Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:03:03 GMT

معنویت اصیل گره خورده به مرجعیت است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۳۳۷۲

معنویت اصیل گره خورده به مرجعیت است

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه جوانان باید بدانند معنویت اصیل گره خورده به مرجعیت است و عرفان اصیل ناشی از کتاب و سنت است گفت: دین‌های گزینشی که در فضای مجازی مطرح می‌شود کسی را به آخر راه نمی‌رساند؛ مسیر را باید آنگونه رفت که بزرگان رفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی صبح امروز در مراسم بزرگداشت آیت‌الله تالهی به جنبه عرفانی شخصیت ایشان پرداخت و اظهار کرد: ما عالمان بسیاری در تاریخ داریم و کسانی که علم داشته باشند و نسبت به معارف مفهومی ما مسلط باشند فراوان بوده‌اند اما هنر انسان در عالم بودن نیست بلکه مبارزه با منیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ابن سینا می‌گوید «هدف اساسی عارف هدف این است که از منیت و إنیّت خارج شود و مسیر وصول به حق تعالی را  پیدا کند گفت: مرکز رشد انسان در چگونگی مواجهه با منیت و إنیّت اوست، اگر این منیت سردربیاورد کسی که معلم و واعظ ملائکه بود ابلیس رجیم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: تمام هدف انبیا برای این بود که منیت وجود انسان کنترل شود، اگر کسی منیتش کنترل شود و هواها و کشش‌های نفسانی خود را کنترل کرد در مسیر لطافت روح و وصول به خداوند متعال قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هرچه روح انسان لطافت پیدا کند می‌تواند کشش‌های الهی را بیشتر و بهتر درک کند گفت: باید در این مسیر پیش رفته و خود را برای خدای متعال بسازیم.

شعبانی با بیان اینکه استان همدان بزرگان فراوانی داشت که در مسیر مبارزه با منیت موفق بود که می توان به مرحوم حسینقلی شوندی همدانی، مرحوم آقا نجفی و ...اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری توجه به همدان و توصیه به احیای این مسیر داشتند که این توصیه صرفاً بزرگداشت یک فرد نیست.

وی ادامه داد: در این جریان قرار نیست ما صرفاً برای کسی که مسیری را رفته و به تکامل رسیده بزرگداشتی برگزار کنیم بلکه باید روح حاکم معنوی در حوزه علمیه احیا شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه جوانان باید بدانند معنویت اصیل گره خورده به مرجعیت است و عرفان اصیل ناشی از کتاب و سنت است گفت: دین‌های گزینشی که در فضای مجازی مطرح می‌شود کسی را به آخر راه نمی‌رساند؛ مسیر را باید آنگونه رفت که بزرگان رفتند.

وی بزرگداشت علمای بزرگ بر آن است مسیر عبودیت خداوند احیا شود و حوزه های علمیه بدانند روحانی اصیل کسی است علاوه بر علم به تهذیب نفس پیدا می‌کند گفت: انسان فارغ از ابزارهای ملکی ابزارهای ملکوتی دارد تا لطافت روح در وجودش خارج نشود.

شعبانی گفت: تا این لطافت روح در وجود انسان ایجاد نشود ابزار ملکوتی درست کار نمی‌کند و به حقایق نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله تالهی هیچ گاه از همدان خارج نشد بنابراین معلوم است تغییر تحولات درونی نیازمند سروصدا نیست افزود: البته استاد خوب است اما هجرت درونی ولو در یک گوشه‌ای نشسته و ۹۰ سال در خیابان تختی همدان زندگی کرده اما اهل جهاد است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه ایشان از بیت منیت خارج شد و این مرد بزرگوار عارف بود اما عارف هرچه قدر عرفانش بیشتر اجتماعی‌تر و سیاسی‌تر خواهد بود افزود: عرفان انقطاع کامل به خداوند متعال است نه انزوا، عرفان معنای سکولار، بی توجهی به جامعه و بی سیاست نیست و رها کردن مدیریت اجتماعی نیست.

وی بیان کرد: انبیا الهی بالاترین عرفان را دارند لذاسیاسی ترین افراد اولیا الهی هستند و بیشترین توجه به این بزرگوارن است.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان فضای مجازی عرفان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قهرمانی فوتسال آسیا را پس گرفت/ ببر تایلندی حریف یوز زخم‌خورده نشد

تیم ملی فوتسال ایران برای سیزدهمین مرتبه، قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

 

دیگر خبرها

  • ایران قهرمانی فوتسال آسیا را پس گرفت/ ببر تایلندی حریف یوز زخم‌خورده نشد
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • احتمال ریزش سنگ ریزه در جاده گنجنامه-تویسرکان
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است