Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلاصه‌ای از اخبار مهم شهرستان‌های استان طی 24 ساعت گذشته را می‌خوانید..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۱۷۹۱۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است

ایتنا - رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) روز چهارشنبه اعلام کرد که اخترشناسان میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی را کشف کرده‌اند که به دور سیاهچاله مستقر در مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخند.
تصویری جدید از تلسکوپ ایونت هوریزون (EHT) برای اولین بار به کمک نور پُلاریزاسیون، حلقه‌ای از میدان‌های مغناطیسی را نشان می‌دهد که سیاهچاله «ساگیتاریوس اِی*» را احاطه کرده است.

رصدخانه جنوبی اروپا می‌گوید این میدان‌ها شبیه میدان‌های مغناطیسی مشاهده شده در اطراف سیاهچاله «ام‌۸۷*» در مرکز کهکشان «ام‌۸۷» هستند، که نشان می‌دهد میدان‌های مغناطیسی قوی ممکن است در همه سیاهچاله‌ها وجود داشته باشد.

سارا ایسائون، از مرکز اخترفیزیک هاروارد و از مدیران این پروژه گفت: «آنچه اکنون می‌بینیم این است که میدان‌های مغناطیسی قوی، پیچ خورده و سازمان‌یافته‌ای در نزدیکی سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد.»

تصاویر نور پُلاریزاسیون به اخترشناسان امکان می‌دهد خطوط میدان مغناطیسی را جدا کنند.

سیاهچاله‌های کلان جرم، که در مرکز کهکشان‌ها قرار دارند، جرمی میلیون‌ها و حتی میلیاردها برابر بیشتر از خورشید دارند. اعتقاد بر این است که آنها در اوایل جهان پدید آمده‌اند اما شکل‌گیری آن‌ها همچنان یک راز باقی مانده است. 

هیچ چیز نمی‌تواند از کشش گرانشی آنها فرار کند، حتی نور، که باعث می‌شود مشاهده مستقیم آن‌ها غیرممکن باشد.

 

اما تلسکوپ ایونت هوریزون در سال ۲۰۱۹ برای سیاهچاله «ام‌۸۷*» و در سال ۲۰۲۲ برای سیاهچاله «ساگیتاریوس اِی*» هاله‌ نوری را ثبت کرد که توسط جریان ماده و گازی که سیاهچاله‌ها آن‌ها را به درون می‌مکند و بیرون می‌ریزند، تولید می‌شود.

آنجلو ریکارته، عضو طرح سیاهچاله هاروارد و یکی از مدیران این پروژه گفت: «با تصویربرداری به وسیله نور پُلاریزاسیون از گاز داغ و درخشان نزدیک سیاهچاله‌ها، ما مستقیماً ساختار و قدرت میدان‌های مغناطیسی را استنتاج می‌کنیم.»

ماریافلیچیا د لاورنتیس، دانشمند ارشد در ایونت هوریزون و استاد دانشگاه ناپل فدریکو دوم در ایتالیا، گفت: «از آنجایی که هر دو (سیاهچاله) ما را به سمت میدان‌های مغناطیسی قوی هدایت می‌کنند، نشان می‌دهد که این ممکن است یک ویژگی جهانی و شاید بنیادی از این نوع سیستم‌ها باشد.»

دیگر خبرها

  • سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است
  • برگزاری رویداد ملی و سراسری همپای طوفان
  • مسابقات فوتسال جام رمضان استان اردبیل با شرکت بیش از ۵۰۰ تیم در حال برگزاری است
  • اولین جلسه کمیته ترافیکی روز جهانی قدس برگزار شد/ مسیر‌های خدمات دهی اتوبوس و‌تاکسی و مترو مشخص گردید 
  • گوشه‌هایی از برگزاری نهمین دوره مسابقات جام نوروز در روستای ده محمد
  • برگزاری رویداد ملی «همپای طوفان» در کرمانشاه
  • آغاز مسابقات فوتبال جام روستایی کوماسی مریوان
  • برگزاری مسابقات سبزه آرایی و هفت سین در ملایر
  • برگزاری مسابقات بین‌المللی کوراش در اسفراین
  • برگزاری مسابقات بین المللی کوراش در اسفراین/ حضور ۱۵ کشور در گود زینل خان