Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدعلی عطاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری دیابت اظهار داشت: روز کشف انسولین را روز دیابت نام‌گذاری کرده‌اند تا توجه مردم و مسؤولان را به دیابت جلب کنند.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان ادامه داد: اگر دیابت را با کرونا مقایسه کنیم، دیابت در مقابل کرونا غول بزرگی است به این دلیل که هم طولانی مدت بوده و هم سال‌ها قبل از مرگ بیمار را معلول می‌کند؛ دیابت سبب بیماری کبدی، قلبی، کوری، قطع پا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. می‌شود و در نهایت می‌تواند به مرگ منجر شود.

وی تصریح کرد: آمار مرگ ناشی از دیابت با هیچ جنگی در دنیا قابل مقایسه نیست، هر ده ثانیه یک نفر در دنیا در این اثر می‌میرد؛ طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار بود در سال ۲۰۲۵ به ۵۹۲ میلیون نفر بیمار دیابتی برسیم اما در سال ۲۰۱۴ به عدد ۴۹۵ میلیون بیمار رسیدیم و می‌توان گفت که به سونامی دیابت مبتلا شده‌ایم.

کم‌تحرکی، عامل مهم ایجاد دیابت

عطاری خاطرنشان کرد: امروزه هم که شیوع بیماری کرونا در جامعه را داریم؛ دیابت ممکن است در ایجاد کرونا تأثیر نداشته باشد، اما در شدت و جدی بودن بیماری تأثیر زیادی دارد، بیماران دیابتی که کرونا می‌گیرند، آمار مرگ بالایی دارند؛ دیابت یک بیماری شایع، طولانی‌مدت و پرهزینه است و به دلیل عواملی مانند کم تحرکی ایجاد می‌شود که امروزه به دلیل استفاده ماشین‌آلات اکثر کم‌تحرک شده‌اند.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان ادامه داد: عامل بعدی در ایجاد دیابت، استرس است که باز هم امروزه افراد زیادی استرس دارند؛ سومین نکته مصرف غذاهای پرانرژی است و همان‌طور که می‌بینید دنیا به سمت فست فود پیش رفته است؛ عامل بعد چاقی است، ۲۲ درصد کودکان زیر ۲ سال، چاقی بی‌جهت دارند، ارثیه، ژنتیک و دخانیات هم عوامل دیگر ایجاد دیابت هستند.

حدود ۱۲ تا ۱۶ درصد ایرانیان دیابتیک هستند

وی عنوان کرد: دیابت بی سر و سامان است یعنی اگر برای کرونا ستاد گذاشتند، دیابت ستاد و بودجه‌ای ندارد؛ هزینه یک دیابتی ۱۴۰ دلار در ماه است که اگر ده میلیون بیمار دیابتیک در ایران داشته باشیم، درحالی که در واقعیت چیزی حدود ۱۲ تا ۱۶ درصد ایرانیان دیابتیک هستند، ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار هزینه دارند.

عطاری بیان داشت: دیابتیک‌های ما باید تحت کنترل باشند و کارشان به دیالیز نکشد، دیابتیک‌ها بسیاری از اوقات رها هستند و آزمایشات و نظارت‌ها بر روی آنان دچار مشکل است.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: حدود ۲۱ سال قبل این مؤسسه تأسیس شد، ما باید هر روز با خود تکرار کنیم که دیابت مهم است و مرگ و میر ناشی از دیابت نیز بسیار است.

وی اظهار کرد: ما ۱.۵ برابر تعداد دیابتیک‌ها، پیش‌دیابتی داریم یعنی کسانی که قند غیر طبیعی دارند ولی اسمشان بیمار دیابتی نیست که آمار این افراد چندین میلیون نفر است، قند خون بالای ۱۰۰ مستعد و خطرناک است و از طرفی بسیاری از بیماران از دیابت خود بی خبر هستند زیرا دیابت بیماری خاموش است.

عطاری در مقایسه کرونا و دیابت عنوان کرد: کرونا ممکن است روزی کنترل شود اما دیابت تا به حال هیچگاه کنترل نشده است؛ انتظار داریم که در کتب مدارس، روضه‌ها، مساجد، نمازجمعه‌ها و ... در این مورد صحبت شود و قبل از ازدواج باید هر دو نفر از نظر دیابت کنترل شوند، حتی لازم است قبل از استخدام نیز دیابت افراد کنترل شود.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان افزود: آمار قطع پای دیابتیک‌ها بالا است و به همین دلیل باید فکری به حال آن کرد، لازم است بودجه‌ای برای دیابت گذاشته شود، انتظار داریم بتوانیم بهتر با حوزه‌های بهداشت و درمان ارتباط بگیریم و شهرداری نیز توانمندی‌هایی دارد که لازم است به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه اگر کسی ۵ درصد از وزنش را کم کند، دیابت را کنترل می‌کند، افزود: لازم است که همانند ستاد کرونا، یک ستاد دیابت تشکیل شود زیرا طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰ آمار دیابت دو برابر خواهد شد.

علی کچوئی نیز در این نشست خبری، اظهار داشت: روز جهانی دیابت، باعث می‌شود که حساسیت‌زایی در جامعه انجام شود زیرا بیماری دیابت دوره‌ای نیست و ریشه کن نمی‌شود و زمینه پایداری در خانواده‌ها دارد البته یک سری عوارض آن را می‌توان کنترل کرد؛ با کاهش وزن می‌توان آن را کنترل کرد اما یک سری فاکتورها مثل سن که نزدیک ۴۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال دیابت دارند، قابل کنترل نیست.

افزایش شیوع دیابت با زندگی شهری امروزی

فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیأت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان در مقایسه کووید ۱۹ و دیابت افزود: دیابت تقریبا شبیه کرونا است اما با این تفاوت‌ که روزی تمام می‌شود ولی دیابت با زندگی شهری امروزی بیشتر می‌شود، با آموزش هم می‌توان از یکشیوع فاجعه پیشگری کرد.

وی تصریح کرد: بیشترین علت مرگ بیماران کرونایی، بیماری زمینه‌ای است که دیابت نیز از آن‌ها است، از یک سو کرونا هم می‌تواند باعث ایجاد دیابت شود و پانکراس را درگیر کند و فرد به همین دلیل پس از کرونا گرفتن دیابتی شود؛ از طرف دیگر افراد دیابتی که کرونا می‌گیرند کنترل قندشان بسیار سخت می‌شود.

کچوئی عنوان کرد: اگر بخواهیم از نظر اقتصاد هم اقدامی برای جامعه انجام دهیم، باید فرهنگ سازی در زمینه دیابت کنیم و از طرف دیگر بیماران دیابتی را سازماندهی کنیم.

۴۳ درصد مرگ و میر ناشی از دیابت مرگ زودرس است

رامش حسین‌خانی، مسؤول پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: هرساله ۴.۲ میلیون نفر به دلیل دیابت فوت می‌کنند که ۴۳ درصد آن ها زیر ۷۰ سال هستند که مرگ زودرس محسوب می‌شوند، وضعیت از چیزی که پیش‌بینی می‌شود بدتر است.

وی با بیان اینکه ۵.۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند؛ افزود: دیابت ۱۳ درصد بودجه سلامت کشور را به خود اختصاص می‌دهد، میزان شیوع آن حدود ۱۱ درصد بوده است؛ در سال ۹۷ حدود ۴ درصد از مرگ و میر در کشور ما به دلیل دیابت بوده است و در استان اصفهان نیز از سال ۹۵، میزان شیوع آن ۱۱.۷ درصد بوده که از میانگین کشوری کمی بالاتر است.

حسین‌خانی اظهار کرد: طرحی وجود دارد که در مراکز سلامت تمام محله‌ها انجام می‌شود و طی آن قرار‌ است افراد بالای ۳۰ سال غربالگری و شناسایی ‌شوند، بیماران دیابت و فشار خون تقریبا ۴۵ درصد افراد را تشکیل دادند که طی غربالگری از ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر، تعداد ۱۴۲ هزار نفر شناسایی و ثبت شدند.

مسؤول پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: طی نشستی که با سایر بیمه‌ها داشتیم و نسخه‌های مطب‌های خصوصی هم کنترل شد، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۶۰ هزار نفر بیمار دیابتی داشته باشیم.

 «پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند»

وی با بیان اینکه شعار امسال «پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند» است، گفت: دیابت یک مشکل جهانی است، در دنیا حدود ۲۸ میلیون نفر پرستار داریم که از دولت‌ها خواستیم تا بودجه بیشتری صرف پرستاران شوند که آن‌ها به دیابتی‌ها آموزش لازم را بدهند؛ تقریبا ۶ میلیون نفر کمبود پرستار در جهان داریم که ۹۰ درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

حسین‌خانی تصریح کرد: در استان اصفهان حدود ۶۵ درصد مرگ و میر کرونا مربوط به بیماری‌های زمینه‌ای است و دیابت به تنهایی ۲۳ درصد از آن را شامل می‌شود؛ ترس از کرونا باعث شده بیماران ما در این چند ماه به پزشک مراجعه نکنند اما این آزمایشات و مراجعه به پزشک برای آن‌ها ضروری محسوب می‌شود، به آن‌ها توصیه می‌کنیم داروها را کم یا قطع نکنند و با دستگاه‌ها در منزل فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

مسؤول پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر دیابت کنترل شود، درصورت ابتلای‌ فرد به کرونا، به احتمال زیاد به نوع خفیف آن دچار می‌شود و احتمال درگیری با نوع حاد کرونا کمتر است.

وی‌ بیان داشت: در مراکز سلامت به بیماران شناسایی شده تلفن می‌شود و از آن‌ها درخواست می‌شود که در زمان خاصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراجعه کرده و خدمات را دریافت کنند.

الهه ایزدی‌خواه مسؤول بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در پایان نشست اظهار داشت: از دو سال پیش کلینیک‌های دیابت به عنوان سطح دو درمان آغاز به کار کردند؛ پیشگیری‌ها اولیه، ثانویه و ثالثیه است، در حال حاضر ما بیش از ۲۴ کلینیک دیابت در استان اصفهان داریم که چندین نوع از متخصفص در آن مشغول هستند، البته جایگاه ویژه پرستاران دیابت در دنیا مشخص است، از سوی دیگر از یک ماه پیش آموزش متخصصان اطفال برای آموزش دیابت به کودکان آغاز شده است.

وی عنوان کرد: بیماران حتی اگر هیچگونه علامتی هم ندارند باید به صورت سالانه از نظر چشم معاینه شوند؛ بیماران اگر عارضه پیدا کنند، هزینه بسیاری به بار خواهند آورد، برای مثال برای هر جلسه دیالیز ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود؛ بسیاری از بیماران دیابتی که کرونا گرفتند و از پس آن برآمدند به همین دلیل بود که بیماری خود را کنترل کرده‌ بودند.

ایزدی‌خواه بیان کرد: دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک دوره جامع و کامل پرستاری دیابت دارد که پرستاران را به طور کامل و تخصصی آموزش می‌دهد و در مراکز دیابت مشغول می‌شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: دیابت روز جهانی دیابت کرونا و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استان اصفهان بیماران دیابتی بیماران دیابت بیمار دیابتی ایجاد دیابت دیابتیک ها میلیون نفر مرگ و میر پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۳۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، طی پیامی فرا رسیدن بیست و هفتمین سال‌روز جهانی آسم (سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸) را فرصتی مناسب جهت جلب توجه مسئولان و آگاهی بیشتر جامعه به اهمیت بیماری آسم به عنوان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شایع‌ترین بیماری‌ تنفسی بزرگسالان، و به‌منظور مشارکت همگان در کمک به رفع کاستی‌های دارو و درمان و چالش های پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماران دانست. به این مناسبت یک همایش علمی و مباحث تخصصی در این زمینه در تهران (بیمارستان میلاد) و توسط شاخه‌های انجمن آسم وآلرژی ایران در چندین استان دیگر برگزار می‌شود.

در ادامه پیام دکتر معین آمده است که: هم اکنون بیش از ۳۵۰ میلیون تن از جامعه بشری از علائم تنفسی آسم رنج می‌برند و طبق مطالعات اخیر (۸-۱۳۹۷) انجام‌گرفته در مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی، حدود ۱۰/۹ درصد از کودکان و بیش از ۸/۹ درصد از بزرگسالان در ایران دچار این بیماری هستند.

نتایج پژوهش‌های علمی بین‌المللی نشان می‌دهد که علیرغم پیشرفت‌هایی که در تشخیص و درمان دارویی آسم حاصل شده و میزان مرگ و میر به علت این بیماری کاهش یافته ولی هنوز هم مشکلات تنفسی بیماران در حدود ۵۰ درصد از موارد به خوبی کنترل نشده که علت آن عدم مهارت بیماران در مصرف اسپری‌ها و یا عدم همکاری آن‌ها در مصرف اسپری استروئیدی تجویزشده توسط پزشکان معالج در ۳۰ تا ۷۰ درصد موارد بوده است. عدم کنترل مطلوب آسم موجب می‌شود که کیفیت زندگی این بیماران و خانواده‌های ایشان از نظر روانی و اجتماعی کاهش یابد و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم و سنگین دارو و درمان که به طور میانگین سالانه بالغ بر حدود ۳۰ میلیون تومان (۵۰۰ دلار) برای هر بیمار است، به آن‌ها تحمیل گردد. هم‌چنین افراد مبتلا به آسم با افت تحصیلی و غیبت از کلاس درس و یا کار و اشتغال، اختلال در خواب و استراحت، محدودیت در انجام ورزش و فعالیت‌های روزمره روبه‌رو می‌شوند. عدم کنترل مطلوب بیماری آسم کاستی‌های و علت‌های مختلفی دارد که رفع آن‌ها منوط به اهتمام پزشکان معالج، همکاری بیماران و خانواده‌های آنان و برنامه‌ریزی مناسب مسئولان نظام سلامت قرار دارد. بنابراین رفع این کاستی‌ها نیز در سه محور به شرح زیر ارائه می‌شود:

الف) رفع علل و کاستی‌های مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری توسط پزشکان

۱. عدم تشخیص دقیق و به هنگام آسم با وقت‌گذاری کافی برای بیماران

۲. درمان ناقص (مقدار دارو و طول مدت مصرف) با اسپری‌های کورتیکواستروئیدی

۳. عدم ارتباط منظم با بیماران و ارزیابی پیشرفت بهبودی با انجام معاینه و آزمون‌های تنفسی و یا آزمون‌های حساسیت (آلرژی)

۴. عدم ارائه آموزش و آگاهی به بیماران نسبت به مزمن بودن بیماری و جلب اعتماد و مشارکت آنان در چگونگی مصرف درست داروها در بلندمدت و سالم‌سازی محیط زندگی

۵. عدم تشخیص و درمان بیماری‌های همزمان؛ مانند چاقی و اضافه وزن، آلرژی بینی و سینوزیت، اکزمای پوست یا رفلاکس معده

۶. عدم توجه به شرایط خانوادگی، مسایل روانی- اجتماعی و وضعیت اقتصادی بیماران، و تاثیرپذیری آنها از خرافه‌ها و شایعات و شبه‌علم در اینترنت

ب) رفع علل و کاستی‌های مربوط به بیماران (و خانواده‌ها) در زمینه نیاز به افزایش آگاهی، یادگیری و رعایت توصیه‌های پزشک معالج و کسب مهارت‌های خودمراقبتی

۱. عدم همکاری بیماران (و خانواده‌ها) در مراجعه منظم به پزشک و مصرف طولانی‌مدت داروها

۲. عدم مصرف دقیق داروهای استنشاقی و استفاده از ابزار کمک دارویی (آسان‌نفس، دم‌یار...) به شکل درست

۳. نگرانی و یا وحشت از مصرف اسپری‌های تنفسی به‌ویژه کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، تاثیرپذیری از شایعات و شبه‌علم در فضای مجاری

۴. عدم همکاری در پیگیری توصیه‌های پزشک معالج برای بهداشتی کردن محیط زندگی و پرهیز از مواد آلرژی‌زا و یا تحریک‌کننده مانند دود سیگار و اسپند

۵. عدم گزارش دقیق سوابق پزشکی و ابتلا به بیماری‌های دیگری غیر از آسم به پزشک معالج

۶. مشکلات اقتصادی و عدم تمکن مالی بیماران برای تهیه اسپری‌های دارویی، مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903231

دیگر خبرها

  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی‌شود
  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • شک و تردید سالم است، اما در پزشکی می‌تواند خطرناک باشد!