Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@03:45:09 GMT

لزوم پرهیز از تردد غیرضروری در پایتخت

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۰۱۸۰۳۰۹

مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان ازتردد غیرضروری در فضای....

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۰۱۸۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید!

به گزارش ایسنا، روز گذشته سازمان هواشناسی کشور، با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که از امروز تا روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه، در ۲۸ استان کشور، احتمال وقوع رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد، گرد و خاک و ریزش تگرگ و کاهش نسبی دما وجود دارد. هشداری که احتمالا می‌تواند منجر به وقوع سیل و آبگرفتگی شود و همین موضوع نیز سبب شده تا امدادگران به حالت آماده‌باش دربیایند.

 این هشدار برای تمام یا بخشی از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، قم، سمنان، قزوین، البرز، تهران، مازندران، گیلان، قم، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، خراسان رضوی و خراسان شمالی صادر شده است.

آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدماتی

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این خصوص به ایسنا گفت: درپی این هشدار هواشناسی، سازمان مدیریت بحران کشور هشدارهای لازم را به دستگاه‌های امدادی و خدمات در استان‌های مذکور داده و تمامی این دستگاه‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
هلال احمر در آماده‌باش است 

در راستای این هشدار هواشناسی، بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در گفت‌وگو با ایسنا، از آماده باش نیروهای امدادی و عملیاتی این سازمان خبر داد و گفت:امکانات لازم برای پیشگیری یا مقابله با حوادث احتمالی در پی این هشدار در نظر گرفته شده است. همچنین از ساکنان و مسافران این مناطق می خواهیم که در تاریخ‌های اعلام شده از اسکان و استقرار در حاشیه رودها و مسیل‌ها و همچنین صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

محمودی ادامه داد: همچنین در هنگام وزش باد نیز حتما از قرار گرفتن در لبه پشت‌بام، مجاور درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی و ساختمان‌های نیمه‌ساز پرهیز کنند.

در این شرایط جوی، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه پیش بینی می شود.  همچنین رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.

بر همین اساس، در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز توصیه می‌شود.

چند نکته که باید درباره سیل بدانید

اما در صورت جاری شدن سیلاب یا وزش شدید باد، رعایت برخی نکات می‌تواند موجب حفظ جان مردم و جلوگیری از آسیب‌دیدگی آنان شود.

کارشناسان ایمنی و مدیریت بحران در این شرایط توصیه می‌کنند که زمانی که فرد تشخیص داد سیلاب در حال شکل‌گیری است، باید خیلی سریع عمل کرده و خود را نجات دهد چراکه تنها چند دقیقه برای این کار فرصت دارد. افراد لازم است از فاضلاب‌ها و جویبارهای به‌ظاهر آرام دوری کنند و به‌خاطر داشته باشند جویبارها، کانال‌های فاضلاب، تنگه‌ها و … نیز می‌توانند به‌ ناگهان دچار سیلاب شوند.

 اگر منزل شما در محل مرتفعی است و خطر آب‌گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند، نیاز به خروج از منزل نیست، در غیر این صورت مناطق کم ارتفاع را خیلی سریع ترک کنید و به مناطق مرتفع دور از رودخانه‌ها و نهرها بروید. در صورت ترک خانه، اشیای گران‌قیمت را به محل‌های بالاتری در منزل ببرند و درها را قفل کنند. همچنین جریان آب، برق و گاز را برای جلوگیری از آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی و انفجار قطع کنند.

در این مواقع افراد نباید در جریان آب راه بروند چرا که ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل فرد شود و اگر مجبور هستند در آب حرکت کنند، باید از مسیری بروند که آب حرکت نمی‌کند و برای اینکه از استحکام زمین جلو پای خود مطمئن شوند لازم است از یک تکه چوبدستی استفاده کنند.  اگر سیل اطراف خودرو شما را فراگرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید در غیر این صورت جریان سیل شما و خودرویتان را بسیار سریع با خود می‌برد.

افراد نباید هیچ‌گاه به‌تنهایی در یک ناحیه سیل‌زده، به این طرف و آن طرف بروند و اگر پیاده هستند، از نقاطی که سطح آب از زانو بالاتر است عبور نکنند.  در هنگام سیل از پل‌های چوبی سست روی رودخانه‌ها عبور نکنید.

وسایل نقلیه، حیوانات اهلی و اشیای قابل حمل را باید به نزدیکترین محل مرتفع انتقال داد.  در بیشتر خودروها ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر آب می‌تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل کند و یا حتی باعث توقف حرکت آن شود.

خودرو و وسیله نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نیست و اگر وسیله نقلیه شما (به علت فرو رفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد، فوراً آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید. دقت داشته باشید که ۶۰ سانتی‌متر آب در حال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور کند. همچنین از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و سواحل آن‌ها در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل بپرهیزید.  در هنگام رانندگی مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشید و با دنده سنگین حرکت کنید چراکه در این مواقع، ترمزها در آب به‌خوبی کار نمی‌کنند.

در هنگام وزش باد شدید نیز توجه داشته باشید که از حضور در ارتفاعات و قرارگرفتن در مجاورت درختان کهنسال، ساختمان‌های فرسوده یا درحال ساخت و تابلوهای تبلیغاتی پرهیز کنید. پرهیز از قرارگرفتن در لبه پشت‌بام، لبه بالکن و ... نیز از دیگر توصیه‌هاست.

مراقبت صاعقه باشید

صاعقه نیز گرچه مصدومان اندکی داشته، اما در صورت بی‌توجهی می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی افراد شود، از این رو کارشناسان ایمنی توصیه می‌کنند که در هنگام رعد و برق یا همان صاعقه از قرار گرفتن در ارتفاعات، دشت‌ها و فضای باز پرهیزشود. همچنین افراد از دست گرفتن اشیا و اجسام فلزی در فضای باز و مرتفع پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • ایوانکی رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • پیش‌بینی بارندگی قابل توجه برای یزد/ پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر
  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر در هنگام بارندگی
  • هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید!
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند
  • پرهیز تردد شناورها در تنگه هرمز/احتمال سیلاب در مسیل‌ها از فردا
  • لزوم ضابطه‌مند کردن داشتن معاینه فنی تهران برای تردد در پایتخت 
  • دادگستری گیلان: قضات از بازداشت‌های غیرضروری اجتناب کنند