Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-23@19:28:01 GMT

کشت بذر بادام کوهی در اشکفتک

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۴۱۸۷۰۱

در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با همکاری هیات های مذهبی اشکفتک و کانال اشکفتک نیوز طرح احیای جنگل های قراولخانه برگزار شد..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۴۱۸۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام

استان ایلام در غرب کشور یکی از منابع غنی از نظر گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و خوراکی است که سالیان متمادی مورد استفاده اهالی محلی قرار می‌گرفته است، با این وجود برداشت بی‌رویه و باز شدن پای دلالان، گیاهان کوهی این استان را با خطر انقراض روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، در استان ایلام بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی در ایلام شناسایی شده که خاصیت درمانی و خوراکی ۳۲۵ گونه از این گیاهان به صورت علمی اثبات شده است. بدون شک استان ایلام از نظر گیاهان دارویی و کوهی در کشور یک ذخیره‌گاه مهم به شمار می‌رود.

اکنون آغاز فصل بهار است و گونه‌های مختلف گیاهان کوهی و خوراکی همچون قارچ، کَنگر، پنیرک، کله شنگ، تره، پاغازه، شنگ، پیازکوهی، سیرکوهی و بسیاری از انواع گیاهان دارویی را می‌توانید در طبیعت منحصربه‌فرد عروس زاگرس مشاهده کنید.

هر ساله با آمدن فصل زیبای بهار، برداشت گیاهان خوراکی از دل طبیعت بی نظیر ایلام آغاز می‌شود و مناطق بسیاری از شهرستان‌های سیروان، دره شهر، بدره و ایلام پذیرای روستاییان و مردم و طبیعت گردانی می‌شود که برای تفریح و به ویژه برداشت این گیاهان کوهی برای مصرف شخصی و فروش این گیاهان روانه طبیعت زیبای این مناطق می‌شوند.

برداشت بی رویه گیاهان گونه‌های گیاهی را با خطر انقراض روبرو کرده است

برداشت بی رویه گیاهان در این شهرها این گونه‌های گیاهی را با خطر انقراض روبرو کرده است. مرتضی سبحانی یکی از شهروندان ایلامی که در بازار میوه و تره‌بار مشغول خریدن گیاه پیچک بود، می‌گوید: گیاهانی همچون پیچک همیشه طرفداران خاص خود را در میان مردم ایلام و غرب کشور داشته‌اند. گیاه پیچک تنها در فصل بهار می‌روید و به صورت خام همراه غذاهایی همچون آبگوشت و کباب مصرف می‌شود و طعم خاصی به انواع غذاها می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: از پیچک غذایی به نام آش ماسوا تهیه می‌شود که با پیچک و دوغ ترش و برنج محلی درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

حسن درویشی یکی دیگر از شهروندان که در همان نزدیکی مشغول خرید است، ادامه می‌دهد: ایلامی‌ها به مصرف گیاهان کوهی به دلیل تازگی و عطر و طعم غذاهایی که از این گیاهان تهیه می‌شود، علاقه‌مند هستند.

وی اضافه کرد: غذاهایی همچون پاغازه و ماسوا و غذاهایی که با کَنگر درست می‌شود از جمله غذاهای محبوب مردم ایلام در فصل بهار است. پاغازه و شنگ در اواخر زمستان و اوایل فروردین به وفور در اطراف زمین‌های کشاورزی ایلام پیدا می‌شود.

علی واحد یکی از فروشندگان که در گوشه‌ای از بازار میوه ایلام مشغول فروش پیچک و کنگر بود، عنوان کرد: این گیاه را از شخص دیگری خریداری کرده‌ام و با مقداری سود می‌فروشم، بعضی فروشندگان خودشان به کوهستان می‌روند، این گیاه را می‌چینند و در بازار به فروش می‌رسانند.

وی در مورد قیمت این گیاهان افزود: قیمت هر کیلو کنگر ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و بستگی به تمیزی و تازگی آن دارد اما پیچک گران‌تر است و معمولاً دسته‌ای ۴۰ ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر دسته هم حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم وزن دارد.

این فروشنده تاکید کرد: علاوه بر مردم محلی افراد زیادی در فصل بهار از استان‌های اطراف به مناطق کوهستانی ایلام می‌آیند. این افراد به صورت بی رویه این گیاه را از ریشه و پیاز اصلی آن می‌چینند و به گیاه صدمه می‌زنند، اگر پیاز گیاه برچیده شود دیگر رشد نخواهد کرد.

علی گفت: روستاییان، مردم محلی و فروشندگان محلی مراقب هستند که گیاهان از ریشه قطع نکنند چون می‌دانند این کار چه صدمه‌ای به طبیعت خواهد زد و باعث نابودی این گیاهان می‌شود.

خواص دارویی خوراکی و صنعتی ۳۲۵ گونه در استان به اثبات رسیده است

حجت الله فتحی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به خبرنگار ایمنا، گفت: استان ایلام به دلیل تنوع اقلیمی و شرایط توپوگرافیک از غنای رویشی خوبی برخوردار است، به نحوی که زمینه رویش بیش از هزار گونه گیاهی در پهنه آن فراهم شده که تاکنون خواص دارویی خوراکی و صنعتی نزدیک ۳۲۵ گونه در استان به اثبات رسیده است.

وی افزود: گونه‌هایی همچون بنه، بلوط، بادام، زالزالک، آویشن، بابونه، گل گاوزبان، مرزه، نرگس، کنگر، والک، تره کوهی، بومادران، اسفند، کتیرا، شیرین بیان، مریم گلی، علف چای، گل میمونی، سماق و ریواس نمونه‌ای از این دست گیاهان هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: این گونه‌های گیاهی سالیان متوالی توسط ساکنان برداشت می‌شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است یا برای کسب درآمد به فروش می‌رسیده‌اند.

فتحی اضافه کرد: این گونه‌های گیاهی در صنایع مختلف دارویی و غذایی به عنوان مکمل‌ها و انواع چاشنی‌های غذایی به ویژه در غذاهای سنتی، صنایع بهداشتی، آرایشی و عطر و ادکلن و پرورش آبزیان و زنبور عسل و تولید و کنترل فرسایش خاک کاربرد زیادی دارند.

وی تاکید کرد: هرکدام از این گیاهان ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین بهره‌برداری از آن‌ها باید به میزانی باشد که به اصل، منبع و پایه آن آسیبی وارد نشود و رویش گیاهان دچار خدشه نشود و به زادآوری آن آسیب نرسد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با تاکید بر اینکه بر اثر بهره‌برداری‌های بی‌رویه و غیرمتعارف طی سالیان گذشته مشکلاتی برای بقای بعضی گونه‌ها به وجود آمده است، تصریح کرد: با بهره‌برداری بی رویه از رویشگاه‌های این گونه‌های گیاهی تخریب و نسل آن‌ها در معرض انقراض قرار گرفته است و این برداشت‌های بی رویه علاوه بر تخریب عرصه‌های منابع طبیعی در نهایت تنوع زیستی را به خطر خواهد انداخت.

گشت‌زنی و استقرار کشیک شبانه‌روزی در رویشگاه‌های گیاهان

فتحی کاهش و حذف گونه‌های در حال انقراض گیاهی را از نتایج افزایش بی‌رویه برداشت‌ها و بهره‌برداری‌ها از منابع طبیعی دانست و افزود: طی سالیان گذشته این گیاهان دارویی و کوهی مورد هجمه مردم قرار گرفته است و این هجمه‌ها نابودی پایه‌های مادری و کاهش تنوع زیستی را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از تخریب رویشگاه‌های این گیاهان، سازمان جنگل‌ها و مراتع هرساله اقدام به تنظیم سیاست‌ها و ضوابط حفظ و احیا، اصلاح، توسعه بهره‌برداری و صادرات محصولات و فرآورده‌های جنگلی و مرتعی با استناد به قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی کشور و سایر قوانین مرتبط را به استان‌ها ابلاغ می‌کند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اظهار کرد: در همین راستا اداره کل شهرستان‌های تابعه به طور مستمر اقدام به گشت‌زنی و استقرار کشیک شبانه‌روزی در رویشگاه‌های این گیاهان و کنترل مبادی ورودی و خروجی کرده است و متخلفان و قاچاقچیان این گونه‌های با ارزش را از طریق مراجع قانونی اعمال قانون می‌کند.

وی گفت: از عموم مردم به ویژه بهره‌برداران، دامداران و روستاییان تقاضا داریم از هرگونه برداشت و حمل این محصولات به ویژه به قصد فروش و معامله (بدون مجوز) خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیرمجاز مراتب را به واحدهای منابع طبیعی مستقر در بخش‌ها و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها اعلام یا با شماره تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ واحد خبری یگان حفاظت استان و سازمان اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 746495

دیگر خبرها

  • بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)
  • (ویدئو) بزهای کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی
  • پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این روغن
  • این چای برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه شده
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • چغاله بادام پلو با مرغ یک غذای متفاوت برای فصل بهار
  • برگزاری جشن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تکاب
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری