سومین شب موسیقی فجر| قطعهای دیگر برای محمدرضا شجریان
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۴۵۷
سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز همچون شبهای گذشته با یاد محمدرضا شجریان سپری شد. گروه آهنگ در بخش پایانی اجرای خود یک قطعه را خارج جدول اعلام شده، به این هنرمند پیشکسوت تقدیم کرد. آفتابنیوز : گروه آهنگ عصر روز جمعه (۲۶ بهمن ماه) و در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر امسال ۹ قطعه موسیقی را در ایوان شمس نواخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«سر سودا»، «کنج تنهایی»، «چوپانی»، «هفت دریا»، «مطرب مجلس»، «شیدایی»، «سیه چشم» و «زبان گنگ» به علاوه «اشک مهتاب» که تقدیم به محمدرضا شجریان شد، قطعات اجرا شده توسط گروه آهنگ بودند. همچنین تکنوازی عود و دونوازی تنبک و دف از دیگر بخشهای اجرای امشب بود.
در بخش پایانی اجر وحید تاج _ خواننده _ در سخنانی از مغفول ماندن موسیقی ایرانی سخن گفت؛ او اظهار کرد: خوشحالیم که هنوز موسیقی ایرانی طرفدار دارد. فکر میکنم امروز کسانی که موسیقی ایرانی کار میکنند به خاطر جفاهایی که در حق موسیقی ایرانی صورت گرفته، در فضای مأیوس کنندهای قرار دارند.
او با تشکر از کسانی که در اجرای امشب این گروه حضور داشتند، گفت: شما نشان دادید که هنوز هم میتوان موسیقی ایرانی نواخت و مردم را پای اشعار حافظ و سعدی نشاند.
مهرداد ناصحی (سرپرست آهنگساز و نوازنده کمانچه)، وحید تاج (خواننده)، جمشید صفرزاده (سنتور)، امین گلستانی (عود)، شهاب آذین مهر (تار)، کامران یعقوبی (تنبک) و امین دادوری (دف) از اعضای گروه آهنگ هستند.
ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه رفت/ انتقاد شهرداد روحانی از عکاسان
همچنین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در سومین شب جشنواره موسیقی فجر با طعم انتقاد از عکاسان حاضر در سالن برگزار شد.
شهرداد روحانی (رهبر ارکستر سمفونیک تهران) پیش از اجرای قطعه پایانی این کنسرت از صدای دوربین عکاسان عذرخواهی و انتقاد کرد و گفت: درست نیست موقع اجرا اینقدر صدای دوربین بیاید وقتی رهبر ارکستر روی صحنه میآید درها باید بسته شود، ما نیاز به تمرکز داریم. از عکاسان میخواهم دوربینهایی بیاورند که صدا ندارد.
پوئم سمفونی «هفت خان رستم» اثر رضا کهریزی، کنسرتو برای ویولن و ارکستر اثر شاهین فرهت و سوئیت «پرنده آتشین» اثر ایگور استراوینسکی رپرتواری بود که برای این کنسرت در قالب سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شده بود. ارکستر سمفونیک تهران همچنین قطعه دیگری را به عنوان قطعه بیز برای حاضران نواخت.
رضا کهریزی و شاهین فرهت (دبیر سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر) در این اجرا حاضر بودند و پس از اجرای قطعاتشان با حضور کوتاهی روی صحنه مورد تشویق مخاطبان قرار گرفتند.
نغمههای پریچهر خواجه به صدا درآمد
سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران میزبان گروه دو نوازی قانون و تنبک بود که حاشیههایی را با خود به همراه داشت.
گروه دو نوازی قانون و تنبک به سرپرستی پریچهر خواجه رأس ساعت ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران اجرای خود را آغاز کرد که دو نوازی قانون با اجرای پریچهر خواجه و نوازنده تنبک و کارنگ با هنرمندی فرهاد صفری اجرا شد.
به گفته پریچهر خواجه در این کنسرت به اجرای موسیقی دستگاهی و همچنین قطعاتی در دستگاههای ماهور، نوا، دشتی و راست پنجگاه توسط این گروه اجرا شد.
پریچهر خواجه پس از اجرای این کنسرت به ایسنا گفت: قطعاتی که امشب در اینجا اجرا شد همگی قطعات خودم بود و موسیقی دستگاهی را اجرا کردم.
وی درباره خروجی اجرای خود گفت: همه مخاطبانی که آمده بودند امواج و انرژی خوبی میدادند و تقریباً سکوت رعایت شده بود. آن چیزی که باعث میشود نوازنده تمرکز کند، سکوت است. اگر خلسهای ایجاد شود تمرکز هم به هم میریزد اما در این اجرا من احساس خوبی داشتم.
او درباره گرایش اغلب مردم به موسیقی پاپ گفت: سالهاست موسیقی کار میکنم و رقابتی نمیبینم. گرایش مردم به موسیقی پاپ اگر آگاهانه باشد و از روی عادت نباشد، خوب است و باید به آن احترام گذاشت ولی اینکه برای من نوازنده موسیقی که نوازنده دستگاه موسیقی ایرانی هستم موجب نشده است که خط مشی و خط فکریام را تغییر بدهم. من با عشق موسیقی ایرانی را کار میکنم و اگر هر اتفاقی هم در موسیقی بیفتد به جهت اینکه میدانم راهی که میروم درست است راهم را تغییر نمیدهم حتی اگر مخاطبان اندکی داشته باشم. میدانم مخاطبانی که میآیند با علاقه این کار را میکنند و برای من قابل احترام است.
او در پایان درباره حضور خود در جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه برای نوازنده بهترین فرصت است که روی استیج قرار بگیرد و بنوازد یادآور شد: جشنواره برای نوازنده جذابیت دارد چرا که کار حرفهایاش را انجام میدهد.
***
فرهاد صفری نوازنده تنبک و کارنگ نیز با گلایه از بینظمی که در بخشی از اجرا در سالن وجود داشت گفت: متأسفانه درها باز و بسته میشوند و به جهت باز بودن مکرر سرما به داخل سالن میآمد. از طرفی اجرا رأس ساعت شروع میشود اما برخیها با تأخیر وارد سالن میشوند و این بینظمی ایجاد میشود. در اغلب اجراها این مشکل وجود دارد.
وی درباره ساز ابداعی خود که کارنگ نام دارد و در اجرای امشب از این ساز استفاده کرد، توضیح داد: کارنگ یعنی صاحب طرب. من چندین ساز ابداعی دارم که طراح آن خودم بودهام و کارنگ نیز یکی از این سازها است.
در بخشی از این مراسم پس از اجرای قطعاتی فرهاد صفری بطری آب خود را که در پشت تنبک خود پنهان کرده بود، برداشت و با خنده آن را نوشید و مجدداً آن را پشت تنبک خود پنهان کرد. این رفتار او در صحنه خنده حاضران را به همراه داشت.
در پایان تشویقهای پیاپی و اهدای گل و هدیه حاضران به گروه دو نوازی در سالن نشان از اجرای جذاب این گروه در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر داشت.
منبع: ایسنا
منبع: آفتاب
کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر محمدرضا شجریان ارکستر سمفونیک تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار
تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284
چشام و می بندم میخوام هر چی غصه ست بمیره
که تو خواب یکی از تنم عطر تو رو پس بگیره
نمیشه نمیشه
عزیزم نمی دونی عشقت چقدر سینه سوزه
چه سخته آدم چشم به تاریکی شب بدوزه
همیشه همیشه
شبا بیدار و روزا خیره به عکست این شده کارم دیگه طاغت ندارم
دلم می خواد یه جایی اونور دنیا خودم و جا بذارم
آخه عادت ندارم تو که نباشی خوابم نمیره خیلی دلم می گیره
فراموشم نمیشه خاطره هامون واسه من خیلی دیره
یه آدم چقدر طاقت غصه داره
چه جوری میشه خنده روی لب ها بذاره دوباره دوباره
به جایی رسیدم که با هیشکی حرفی ندارم
نباشی من هیچ حسی به روز برفی ندارم
نمی خوام بباره
شبا بیدار و روزا خیره به عکست این شده کارم
دیگه طاغت ندارم دلم می خواد یه جایی اونور دنیا خودم و جا بذارم
آخه عادت ندارم تو که نباشی خوابم نمیره خیلی دلم می گیره
فراموشم نمیشه خاطره هامون واسه من خیلی دیره