Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت تمامی اقلام سبد خانوار از شمال تا جنوب شهر تفاوت های عجیب و غریبی دارند که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی همچون کرایه بالای مغازه‌ها و هزینه‌های حمل و نقل را دلیلی برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

شاید حال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصت‌طلبی برخی مغازه‌داران یا  با مثل «هر چقدر پول بدهید همان‌قدر آش می‌خورید» جست‌وجو کرد، این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمت‌ها سودی نصیبشان نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مسئولان بر این باورند که سودجویی عوامل واسطه و دلال، کیفیت و سایر هزینه مغازه‌داران عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می‌رود، درحالی که طبق قانون مغازه‌داران حق ندارند بیش از ۳۵ درصد سود روی فاکتور لحاظ کنند.

به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از دلایل تفاوت عجیب و قریب قیمت میوه و راهکارهای تعادل بازار باخبر شویم.

ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

اصغر یاوری، عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار، انحصار میوه را یکی از عوامل گران فروشی و اختلاف قیمت میوه در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز باغداران به نقدینگی در زمان برداشت، سلف خران اقدام به خرید محصول و نگه داری در انبارها و سردخانه ها می کنند که بدین ترتیب بار انحصار در دست چند نفر است.

وی افزود: در مواقعی که بازار انحصار در دست سلف خران است، با رصد بازار عرضه و به تناسب قیمت تغییر می کند.

آشنایی با سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران

یاوری ادامه داد: سلف خران و دلالان میزان عرضه را نسبت به تقاضا در بازار کاهش یا افزایش می دهند به طوری که با دپو در سردخانه و انبارها و توزیع قطر چکانی می کنند.

به گفته این مقام مسئول، با وجود اختلاف قیمت میوه از شمال شهر تا جنوب شهر انتظار می رود که بازرسان وزارت صمت بررسی های لازم را انجام دهند تا فروش محصولات بر مبنای احتساب ۳۵ درصد سود عرضه شود.

عضو اتحادیه بارفروشان میدان‌مرکزی کمبود نظارت ها را یکی دیگر از عوامل گران فروشی محصول دانست و گفت: کمبود نظارت و سودجویی عوامل واسطه و دلالان عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود که مسئولان ذی ربط باید با اعمال نظارت های دقیق از سودجویی افراد جلوگیری کنند.

عرضه میوه‌های لاکچری یکی از دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر

علی خان‌محمدی، مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی، با اشاره به دلایل عمده اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار اظهار کرد: افزایش هزینه‌های حمل و نقل، وجود واسطه و دلال بازی در امر خرید و فروش و نبود زیرساخت های لازم‌ موجب شده اختلاف قیمت از شمال تا جنوب شهر، و عمده فروشی تا خرده فروشی متفاوت باشد.

وی افزود: اگر تشکل های مستقل صفر تا صد بازار را ساماندهی کنند، دیگر شاهد اختلاف قیمت و اجحاف در حق مصرف‌کننده و تولیدکننده نیستیم.

خان‌محمدی یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت میوه در بازار عمده فروشی تا خرده فروشی را نبود کشاورزی قراردادی دانست و گفت: در بخش کشاورزی توجهی به اجرای کشاورزی قراردادی یا ایجاد زنجیره های تولید نشده که همین‌ امر معضلات جدی را در بازار به همراه داشته است به طوری که دلالان با شناخت بازار و سو استفاده از موقعیت ها پس از خرید محصول از تولیدکننده و نگه داری در انبار و مدیریت عرضه، قیمت ها را به نفع خود تغییر می دهند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: با وجود قدرت خرید خانوار در مغازه های شمال شهر و عرضه میوه های لاکچری، قیمت با نوساناتی روبه‌روست، در حالی که با ایجاد زنجیره‌های تولید شاهد چنین معضلاتی نیستیم.

تفاوت کیفیت تنها عامل گرانی میوه

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: کیفیت محصول تنها عامل اختلاف قیمت میوه در مغازه‌های شمال تا جنوب شهر است، در غیر این صورت فروش کالا با یک کیفیت گران‌فروشی تلقی‌ می‌شود.

وی افزود: با وجود عرضه میوه‌های کیفی در شمال شهر ناشی از کشش بازار بدیهی است که قیمت کمی بالاتر باشد.

مجله شهرداری و مناطق ۲۲گانه تهران

کارگر ادامه داد: اگر مشخص شود محصول تولیدی از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارد، از این رو نباید با قیمت‌های بالاتری در بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت کالاها بنا بر کیفیت تولیدی متفاوت است، بیان کرد: طبق فاکتور مغازه داران مجازند تا سقف ۳۵ درصد سود بر اجناس خود لحاظ کنند.

متولیان تنظیم بازار پاسخگوی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر باشند

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، با اشاره به علل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: متولیان تنظیم بازار با اعمال نظارت دقیق باید از فاصله عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی جلوگیری کنند.

وی افزود: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر بنا به دلایل متعدد اعم از گرانی حمل و نقل، کیفیت محصول، سودجویی عوامل واسطه و دلال، اجاره مغازه و... است، در حالی که مغازه‌داران طبق قانون تنها ۳۰ درصد سود باید روی اجناس خود لحاظ کنند.

شادلو ملاک بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بازار اصلی ترین حلقه برای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه نبود الگوی کشت موجب شده قیمت محصولاتی همچون پیاز در برخی مواقع دُر نایاب شود.

طبق روال همه ساله قیمت میوه در فصل بهار به دلیل آنکه ذخیره محصولات انباری روبه پایان است و محصولات پیش رِس بدست نیامده، با نوساناتی در بازار رو به رو می شود. با توجه به بارش های متناوب نگرانی از حیث تولید محصولات باغی نداریم.

کد خبر 509096 برچسب‌ها میوه و تره بار قیمت - میوه تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: میوه و تره بار قیمت میوه تهران اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اختلاف قیمت میوه در بازار مغازه داران درصد سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از فارس؛ با ناکامی دولت مصر در پایان دادن به گرانی و بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها مردم در این کشور به پویش‌های بزرگ تحریم ملحق شدند.

قیمت دلار در بانک‌‎های مصر و بازار سیاه موازی پس از دو ماه ثبات در این کشور از هفته گذشته بار دیگر روند صعودی گرفته است.. این موضوع نگرانی‌هایی را برای مردم این کشور در زمینه تشدید درد و رنج اقتصادی آن ها به دنبال داشت.

کارشناسان بدهی بالای مصر، تنش‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه، کاهش درآمدهای قاهره از کانال سوئز، افزایش تورم و گرانی و افت سرمایه‌گذاری‌های خارجی از دلایل تشدید بحران اقتصادی مصر خواندند.هفته گذشته پویش تحریم خرید ماهی در سراسر مصر با استقبال خوب شهروندان این کشور روبه رو شده بود و این هفته موج تحریم به گوشت، تخم مرغ و دیگر کالاهای اساسی رسیده است.

بر اساس داده‌های آژانس مرکزی آمار مصر در ماه مارس، تورم سالانه قیمت مصرف کننده در شهرهای مصر به 35.7 درصد رسید، پس از آن که ژانویه گذشته 29.8 درصد بود.پس از اینکه موج گسترده تحریم انواع ماهی های خودراکی در مصر طی روزهای گذشته بالا گرفت حالا مردم مصر در اماکن عمومی و سایت های رسانه‌های اجتماعی مشغول مبارزه با قیمت‌های بالای گوشت هستند که قیمت آن به بیش از 400 پوند مصر (یک دلار = حدود 48 پوند) رسیده است.

کساد بازار در بازار معروف ماهی فروشی شهر اسکندریه مصر فروشنده‌ها انواع ماهی‌ها را به شکل‌های جذاب در یخچال‌های شیشه‌ای چیده‌اند اما مردم به آن نگاه هم نمی‌اندازند محمد یکی از فروشندگان می گوید که استقبال مردم از پویش «بگذار بگندد تا قیمتش کم شود» غافلگیر کننده بوده است.این کمپین‌ها به سرعت محبوبیت و استقبال زیادی را در بین شهروندان مصری پیدا کرده و شرکت‌کنندگان در آن از رسانه‌های اجتماعی برای هماهنگی و تبادل نظر و برنامه ریزی استفاده می‌کنند که باعث افزایش قدرت جنبش و گسترش دامنه نفوذ آن شده است.   در همین حال، کمپین‌های مشابهی در قاهره، سوئز، کفر الشیخ، اسماعیلیه و دیگر شهرهای بزرگ مصر برای تحریم بیشتر کالاهای اساسی که قیمت شاهد تورم گسترده بوده، آغاز شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین کمپین جدیدی را با همین نام «بگذارید بگندد» برای تحریم خرید مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز راه اندازی کردند تا تجار را مجبور به کاهش قیمت کنند.اگرچه برخی از مردم مصر نسبت به تاثیرگذاری این پویش‌های تحریم تردید داشتند، اما فعالان و تعداد زیادی از شهروندان پس از اینکه توانست عده‌ای را برای شرکت در آن جذب کند از کاهش نسبی قیمت‌ها و زیان‌های قابل توجه به برخی از بازرگانان، اشتیاق زیادی نشان دادند.   فؤاد عبدالفتاح، هماهنگ‌کننده کمپین «بگذارید بگندد» در استان اسکندریه، گفت: مصر شاهد وضعیت افزایش قیمت‌ها برای اکثر کالاهای اساسی است و از جمله محصولاتی که اخیراً شاهد افزایش قیمت محسوس بوده است، ماهی است که به قیمت بی سابقه‌ای رسیده است که برای افراد کم درآمد مناسب نیست. عبدالفتاح در مصاحبه خود با العربی الجدید افزود: تحریم ماهی پیام روشن ما به بازرگانان و صاحبان مغازه‌ها است، زیرا می‌خواهیم این پیام قوی را ارسال کنیم که این بی عدالتی اقتصادی را در سکوت نخواهیم پذیرفت.   یک شهروند دیگر می‌گوید: ما خواستار قیمت‌های مقرون به صرفه و منصفانه برای ماهی هستیم تا در دسترس اکثر مردم باشد و همه بتوانند در شرایط سخت با هم کنار بیایند. ما در یک شهر ساحلی زندگی می‌کنیم و ماهی‌ها جزء ضروری فرهنگ و میراث دریایی ما به حساب می‌آیند، اما به دلیل سوء استفاده برخی، تصمیم گرفته ایم که در برابر گرانی سرسام آور سکوت نکنیم.علا حامد، کارشناس اقتصادی گفت که کمپین تحریم انواع گوشت‌ها در مصر نشان دهنده به ستوه آمدن شهروندان از مشکل گرانی و تمایل آنها برای یافتن راه حل هایی برای شرایط دشوار اقتصادی است آنها خواستار بررسی مسائل فوری اقتصادی و اتخاذ تدابیر موثر برای بهبود زندگی شهروندان توسط دولت السیسی هستند.  

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها