Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: قرآن کریم «الله» را تنها مصداق امر قدسی برشمرده است که واجد صفاتی چون علم و حکمت و قدرت و لطف است و اگر کسانی مدعی معنویت هستند باید ملاک و معیار و ویژگی‌های امور قدسی مدنظر خود را بیان کنند.

 به گزارش قدس آنلاین، محمدمسعود سعیدی نامقی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست علمی «نظریه معنویت در قرآن» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: معنویت به جست‌وجوی نسبتا پایدار امر قدسی در زندگی گفته می‌شود و امر قدسی هم هر نیروی ماورایی است که انسان‌ها خود را در زندگی محتاج او می‌بینند و عمیق‌ترین نیازها مانند میل به جاودانگی، میل به رسیدن به لذات بدون رنج را با وابستگی به آن موجود حل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موجودی که انسان‌ها او را عالم و پاک و مقدس و حکیم و علیم و مقتدر می‌دانند.

وی با اشاره به ویژگی‌های امر قدسی از منظر قرآن، افزود: به نسبت بسامد ربوبیت، علم، قدرت، یگانه بودن و ...بیش از واژگان دیگر در قرآن به کار رفته است؛ مثلا واسع بودن خداوند یکی از صفات الهی است که آن را به احسان و مغفرت خدا نسبت می‌دهند؛ ولی واسع بودن به معنای وجودی است که گسترده و در همه جا و در تک‌تک سلول‌های انسان هست. یا لطیف بودن خدا را برخی به مهربانی و محبت نسبت می‌دهند ولی لطیف موجودی است که در همه چیز نفوذ می‌کند. وقتی چنین تصویری از خدا داشته باشیم مشوق برای درک بیشتر چنین موجود قدسی است.

سعیدی نامقی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است کسی امر قدسی را اشتباه بگیرد و معنویت کاذب یا صادق داشته باشد، بیان کرد: گاهی اوقات ما هر کسی را که نظرش با ما همراه نیست متهم به عرفان و معنویت کاذب می‌کنیم ولی باید معیار و ملاک داشته باشیم؛ ملاک ما نظر قرآن است.

وی افزود: معنویت قرآنی ۴ ویژگی دارد؛ اول اینکه امری اختیاری و وابسته به اراده انسان است؛ دوم اینکه معنویت به دین خاصی مختص نیست و هر کسی به خدا و معاد ایمان بیاورد واجد معنویت است. سوم اینکه معنویت، امری فرهنگی است و چهارم اینکه گاهی اوقات حالاتی برای انسان رخ می‌دهد که به ظاهر معنویت است ولی در حقیقت باطل و شرک است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ممکن است حالاتی برای انسان رخ بدهد که با معنویت اشتباه شود و راه تشخیص معنویت درست، در نظر گرفتن ملاکات قرآنی است. جست‌وجوی امر قدسی در درون انسان رخ می‌دهد و خود افراد می‌فهمند که چقدر به خداوند نزدیک شده‌اند، لذا ممکن است معنویت، آزمونی جز درک خود انسان و علم حضوری افراد نداشته باشد.

وی افزود: معنویت‌هایی که خود را جدید و نوپدید می‌دانند باید ملاک و میعارهای خود را برای امر قدسی بیان کنند، قرآن کریم، امر قدسی و خداوند و صفات او را به روشنی بیان و همه را به این معنویت دعوت کرده است و معنویت‌های نوظهور هم باید ویژگی‌های امر قدسی و راه‌های رسیدن به آن و نتایج و فواید این نوع معنویت را بیان کنند. لذا انتخاب امر قدسی منوط به اراده و اختیار انسان است.

سعیدی نامقی در پاسخ به این سؤال که آیا امر قدسی فقط منحصر به خداست یا به پیامبران و ائمه و ملائکه هم اطلاق می‌شود؟ اضافه کرد: تعریف بنده از امر قدسی که برگرفته از تعریف علما و دین‌شناسان است تنها مصداق امر قدسی از منظر قرآن، الله است؛ اگر مقصود از امر قدسی قدرت یا قدرت‌های برتر و منزه در باور و اندیشه‌های آدمی باشد؛ به خدا، معبودها و یا هر امر متعال که بشر مقهور آن است امر قدسی گفته می‌شود لذا تنها مصداق چنین امر قدسی در قرآن، فقط الله است.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم کسانی که این کتاب(نظریه معنویت در قرآن) را دوست دارند و می‌خواهند مطالعه کنند توصیه می‌کنم حتما مقدمه آن را بخوانند زیرا در مقدمه تذکر داده شده که افراد چه بخش‌هایی از آن را بخوانند، مثلا کسانی که اهل معنویت و حال معنوی هستند فصل سوم و به خصوص آیات را بخوانند و کسانی که فقط می‌خواهند نظریات معنویت را بدانند نتیجه‌گیری را بخوانند.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عرفان های نوپدید معیار معنویت قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امر قدسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد

استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

نقش اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ترویج هنرهای قرآنی

مقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

 در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه  در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

 مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند. 

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند. 

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد