Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@11:56:56 GMT

تفاوت تخم مرغ سفید و قهوه ای چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۰۸۷۹۹

رنگ متفاوت پوسته تخم مرغ از رنگدانه های تولیدی مرغ ناشی می شود. رنگدانه اصلی در تخم های قهوه ای به نام پروتوپرفیت IX شناخته می شود که از هِم،....

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۰۸۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها

اگرچه میلگرد A2 و A3 در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

میلگرد A2 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم میلگرد A2 بسیار پرمصرف است و بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی (عمدتا برای آرماتوربندی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گرید در دسته‌ میلگردهای آجدار قرار می‌گیرد که به آن آجدار نیمه سخت و آرماتور نیز گفته می‌شود. از نمونه‌های این گرید می‌توان به میلگرد آناهیتا گیلان اشاره کرد. آج‌های روی سطح این میلگرد کمک می‌کند تا میلگرد چسبندگی خوبی به بتن داشته باشد و استحکام سازه افزایش یابد. 

میلگردهای A2 از انعطاف‌پذیری قابل قبولی بهره می‌برند و در برابر ضربه نیز مقاومت بسیار بالایی دارند. البته امکان استفاده از این میلگرد در صنایع و آهنگری وجود ندارد؛ چرا که نمی‌توان عمل جوشکاری روی آن انجام داد. با این حال، این میلگرد را به راحتی می‌توان برش زد. این نوع میلگرد از حداقل استحکام کششی 500 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و استحکام تسلیم 340 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بهره می‌برد.

میلگرد A3 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

میلگرد A3 بیشترین مصرف را در بین انواع میلگردها دارد و به عنوان یکی از متریال‌های اصلی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نمونه‌های این گرید می‌توان میلگرد نیشابور خراسان را نام برد. این میلگرد از مقاومت کششی بسیار خوبی بهره می‌برد و برای پروژه‌هایی که به مقاومت کششی بالایی نیاز است، از آن استفاده می‌شود. سختی و قابلیت جوش‌پذیری بالا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد A3 به حساب می‌آیند. از نظر خواص مکانیکی، میلگرد A3 دارای حداقل استحکام کششی 600 و استحکام تسلیم 400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. ناگفته نماند که روی سطح این محصول، آج‌‌هایی به صورت ضربدری (حالت هفتی و هشتی) قرار می‌گیرد.

 مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد A2 و A3

 اکنون که با این دو گرید از میلگرد آشنا شدید، در ادامه مهم‌ترین تفاوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شکل ظاهری

این دو گرید از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارند و روی هر کدام از آن‌ها آج‌های متفاوتی حک می‌شود. روی سطح میلگرد A2، آج‌ها به صورت موازی و منفرد حک می‌شود؛ این در حالی است که آج‌ها در میلگردهای A3 به صورت ضربدری (حالت هفتی و هشتی) است.

افراد با استفاده از شکل ظاهری و آج‌های تشکیل‌شده روی سطح میلگرد می‌توانند تشخیص دهند که میلگردها از چه نوع گریدی هستند. راه دیگر تشخیص گرید میلگردها این است که چه حروفی روی آن‌ها حک شده باشد؛ اگر حرف C باشد، استاندارد میلگرد از نوع A3 و اگر حرف J نوشته شده باشد، میلگرد از نوع A2 است.

قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع میلگرد، در قیمت است و افراد برای خرید هر کدام از آن‌ها باید هزینه‌های متفاوتی را پرداخت کنند. اگر از تاثیرگذاری برند تولید کننده و میزان عرضه تقاضا در قیمت روز میلگرد صرف نظر کنیم، قیمت هر کیلوگرم میلگرد A3 گران‌تر از A2 است. با این حال این امکان وجود دارد که قیمت میلگرد A2 یک کارخانه کمی گران‌تر از میلگرد A3 کارخانه‌ای دیگر باشد.

 خواص مکانیکی

مهم‌‎ترین تفاوت میلگردهای A2 و A3 در خواص مکانیکی است. خواص مکانیکی هر کدام از این دو میلگرد باعث شده تا برای کاربردهای مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. خواص مکانیکی میلگردها شامل استحکام کششی، استحکام تسلیم، میزبان خمش، خستگی و جوش پذیری می‌شود.  

کاربرد

همانور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، امکان انجام عملیات جوشکاری روی میلگردهای A2 وجود ندارد و به همین دلیل از این گرید نمی‌توان در آهنگری و صنعت استفاده کرد. معمولا در ساختمان‌سازی سبک، ساخت انواع خاموت، تیرچه، ستون و تیر از این نوع میلگرد استفاده می‌شود. برای مثال میلگرد 16 نیشابور ساختاری ترد دارد و بیشترین کاربردش در ساخت و ساز و ساختمان سازی است. در آرماتوربندی و برای اتصال طولی میلگردها نیز از A3 استفاده می‌کنند. البته باز توصیه می‌شود که عملیات جوشکاری نیز روی این محصول انجام نشود.

جمع‌بندی

میلگردها از جمله مهم‌ترین مواد برای ساختمان‌سازی و ساخت و ساز است که در گریدهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود. فعالان حوزه ساختمان با در نظر گرفتن نیاز  و کاربرد خود، معمولا از میلگرد A2 یا A3 را خریداری می‌کنند. البته هر یک از این گریدها در پارامترهای شکل ظاهری قیمت، خواص مکانیکی و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. در همین راستا، قبل از خرید بهتر است که مشخصات هر کدام از این میلگردها را بشناسید تا با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

منبع: توسعه سازه فولاد ایرانیان | تسفا

دیگر خبرها

  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • کیم مین جائه تفاوت بزرگ بایرن و رئال بود
  • علت تفاوت قیمت زیاد در انواع مختلف قهوه چیست؟
  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ببینید | گفتگوی بامزه محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • فیلم/ گفت‌وگوی محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)