، اظهار داشت: در حالت کلی مطالعه گذشته باید در مسیری باشد که پیش بینی های در مورد آینده را به همراه بیاورد.

این پژوهشگر عرفان های نوظهور با اشاره به تمام آسیب های اجتماعی در فرد ریشه دارند، عنوان کرد: در شکل گیری آسیب های اجتماعی فرد نسبت به کنش ها بیرونی واکنشی را از خود بروز می دهد که بر اساس معیارهای موجود در اجتماع ناهنجار تشخیص داده می شوند.

وی با بیان این که در جنبش های نوپدید دینی مساله اصلی افراد در بحران معنا شکل می گیرد، تصریح کرد: بحران معنا از جمله موضوعاتی است که در ابتدای امر غرب را گرفتار کرد و در همین بستر معنویت های نوپدید ضرورت پیدا کرده و گسترش یافتند.

محمدحسین شیخ شعاعی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به این که معنویت های نوظهور در ابتدای شکلگیری مساله جهان غرب بوده است، عنوان کرد: با گذشته سال های بسیار موضوع معنویت های نوظهور و بحران معنا امروزه به مساله کشور ما نیز تبدیل شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: با ورود علم به عرصه حیات انسان و تشدید گرایش تجربه گرایی و حواله دادن همه حقیقت ها به تجربه، دین اعتبار خود را برای پاسخ دادن به برخی از سوالات بشر از دست داد و بر همین اساسا بشر به وضعیت جدیدی وارد شد. قبل از ورود علم به حیات بشر و تشدید تجربه گرایی بشر بسیاری از سوال های خود با استفاده از دین پاسخ می داد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو سید مسلم مدنی با اشاره به معنویت های نو یک شرایط تاریخی و اجتماعی در غرب است که پس از جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفته اند، گفت: عدم پاسخگویی دین های رسمی به نیاز انسان حاضر در زمان جنگ های جهانی در جهان غرب در شکل گیری معنویت های نوپدید تاثیر بسزایی دارند. ارتباط داشتن با ادیانی مانند یهودیت و مسیحیت در زمان جنگ های جهانی زمینه گسسته شدن از جهان امروزی را برای انسان مدرن فراهم می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: رهایی و آزادی از عرصه جنگ و جهانی امروزی برای انسان غربی به معنای اتصال به معنویت معنا می گیرد.

وی با اشاره به این که معنویت مدرن یک آسیب در دل تمدن مدرن است، اظهار داشت: معنویت مدرن برای عرصه دین داری و فرهنگ اجتماعی یک آسیب جدی به شمار می آید.

سید مسلم مدنی با اشاره به این که عرفان نوظهور در تمدن مدرن غربی به وجود آمده است، عنوان کرد: لذت یکی از مهم ترین پدیده هایی است که در زمینه پر از خشونت تمدن مدرن غربی به وجود آمده است، چرا که انسان درد کشیده حاضر در جنگ های جهانی همواره به دنبال بیشتری لذت و آرامش می گردد.

وی اضافه کرد: لذت نامحدود می تواند همیشه به دنبال خود روابط و خشونت های نامحدودی را ایجاد کند. که از جمله آن می توان به روابط جنسی آزاد اشاره کرد.

کد خبر 4517552 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو عرفان های نوظهور عرفان های کاذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید قاسم قریشی پیش از ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و تجلیل از مربیان سپاه و بسیج استان چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری و مقام معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج، گفت: نگاه پاسداران در انجام رسالت پاسداری به پیمانی که با خدا بسته‌اند تا جان و هستی خود را در راه امنیت مردم فدا کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما الگویش امام حسین علیه السلام و پاسداران و بسیجیان ما هم مولایش امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام است و به همین دلیل پاسداری از انقلاب و اسلام ناب محمدی دارای تقدس ا ست.

جانشین ریاست سازمان بسیج مستضعفین با مقایسه پیشرفت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف علم و فن آوری، سلول‌های بنیادی، قدرت دفاعی و بازدارندگی، سدسازی و داروسازی، پزشکی و سلامت، و …، اظهار کرد: دلایل افتخار به سپاه و بسیج و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دو رکن مهم شامل؛ توان دفاعی مادی و معنوی است. از وابستگی مطلق در تسلیحات نظامی قبل از انقلاب به جایی رسیده‌ایم که ما را تحریم می‌کنند تا به کشورهای دیگر موشک و پهپاد نفروشیم.

سردار قریشی، تصریح کرد: نقش اعتقاد راسخ و معنویت برخاسته از دین عامل مهم در توان دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

سپاه و بسیج بر پایه معنویت بنا شده است

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام نیز در این همایش با اشاره به فراگیر شدن بُعد معنویت در اقصی نقاط دنیا، اظهار کرد: شاخص‌های زندگی سیاسی و معنوی شهید مطهری یکی از الگوهای ما به شمار می‌روند.

سردار علی محمد اکبری افزود: سپاه و بسیج بر پایه معنویت و اصول توکل به خدا، توسل به ائمه و ولایتمداری و ولایت پذیری بنا شده‌اند.

شایان ذکر است؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدامان الله حسینی صدر هم با گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری گفت: تقویت مبانی اعتقادی و سیاسی از تأکیدات امامین انقلاب به آحاد جامعه بویژه نیروهای مسلح و پاسداران و بسیجیان است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: سند تحول مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و بسیج ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ پخش کلیپ از عملکرد مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه استان و تجلیل از مربیان عقیدتی، سیاسی، آموزش نظامی، بهداشت و سلامت، قرآن و… از برنامه‌های این همایش در مجتمع لاله شهرکرد بود که با تقدیر از مربیان پیشکسوت پایان یافت.

کد خبر 6092031

دیگر خبرها

  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو