Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان وبلوچستان گفت: طرح کارخانه فولادسازی پولاد کاویان پاسارگاد با سرمایه گذاری مشترک مجتمع پولاد کاویان پاسارگاد منطقه آزاد چابهار و شرکت....

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۰۴۰۴۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام

کاشی کاری یکی از هنرهای باستانی و سنتی در ایران است که در طول تاریخ، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و هنر کشورمان داشته است. از دوران باستان تا به امروز، هنرمندان ایرانی با استفاده از فنون و تکنیک‌های مختلف، آثاری شگفت‌انگیز و بی‌نظیر را ایجاد کرده‌اند که همچنان در موزه‌ها و کاخ‌های ایران و جهان به نمایش گذاشته می‌شوند.

طرح‌های استفاده شده در کاشی کاری ایران معمولاً دارای الگوها و طرح‌های هندسی، گل و گیاهان، حیوانات و موتیف‌های دینی و فرهنگی هستند. از جمله معروف‌ترین نمونه‌های کاشی کاری ایران می‌توان به مساجد سنتی با طرح‌های زیبا و چشم‌نواز اشاره کرد.

کاشی و سرامیک دو ماده‌ی ساختمانی است که در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ماده در ظاهر ممکن است به هم شباهت داشته باشند، اما در واقع دارای تفاوت‌های مهمی هستند که در ادامه به 5 تفاوت‌ کاشی و سرامیک پرداخته می شود.

کاویان سرام با فراهم کردن اطلاعات جامع در خصوص تفاوت کاشی و سرامیک، سعی در آن دارد که امان تجربه خرید مقایسه ای و بهتری را برای مشتریان و نمایندگان فروش در سراسر ایران فراهم کند. این مقاله به بررسی تفاوت کاشی و سرامیک به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین با این محصولات پرداخته است.

مواد اولیه

اولین موردی که در زمینه تفاوت کاشی و سرامیک باید به آن پرداخته شود مواد اولیه به کار رفته در ساخت این دو محصول است. کاشی نوعی آجر یا سفال است که برای تولید آن از مواد معدنی و آلی مختلفی استفاده می شود  ولی ماده اصلی آن خاک رس است.

 

 

 

مقدار و نوع سایر مواد معدنی و آلی که به کاشی اضافه می شود بر کیفیت نهایی آن تاثیر دارند. مواد اولیه کاشی در ابتدا درشت بوده و توسط آسیاب خرد می شوند. مواد پلاستیکی، پر کننده های غیر پلاستیکی و کمک ذوب ها از جمله مواد مورد استفاده در خشت کاشی هستند.

مواد پلاستیک که همان خاک رس است به کاشی خاصیت شکل پذیری می دهد، پرکننده های غیر پلاستیکی با دمای ذوب و مقاومت شیمیایی بالا از تغییر شکل کاشی در هنگام پخت جلوگیری می کنند، و کمک ذوب ها که بر خلاف پرکننده ها نقطه ذوب پایینی دارند هم در کاشی و هم روی لعاب آن استفاده شده و مدت زمان پخت را کاهش می دهند و بعد از سرد شدن حالت شیشه ای پیدا می کنند.

سرامیک نوع کاشی است که مقاومت و ضخامت بیشتری نسبت به کاشی دارد. مواد اولیه در ساخت سرامیک کمی از متفاوت از کاشی است که موجب استحکام بالاتر این محصول شده و مقاومت در برابر نفوذ آب، تغییرات دمایی و حرارت بالا در این محصول را به دنبال دارد.

ماده اولیه اصلی در ساخت سرامیک خاک رس است که حاوی کانی های مختلف، فلدسپات و سایر ترکیبات بوده و درصد مواد مختلف تعیین کننده کیفیت محصول نهایی است. دمای پخت سرامیک بالاتر از کاشی است که موجب استحکام و مقاومت بالاتر این محصول می شود. همچنین فشار بالاتری را تحمل می کند که موجب جذب آب پایین تر آن می شود.

سرامیک پرسلان نوعی از سرامیک است که در پخت آنها از خاک رس سفید یا کائولن استفاده می شود. خاک رس به کار رفته در سرامیک پرسلان ریزتر و خالص تر از خاک رس سرامیک بوده و حاوی سطوح بالایی از کوارتز و فلدسپات است.

 نوع پوشش سطحی

پوشش سطحی کاشی و سرامیک یا لعاب در اصل پوششی شیشه ای مانند است که از مواد اولیه خشک تشکیل شده که آسیاب می شوند و پس از ترکیب با آب به صورت خمیری یا دوغاب در می آیند. سپس به طرق مختلف بر روی کاشی یا سرامیک اعمال شده و پخته می شوند.

در اصل لعاب علاوه بر بالا بردن استحکام کاشی و سرامیک، نما و درخشش زیبایی را به آنها می بخشد. لعاب چسبنده نیست ولی اعمال آن روی بدنه یا بیسکوئیت کاشی و سرامیک سبب نفوذ آن به داخل خاک رس شده و با پخته شده لایه ای روی سطح کاشی و سرامیک ایجاد می کند.

لعاب روی کاشی و سرامیک میتواند یکی دیگر از فاکتور های تفاوت کاشی و سرامیک باشد. کاشی و سرامیک هر دو ممکن است لعابدار یا بدون لعاب باشند، با این حال سرامیک ها اگر لعابدار باشند علاوه بر مواد معمول در لعاب کاشی، از ترکیب مواد غیر آلی و غیر معدنی هم در ساخت آنها استفاده شده و در دمای بالاتری پخته می شوند.

لعاب هایی که روی سطح سرامیک اعمال می شوند، غالبا ضد آب بوده و به همین دلیل است که در کف سرویس های بهداشتی و حمام بیشتر از سرامیک استفاده می شود.

 

 

از مزایایی اعمال لعاب روی سطح کاشی و سرامیک می توان به مواردی همچون زیبایی، افزایش استحکام، مقاومت در برابر جذب آب، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، و ایجاد سطحی کاملا مسطح اشاره کرد.

 سختی و مقاومت

می توان گفت که اصلی ترین تفاوت کاشی و سرامیک در سختی و مقاومت آن ها است. از آنجایی که کاشی ظریف تر و نازک تر از سرامیک است وزن پرس کمتری را می تواند تحمل کند ولی پرس وارد شده بر سرامیک سنگین‌تر است. به دلیل تفاوت در میزان پرس، سرامیک تخلخل کمتری داشته در نتیجه جذب آب آن کمتر است.

از طرف دیگر به دلیل دمای پخت بالاتر، مقاومت سرامیک در برابر سرما و گرمای شدید، فشار، رطوبت، مواد شیمیایی و تغییر رنگ در اثر نور آفتاب از کاشی بیشتر است. در مورد سرامیک های پرسلان این دما حتی بالاتر بوده و موجب می شود جذب آب آنها تقریبا صفر (کمتر از 0.5 درصد جذب آب) باشد و در نتیجه بیشترین کاربرد را برای استفاده در محیط های باز و مرطوب دارد.

کاربرد ها

در نظر گرفتن تفاوت کاشی و سرامیک در زمینه کاربرد آنها بسیار مهم است چرا که استفاده نادرست و در فضای نامناسب از آنها منجر به تحمیل هزینه اضافی و کار مضاعف می شود. بنابراین می بایست با در نظر گرفتن این تفاوت ها بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد، کاشی ها ظریف تر و نازک تر از سرامیک ها هستند و همین امر آنها را به گزینه ای مناسب برای نصب بر روی دیوار تبدیل کرده است. به صورت کلی کاشی سرویس بهداشتی، حمام و آشپرخانه پرمصرف ترین مکان ها برای استفاده از کاشی است. کاشی ها غالبا مقاومت کافی برای استفاده در کف را ندارند.

از طرف دیگر، سرامیک ها با داشتن مقاومت بالاتر، بهترین گزینه برای پوشش کف هستند. جذب آب پایین سرامیک ها باعث کاربرد گسترده آنها برای کف سرویس های بهداشتی و حمام شده و همچنین مقاومت در برابر مواد شوینده و لک آنها را مناسب کفپوش آشپزخانه و سالن پذیرایی می کند.

از میان سرامیک ها، سرامیک های پرسلان بالاترین مقاومت را دارند که دلیل آن این است که در دمایی بالاتر از سرامیک های معمولی پخته می شوند و خاک رس ریزتر و خالص تری برای ساخت پرسلان مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل نفوذ ناپذیری پرسلان ها در برابر آب (جذب آب نزدیک به صفر) می توان این محصولات را در فضاهای باز و مرطوب نیز نصب کرد.

از دیگر مزیت هایی که پرسلان را برای نصب در فضای باز مناسب می کند، مقاومت نسبت به تغییر رنگ در برابر نور مستقیم خورشید می باشد، و در برابر گرما و یخ زدگی نیز مقاو بوده و با تغییرات شدید دما ترک نخورده و نمی شکنند. به صورت کلی پرسلان ها در برابر آب، تغییرات دمایی شدید، مواد شیمیایی، تغییر رنگ، سایش و ... مقاوم بوده و این امر موجب کاربردهای متنوع و بالای آنها برای هر فضایی شده است.

قیمت

کاشی و سرامیک در درجات مختلف، با طرح های متنوع و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوت تولید می شود که هر کدام از این موارد می تواند تاثیر مستقیم روی قیمت آنها داشته باشد. هر چه درجه کاشی و سرامیک بالاتر باشد یعنی جنس آن بهتر بوده و مقاومت بیشتری نسبت به عوامل مختلف دارد که این امر موجب بالاتر رفتن قیمت آن می شود.

یکی از عواملی که بر قیمت کاشی سرامیک تاثیر دارد فرآیند پخت آنها است. دمای کوره در پخت کاشی پایین تر از سرامیک است و در نتیجه هزینه تمام شده ساخت کاشی کمتر از سرامیک است و قیمت آن نیز به نسبت پایین تر است. این موضوع نشان دهنده قیمت بالاتر سرامیک های پرسلان است چرا که دمای پخت آنها از سرامیک های معمولی نیز بالاتر است.

مورد دیگری که بر قیمت کاشی و سرامیک تاثیر می گذارد طرح و رنگ آن است. هر چه طرح پیچیده تر و رنگ تیره تر باشد، به دلیل سخت تر بودن فرآیند تولید، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

ابعاد کاشی و سرامیک نیز بر قیمت آن تاثیر دارد به طوری که هر چه ابعاد بالاتر باشد قیمت نیز بالاتر می رود و کاشی ها به طور معمول به دلیل داشتن ابعاد کمتر نسبت به سرامیک، قیمت پایین تری نیز دارند. در نتیجه قیمت یکی دیگر از موارد تفاوت کاشی و سرامیک است.

انواع مختلف کاشی

انواع مختلف از کاشی وجود دارد که بر حسب جنس، ضخامت و طرح تقسیم بندی می شوند و هر یک برای استفاده در فضای خاصی در نظر گرفته شده اند. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می شود.

کاشی های موزاییکی در طرح ها و رنگ های متنوعی وجود دارند و معمولا نمای براقی ندارند و در ابعاد کوچکتری نسبت به سرامیک ها ساخته می شوند.

کاشی های لعابدار که پوشش لعاب موجب افزایش مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی شده و برای استفاده در حمام و آشپزخانه مناسب هستند.

کاشی های سفالی بدون لعاب هستند و و  در ابعاد کوچک برای اهداف ساختمانی کاربرد دارند.

کاشی های سقفی در انواع مختلف از نوع با مقاومت کم در برابر حرارت تا انواع عایق حرارت و صدا، انواع تزئینی و انواع مقاوم در برابر مواد شیمیایی ساخته می شود.

کاشی های سنگ فرشی با پخت در دمای بالا دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت است و به عنوان کفپوش در ساختمان ها کاربرد دارد.

کاشی های مکزیکی یا سالتیو دارای طرح های بسیار زیبا و متنوعی هستند. از آنجایی که این طرح ها باید با دست روی کاشی رسم شوند این کاشی ها پخته نمی شوند و به همین دلیل مقاومت پایینی دارند. این کاشی ها به صورت تزئینی در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف سرامیک

همانطور که در بالا ذکر شد سرامیک‌ ها از نظر روش پخت و مواد تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد های خاصی دارند. در ادامه چند مورد از انواع سرامیک معرفی می شود.

سرامیک های پرسلان به دلیل دمای پخت بالاتر و خاک رس ریز و خالص، دارای کیفیت، دوام و زیبایی بالایی هستند و تقریبا در همه قسمت های ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارند.

سرامیک های پرسلان فول بادی نوع تخصصی تری هستند که دارای استحکام بالا، خاصیت ضد خش، و طول عمر بالا هستند و مانند پرسلان کاربردهای گسترده ای دارند.

سرامیک های پرسلان لعاب دار طرح و رنگ متنوع تری داشته و به دلیل وجود لعاب، خاصیت مقاومت در برابر خش در آن برجسته است.

اسلب ها در ابعاد بزرگ تولید شده و استفاده از ورق های بزرگ آن به فضا نمایی شیک و زیبا می دهد. این محصولات پر هزینه هستند و در نما و کف ساختمان ها کاربرد دارند.

سرامیک های آنتی باکتریال که در لعاب آنها از تکنولوژی نانو استفاده شده است با از بین بردن ذرات آلوده هوا که با سطح آن برخورد می کند (تا 20%) موجب پاکیزه و سالم شدن هوای اطراف می شوند.

در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید باکتری ها و ویروس های سطح آن به صورت تقریبا کامل از بین می رود و محیطی استریل ایجاد می کند. متعاقبا تمیز کردن آلودگی و لکه از سطح آن نیز آسانتر است و در برابر حرارت، مواد شیمیایی و خط و خش نیز مقاومت بالایی دارند.

سرامیک های ضد اسید مقاومت بالایی در برابر اسیدها و مواد صنعتی داشته و گزینه مناسبی برای استفاده در کارخانجات مواد غذایی و آزمایشگاه ها است.

سرامیک های مینیاتوری در ابعاد بسیار کوچک تولید می شوند و در رنگ ها و طرح های متنوعی وجود دارند. به دلیل جذب آب پایین برای استفاده به عنوان کاشی استخری مناسب هستند.

سرامیک های شیشه ای مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارند و برای کف و دیوارها قابل استفاده هستند.

 

 

کاشی و سرامیک از لحاظ ظاهری چه تفاوتی دارند

از آنجایی که کاشی ها دمای پخت و مدت زمان پخت پایین تری نسبت به سرامیک ها دارند طرح های روی آنها کم رنگ تر از سرامیک است. اکثرا سرامیک ها ضخامت بیشتری از کاشی ‌ها دارند و با گذشت زمان رنگ آنها (به خصوص در برابر نور مستقیم خورشید) تغییر نمی کند و مقاوم هستند. تفاوت ظاهری دیگر کاشی و سرامیک می تواند در ابعاد آنها باشد که سرامیک ها معمولا ابعاد بزرگتری دارند ( استثناهایی هم ممکن است در این مورد وجود داشته باشد).

کاشی بهتر است یا سرامیک

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد جواب این سوال ممکن است متفاوت باشد. برای دانستن بهترین جواب باید مواردی همچون محل نصب و بودجه پروژه مورد نظرتان را در نظر بگیرید.

کاشی ها با قیمت پایین تر برای استفاده در دیوارها و فضاهای داخلی مناسب هستند در صورتی که سرامیک ها بسته به درجه بندی، گران تر هستند و با داشتن مقاومت بالاتر به عنوان کفپوش گزینه مناسب تری هستند.

استفاده از سرامیک برای کف

سرامیک ها نسبت به کاشی ها تنوع بالاتری در طرح و رنگ دارند. استفاده از سرامیک در کف منازل مسکونی و تجاری علاوه بر بهره مندی از مزایایی متعدد این محصولات، نمایی زیبا و مدرن به محیط می بخشد که آنها را به یکی از پر طرفدارترین کفپوش ها در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.

ما در این مطلب سعی بر آن داشتیم که تفاوت کاشی و سرامیک را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و امکان انتخاب و خریدی آسان را برای شما فراهم کنیم. همچنین می توانید برای گرفتن مشاوره و خرید محصول مورد نظر خود با کارشناسان کاویان سرام در ارتباط باشید.

سرامیک پرسلان

همانطور که پیش تر اشاره شد ماده اصلی در ساخت سرامیک و سرامیک پرسلان خاک رس است و هر دو در کوره پخته می شوند، اما پرسلان در دمای بالاتری پخته شده و خاک رس خالص تری دارد و تخصصی تر از سرامیک است. جذب آب پرسلان بسیار پایین و نزدیک صفر است و از آنجایی که کف بیشتر در معرض رطوبت و آب است معمولا در کف ساختمان ها استفاده می شود.

مقاومت بالای این محصول در برابر شوینده ها، ساییدگی، تغییر رنگ، یخ زدگی و حرارت در کنار نما و جلوه زیبا، این محصول را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است که در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شود. کاربرد سرامیک های پرسلان بسیار گسترده بوده و در طیف وسیعی از فضاهای داخلی و خارجی امکان مسکونی، سرویس های بهداشتی، پله ها، پیاده رو، محوطه های رو باز، ادارات، کارخانجات، مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی و هتل ها به کار می روند.

لیست ویژگی و تفاوت‌ کاشی و سرامیک

در اینجا برای درک بهتر تفاوت‌ کاشی و سرامیک، ویژگی‌ هر کدام به شرح زیر لیست شده است.

 سرامیک سختی بیشتری نسبت به کاشی دارد. نسبت به یخ زدگی و تغییرات دما مقاومت بالایی دارد. در برابر نور خورشید مقاوم است. هم در کف و هم روی دیوار میتوان از آن استفاده کرد. در برابر آتش تغییر حالت نمی‌دهد. با گذشت زمان رنگ و شکل ظاهری سرامیک تغییر نمی کند. در برابر فشار و رطوبت مقاومت بیشتری نسبت به کاشی دارد. از آنجایی که جذب آب بسیار پایینی دارد، نصب آن روی ارتفاعات و دیوار کار سختی است. کاشی جذب آب بیشتر دارد و به همین دلیل، در ارتفاعات بالاتر می توان آن را نصب کرد. بیشتر کاربرد آن نصب روی دیوار است. در دمای پایین تری پخته می شود و در نتیجه هزینه تولید و متعاقبا قیمت فروش آن نسبت به سرامیک کمتر است. دارای طرح ‌های متنوع و زیبایی است، و در نمای قسمت های مختلف ساختمان مورد

استفاده قرار می‌گیرد.

بر روی لعاب کاشی از طرح‌های ساده، رنگی، گلدار، سیاه و سفید، براق، نیمه براق و مات استفاده می‌شود. عموما انواع کاشی‌ها در برابر ضربه محکم نا مقاوم بوده و به راحتی ترک می خورند.

اکنون که تفاوت کاشی و سرامیک به صورت کامل و جامع در مقاله بالا شرح داده شد می توانید با در نظر گرفتن موارد ذکر شده بهترین محصول را برای ساخت یا بازسازی پروژه خود در نظر بگیرید.

همچنین می توانید برای انتخاب راحت تر و حرفه ای تر به سایت کاویان سرام مراجعه کرده و یا با شماره 02167348000 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کاویان سرام با بیش از 10 سال سابقه در زمینه کاشی و سرامیک، اعتماد و رضایت عمده فروشان و مشتریان خود را از نظر کیفیت و قیمت جلب کرده و می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

دیگر خبرها

  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • مشارکت بیش از ۴ هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است