Web Analytics Made Easy - Statcounter

گراوند با بیان این که طریقت باطنی اکنکار از دو نظر روشی و محتوایی نقدپذیر است، تصریح کرد: تفکر این طریقت در بسیاری از مسائل از قبیل تقدم سلوک بر ریاضت، حضور نداشتن شریعت و لذت‌گرایی قابل تأمل و انتقاد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «سعید گراوند» در کمیسیون تخصصی «نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «نقد طریقت باطنی اکنکار» پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با بیان این که عرفان به مثابه طریقت و راهی برای فهم حقایق ادیان، پدیدۀ جدیدی نیست، افزود: عرفان پیشینۀ چندهزارساله دارد؛ تا حدی که می‌توان آثار آن را در تفکر شرق و فرهنگ‌های تازه شکل‌یافتۀ غرب نیز شناسایی کرد.

 

وی اضافه کرد: درواقع می‌توان گفت طریقت باطنی اصطلاحی است که طی سه دهۀ گذشته رواج بیشتری یافته و امروزه عنوانی است برای اشاره به طیف گسترده‌ای از پدیدار‌های فرهنگی، عرفانی و دینی گوناگون.

 

گراوند در بخش دیگری از سخنان خود در این کمیسیون تخصصی با بیان این که این واژه اغلب معادل واژۀ یونانی «ازوترس» به معنای درونی، سرّی و محرمانه است، گفت: این واژه بیشتر بر مفهوم رازورزی و مخفی‌بودن حقایق و مکاشفه‌های عرفانی تأکید دارد.

 

وی اضافه کرد: در جهان امروز طریقت‌های معنوی نوظهوری پدید آمده که یکی از آنها، طریقت باطنی « اکنکار » است. این پدیده که امروزه علت اصلی آن را ظهور معنویت‌گرایی تفکر غرب تفسیر می‌کنند، درواقع کوششی است تا نقش امید، عرفان و معنویت را در ساحت زندگی انسان معاصر ایفا کند.

 

دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در ادامه سخنان خود با بیان این که طریقت باطنی اکنکار از دو نظر نقدپذیر است، تصریح کرد: یکی از نظر روش و دیگری از نظر محتوا؛ با تأمل در طریقت باطنی اکنکار در می‌یابیم روش این طریقت، روشی قیاسی و ترکیبی است که مبتنی بر پیش‌فرض‌های معنوی و طریقت‌های کهن عرفانی است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر این طریقت در تفسیر و ایضاح حقایق معنوی، دستخوش نوعی دور معرفتی شده است؛ از جهت محتوایی نیز گفتنی است تفکر این طریقت در بسیاری از مسائل از قبیل تقدم سلوک بر ریاضت، حضور نداشتن شریعت و لذت‌گرایی قابل تأمل و انتقاد است.

 

گراوند در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که این طریقت اشتغال به امور فرودست دنیوی دارد، گفت: اشتغال به اموری از قبیل انجام اعمال یوگایی، استفاده از فنون جادویی، طالع‌بینی‌، مصرف داروهای وجدآور، احضار ارواح، تماس با نیاکان درگذشته‌، گرایش به خودشیفتگی و عرفان قدرت و درمان بی‌اساس برخی بیماری‌ها بر اساس تفکر فرادرمانی و همئوپاتی محل انتقاد است.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: معنویت های نوظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک

دریافت 25 MB کد خبر 6091310

دیگر خبرها

  • فیلم/انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • انتقاد دانشجوی فعال زن آمریکایی از لابی‌ صهیونستی ایپک
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد